Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer 202 optimering, hvad kan jeg gøre???
#1
Ja som overskriften siger, hvad kan jeg gøre?
Saueren står således:

Softtouch skæfte, syntetisk.
Kort forrest pibe i cal . 308
Monteret med picatinnyrail i optilock montage
Aftrækket er indstillet til lige under 1 kilo, da det passer mig bedst.
Zeiss 4-16 på toppen.

Så mit spørgsmål går ud på, hvor meget kan der optimeres? Her mener jeg i forhold til præcision. Jeg skyder sjældent på mere end 200 meter, jagt mæssigt, men på banen vil jeg gerne længere ud.
Jeg ved udemærket at som sættet er nu, så skyder det bedre end mig. Jeg vil bare gerne have hardwaren er helt optimal, så er der jo kun mig selv at bebrejde, når skudgrupperne bliver lidt for store. De er på nuværende tidspunkt ca. Ø 3 cm på 100 meter med jagtmatch.

Jeg har prøvet med et grs skæfte og det var rart på skyde banen, men jeg kunne ikke rigtig enes med det bed hurtig relegering, har desuden en skulderskade, der ikke gjorde håndteringen af grs skæftet nemmere. Så det er ikke inde i billedet lige nu.

Er pt også i gang med at spare sammen til en lyddæmper.

Får jeg noget ud af:
Anden montage?
Længere pibe?
Anden ammunition?
Match aftræk?

Ellers noget jeg bør overveje?
Jeg er selvfølgelig godt klar over, at træning har mest at sige. Men det er jo altid også rart, at have en grund til at købe lidt lir...
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
Skift din jagtmatch ud med Lapua Scenar 167gr. Og så en dæmper. Så skal du bare se[Smile]
Resten fejler jo ikke noget.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#3
Jeg har stor glæde af en god kindkontakt til skæftet, så du kunne overveje at klæbe et stykke bøjet Kydex på ryggen af skæftet.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Prøv anden match. amm
Og en dæmper gør det jo mere fornøjeligt, at træne mere.

Mvh.
Carsten
Svar
#5
Hvis du har skulderskade, så kig på denne: http://www.chuckhawks.com/evo-shield_shirt.htm for at dæmpe/fordele rekylen.

Jeg overvejer stærkt en, når jeg har lidt penge på kontoen.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Jeg har stor glæde af en god kindkontakt til skæftet, så du kunne overveje at klæbe et stykke bøjet Kydex på ryggen af skæftet.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


Søby har pga .................... anatomiske fordele, ingen problem med manglende kindkontakt. [Big Grin]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Riflen burde kunne skyde noget bedre end 3 cm på 100 meter med fabriksammo. Men ikke alt skyder lige godt. Jeg ved ikke hvor nem en 308 er at finde den "rigtige" patron til.
Hvis skæftet passer til dig i længde, du kan nå aftrækkeren nemt og har god kindkontakt, så burde det ikke være nødvendigt med andet end træning for at kunne skyde grupper på ø 1-1,5 cm på 100 meter.
Svar
#8
Jeg har en 308win med 58cm løb. Den skyder skrækkeligt med jagtmatch +1moa, mens næsten alt andet ligger på mellem ½ og 1 moa. Tilfældigvis så er der sammentræf med og uden lyddæmper. Er ikke kommet igang med at tune hjemmeladet endnu.
Svar
#9
Jagtmatch fra Norma er ikke i katagori presicions ammunition, i 223 er den rent ut sagt elendig i min erfaring!
Svar
#10
Har hørt det før omkring norma jagtmatch og 308win. . Hørt om en der havde held med at rykke 150gr kuglen ud og sætte en 165gr i, det hjalp på grupperne !
Svar
#11
Jeg tror ikke at der er kuglevægten der er problemet men kugledesign, og der er da rent held om det virker fint at bare skifte kuglen, men det har da været brugt en del.
Svar
#12
Jeg har skudt 1/2 moa @100M med Norma diamondline 168 gr i .308. Måske var jeg bare heldig at finde en patron, som riflen kunne lide.

Hilsen Kim

SLing18
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#13
Hørt om en der havde held med at rykke 150gr kuglen ud og sætte en 165gr i, det hjalp på grupperne !
er lidt ked af at man skifter kuglen med en tungere. det er ikke efter bogen[B)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Thedarkside: er det 1-skudsgrupper? Wink

Det er min erfaring fra banen at meget, meget få konsekvent kan holde 5 skud indenfor 20mm. Så bare fordi du kan, er der ingen garantier for at andre kan selv med verdens bedste udstyr og ammo. Konsekvent skydning af 5-skudsgrupper på 30mm c-t-c er faktisk ret fornuftigt hvis jeg bruger observationer fra banen som pejlestok.

Jeg anser mig selv for rimeligt habilt skydende og arbejder mig med hjemmeladninger ned mod 20mm grupper. Lige pt kan jeg rimeligt konsekvent holde mig omkring 25mm.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
Hvis du vil være sikker på at det ikke er udstyrets skyld så er den medt præcise platform jeg har haft en gammel skytteforeningsriffel. Med Lapua Scenar var det nærmest kedeligt nemt at skyde 20mm grupper - så kedeligt at jeg åbenbart solgte den #128127; det har jeg så fortrudt lidt siden..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)