Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06 eller 308
#1
skal have en mauser m12, men aner ikke hvilken af de ovenstående kalibre jeg skal vælge. Jeg er ny riffeljæger har dog skudt mange skud med haglgevær og lidt med min fars 6,5x55. overvejede 30.06´eren fordi at jeg vil helst gerne have at dyrene falder i skuddet og tænkte at man kan lade ned til samme styrke som 308. men ved ikke hvor kraftig rekylen er normal forhold til 308. og om der er nogen foreskel på om dyrene falder i skuddet ved dem begge. skal bruges til jagt på alt i DK og måske lidt elge- og grisejagt i Sverige. på forhånd tak[Big Grin]
mvh lasse [Wink]

Baikal ij 27 sporting
sauer 101 select 30.06
Meopta 3-10x50 Meostar R1
Baikal IJ27 sporting 12/76
Svar
#2
Efter min mening [Wink] er forskellen på de to kalibre så lille, at det i jagtmæssig sammenhæng, ikke har nogen praktisk betydning.

30-06'eren give CIRKA 10% mere energi, med 20% mere rekyl, derudover er træningsammunition ofte en del billigere, i .308 Win, end 30-06.

Skudplaceringen er vigtigere, end den lille forskel der er, i energi.
Og Skudplacering og kuglevalg, det er det der bestemmer om dyret falder i knaldet. Ikke om kuglen rammer med 3200 joule eller 2900 joule.

Du vil få råd til at træne noget mere, med en .308'er.
Og mere træning betyder bedre skydplacering.

Det en 30-06'er gør bedre, end 308'eren, det er hvis du vil op i de helt tunge kugler, på 200 grains eller mere.

Men med det rette kuglevalg, der kan du lægge alt vildt på den nordlige halvkugle, med en .308'er

jeg ville tage 308'eren, og hvis du vil have mere end det, så ville jeg op i en 300 Magnum. Men med Magnummerne bliver det RIGTIG dyrt at træne.

Hvis du smider en lydpotte på, så bliver rekylen cirka halveret, og forskellen i rekyl, på de to vil nok blive så lille, at der ingen praktisk forskel er.

Min første jagtriffel, var en 30-06'er, og jeg er utrolig glad for den. Men jeg faldt over et tilbud jeg havde svært ved at sige nej til... Ellers var det blevet en 308'er.
Jeg har nu begge dele.... (og 7 andre...)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Derudover, så "bærer" en 308'er en kortere pibe, end en 30-06'er

Så hvis du vil have en riffel, der er kortet ned til f.eks. 45 cm, fordi der skal dæmper på. så vil en 30-06'er tabe så meget ekstra energi, end en .308'er, at det eneste du får ud af 30-06'eren er ekstra støj og rekyl, uden ekstra energi

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Fordelen ved 30-06 er i mine øjne at den har en stejlere stigning typisk og derfor kan bære tungere kugler. At der kan være lidt ekstra krudt i er marginalt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Hej.

Jeg har selv 30.06 og er meget glad for den. Lader selv så jeg bestemmer selv hastigheden og dermed også rekylen. I mine øjne har man flere muligheder, blandt andet tungere kugler. Prisen for træningsammo er ens hvis du er hjemmelader. Ved højere hastighed som 30.06 kan levere er der også lidt større chance for knald og fald effekt. Der koster så ofte lidt mere kødødelæggelse, men det foretrækker jeg klart fremfor et dyr der måske går 50 meter.

Mvh. Taby
Svar
#6
Er en M12 ikke en lang lås? og derfor er der sikkert en klods i bagenden af magasinet til .308.
Jeg synes det er synd at amputere en lang lås til korte patroner. Desuden kan 30.06 lades ned til .308 niveau, mens .308 ikke kan lades op til 30.06.

Uden at vide det vil jeg tro at Mauser anvender samme stigning i begge kalibre, så der er marginalt forskel på hvor lette eller tunge kugler de vil skyde med.

Gå efter 30.06

og læs Pete1234 tråd om en kort 30.06. Den yder helt godt selv med 49cm pibe.

Og en 30.06 vil, uanset pibelængde, altid have højere hastighed end .308. Med lyddæmper er mundingsflamme ikke noget issue.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
308w: har skudt bjørne og asiatiske storkeilere med dette kaliber, som teoretisk er hurtigere at repetere end den i mine øjne, gammeldags kaliber 30.06 - gik NATO ikke fra "30.06"( Garand) til "308w"(M75) af samme grund?
Der er ingen mærkbar forskel i rekyl, synes jeg.
Verdensrekorden i 300m OL-baneskydning(600points) er mig bekendt sat med 308w.....
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by kka

gammeldags kaliber 30.06 - gik NATO ikke fra "30.06"( Garand) til "308w"(M75) af samme grund?



Jeg har haft både Garand og m/75 i soldatertiden, Garanden skød godt, men man fik klø af den, der var jo osse lige det med at efter 8nde skud kom der et afslørende pliiing der fortalte den onde fjende at nu skulle der genlades og det var altså en lidt bøvlet affære, især med svedige poter.
M/75 var lidt mere brugervenlig med større magasin og forholdsvis nem genladning, samtidig var der mindre vægt at slæbe rundt på så mon ikke det var den primære årsag til skiftet ?.
Det er osse derfor man idag er gået over til den fesne 5,56x45, de arme værnepligtige har jo nok at slæbe rundt på[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#9
[Image: 10_9_1341.gif] [Image: stirring-1.gif]
Svar
#10
Hvis du er hjemmelader vil jeg mene at du vælger automat dværgen fra og går efter 30-06.

Skyder selv med 30-06 og har ingen problemer m. 100 skud på hjortebanen og med en rimelig let riffel.

Ligger man ned og skyder mange skud, så beder man selv om det[Wink][B)][Big Grin]

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#11
Hvis du ender med at vælge .308 så synes jeg at du skal vælge en riffel der fås i kort lås, med dertil kort magasin.

Det virker forkert at vælge en stationcar med stort varerum og så skrue en lukket kasse fast som optager 20% af varerummet. Så kunne du l.ige så godt have købt en sedan.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
[quote]Originally posted by M@X 2.0

Hvis du ender med at vælge .308 så synes jeg at du skal vælge en riffel der fås i kort lås, med dertil kort magasin.

Det virker forkert at vælge en stationcar med stort varerum og så skrue en lukket kasse fast som optager 20% af varerummet. Så kunne du l.ige så godt have købt en sedan.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]

[Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!

[/

Delvis enig med Max og så alligevel - ligeså vel som nogle stationcars har andre fordele end kun bagageplads kan der også være rifler med kun een låselængde som man foretrækker.

Jeg ville feks aldrig vælge en 30.06 da jeg ikke er stolt ved rekylen men havde jeg forelsket mig i en Tikka T3 skulle den lange låselængde alligevel ikke afholde mig fra at købe en.

@Max - udnytter dine Tikkaer allesammen den fulde låselængde? ;-) :-) eller har du også for meget bagageplads?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Hæ, nu er Tikka så smarte at de skifter stop palen således at repetere bevægelsen passer til den kaliber den er kamret i.

Boryx, nu skal gøre som jeg siger og ikke som jeg gør,,,,,

Jeg kan bedre lide Sako som har 4 låse længder, men da Sako kun laver links modeller i træ og med sort pibe, så måtte jeg æde min lort og købe en rustfri Tikka med plastskæfte, men med kort vandring af bundstykket. Desværre har Tikka ikke fattet at når man i starten kun lavede 223 med 14" stigning og knap 58mm magasin længde, så nytter det ikke at fastholde det korte magasin når man bagefter går ud og laver en 223 pibe med 8" stigning der kan anvende tunge lange kugler og derefter en 204Ruger som er 4 mm længere end 223.
Jeg HAR klaget til Tikka i Finland, men de er ligeglade og gav mig det råd at lade enkeltvis [xx(][xx(][xx(]

Jeg har ikke købt flere Tikkaer siden. (Men en Sako i rette længde [^] )

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Enig med M@x

Kortlås = kort patron
Langlås = lang patron

At en 308 eller 30-06 kan skyde alt på den nordlige halvkugle er sikkert rigtigt, men det gør ikke nogen af dem til det bedst egnede.

Men taler vi Nordeuropa vil en af dem med en simpel projektilkonstruktion og 165-180 grains kunne klare det hele.

Det tungeste stykke vild jeg har nedlagt blev taget med (i har nok gættet det) 165 grains Sierra Game King fra en 308 win.
Den simple konstruktion sørgede ikke for gennemskud, men i stedet for at den stadig kunne ekspandere på den aktuelle skudafstand, og derfor faldt han indenfor det der kan måles med en tommestok.

Men skal det være den nævnte riffel skal det være i 30-06 også fodret med 180 grains

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Hej Lasse202
Har du læst om 280Remington ?
Hvis du kan leve med lidt længere løb så er der mange fordele.
Sammekuglevægt og samme Ballistik =minus 15-20% rekyl
Samtidigt far den en bedre SD og der er amerikanerne glade for
Men tag en stigning 1-9.5 eller 1-9 hvis du går den vej
Mvh Bessie

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#16
Mine 5 cent.

Mauser12 er lang lås og en dejlig riffel.

De 2 kalibre ligner hinanden så meget, at det er et oplagt hoved emne til enhver jagtfrokost. Ballistisk er vi ude på overdrevet. Det er et spørgsmål om selve riffelen og hvad man vil fremover. Hurtigere repetering pga. patron/låselænge er vist på teoriens overdrev – når man har set/hørt GT skyde 300Wmag.

308W, kort lås, har en indbygget præcision og den er understøttet af militær forskning, men bærer ikke de tunge kugler så godt som 30-06. Jeg vil til enhver tid anbefale en kort lås og 308W som "riffelen" til dansk jagt til nybegynder som erfaren (en Rem 700 byggesæt i 308W kan få selv Lego til at blegne). Hvem laver standart vekselsystem til 308W patron længe? Jeg har sagt så meget om 308W, at den dag jeg køber en 308W pibe skal jeg sluge indtil flere kameler og høre på en hel del overbroderet bullshit, men det er en god kaliber, rigtig god endda. Derfor skyder jeg 7-08Rem med stor fornøjelse[:o)]

30-06, lang lås og skyder med alt hvad riffelgangenes snoning tillader, har fået stemplet ”hård rekyl”, dette er for så vidt sandt hvis det er en Mannlicher 1952 på lidt over 3 kg, det er vægten af riffelen mere end andet. Det er kaliberen der kan alt og har skudt alt, hvad mere kan man forlange. Jeg har skudt meget råvildt med 165 grain Hornady InterLock BTSP i 30-06.

Kort eller lang pibe har jeg ikke nogen mening om, da jeg ikke bruger lyddæmper til jagt, da riffelens balance er vigtigere.

En anden sag: jeg har kendskab til et GC2000 veksel system (m. picatinny rail og 5 magasiner) i 30-06 længde, med 25-06, 270W og 30-06 piber, hvis det har interesse.

280Rem eller 7x64 er vel et fedt, sagde manden med en 280 pibe[Smile].

Knæk og bræk, Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Hej
Jeg har haft 308W og 30-06 og jeg er ikke et sekund i tvivl om hvilken riffel jeg ville vælge i dag, hvis jeg skulle have ny riffel, det blev en 30-06, jeg har ladet Barnes TSX fra 110gr skyder som en 243W, til råvildt jagt skyder jeg nu med Barnes TSX/TTSX 130gr kugle og op til 190gr Hornady SP til grisejagt. Er nu gået over til Barnes TSX 165gr til grisejagt.
Jeg har gået rigtig meget på grisejagt, og vi har mistet flere grise med 6,5x55 og 308W end vi har med 30-06, ud fra hvert kaliber.
Køb en 30-06 og du vil komme til at elske det kaliber.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#18
De andre har skrevet om for og imod.

Vælg 30.06, det er nemmere at vælge fra, end ikke at kunne vælge til. Mht. Energi.

Bare husk, 30.06 eller større giver IKKE garanti for at vildtet bliver på skudsteddet.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
jeg skyder med 308w og har gjort det i fire år nu rekyl er behagelig, den kan skyde alt, i europa uden problemer, ta en 6.5'er det er nok den kaliber, der har skudt flest elge! Big Grin
fordelen med 308 kontra 30-06 er også den er billige og lade til ( og købe ammo ) hylstre og færdig ammo er lige tilgængeligt, men der skal mindre krudt i 308, for vær 6. 30-06 kunne man lave en 308 ekstra
og skal der blive behov for noget større kan man altid købe noget 9.3 eller 375 Smile
det ender alligevel med du eger ti rifler inden du har været jæger i 5 år Big Grin
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#20
Alle tilhængere af .308 glemmer at den bliver astmatisk med kugler tungere end 180grs.
Selv med denne kuglevægt har den begyndende åndenød på grund af manglende hylstervolumen.
Trådstarter spørger til en Mauser 12 som jo er en lang lås. Så er der ingen grund til at frivilligt handicappe sig selv ved at gå efter en .308 da kort lås ikke er en option [8)]

At bruge forskellen i pris på en genladet patron som argument er lidt tynd, da differencen er så lille at det er uden betydning. Drop den øl efter skydningen og pengene er hjemme [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)