Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagten 2015
#1
Hej Formænd

Nu er det ved at være tid til årets bukkejagtstråd.
Har I udset jer årets buk?
Jeg var selv ude at kigge i sidste uge, hvor jeg fandt en lille forkølet fejning. Håbet er som bekendt lysegrønt.

Jeg glæder mig til i morgen.

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Ork ja. Bukken (den bedste jeg har set på eget revir nogensinde) blev udvalgt først i februar. Der så den allerede voksen ud[Big Grin] Den har naturligvis vokset lidt siden.
Der er massere af fejninger i mit område. Selv årsbukkene lader til at feje nu. Det ses på det voldsomme antal fejninger, der pludselig er. Hvad man ikke har på (i) hovedet må man jo kompenserer for med lidt ekstra markering[Wink]
I år har jeg tre revirer at gå på og alle steder burde det være muligt at skyde en pæn buk. Desuden arbejder jeg på at overtale en jægermodstander (ikke jagtmodstander) til at lade mig skyde en buk til hendes fryser.
Svar
#3
Buk skudt kl 6:45

En pæn lille seksender

så fik jeg lagt billede på

[Image: buk.jpg]

Bukken blev skudt med .30-30win med en 125gr Nosler Ballistic Tip
den gik ca 15m

Karsten
Karsten
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by nosler

Buk skudt kl 6:45

En pæn lille seksender

Billede kommer senere

Karsten



Jeg lavede samme nummer 10 minutter før dig. Lidt tynd seksender, men ok sprosser, godt udlæg og godt over ørene.
19,5 kg brækket.
Svar
#5
Fantastisk morgen, ud af fjerene og afsted til reviret, fremme i god tid, ro til en kop kaffe. Lister ud langs brandbæltet, masser af fod i den sandede jord, det tegner godt. sidder på skrænten og ser ud over heden, hvor en ruddel krondyr går og esser. Smyger sig retur til skovkanten og sætter mig ud for et skovspor, hvor der 20 meter inde står en ulv. HVAD!!! Ulven har set mig, så jeg når ikke at få riflen ned fra skulderen, før den fortrækker ind i skoven igen. Så er der nok ingen grund til at blive hængende, men jeg bliver nu alligevel siddende lidt. Der kommer en hind ud af skoven, lige der hvor ulven forsvandt, den er noget urolig og traver væk gennem de store fyrretræer og forsvinder. Jeg sidder med kikkerten og spejder og den dukker op igen over ved brandbæltet, nu sparker den bagud, som var der en ulv i haserne på den, men jeg kan ikke se noget.

Hmmm, fagre nye verden.

Knæk og bræk,
Torben
Svar
#6
Tagergaard!!

Var du søvnig da du skrev dit indlæg[?]

Prøv lige at læse det igen.
Det ser sq ikke særligt smart ud, men formoder det var en torsketanke

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Tja, man kan jo læse teksten som man vil, præcis som med din signatur....
Svar
#8
Schönauer, hvad mener du tagergaard skriver som ikke er smart? Jeg bruger da også tit sigtekikkerten når man lige afsøger området. Han skriver jo at han tager riflen NED fra skulderen. Han skriver ikke at han ikke nåede at tage den OP til skulderen.

Tillykke til jer der havde heldet med og fik en buk med hjem.

Tagergaard: Vil du røbe sådan ca. Hvor du var på jagt?

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#9
ser heller ikke noget galt i indlægget.

ellers er jeg nærmest lykkelig: for første gang var der ikke nogen småbukke til bukkekaffen, folk kunne nøjes med at kikke på dem [Smile][^][Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
@McQuolle, på kanten af Gludsted Plantage, nærmere Hjøllund.
Svar
#11
Mener også at tagergaards formulering er ok[^]
[Image: 16%20maj%202015%201_zpsgeufiokv.jpg]
Jeg havde lovet en af vore naturvejledere (ikkejæger) at han måtte komme med en tur, han mente godt nok at kl. 0420 var tidligt, men vi skulle jo osse nå ud på reviret.
Vi var på plads på højen lige efter solopgang og vi havde ikke sat længe før ræven dukkede op.
Ca. 0545 dukker et dyr op i skovkanten og bevæger sig ud i kornet med retning mod os, vi opdager at det er en pæn gaffelbuk og at den halter,kort tid før har vi hørt et skud i den retning han kommer fra og jeg tror han er anskudt, jeg hvisker til Renè at hvis jeg får den mindste chance tager jeg et skud, da den er omkring 30 meter væk stopper den op og sikrer, kornet er ret lavt og jeg forsøger at dreje mig, selvom jeg er en mand i min bedste alder er det altså svært at dreje mod højre i siddende stilling så det tager lidt tid, i mellemtiden er den gået lidt længere rundt og pludselig får den fært, den drejer rundt og løber ind mod skoven, da den når skovkanten drejer den mod venstre og efter et par meter stopper den op, jeg finder bladet og skyder, pokker tager ved den og den ryger ind i skoven hvor det lyder som om den er ved at vælte det hele, vi sidder en smøgs tid og snakker om det og jeg er ikke helt sikker på om den er ramt, vi går stille ned til skovkanten, men kan ikke se schweiss eller buk, jeg ringer efter en hundefører, han er selv ude at kigge efter en buk og vil rnge tilbage efter en halv times tid.
Vi sætter os ud på højen igen, Schweisshundeføreren ringer og får adressen, efter et kvarters tid har vi snakket om det passerede og han går i skoven, Renè og jeg står i kanten og venter, efter 5-6 minutter kommer han rundt om skoven og jeg tænker : pokkers osse, han griner og siger tillykke, første sårleje var caa. 5 meter inde og han mener at vi har rejst den da vi går frem, den lå forendt 30 meter inde.
Vi kigger lidt på den og finder noget der ligner et friskt strejfskud på indersiden af et løb og mener at der er skudt "forbi" på den, vi får den brækket og kører hjem.
Her i eftermiddags kom Korthår forbi til en bukkeøl og vi kigger nærmere på den, vi opdager så at det ene forløb knaser slemt i skulderen, den har, tror vi, været påkørt, men om den så har været ramt eller det er noget af min kugle der har lavet strejfsåret ved vi ikke.
Skudt med 9,7 grams Hornady Super Shock cal. 308 win på ca. 70 meters afstand.

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.

Redigeret af Kima
Svar
#12
Jeg mangler en "synes godt om knap" på dette forum, og måske ved nærmere eftertanke også en "synes ikke om knap"
Det er dejligt når det lykkes Kima, men ventetiden er mindre morsom..
Svar
#13
Tjaeh, det kan jo meget nemt misforståes af udenforstående, det var såmænd bare det jeg ville påpege.

Blot forstår jeg ikke at man skal kikke gennem riffelkikkerten, da jeg tager for givet at man har en håndkikkert.

Derudover ser jeg det i høj grad som en uskik, at man sidder og scanner terrænet af i riffelkikkerten. Ud fra et sikkerheds synspunkt ser jeg det i høj grad som yderst kritisabelt.

Håber Tagergaard er tilfreds med mit statement efter det er rettet og blevet tydelig gjort, hvad der menes.

Hermed hopper jeg af diskussionen da det er OT i tråden.

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
Høj, tynd seksender skudt lidt over ni, her i aften. Det er første gang nogensinde at jeg har skudt buk første dag i sæsonen [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Skød anskudt buk med forløb skudt over.
Den kom tværs på stykket på ca 150 meter ude.
Den stoppede mærkeligt nok ikke op.. så skød den "gående.." fedt at jeg fik den i første skud. Den kunne have levet længe afhængigt af sårinfektion..

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#16
Tillykke til de heldige og dygtige jægere. Jeg synes dog, der mangler nogle billeder...
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
En dejlig 16 maj ja det er de jo som regel [Big Grin]kl 0502 kom en spidsbuk lige forbi stigen 5 meter desværre havde jeg ikke kameraet tændt da han passerer kommer der en enden buk lille spids med antydning af gaffel de bliver så forskrækket at de giver et bøv og løber hver deres vej [Smile]efter en halv time skyder naboen tillykke til ham og en del andre har også skudt (hørte knap 20skud heraf 5 dobbelt) jeg ser en rå og for taget billeder af et lille smaldyr som går langs mosekanten. det er lidt koldt og kaffen tørsten melder sig så ved 8 tiden tager jeg hjem
Vi skal have gæster om eftermiddagen (konen har inviteret 16 maj[xx(]) jeg lufter hunde om eftermiddagen og vi støder en buk sammen med rå og smaldyr [xx(][xx(] tager riflen på nakken kl 19 målet er samme hochsitz kl 2020 kommer den lille spidsbuk igen jeg har heller ikke denne gang kameraet klar [Sad] han fejer og skraber lystigt 5 meter fra stigen [Smile]han går videre og jeg får taget lidt billeder på lang afstand da han forsat fejer langs et hegn. kl 2115 et dyr i kanten af mosen hvor smaldyret var i morges ,med håndkikkert konstateres det hurtig dette er ikke samme dyr men en nydelig ulige seksender.Riflen kommer i anslag, afstanden kender jeg det er ca 110 meter og den lille prik ligger roligt på bladet skuddet går lige et brøkdel før jeg forventer (handsker[xx(])bukken tegner og springer i pilen med et højt spring og er væk jeg har den rigtige fornemmelse ,men tvivlen nager alligevel mere og mere de næste 15 min gik alt nu som det skulle filmen bliver kørt igen og igen i hovedet og bukkefeberen raser jeg kan ikke gå ned af stigen [Smile] på det formodet skudsted finder jeg intet . men går langs mosekanten og kan se han ligger forendt 10 meter inde han er rigtig fin og et nyt anfald af bukkefeber fuldender denne aften .Tillykke til alle jer der har skudt og dem der ikke har har sikkert haft nogle andre fantastiske oplevelser og fortsat knæk og bræk.
lidt fakta: riffel blaser sucess "af den farlige model" kaliber 6,5x55 kikkert zeiss varipoint hjemmrul Barnes tsx 130grain udgangshul lidt større end en 2 krone bukken er skudt en anelse skråt med indgang på bladet og udgang på skulder afstand ca 110 meter update: Nærmere undersøgelse af anskudstedet viste schweiss jeg havde hundene med som er trænet i schweiss og de fandt uden problemer anskudsstedet med der til hørene svhweiss her 18 timer efter dejligt at se dem markere på en rigtig situation.Brækket vægt 15,6 kg
[Image: 029_zpsoyzanbb4.jpg]
Svar
#18
En iskold forestilling - både morgen og aften... hold da kæft jeg frøs... selvom jeg synes jeg havde taget rigeligt med tøj på...
Status indtil nu: ingen buk - hverken set eller skudt. Men jeg har så to harer, to fasaner, en fiskehejre en forpjusket rå og en MEGET drægtig rå...
Hørte heller ikke ret mange skud - hverken i går morges eller i går aftes... Har I andre den samme oplevelse af, at det var en lidt sløv første dag?
Tillykke til Jer - der har fået buk... :-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Min premieredag ligner meget Ran´s Dog hørte jeg en del skud. Masser af ænder i vandhullet, fasaner og harer overalt på stykket, Fod efter rådyr, dåvildt og kronvildt og så så jeg en del råer, men bukken "MIN" buk som jeg har fulgt de sidste måneder har valgt at undlade at dukke op. Måske han allerede er skudt, men der har ikke lydt skud fra naborevirerne så mon ikke han stadig lever.
Jeg sidder ret åbent og vinden har været modbydelig. For dælen hvor jeg frøs i aftes..
I aften får de ro på stykket herhjemme ved "farmen" og så begiver den gamle og jeg os til Fjelsø. der er tydelige tegn efter buk, men mængden af fejninger tyder på ung og uerfaren spidsbuk.. Vi må se om det bliver endnu en ung knajt til fryseren eller der endelig skal lykkedes (efter 22 år som jæger) at skyde en seksender.. (trofæet har ALDRIG sagt mig noget) men med mit ivrigt brugte vildtkamera har jeg nu set seksenderen og må "desværre" indrømme at det rykker lidt i mig for at overliste ham... Vi må se om jeg endeligt skal omvendes

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#20
Jeg vil da også byde ind med en lille historie fra premieredagen..
En bytteløs en af slagsen, men spændende alligevel..
Gik ind i skoven en halv time før åbningstid som jeg plejer.
Bare sidde der og høre (og se) skoven vågne, burde være hver mands ret..
Allerede fra starten havde jeg to flagremus der cirklede i ca. et kvarter lige forbi mit hoved.
Pludselig pudslede der fra granstykket ved siden af mit tårn og jeg håbede selvfølgelig at der skulle komme noget med opsats forbi.
Men så kom skovmåren ud, og da vinden var til min fordel opdagede den mig først inde på ca. 6 m.
Så flueben ved at have mødt sådan en..
Da jeg nu havde fået taget alt for lidt tøj på (grundet gårsdagens fine vejr) hundefrøs jeg og begyndte hurtigt at drømme om en lille pürch.
Og lidt over 7 begyndte turen.
Jeg havde et dejligt skovspor hvor jeg forholdsvis stille kunne bevæge mig på.
Og efter en lille km. gåtur så jeg en fin gaffelbuk, med opsats godt over ørerne og fine rosenkranse.
Men desværre stod den oppe på gærdet der angiver skellet.
Over den næste halve time kom jeg tættere og tættere på den, da den havde travlt med at æde.
Og til sidst var jeg inde på ca. 15 m.
Flere gange havde jeg den i trådkorset, men jeg ville ikke risikere at den spændede ind til naboen, så jeg ventede. Og ventede..
Til sidst bestemte den sig så for at skulle hvile.
Så den lagde sig på den forkerte side af gærdet.
Jeg gav et par forsøg med at kaste en pind over den, og lave lidt lyde, der måske kunne få den op igen.
Men ak.
Den blev hvor den var, og jeg måtte rejse mig og gå med uforrettet sag..
Så ingen buk, men en spændende dag..

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)