Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rævejagt og -regulering 2015/16
#1
Hej Formænd

Så er rævereguleringen begyndt. Har I haft held til at skyde årets første hvalp?
Her er et billede af en død ræv fra en tidligere jagt:

[Image: IMG_2273_1.jpg]

Meget passende blev den lille hanræv skudt med en Sako Vixen!

Knæk og bræk derude

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Jeg ”skød” denne lille hvalp med mobilen en aften i sidste uge. Den er en af et kuld på syv hvalpe som underholdt mig lige nede foran min hoch stand.

Undskyld den forringede billedkvalitet..[:I]

[Image: Raevehvalp_zpsrkoijmre.jpg]

Jeg har ikke mange ræve på mine revirer i øjeblikket, så jeg har besluttet mig at frede hvalpene indtil bestanden igen er på et tåleligt niveau.

Det er nu også mere spændende – og udfordrende - at snuppe dem når vi kommer hen sidst på året.[:p]

K&B Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#3
[quote]Originally posted by Swift

Jeg ”skød” denne lille hvalp med mobilen en aften i sidste uge. Den er en af et kuld på syv hvalpe som underholdt mig lige nede foran min hoch stand.

Undskyld den forringede billedkvalitet..[:I]

[Image: Raevehvalp_zpsrkoijmre.jpg]

Jeg har ikke mange ræve på mine revirer i øjeblikket, så jeg har besluttet mig at frede hvalpene indtil bestanden igen er på et tåleligt niveau.

Det er nu også mere spændende – og udfordrende - at snuppe dem når vi kommer hen sidst på året.[:p]

K&B Swift


Trods det at den er "skudt" med kamera, kan der vel godt drikkes ræveøl...??[Big Grin][Big Grin]
Svar
#4
Jeg nedlagde en stor tævehvalp den første morgen.
Jeg har set to tæveræve, der sikkert havde hvalpe, at dømme ud fra deres stand og pels. Men det er ikke mange ræve jeg har set ellers. Der blev også ryddet grundigt op i dem sidste år[^]
Svar
#5
Fik den første hvalp/tenager iaftes ved mosen hvor den sidste ræv i vinter reguleringes perioden også blev nedlagt det var samme opsætning blaser r93 cal 6,5x55 tsx hjemmerul zeiss varipoint 3-12x56 retningspunktet var justeret lidt frem på ræven, på sidste feltskydning var det for langt tilbage[xx(] men i aftes var det spot on [Big Grin] også blev der trænet ræveappotering med ruhåren hun er ikke helt spontan opsamler endnu men med ros og lækker hundemad som beløning går det iaftes 2x40 meter i dag engang 120meter [Big Grin]
Svar
#6
Hej,
Kunne godt lige bruge en lille hjælp, må jeg regulere rævehvalpe i aften til 1,5 time efter solnedgang??? Jeg læser det da korrekt, gør jeg ikke???

"Stk. 5. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 1. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde."

"Stk. 6. Regulering af ræv med riflet våben kan ske fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger."

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Søby

Hej,
Kunne godt lige bruge en lille hjælp, må jeg regulere rævehvalpe i aften til 1,5 time efter solnedgang??? Jeg læser det da korrekt, gør jeg ikke???

Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.



Jo du har læste det korrekt, du må gerne regulere 1,5 time efter solnedgang i aften.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#8
Skal man have hund med til regulering, hvis det foregår med haglbøsse?
I går aftes rendte jeg ind i tre ræve på hhv. 2, 3 og 10 meters afstand og jeg kunne slet ikke nå at få hold på dem med riflen[}Smile]
Det er ikke nemt, når kornet og græsset er så højt[V]
Svar
#9
Der er kun omtalt riflede våben til regulering af ræve.

Stk. 4. På ejendomme, for hvilke der er udarbejdet og gennemført naturforbedringer i h.t. biotopplaner, jf. § 12, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, kan ræv reguleres i perioden 1. juni - 29. februar ved brug af fælder.

Stk. 5. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 1. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde.

Stk. 6. Regulering af ræv med riflet våben kan ske fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.

Regulering efter forudgående tilladelse:

§ 24. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med fårehold i fårenes læmningsperiode. I en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger må ræv reguleres i fårenes læmningsperiode herunder ved brug af fælder.

Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med frilandsgrise og fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns og andefugle i perioden 1. marts - 31. maj. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til at regulering af ræv kan ske med riflet våben fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at regulering af ræv i medfør af stk. 1-3, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Der er kun omtalt riflede våben til regulering af ræve.

Stk. 4. På ejendomme, for hvilke der er udarbejdet og gennemført naturforbedringer i h.t. biotopplaner, jf. § 12, stk. 2, nr. 3, i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber, kan ræv reguleres i perioden 1. juni - 29. februar ved brug af fælder.

Stk. 5. Rævehvalpe uden for rævegrave må reguleres i perioden 1. juni - 31. august. Rævehvalpene må ikke jages ud af rævegraven ved brug af hund eller på anden måde.

Stk. 6. Regulering af ræv med riflet våben kan ske fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Regulering af ræv i medfør af stk. 1-5, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang, også fra de nævnte skydetårne og skydestiger.

Regulering efter forudgående tilladelse:

§ 24. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med fårehold i fårenes læmningsperiode. I en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger må ræv reguleres i fårenes læmningsperiode herunder ved brug af fælder.

Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i bebyggelse og i en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse, i indhegnede haver samt i pelsdyrfarme i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i forsvarlige indhegninger med frilandsgrise og fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns og andefugle i perioden 1. marts - 31. maj. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af ræv i en afstand af indtil 25 m fra de nævnte indhegninger i perioden 1. marts - 31. maj, herunder ved brug af fælder.

Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til at regulering af ræv kan ske med riflet våben fra skydetårn eller skydestige, som opfylder betingelserne i § 1 i bekendtgørelse om udsætning af vildt, jagtmåder og jagtredskaber. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at regulering af ræv i medfør af stk. 1-3, kan ske i perioden 1½ time før solopgang til 1½ time efter solnedgang.



Stk. 6 giver bare lov til at bruge riffel fra skydestiger og tårne riffel, altså ligesom ved "rigtig" jagt, hvor man heller ikke må atge en haglbøsse med op i.

Men ellers så lader det jo til at man skal have hund med, hvis man tager haglbøssen med. Hmm, naboen har vidst en puddel (puddelhunde er faktisk dygtige vandapportører)[^]
Svar
#11
Der er ikke krav om "egnet apporttør" ved regulering.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Der er ikke krav om "egnet apporttør" ved regulering.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Super, så skal jeg ikke tænke på det[Smile]
Svar
#13
Så er 17 hmr anschutz indviet på vildt efter 3 år.... iaftes blev brakken slået og så må man jo op tidlig dagen efter[Wink]. fik muset ræven ind på 15 meter men kunne ikke skyde pga grene heldigvis kom han ud på åben felt ca 75 meter skød ham på bladet med 20 grain gamepoint han løb ca 30 meter farten aftog de sidste 10 overvejde at skyde ham igen men han væltede og efter et par krametrækninger forendete han kl var 0455 kl o535 kom nr 2 hun passerede bare på tværs fik hende stoppet med et bøv hun løb også 30 meter og ud af sigte [xx(] så efter 20 min afbrød jeg reguleringen og hentede ruhåren til eftersøg den fandt hun fint og den var forendt som den første der var gennemskud på begge men overvejer om ikke det bliver 6,5x55 der bliver brugt næste gang 2x30 flugt afstand ...[xx(].statistisk ikke noget stort grundlag men vel en tydelig tendens . nogen her der har erfaringer med 17 hmr og ræv ?
Svar
#14
Ingen erfaring med 17hmr til ræv, men jeg har skudt en del med 222rem og ingen er gået andet end lodret ned...... Der er også røget et par med 308win, de er gået ca. 1,5 meter baglæns......[8D]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Der er også røget et par med 308win, de er gået ca. 1,5 meter baglæns......[8D]



Du har vist set for mange cowboyfilm [Big Grin][8D]

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by tikka93

nogen her der har erfaringer med 17 hmr og ræv ?



Tja, lidt[:I]

1stk, hovedskud,afstand ca. 80m , ned i knaldet
1stk, bladskud,afstand ca. 140m, gik et skridt
1stk, bladskud,afstand ca. 150m, ned i knaldet

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#17
30 meter flugtafstand er da ikke slemt. Det er da meget normalt med råvildt, selvom man skyder med "kanoner" (6,5x55, 308 30-06 osv).
Jeg har fået nogle 95 grains v-max til min 6,5'er, så de skal prøves til ræv og råvildt. De går kun 880 m/s, så de skulle helst ikke blæse rådyrene i stykker.
Svar
#18
Så fik jeg en hvalp, med haglbøssen[Big Grin]
Spottede ræven på 30-35 meters afstand og listede ind på 20 meter og skød.
[Image: 2rgjtqd.jpg]
Død efter 5 sekunders rullen rundt.
Skød med Hypersteel #2
Svar
#19
Riflen blev luftet:
[Image: 1689b7p.jpg]

Skudt forfra på 100 meter.
6,5x55, 95 grain v-max, V0=880 m/s.
Svar
#20
En mer´![Big Grin]
[Image: 28jb2pe.jpg]

Samme ladning som sidst.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)