Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan en 9,3x72R rives op til en 9,3x74R
#1
i en drilling uden at det skaber alt for store modifikationer?

Kan piben holde til det? Vi snakker om en drilling med piben sund og rask.

mvh.

Lars
Svar
#2
I de fleste tilfælde er låsesystemet ikke stærkt nok[Sad]
Svar
#3
Ok - tænker du på, at låsen ikke er stærk nok fra fra fabrikkens/bøssemagerens side - eller at års slid har svækket den?

Den pågældende drilling er overordentlig stram i låsen og der er på ingen måde slør.

Mvh.

Lars
Svar
#4
Du er næsten doppelt op, i Energi, ved det skift. (2333 Joule til 4597 Joule[S&B fabriksammo])

Så med mindre drillingen oprindeligt fås i 9.3x74R også, så er det nok en farlig operation.

Mærke og model, på din Drilling?

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Trykket øges fra 29.000 PSI til 49.000 PSI ifølge SAAMI tal

http://kwk.us/pressures.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Jeg mener konstruktions mæssigt, altså ikke stærk nok konstruktion[xx(]
Svar
#7
Hej Lars . Du kan heller ikke være sikker på at det passer med det 9,3 mål ! der er blevet brugt nogle forskellige mål med den betegnelse og de blev lavet til blykugler . Du kan ikke lave den om til 9,3x74R !!

Hilsen A-bolt
Svar
#8
Ok - tak for svar d'herre.

Grunden til spørgsmålet var affødt af en drilling pt på bud på Lauritz.com.

Har haft den i hænderne og den er eddermame smækker og lækker. God stand og stram i låsen, som var den lavet i går.

Den er dog ved at være for dyr nu#128512;#128561;
Svar
#9
Jeg ville ikke tage chancen med en så gammel Drilling.

Det var noget andet, hvis det var en nyere Hammerless, og den samme producent i samme model, også havde lavet den, i 9,3x74R

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
ÆV ÆV [Smile] tak for svar mine vise guruer
Svar
#11
vil man iøvrigt kunne lade denne gamle patron op til en hastighed, så den ville holde dansk lovkrav ang. vildt større end råvildt?

Mvh. Lars
Svar
#12
Med forbehold for fejlindtastninger og misforståelser: Ifgl QL/Normas ballistikprogram kan du med tæt på max tryk og en 18,5 g kugle med ok BC måske lige akkurat presse den op på en E100 der opfylder klasse 1 kravet. Men V100 vil være under 500 M/S[V] med deraf følgende dårlig ekspansion. Desuden kører du uden sikkerhedsmargin i en mere end 100 år gammel knæklåskonstruktion [xx(][xx(][xx(]! Køb den og brug den til rådyr; men lad for alt i verden være med at forsøge at hekse den op i klasse 1.

9,3*57
9,3*57
Svar
#13
Hej Lars

De fleste 9,3X72ere er lavet til standard 193grain kuglen, og kan ikke håndtere kugler der er ret meget tungere.

Diameteren er alm. .366 tommer, jeg har selv brugt 193grain kuglerne i min 9,3X62er, hvor de fungere fint til svin, og i skydebiografen.

Hvis du kommer til udlandet fungere 9,3X72erne fint til større vildt, men hvis du skal holde trykket forsvarligt, kan du ikke overholde energikravene herhjemme.

Sonny
Svar
#14
Et sidste spørgsmål - ville man kunne rive den op til en 9,3x74R og holde den på lette ladninger - bare så man var sikker på at kunne finde hylstre ud i fremtiden. Blot en tanke (beklager min uvidenhed på lige dette område - også selv om jeg lader selv :-))
Svar
#15
Nu har jeg ikke målt på de to patroner, men muligheden er der vel,MEN DER ER ET STORT PROBLEM MED DET, FOR HVAD SKER DER DEN DAG DU SÆLGER DEN ELLER GI´R DEN I BYTTE, SÅ KAN DET GÅ HELT GALT[}Smile][xx(][Sad][V].
Svar
#16
Ja, du har helt sikkert en pointe der - det var egentlig også bare et nysgerrigt spørgsmål.

Nogen som kender værdien på sådan en gammel fætter? Det hænger jo selvfølgelig sammen med standen på bøssen - i dette tilfælde er den i top.

(jeg har googlet rundt uden at finde noget brugbart svar :-) )
Svar
#17
S&B laver stadig 9.3x72R så ammo er ikke et kritisk problem.
http://www.sellier-bellot.cz/en/product/...etail/240/

Jeg ville beholde den originale kaliber

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Ja, og Østjysk har hylstre til 5 kr. stk.

Hmmmmmmm.........

Måske man skulle.....[Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Originally posted by JRexA

S&B laver stadig 9.3x72R så ammo er ikke et kritisk problem.
http://www.sellier-bellot.cz/en/product/...etail/240/

Jeg ville beholde den originale kaliber

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))


Svar
#19
googlede lige lidt rundt og faldt over denne moderisering af patronen så den kommer op i hastighed og anslagsenergi - så må den vel lige pludselig bruges til f.eks kronvildt herhjemme??!!

http://www.impalabullets.at/content/kalneu0606.htm

NEJ det må den jo så ikke - så lige at den er ikke ekspanderende :-(
Svar
#20
jeg må indrømme, at jo mere jeg læser om dette kaliber, des mere forvirret bliver jeg.

Nu så læst at nogle lader deres patroner op med projektiler i størrelsen .358 og ikke .366.

Hvad faen skal man lige tro??

Det kunne jo godt blive et spændende projekt[Big Grin]

Hvis man lader op med denne kugle -

http://www.korsholm.dk/dk/hornady-bullet...rlock.html

kan man jo få hastigheden op - eller hur?

Hilsen en meget forvirret mand ang. 9,3x72r
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)