Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan en 9,3x72R rives op til en 9,3x74R
#41
[Smile] Ja det lyder underligt at en 9,3x72R ikke er målfast...
At en Amerikaner så oven i købet har 3 forskellige mål til den samme kaliber.
Det virker som alt andet end Tysk grundighed.
Som jeg forstår det, så kan tolerance i kaliberen være på 2/10mm alt afhængigt af lidt af hvert... Det virker ikke Tysk [Smile]
Men min viden om dette her emne er slet ikke på et niveau til at anfægte dit projekt.
Men sagt på godt Jysk, så syntes jeg det virker lidt ulden i kanterne [Smile]
Held & lykke med, forhåbentligt kommer du godt i mål.

Bjarne
Svar
#42
Hej igen.

Så har jeg presset en blød blykugle ned gennem løbet på den gamle tyske traver.

diameteren hvor riflinge har skåret sig ind i kuglen er 8,78 mm og hvor kuglen rører landet (hvis det da hedder det?!) har målet 9,12mm .

For mig ser det ud til at man kan bruge en .358 kugle - f.eks Hornady 180 grain interlock.

Utroligt at målene kan afvige så meget - målene er taget af en våbensmed og med et digitalt skydelære.

nå, det bliver lidt spændende når bøssen bliver tjekket af smeden og siger han god for den, så skal det sq forsøges :-)

Her kan man læse lidt amerikanske erfaringer om emnet -

http://www.germanguns.com/upload/archive...1d6dc6a70d

Lur mig om ikke det kan lade sig gøre [Smile]
Svar
#43
Lige en opdatering på projektet......

Old timeren er købt efter grundig inspektion af en kompetent bøssemager.

Nå, jeg har så købt tyve stk. spritnye s&b hylstre. Forsøger så at putte et hylster i kammeret......... Og finder ud af, at det ikke kan lade sig gøre!!!

Havde godt nok overfladisk læst om, at kammermålene kunne varierer en del.

Efter mere research finder jeg så ud af, at der faktisk findes tre varianter af selve kaliberet - alt efter alder og hvilke destination bøssen havde. Der findes en D "Deucht" og E "English". Disse to blev brugt indtil man fandt ud at det var noget rod når der skulle købes eller produceres bønner. Derfor blev kaliberet "normaliseret" i 1912 - og dermed var kaliberet/hylstermålene ens kloden over.

Min gamle bøsse er uden årstal, men at dømme udfra de stempler som er hugget i piberne er den lavet omkring 1900. - ihvertfald før 1912, da den ikke kamre hylstrene fra s&b - som efter måling, er et hylster med normal målene.

Nå, men så var der jo kun to ting at gøre

1. Købe specialdies til 9,3x72r version D (dyyyyyyyrt)
2. Købe alm. Dies og få bøssen revet op til 9,3x72r normal.

Jeg blev så kontaktet af en flink mand, som lige havde et dies sæt liggende, som jeg kunne købe.
Derefter blev Np. Nielsen kontaktet - han kan rive kammeret op for et beskeden beløb.

Jeg valgte selvfølgelig løsning to.

Synes ikke det er overgreb mod bøssen/ det håndværksmæssige at få den revet op til standard kaliberet.

Nogen som siger nørd???? Det forstår jeg sq godt. Selv min ellers temmelig forstående kone synes efterhånden jeg er mærkelig[Big Grin]

Nå, I bliver informeret om det videre forløb, om I vil eller ej[8D]
Svar
#44
Skal vi aldrig se nogle billeder af vidunderet?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#45
Jo, jeg har skam fotos. Kan bare ikke lægge dem ind[xx(]
Svar
#46
Grunden til at RWS og S&B ikke laver alle mulige krumspring med at få kaliberet til at overholde det vi her i Skandinavien kalder klasse 1, er at det jo ikke er et normalt kaliber her i Skandinavien.

Det er et rimeligt udbredt kaliber i Tjekkiet, hvor det er lovlig til alt vildt. Den bliver anset som særdeles velegnet til at skyde de store karparterhjorte de har dernede, med de kugler som S&B og RWS lader, hvorfor så ændre på det?

Kaliberet er absolut ikke specielt udbredt i Tyskland, selv om det nok er der det i sin tid blev født.

Hvis du vil skyde større vildt med den her i Danmark skulle der vel ikke være nogen problem i at bruge Hornadys 180grain, hvis diameter passer, og den ellers kan ramme nogenlunde med dem.

Sonny
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Lars

Jo, jeg har skam fotos. Kan bare ikke lægge dem ind[xx(]



Bare rolig, det bliver nemmere.
JUH har selv sagt, at der kommer en anden platform hvor det er meget nemmere.[Big Grin][Big Grin][Big Grin][xx(][xx(][xx(]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#48
@Bobo -spot on. Tror du har helt ret. Og ja, den må som du skriver, kunne vælte alt europæisk vildt[Smile]

Nå, projektet er ikke kuldsejlet.......... Går bare og venter på at den ekstrem effektiviserede, hyper brugervenlige og total logiske opgradering af ansøgningsproceduren går sin gang. Det giver mig jo nok frem til midten af marts til at samle krudt, kugler og hylstre før jeg kan få gamlebøssen udleveret[Sad!][Sad!][Sad!][Sad!][Sad!]

Savner Sonja på Hobro Politistation!!!!
Svar
#49
Spændende projekt, Lars! Jeg går selv med tanker om at anskaffe mig en hanedrilling 12-12-9,3x72R. Fantastisk tysk handgewerk... Min plan er dog kun at skyde råvildt og ræve med den, med de originale 12,5 grams projektiler. Tænker at lade dem til 600 m/s, da det er rigeligt punch til råvildt indenfor ca 80 meter, hvilket nok bliver den længste afstand jeg vil skyde på med de originale sigtemidler...

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#50
Halløj Klud.

Ja det er en skæg størrelse. Ligner noget man kan skyde dinosaurer med[Big Grin].

Jeg har fået bøssen hjem, men endnu ikke været forbi Np Nielsen for at få en "normal" rival i gennem.

Vær lige opmærksom på hvilke af udgaverne du køber, samt om den er nitroproof.

Jeg har matricer til dyret, hvis du skal have ladt op. Måske vi skulle lave en klub for os med gamle tyske hanedrillinger?

I så fald kunne den hedde "spændt hane-stor kaliber" [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#51
Tak for tilbudet om at låne matricer! Det bliver måske snart aktuelt...
Tør man spørge hvor dybt du måtte i lommen for at erhverve skønheden?

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#52
Hr. Klud. Du har pm.
Svar
#53
Så, nu er den revet op i kammeret, så en 9,3x72r N plumber problemfri i. Har tænkt at starte ud med lidt kugler i kal. .357

Resultater følger#128512;
Svar
#54
Hej Lars,
Har lige købt en gammel drilling i samme kaliber (venter på tilladelsen). Har søgt nettet tyndt. Brugeren "Saturn" på nedenstående forum er meget hjælpsom og vidende omkring kaliberet.

Se bla her:
http://forum.wildundhund.de/showthread.p...x72R/page3

Hallo,

sorry wenn ich jetzt erst schreibe, aber mein Computer nervt mich seit vier Wochen mit seinen üblen Launen!

Geschosse wurden ja schon genannt: Delsing 15g bzw. 16g TM. Die werden von Peter Delsing extra für die tieferen Züge der 9,3x72R (u.ä.) gefertigt. Sie verfügen über einen rel. dünnen, reinen Kupfermantel und einem Bleikern mit ca. 2-2,5% Antimonanteil , sind also recht weich, wie RWS KS oder Nosler Ball.-Tip etwa und somit ideal für die Geschoßgeschwindigkeit von ca. 650m/s.
Fertige Munition mit Degolgeschosse fertigt Samereier (googlen).
Ladedaten für den Wiederlader stehen im DEVA-Buch. Bei den schweren Geschossen ist das Vithavuori N550 das Bestpulver. Beim niedrigen Gasdruck der 9,3x72R erreicht es fast Ladedichte 1 in der großen Hülse.
Eigene Messungen ergaben aus einem 65,5cm langen Drillingslauf eine Vo von 660m/s bei 0,8grs. unter der DEVA-Maximalladung (die auch noch 10% unter dem Pmax liegt). Das ist eine Mündungsenergie von knapp unter 3300Joule und bei einem B.C. von 0.310 verbleiben auf 100m noch rund 2500Joule. damit liegt die Labo weit im Rahmen des gesetzl. zugelassenen Gasdrucks im Bereich der alten 8x57J®-Labo mit dem schweren 14,7g TMR.

Problematisch sind nur Waffen mit engeren Läufen. Bei älteren Waffen (ca. bis 1910/15) kann der Laufinnendurchmesser bis .360" runtergehen (normal .364/.365"). Aber auch für solch engeren Läufe fertigt Delsing TM-Geschosse in denselben Gewichten.

Das die 9,3x72R mit dem herkömml. 12,5g TMF eine auserordentl. gute Rehwildpatrone für Entferungen bis 120/130m ist steht wohl außerhalb jedes Zweifels. Wenig bis gar keine Wildpretentwertung, angenehmes Schußverhalten, schlagartriges Zusammenbrechen des Wildes sind die positiven Eigenschaften der 9,3-Rehwildlabo. Waffe und Schütze werden nicht stark beabsprucht und so macht man auf dem Stand auch gerne mal einen Schuß "mehr".

Beim gebrauchten Drilling ist halt wichtig, daß die Läufe innen nicht zu verkorkst sind (die 9,3 ist gegen Narben aber, ähnlich wie die 8x57 weitaus gutmütiger in der Präzision als "heißerer" Patronen. Ein blanker Lauf ist aber auch hier natürlich das Optimale (mit etwas Suchen sind solche Waffen durchaus zu finden).
DerVerschluß sollte natürl. kein Spiel haben, hier hilft aber dann ein Einsetzten eines neuen Scharnierbolzens (ca. 200€), um die nächsten Jahrzehnte Ruhe zu haben.
Natürlich ist es unbedingt erforderl., daß eine Waffe Nitrobeschuß haben soll, damit auch Nitromunition daraus verschossen werden kann.

Die 8x72R wurde von Wilhelm Brenneke in den 1890er Jahren aus der damaligen Standartpatrone 9,3x72R entwickelt. Mit höherem gasdruck leistet sie bei gleichem Geschoßgewicht auch etwas mehr und das Standart-12,7g-TMR ist in Dtl. zum Schuß auf Hochwild erlaubt.

Stehen beide Patronen zur Auswahl, würde ich die Waffe nehmen die den besten Gebrauchszustand hat.

16/65er und 16/67,5er Schrotpatroenen gibt es von S&B, Eley, Hull, RWS/Geco (FF-Fasan, Tiger), FLGs von S&B, Fiocchi und auch RWS/Geco, Posten von S&B und RWS/Geco.

Aufbohren würde ich die Flinte nicht. Die alten Meister konnten noch Flinten fertigen. Diese waren auf die kurzen 65er Lager abgestimmt. Ein auffräßen um 5mm verändert nicht nur die Struktur im Metallgefüge der lager sondern stört auch die Ballance der Flinte die ja auf Patronen mit 26-29g Vorlage ausgelegt sind. Die 2-3 Gramm mehr an Vorlage die 70er Patronen bieten, haben jagdpraktisch keinen Vorteil.

Natürlich hat promillo recht und auf eine solche Waffe gehört keine Picatinny-Schiene. Entweder ganz klassich eine Einhakmontage oder universeller eine Schwenkmontage (aber keine Brückenschwenkmontage). Wenn man sich auf kleine Gläser bis max. 42mm Objektivdurchmesser beschränkt, sind die TPL-Abweichungen bei aufgesetztem und abgenommen ZF meist nicht relevant. Die alten Zeiss/Hensoldt 1,5-6x36 aus den 50er/60er Jahren sind ganz wunderbare Gläser für die alten, zierlichen Waffen und optisch immer noch voll jagdtaugl. auch in tiefster Dämmerung und bei Mondschein.

Grüße
Saturn

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#55
Kan jeg købet et par blykugler til at banke igennem 2 forskellige 9.3x72R jeg skal igang med ?
Er da virkelig spændt på om de er normale eller om mit die ikke dur til dem

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#56
Hej Bessie,
Jeg har desværre ikle egnet bly keg kan sende dig. Mangler selv til at banke gennemmin nye drilling#128512;
Jeg har en del hardcast i 458 men det er komplet uegnet til formålet.
Mvh Frederik

Med venlig hilsen
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)