Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forkert gebyr for fornyelse af våbentilladelse
#1
Jeg har lige sendt dette til Justitsministeriet, Rigspolitiet og Danmarks Jægerforbund:

Politiet opkræver forkert gebyr for fornyelse af våbentilladelse

Der har i årevis været ført en praksis på politiets våbenkontorer, hvorefter politiet opkræver fuldt gebyr på 840 kr., når en borger ansøger om fornyelse af en våbentilladelse for hvilken der er betalt 840 kr. Politiets opfattelse er, at borgeren altid skal have en våbentilladelse der er betalt fuld pris for.

Dette er forkert.

Prisen er fastsat i Våbenlovens § 6B stk.1 der bestemmer, at for indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. Dog siger stk. 2, at afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.

Da våbenejere skal ansøge om ny våbentilladelse i god tid før udløbet af den gamle, vil ansøgeren på ansøgningstidspunktet have en tilladelse der er betalt fuld pris for, og han skal derfor kun betale halv pris for den nye. Jeg hæfter mig her ved, at der betales for indgivelse af ansøgning, ikke for selve tilladelsen. Det kan således ikke have betydning, hvornår den tilladelse der er betalt fuld pris for ansøgning til udløber, når bare den er gyldig på ansøgningstidspunktet.

Jeg går ud fra, at Rigspolitiet straks vil tage kontakt til politiets våbenkontorer ACØ og ACV og stoppe den ulovlige praksis, samt iværksætte tilbagebetaling af forkert opkrævede afgifter til de borgere der er ramt. Jeg kan for resten oplyse, at det er de seneste domstolsafgørelser af knivsager der har overbevist mig om, at våbenlovens bestemmelser skal tages bogstaveligt, og ikke er åbne for fortolkning. Da dette gælder for borgerne, må det også gælde for politiet selv.

Med venlig hilsen

LasseScout

Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Godt gået Lasse.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Hej Buba, lever du stadig, jeg var af den opfattelse at du var faldet i et stort sort hul, da du var i gynækologisk afdeling[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

nb: er tilmeldt

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
+1

men -1 på at vi får noget ud af det [xx(]

--
FKF

ANNA
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Hej Buba, lever du stadig, jeg var af den opfattelse at du var faldet i et stort sort hul, da du var i gynækologisk afdeling[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

nb: er tilmeldt

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!


------------------------------------------------------------------

Jo jo, still going strong. Det er kun fordi det ikke er sorte huller.....de er helt anden farve.......

...............IKKE farlige.

Glæder mig til dit selskab på turen. Det bliver hyggeligt.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#6
JO, de huller er de farligste, Buba[:0][:0][:0]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Ja...men jeg er jo ikke helt almindeligt menneske.........jeg er immun over for dem.[8D]

Så er det meget mere tid og råd til jagt og skydning.......og nye våben.[^]

Men i øvrigt spændende, hvad JM og Rigspoliti siger til Lasses tiltag. Synes det er rigtigt godt at gøre opmærksom på den lempelig måde man vælger at tolke loven på på de forskellelige våbenkontorer. Det vil være meget fint med mere konsistent behandling af våbensager i det daglige praksis.

Endnu en gang ros til dig Lasse!

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Når nu vi er ved betaling af våbentilladelser.

Det undrer mig at politiet trækker penge fra ens kreditkort, samtidigt med (pengene trukket fra konto dagen efter) at man indgiver tilladelsen, og ikke når tilladelsen er udfærdiget!

Det må vel gælde for politiet, som for alle andre, at pengene først må trækkes når varen leveres/afsendes!

Modtog d. 27. april i år en pæn skrivelse om at en våbentilladelse udløb d. 29. maj.
Dagen efter d. 28. april, indgiver jeg elektronisk ansøgning om fornyelse, og betaler ligeledes elektronisk med visa/dankort.
Allerede d. 29. april er pengene trukket fra min konto....!

Overvejer om jeg skal gå til min bank, og meddele dem at jeg ikke har modtaget varen, som jeg har betalt for, og forlange pengene trukket tilbage....!

Jeg kan i øvrigt oplyse at jeg i skrivende stund, endnu ikke har modtaget min nye tilladelse, men da jeg har kvittering for indsendelse (og betaling!) går jeg ud fra at jeg ikke gør mig skyldig i overtrædelse af våbenloven.

Jeg har endvidere (i dag!) fået et tilsvarende brev (anden riffel - selvfølgelig den med 840-kroners-prislappen), hvor tilladelsen udløber 28. juni. Jeg har allerede søgt om fornyelse og foretaget betaling, men ser af tidligere indlæg, at jeg måske skulle have indberettet mit oprindelige journalnummer, og slippe med at betale kr. 420,-....!

Mange hilsner til Jer alle herinde.

Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#9
Politiet har faktisk tidligere fået en påtale om "gebyrerne" for diverse tilladelser, og at de ikke var rimelige i forhold til de faktiske omkostninger med at opretholde systemerne til udstedelse af tilladelser.

Det var ikke kun våbentilladelser der var i søgelyset, også en del andre tilladelser var "ude af proportion i forhold til de faktiske omkostninger ved udstedelsen"

Jeg har også 420,- ude at trække renter på Politiets konto, nu på 4. uge, uden at have hørt nogetsomhelst omkring min ansøgning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Man betaler for indgivelse af ansøgning, ikke for tilladelsen. Det betyder, at man ikke får pengene igen, hvis man får afslag på ansøgningen, og at det er korrekt at politiet trækker pengene når du ansøger, ikke når de udsteder tilladelsen.

Afgiften for en våbentilladelse er ikke et gebyr, det er en skat. Det fremgår af Grundlovens § 43, at ingen skat kan pålægges uden ved lov, og derfor fremgår beløbsstørrelsen af selve Våbenloven, ikke af bekendtgørelsen. Der behøver derfor ikke være sammenhæng mellem politiets udgifter til at drive ordningen og indtægten på den.

jeg kan for resten sagtens huske da prisen blev hævet til 840 kr. og gyldighedstiden samtidig forlænget til 10 år. Det var i 80´erne da Poul Schlyter skulle have en finanslov til at hænge sammen. Han fremsatte samtidig forslag om, at der skulle afgift på at lave huller i isen til isfiskeri. Det blev dog fjernet igen, angiveligt fordi det var vanskeligt at kontrollere, men reelt nok fordi det simpelthen var for latterligt.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Ja jeg venter stadig på mine to tilladelser der skal fornyes. Det er på femte uge nu, siden jeg ansøgte.

Troede jeg fik dem i fredags, men det var TO rykkere!!!![Sad!]

Hold K et åndssvagt system. [}Smile]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Ja jeg venter stadig på mine to tilladelser der skal fornyes. Det er på femte uge nu, siden jeg ansøgte.



Indsendte en ansøgning 24. april....venter stadig [xx(]

// Mads
Svar
#13
I dag har jeg fået min tilladelse, som jeg søgte fornyelse af d. 28. april - 7 uger er der gået.....!

Gad vide hvornår jeg får den næste, og hvad med våbenpasset....?

Skulle gerne på brunstjagt på råbuk i Polen sidst i juli.....!

Hygge og ha' det godt alle sammen.

Hilsen, Per

[Image: DRALF-logoRYDSTRM4x4.jpg]
Svar
#14
Jeg har til gengæld haft en næsten positiv oplevelse.

Søgte tilladelse i forbindelse med, at den ene af mine riffeler blev ombygget til et vækselsystem. Derfor skulle der laves tilladelse på systemet og på hver af piberne. I samme ombæring skulle de nye tilladelser føres ind i våbenpas, og passet skulle forlænges, da det udløber i juli.

Jeg sendte det hele ind, søgte online med scanninger, samtykke mm. Det tog lidt tid,men det lykkedes til sidst.

Der gik 4 uger, og tilladelserne kom. Det viser sig desværre, at våbenpasset IKKE blev forlænget, men feltet hvor den forlængelse skulle være blev streget???

Jeg ringede omgående til Holstebro, og fik en meget venlig dame i røret. Jeg forklarer sagen. Hun beklagede meget fejlen, og beder mig om at sende ansøgning til nyt våbenpas ind. Så i gang med billeder, nye kopier af våbentilladelser mm. Imellemtiden kom jeg til at købe en riffel mere. Søger det samtidigt. Der opdager jeg, at jeg ikke længere har en tilladelse til 840dkk, da den riffel blev solgt. Betaler derfor 840dkk på nettet.

Efter alt sendt ind, går der knap 14d, og det nye våbenpas ligger i postkassen. Alt i skønneste orden.

Nogle dage efter kommer der også tilbagebetaling på 420 dkk. Ved stadigvæk ikke om det var rabat eller hvordan? [:o)] ( Hun tænkte nok at os Balkan-Arabere skulle have lidt rabat. Der er jo lidt hårdt at få det til at gå rundt på offentlig ydelse. Og alle de "bi-jobs" giver heller ikke så godt. Konkurrencen er ved at være for hård,med alle de bander vi skal konkurrere imod [Wink])

Egentligt mere besværligt end tidligere, men det gik da. Det mest positive var i virkeligheden, at der var tydeligt vilje fra den medarbejder for at yde en god service.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#15
Du har sku da fået de 420 kr. tilbage på grund af min skrivelse i starten af denne tråd. Den er nok røget rundt i systemet nu. Og du skulle ikke engang have haft dem hvis den dyre tilladelse var væk før du søgte den nye !

Det er dælme god service [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Det er det jeg siger...perker-rabat, ikke andet.[Big Grin]

Godt gået Lasse!

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Det er det jeg siger...perker-rabat, ikke andet.[Big Grin]

Godt gået Lasse!

/Buba

Dubravko



[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Kim

SLing18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#18
Så er der lidt nyt.

Justitsministeriet har som sædvanlig holdt sig ophøjet tavse. Rigspolitiet sendte min henvendelse til ACV, og en specialanklager herfra har sørme svaret. Nu kan jeg ikke rigtig klippe fra en PDF fil og sætte ind her, men svaret er lidt i retning af " Lille De...." og så forklarer specialanklageren, at jeg skal opfatte den nedsatte afgift som en mængderabat, og at han derfor ikke mener at mængderabatten kan omfatte det våben som udløste den.

Det fatter jeg hat af. Der står ikke noget om mængderabat i våbenloven, der står kun at afgiften nedsættes til det halve hvis ansøgeren i forvejen har en tilladelse der er betalt fuld afgift for. Jeg ved ikke rigtig om jeg gider fortsætte med at skændes med specialanklageren, han kan vel bruge sin tid bedre på at udstede nogle tilladelser. Men hans konklusion skal vel forstås sådan, at han vil fortsætte med at forlange fuld afgift fra folk der i forvejen har en tilladelse der er betalt fuld afgift for. Og det er ulovligt.

Jeg sender nok lige hans svar en tur til JM og RP, men jeg tror ikke jeg kommer så meget længere før jeg selv skal have "den dyre" tilladelse fornyet. Lige for tiden er jeg nemlig ikke part i nogen sag. Til den tid kan jeg køre den igennem klagesystemet og op til Ombudsmanden, men det sker først i 2021. Andre er velkomne til at tage den i forvejen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Godt brølt løve!!

Det er jo et Kafka'sk scenario, du beskriver, og uden at blive alt for højlitterær, vil evt enkeltindsigelser mod denne praksis ligne Don Quixote's kamp mod vindmøllerne.
Hvis ikke DJ vil gøre nogeht seriøst ved sagen, ender det vel med at blive hævdvunden praksis, ulovligt eller ej.

Min erfaring med øvrigheden bunder i tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævet AMBI. Det blev en pyrrhussejr, idet omkostningerne ved at få ret, klart oversteg kompensationen.....
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)