Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken salonriffel?
#1
Når nu jeg har fundet 2 salonrifler som jeg gerne kunne tænke mig, ville jeg lige høre om nogle erfaringer.[:I]

Valget står imellem en Remington 597 eller en Ruger k10/22.

Hvilken af disse 2 rifler vil I anbefale, evt. begrundelser tak[Smile]
Svar
#2
Ruger 10/22 klart.

Mest produserede salonriffel der bare virker og virker og virker og så kan man ønske sig ting til den til jul.[:p][Smile]

Skæfter, piber, aftræk ect. ect. ect

Jeg har haft 2 (har en endnu) og den har aldrig svigtet.

Med den rette ammu skyder den ret præcist.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Er det muligt at man kan skifte pibe til .17 hvis den nu bliver tilladt?
Svar
#4
Yep Ruger. Remington´en er sikkert udemærket - men bestemt ikke noge særligt i forhold til en 5-10 andre salonrifler man kunne nævne. Så Ruger - af samme årsag som M@x nævner. Den er vel for salonrifler hvad Colt 1911 er for pistoler og Mauser K98 er indenfor rifler. Den kan tunes til det ukendelige. Men den skyder også godt uden. Jeg har for nogle år siden bl.a. bygget to om så de havde integreret lyddæmper og sendt dem til flyvevåbnet i den Dominikanske Republik.....
MVH
Henrik
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Er det muligt at man kan skifte pibe til .17 hvis den nu bliver tilladt?



Det tror jeg bestemt man kan. Der er ihvertfald en her der har gjort det:
http://www.homegunsmith.com/cgi-bin/ib3/...ger+and+17
MVH
Henrik
Svar
#6
Ham her bygger sin egen Ruger 10/22 i kaliber 17 - fra bunden af!!! For meget fritid.....

http://www.homegunsmith.com/cgi-bin/ib3/...=7590;st=0

MVH
Henrik
Svar
#7
Jeg kan kun på det varmeste anbefale Rugeren!

Den jeg har er modificeret MEGET, men er stadig genkendelig [8D]

der er kommet titan-dele i den fra "Power Custom" "cantilever-scope-rail" fra Volquartzen og den originale Ruger Match-pibe er kortet ned til 16 tommer og fluted...[:I]
Scope-rail'en gør at kikkerten er monteret på piben, det øger præcisionen og riflens evne til at holde indskydningen markant!!!

Bundstykket er fræst lettere og fjederen kortet så den skyder helt pålideligt med Eley Tenex og Pistol Match... med Tenex kan den skyde 3 cm grupper på 100 m!!!! Vel at bemærke 10 skuds grupper!!!!!
Det skal dog helst være vindstille..

Aftrækket er også blevet "tunet" og jeg har sat en kikkert på der koster 1000 kr mere end riflen oprindeligt [:o)]

Min 10/22 var præcis "lige ud af kassen" med den rigtige ammo..
men den har aldrig kunnet lide "High Velocity".22LR

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Hej Dravis..

Lyder meget spændende med din ombygning.. Lige sådan et projekt jeg kunne tænke mig[Big Grin]

Jeg har kigget på forskellige steder inde på nettet, fordi jeg måske kunne finde på at købe en .22 Mag. pibe til den..

Men hvordan kan man få sendt det til DK.. De fleste forhandler kun i USA eller UK..??

Mht. den anden pibe:
Skal man ikke rette på skæftet, magasint hullet, og modtager-huset for at sætte denne pibe på? (.22 mag. er trods alt en lidt længere patron[Wink])
Svar
#9
Hej T

Du kan ikke bygge om fra 22lr til 22 Magnum idet bundstykket skal være tungere til magnumpatronen.

Det er nemlig vægten af bundstykket der holder kammeret lukket længe nok til at kuglen er ude af løbet.


--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Du skal også bruge nyt bundstykke, ny fjeder, nyt magazin,modificere magasinskakt.

Hvis du vil have noget der skyder godt, uden at kræve total ombygning, så kig efter en Anschütz.
En Ruger skal modificeres voldsomt for at kunne konkurere med en Anschütz.

Anschütz har dog ikke nogen .22WMR semi autoer, som jeg lige kan finde
http://www.anschutz-sport.com

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Det er jo bare en smagssag, om hvor meget man vil ofre..[8D]

Efter hvad jeg har fundet ud af, vil jeg mene at det er smartest at investere i en Ruger..

For hvis . 17 blive lovlig kan man købe et ombygningssæt(pibe,bundstykke modtagerhus, og det hele) istedet for at købe en helt ny riffel..[Big Grin]

Men er der nogle herinde der har erfaringer med et sådant pibe udskift a la' gør-det-selv??
Svar
#12
For at ændre en 10/22 til 10/17 behøver man kun en ny pibe og et tungere ladegrebs håndtag, kan allerede købes som kit i USA.
MVH.
Leif R

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Øhh..Er rammen ikke en smule længere på magnummen fra Ruger ?

Der er jo så lige den mulighed at købe en standard 10/22, og så en 17 mach 2 pibe...Total pee wee [Big Grin]

Da jeg for år tilbage havde en 10/22, var den monteret med en integreret dæmper. Dæmperen var med rustfrit yderrør, og giver et lidt sejt look, hvilket tyven der stjal den og resten af våbenskabet sikkert også syntes [xx(] Teknisk er Rugeren genial og uovertruffen, men da jeg for 8-9 måneder siden købte en ny salonriffel, valgte jeg en Browning .22 auto, da jeg er hooked på 'take down'...Måske den skulle have en 17 mach 2 pibe ?

[:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Rigtige autister har deres egen Charmilles sænkgnister.
Great Dane

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Thomasms

Men er der nogle herinde der har erfaringer med et sådant pibe udskift a la' gør-det-selv??



Ja, det er bare 1 eller 2 skruer (afhængig af model) for at tage mekanismen ud af skæftet og 2 skruer for at løsne piben. Det tager et par minutter.

Her ser du hvor skruerne sidder. Du kan downloade hele manualen fra Rugers hjemmeside.

[Image: Ruger10_22.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Mange tak![Big Grin]

Det er sku godt at få lidt baggrundsviden inden man gør købet(hvilket jeg nok gør nu) hehe..
Svar
#16
Til Rugeren kan du også få nogle fede 25 og 50 skuds magaziner [8D]
Søg f.eks. på Google efter Ramline og Ruger.

Bare synd at man skal bruge eksporttilladelse hvis man vil have magaziner på mere end 10 skud ud af USA.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)