Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
foder til både råvildt og kronvildt
#1
Hej alle

hvilken foderblanding skal man burge hvis der både er rå og kronvildt som går i fodertønden

Jeg har på en anden jagt brugt ren hvede til råvildtet, hvor jeg foder hele året, vil det kunne bruges til kronvildet også?
Svar
#2
Normalt skal hjortevildt ikke fodres med korn og absolut ikke hvede. De kan få lidt havre men vil ellers have bedst af hø, ensilage, roer, kartofler o.l.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Det var også mere hvis kronvildet også gå i tønden, kan de tåle det?

Min overvejelse ligger i, om jeg overhovedet skal fodre på det revir.

Min erfaring med råvildet og ren hvede, har vært gode nok, bare man fodre hele året. De tager næsten ikke noget korn om sommeren, men trapper stille og rolig op til vinteren.
Svar
#4
Heller lave nogle fodermarker indeholdende lucerne, fodermarvkål, boghvede og lignende. Altså en frøpakke til hjortevildt.
Svar
#5
Tja... Ved ikke om man kan sige de kan tåle det. Det er vel lidt ligesom McD ikke er det optimale for os at leve af...
Hjortevildt vil jeg til enhver tid tilstræbe at fodre med grovfoder, rodfrugter og fodermarker. Evt "pyntet" med et drys majs.
Korn vil jeg nøjes med at fodre fjervildt med.
Men der er sikkert masser der har andre og mere erfaring end mig der kan give deres besyv med.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#6
Jeg har haft sået fodermarvkål , det dur til råvildt
Et andet sted var jeg heldig at ejeren dyrkede grønkål , så'n en stribe på 15 x200 m er noget der trækker når der kommer sne , så det kræver lidt selvjustits.
Jeg har ikke kronvildt men mon ikke de også spiser kål

Mojn LWL
Svar
#7
Det er en meget dyr fornøjelse at fodre kronvildt med korn. Hvede er ikke sundt til hjortevildt, selvom de godt kan lide det. Havre kan de knapt så godt lide (især rådyrene undgår havre det meste af året), men det er til gengæld ok at fodre med.
Hvad mener du at du kan få ud af at fodre råvildt og kronvildt? Hvis det er for at lokke vildtet over på dit eget, så du kan skyde det, så synes jeg lige du skulle overveje om det er en god ide med tanke jagtetik og moral.
Rådyrene og krondyrene skal nok klare sig i danmark. Der er normalt masser af føde på markene året rundt. Men som "sikkerhedsnet" er havre (evt. sort havre) godt, fordi de tager kun af det, hvis de mangler føde og derved er forbruget lavt/nul det meste af året.
Jeg har været med til at fodre krondyr med byg året rundt, i et forsøg på at holde dem indenfor nogle tusinde hektar privat skov. Jeg tror der var 20-30 krondyr der gik til fodret, plus en del flere sikaer. Der blev brugt (hvis jeg husker korrekt) ca. 25-30 tons om året. Så det ville vel koste 30-35.000 om året i foder i DK.
Svar
#8
Hej TheDarkside. Det har intet med afskydning og tillokning at gøre. Det var mere et spørgsmål om kronvildtet går i samme fodertønde.

Hvis de gør, vil jeg ikke opsætte en fodertønde da risikoen for at den løber tør er stor.

Hvis først råvildet er gået til foderet, vil jeg sikre mig at de har tilgang til foder hele året og det kan jo være svært hvis den er tom efter 2 dage pga kronvildtet.

En del af spørgsmålet var også om, hvis kronvildtet æder ren hvede, bliver de syge?. Som du skriver, er det ikke sundt men de kan godt lide det.

Så derfor tror jeg ikke, jeg opstiller en fodertønde Smile

Tak for input alle sammen
Svar
#9
jeg løste det ved at sætte spredere på fra Biltema: så kan fugle og råvildt æde og hvis der er noget til overs på jorden ordner krondyrene det

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Gør som strom (bedste alternativ til håndfodring, som er bedst til at holde på fasaner) eller sæt rionet rundt om fodertønderne. Bare husk at rionettet skal stå mindst 3/4 meter fra spiralen, så langhalsede rådyr ikke kan nå. Fasaner og agerhøns kan sagtens komme ind, men utøj som ræv (ja, jeg har set ræv æde hvede af fodertønde), rådyr og krondyr kan ikke.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)