Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilket blyfrit projektil til .308 win i Tyskland?
#1
Hej Formænd

Jeg skal på bevægelsesjagt i Tyskland til efteråret. På menuen står råvildt, dåvildt, kronvildt og - naturligvis - vildsvin.
Reglerne tilsiger, at vildtet skal ligge synligt forendt - ellers er der "hahn in ruh". Jeg vil derfor gerne anvende en ladning, som giver god effekt i vildtet.
Jeg har tænkt mig at medbringe en .308 win. Men jeg er i tvivl om projektilvalget. Blyfrit er dog et krav.
Jeg har overvejet (T)TSX i 150-168 grains, men jeg er usikker på ekspansionen. Et alternativ kunne være RWS Evolution Green, men med sine 8,8 gram er den ikke lovlig til klasse 1 vildt i Skandinavien.
http://youtu.be/j0NtlF2M0f0

Hvad kan I anbefale?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
165/168 TTSX/TSX virker for de medlæsere jeg har ladet til. Selv bruger jeg 225 TSX i min 35 Whelen og jeg har ikke mistet et stykke vildt i de ca. 7-8 år jeg har brugt den.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg lader 150gr TTSX og 130gr TSX i 308 til flere, og de er alle meget tilfredse. Vi skød en del med 130gr TTSX i et stykke tid, men det var ikke altid at der var gennemskud. Derfor skiftede jeg til TSX i denne vægt. Skyder fremragende med 46-47gr Norma 202 (eget ansvar)...

Der er væltet råvildt, dåvildt og grise (store som små) fra 20m til 300m... alle med kort flugtstrækning...

J.
Svar
#4
Hej Lars

Det bliver ikke 150 gr. TTSX jeg skyder med når dem jeg har er brugt op. Ekspansionen er ikke pålidelig nok i min optik - og andre gange helt voldsom..

Hvad med at prøve nogle af de nye danske messing projektiler? Det er jo ikke spændende at rette ind efter rygterne - det er sjovere selv at skabe dem..[Wink]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#5
hornady gmx i 165gr. med 45gr. rhino 15 det er norma 203-b Smile ladningen er helt på eget ansvar men skyder selv med det Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#6
Har kun godt at sige om TSX/TTSX, har anvendt dem i 243w - 30.06 og 300wm med gode resultater [Smile]

Bruger selv 168 grs TTSX i 30.06 men ville nok vælge 150 grs til 308w, tænk på at der er 100% restvægt, det vil jo ca svare til en 200 - 220 grs blykugle i din 308w [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
Arh Bjarne, er det ikke en tilsnigelse at sige 150gr. udgør det for 200gr. ? Vi er enige om at når projektilet forlader dyret er det måske ca. samme vægt, men anslagsenergien må trods alt være højere på det traditionelle blyprojektil. (Og så ved jeg godt at hastigheden på TTSX'en måske er højere qua den lavere vægt)

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Æhh Boryx.

Nu ved vi jo at anslagsenergien stiger med kvadratet på hastigheden, men kun med 1:1 på vægten. Så der skal vist en beregning til for at finde ud af hvilken kugle der medbringer mest energi.
Og den lette kan sagtens have st energi på de første par hundrede meter, men blive overhalet af den tunge, længere ude, netop fordi at energien osse falder med kvadratroden af hastigheden.
Lad os finde tallene når jeg kommer forbi en PC [8)]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
@ Max

God plan - håber at jeg har uret, så jeg har endnu en grund til at blive ved med at skyde med TTSX.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Jeg har skudt en håndfuld bukke og svin med RWS green evo.

Uhyggelig precis i min 30.06 fantastisk kugle bane
Men alt har løbet pga dårlig ekspansion

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#11
mine erfaringer med rws evo green er i 9,3x62 skød en hjort en kalv en hind en ræv og 5 grise alle skudt på drev flugt afstand o på nær hind en lav hjertekugle 30 meter flugt masser af schweiss brugte et ekstra skud til 3 af grisene de var ramt for langt til bage men blev på stedet ved 1 skud meget lille statistik men jeg er tilfreds.[Big Grin]de er præcise og behagelige at skyde med i min riffel (R93)
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

Vi er enige om at når projektilet forlader dyret er det måske ca. samme vægt


Jo det er vi, for jeg omtalte kun restvægt, men vi er også enige om at der skal et lidt mere avanceret regnestykke til hvis anslagsenergien skal med ind i billedet, men uanset så tror jeg stadig på at feks kronvildt og svin ikke lever ret længe med en 150 grs TTSX placeret i motorrummet med en 308W [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#13
Hej
Jeg skyder selv med Barens TSX/TTSX 165gr i 3006 bukke med TSX7TTSX 130gr de har aldrig svigtet, de skal bare have alt den fart de kan trække.
I 308W bruger jeg Barens TTSX 150gr. også med fuld skrue. Jeg må indrømme det er den Barnes kugle som har lavet dårligst arbejde, tror det er hastigheden, arbejdet på dyret er super fint, men den knald/fald effekt som jeg har med mine 3006 ladninger de er der ikke, derfor bliver næste kugle en Hornady GMX 150gr, eller så prøver jeg også med en Barnes TTSX 130gr, i 308W.

Til en god ven, har jeg ladet nogle Hornady GMX 165gr til hans 3006, de laver mindst lige så fint arbejde som mine egne Barnes TSX/TTSX 165gr kugler. han har skudt råvildt, dåvildt og kronvildt over 2 år nu og der har været Knald/fald på det hele, så jeg vil selv prøve dem nu.

Jeg må indrømme, til de blyfri kugler, der finder jeg max ladningen i QL, går 1. gr tilbage, afprøver den og hvis den ikke virker arbejder jeg mig op efter, indtil den sidder der, jeg holder selvfølgelig øje med tryk tegn på hylstret, Jeg har kun få ladning der er lidt over max.
Min fremgangsmåde er på eget ansvar hvis nogle skulle finde på at afprøve den.

Blyfri virker fint
Knæk & Bræk

Mvh. Ole

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hej Formænd

Jeg skal på bevægelsesjagt i Tyskland til efteråret. På menuen står råvildt, dåvildt, kronvildt og - naturligvis - vildsvin.
Reglerne tilsiger, at vildtet skal ligge synligt forendt - ellers er der "hahn in ruh". Jeg vil derfor gerne anvende en ladning, som giver god effekt i vildtet.
Jeg har tænkt mig at medbringe en .308 win. Men jeg er i tvivl om projektilvalget. Blyfrit er dog et krav.
Jeg har overvejet (T)TSX i 150-168 grains, men jeg er usikker på ekspansionen. Et alternativ kunne være RWS Evolution Green, men med sine 8,8 gram er den ikke lovlig til klasse 1 vildt i Skandinavien.
http://youtu.be/j0NtlF2M0f0

Hvad kan I anbefale?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Hej Lars

Interesseret i at høre hvad du har besluttet dig til ift. de kommentarer der er kommet. Jeg står selv i samme situation som dig, og hælder selv mest til 150gr (T)TSX eller evt. GMX i samme vægt..
Svar
#15
Der var tilsyneladende ingen, som havde erfaring med Lapua Naturalis - så det vil jeg teste...
Jeg har lavet nogle testladninger, men har endnu ikke afprøvet dem på banen. Fortsættelse følger...
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Det lyder godt, da jeg selv har en pakke Naturalis liggende som jeg ikke har prøvet, men i 8mm.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Der var tilsyneladende ingen, som havde erfaring med Lapua Naturalis - så det vil jeg teste...
Jeg har lavet nogle testladninger, men har endnu ikke afprøvet dem på banen. Fortsættelse følger...
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Update...
Jeg fandt en fornuftig ladning med Naturalis (LR), som jeg anvendte på et par jagter i sidste sæson. Effekten i vildtet var fin og skudskaderne på det vildt, som jeg selv slagtede, så meget fornuftigt ud.

Kunne en (T)TSX, GMX, E-Tip eller noget fjerde have løst opgaven lige så fint? Muligvis, men alt i alt er Naturalis en kugle, som jeg vil fortsætte med - og når jeg ikke har flere, vil jeg glæde mig til at teste Naturalis generation 3 [Big Grin]

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

[quote]Originally posted by Lars M. L.

Der var tilsyneladende ingen, som havde erfaring med Lapua Naturalis - så det vil jeg teste...
Jeg har lavet nogle testladninger, men har endnu ikke afprøvet dem på banen. Fortsættelse følger...
Mvh Lars



That's the spirit [Big Grin][Big Grin][8D]

Mvh Pete
Svar
#19
Er spændt på at høre dine erfaringer med Naturalis.
Har en kasse stående til min 260AI, som jeg skal have fyldt og testet.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Hesselager

Er spændt på at høre dine erfaringer med Naturalis.
Har en kasse stående til min 260AI, som jeg skal have fyldt og testet.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06



Jeg har som nævnt gode erfaringer med Naturalis. Jeg har brugt den på råvildt, dåvildt og vildsvin. Jeg har nedlagt 9 stk vildt med projektilet.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)