Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjortejagten 2015
#1
Nå tråden eksisterede ikke i forvejen som i de foregående år.

Men jeg har selv været så heldig og er ved at revne af glæde over mit held i går søndag - det vil jeg dele med jer[Smile]

Edit = Historien/oplevelsen kommer her:

Jagten og jorden hvorpå hjorten er skudt, er hos en kammerat hvor jeg er heldig at være med i jagten. Det er i Vestjylland, nærmere bestemt 10km fra Ulfborg.

Jeg har været af sted nogle gange siden tirsdag den 1. september og har hver gang set kronvildt. Jeg har haft mulighed for at skyde en kalv indtil flere gange, men havde bestemt på forhånd at de skulle gemmes til trykjagterne senere på sæsonen. Dvs. at der enten skulle komme en spidshjort eller en hjort med minimum 5 sprosser på den ene stang for at opfylde den lokale jagttid.

Min strategi var at sidde på et spor inde i skoven og ikke ude i kanten af markerne, fordi min overbevisning er at dyrene trækker ind fra markerne inden solopgang og derfor er svære at træffe i skydetiden. Derfor sidder jeg inde i stykket og håber at de vil komme forbi mig for at finde et sted de kan ligge i løbet af dagen.
Planen virkede hver gang jeg var af sted, men med den undtagelse at der ikke var nogen hjort med.
Jeg har set kronvildt, råvildt og ræv (havde lyst til at skyde ræven, men afstod) - men ingen hjort.

Lørdag aften havde vi gæster og af samme årsag var jeg ikke på jagt. Da gæsterne tog hjem havde den største af mine drenge svært ved at falde i søvn og jeg fandt derfor en madras og min sovepose og lagde mig på gulvet inde på hans værelse. Klokken 01:00 var vi stadig vågne og jeg skød en hvid pil efter morgenjagt.
Kl. 05:00 ringede alarmen på min telefon og jeg gjorde klar til at vende mig, men en våd hundesnude i ansigtet kvikkede dog så meget op at jeg fandt riffel og tøj frem og kørte afsted.
Da jeg kommer ud på terrænet 45 min før solopgang går der en rudel på 12-15 stykker kronvildt ude. Jeg vil dog sidde et andet sted qua min strategi og kommer på plads uden at forstyrre dem. I rudlen var der en spidshjort, men på vej på plads gør jeg mig nogle tanker om hvorvidt jeg vil skyde den hvis den kommer for. Det vil jeg ikke!

Jeg sidder på min plads ca. 30 min. før skydetid og kan se godt 300 meter op af det spor jeg sidder på. Kort tid før solopgang kommer der 3-4 stykker kronvildt frem 300meter ude, hinder og kalve. de vandrer lidt omkring og går tilbage hvor de kom fra.
Da jeg sænker håndkikkerten ser jeg en hind komme ud på sporret noget tættere på, kikkerten siger 180 meter ude. Der komme en kalv efter den og jeg sidder egentlig bare og venter på at den næste hind og kalv skal komme efter. Men pludselig er der bare sprosser i træerne i kanten af sporret og så kan det kok være at jeg kommer i gang med at tælle - jo der er min. 5 sprosser på den side jeg kan se. Håndkikkert bliver byttet ud med riffel og jeg tager et kig på uret - 2 minutter til skydetid - shit... Nå, hinden og kalven går i træerne og hjorten er så småt på vej efter dem da klokken slår solopgang. Jeg bremser ham ved at brøle en enkelt gang. Skuddet placerer jeg bag forbenet og jeg hører anslaget (skønt med lyddæmper) men ser ikke noget skudtegn.
Han snurrer rundt og løber samme vej som han kom fra. 10 sekunder senere hører jeg han vælter inde i træerne ved at grenen knækker.

Jeg sunder mig lidt og får fat i min kammerat der bor på stedet, han sover stadig men er i tøjet inden jeg er oppe ved huset.
Vi går sammen derned og kigger efter hjorten.
Den ligger forendt 30 meter inde i træerne og er ramt i lungerne. Nu starter projektet så med at få taget billeder og beundre ham - inden vi slæber ham ud. Det i sig selv er et projekt, han vejer 180 kg viser det sig senere.

Alt i alt en fantastisk oplevelse, skønt det var en søndag, det gav mig tid til virkelig at nyde alt omkring det. Masser af tid til morgenmad og hygge folk kom og gik og han blev hængt op i maskinhuset.

Den blev skudt med kaliber 308win. med en 168gr. A-max ladet til 820 m/s. Der var ikke gennemskud, kuglen sad under skindet på modsatte side og var svampet pænt op. Indgangshullet var som en fem-krone og et pænt regulært hul gennem begge lunger lidt større, ingen blodudtrækninger.

Nu er den parteret og riflen er renset og puttet i kufferten, for i morgen tager jeg til Skotland på.......... Hjortejagt......[Smile][:p]

[Image: Hjort%201_zpsppjdusew.jpg]

[Image: Torsted%20Hjort_zpszppxtrwe.jpg]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Tillykke med den.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Tillykke med hjorten, Bo.
Må vi også få historien?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Ti'løk!
Meget flot hjort.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Tillykke tillykke!

Jeg var i Skåne i weekenden. Jeg skal hilse og sige, at brunsten er i fuld gang der. Hold da op nogle dybe brøl der klingede hele natten fra nær og fjern. Det lover godt for fremtidens bestand [:p][Smile]

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Er der ikke to???

Stort tillykke under alle omstændigheder!
Svar
#7
Tillykke + tillykke ja, for det er da 2 forskellige hjorte.

Hvorhenne, hvordan, hvorledes?

Mvh
Korthår [Smile]
Svar
#8
I så fald har de begge en lille sprosse på højre stang mellem øje og issesprosse.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

I så fald har de begge en lille sprosse på højre stang mellem øje og issesprosse.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap



Ja - du har da ret [Smile] - der er vist kun én. Vinklen snyder noget.[:o)][:I]

Men Tillykke alligevel [Smile] - og vi venter stadig på historien.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#10
Det er een og samme Hjort på begge billeder.

Jeg tilføjer resten af historien i aften eller i morgen formiddag.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Masser af sprosser tjek. Godt vejr tjek. Fine billeder tjek. Jagthistorie på vej tjek. Tillykke med ham. Den er flot.
Svar
#12
Tillykke med den flotte hjort [Smile]

Mvh Pete
Svar
#13
Hvad hulan, har du nu ikke lige skudt den kommende avlshjort. En af dem som virkelig kunne have glædet både DN, VFR, DJ og især skovejerne, om nogle år, når den blev både gammel og egnet til spegepølser.

Nej lidt mere seriøst STORT TILLYKKE MED EN MEGET FLOT HJORT [Smile]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Tillykke. Det er en flot hjort og ja, jeg er misundelig.

Jeg har selv været afsted et par gange i weekenden efter dåhjort, men vejret var elendigt. Jeg så ingen dådyr, men de har været der mange gange og næsten hver gang i dagslys. Jeg ahr selv set en pæn halvskuffel på reviret og tre mindre hjorte. Desuden er der set et par andre større dåhjorte i nærheden, så de er der da[Smile] Jeg har bare ikke rendt ind i dem i jagtsæsonen, men det kommer måske en gang.
Svar
#15
Han er godt nok fin![Smile] Stort tillykke med ham.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Den er godt nok fin - Tillykke med den!
Svar
#17
Tak for lykønskningerne - jeg har tilføjet en lille fortælling i første post.

Knæk og bræk til jer andre, nu pakker jeg det sidste og flyver til Skotland[Big Grin].

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#18
Tak for beretningen - må være en fantastisk oplevelse. Knæk og bræk i det skotske.
Svar
#19
Hvor er han flot!? Kæmpe stort tillykke med den smukke hjort og tak for en dejlig beretning. Ved os blev der skudt forbi til en 14 ender d. 3.9 om aftenen - manden var helt nede.

Derudover har jeg haft et par fuldskufler for - desværre lige 5 min efter luk [Smile]

Og ja - knæk og bræk i Skotland din heldige s**** [Wink]
Svar
#20
tillykke med ham , han er rigtig flot ,
jeg skal indrømme at selv om jeg kalder mig "ikke trofæ" jæger har jeg beundret din hjort , og er nok lidt misundelig .
Jeg trøster mig med at jeg ikke har plads til så stort et "stativ" i min vores stue

Mojn LWL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)