Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilket luftgevær til jagt ?
#1
Da et luftgevær også er en slags riffel, så spørger jeg her:

Vil have fundet en cal. 22 luftriffel til småvildt.

Overvejer en Weihrauch HW 97 K og så montere en 3-9x32 kikkert, som jeg har liggende.

Vil I ikke mene, at denne riffel vil være fin til krager, skader og duer ?
Så vidt jeg finder, så munder den med 230 m/s. i cal. 22.

Jeg har en cal. 22lr, men den bryder jeg mig ikke om til skud i 45 grader, som jeg vil komme til her.

Og er det ikke OK at købe i Tyskland, da det jo kun er et luftvåben, som jeg ikke skal have tilladelse til. Mit jagttegn er jo nok.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#2
Dit jagttegn er nok, når du søger tilladelse
Og husk importtilladelse hvis du køber i udlandet !
Svar
#3
Har jeg misforstået noget ?
Mener ikke, at jeg skal søge om våbentilladelse til cal. 22 luftgevær.
Mener at jagttegn er nok. Ligesom ved køb af et jagtgevær.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#4
Du skal ikke søge våbentilladelse, men anmelde erhvervelsen inden 8 dage, præcist som med et haglgevær.

Hvis du køber luftbøssen i Tyskland skal du søge om importtilladelse, igen ligesom hvis det var et haglgevær. Importtilladelsen er gratis, og i modsætning til så meget andet fra panikcentrene, så skulle importtilladelser have en ekspeditionstid på under en uge.

Det er lidt bøvlet at henvise til paragrafferne, men altså: Efter våbenlovens §1 stk.1 skal der tilladelse til import af alle skydevåben. Så bliver luftbøsser undtaget fra kravet i § 1 stk. 2, men ministeren bemyndiges til at fastsætte at det alligevel gælder i § 1 Stk. 5. Det gør han så i våbenbekendtgørelsens §2 [:0][B)].

Jeg har sagt det før: Våbenloven er et forfærdeligt kludetæppe af bemyndigelser, faste bestemmelser og ændringer. Den trænger i den grad til gennemgribende revision, men der er nok ikke politisk vilje til at gøre det ordentligt, så vi risikerer nemt, at resultatet af en revision bliver værre end det vi har nu [xx(].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Hvorfor ikke finde et luftgevær med højere mundingshastighed?
Umiddelbart er et luftgeværhagl vellidt lettere end projektilet i en 22lr. Derfor burde den også bremses hurtigere i luften end en massivt blyprojektil... og hvis du regulerer råger i 40 meter høje bøgetræer, ville det måske være rart med lidt ekstra hastighed og dermed mere energi, når haglet når målet...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Blot en strøtanke...

Luftgevær med 4,5mm hagl kræver mig bekendt ikke en våbentilladelse, så den kan junior stadigvæk skyde med i baghaven efter en skive.

Luftgevær med 5,5mm hagl og derover kræver en våbentilladelse.
Det blev bekendtgjort da det blev kendt at man kunne købe 12,7'er med luft som drivmiddel men som er kraftig/stærk nok til at vælte en mindre elefant uden jagttegn og våbentilladelse.
Da dette blev bekendtgjort var der en del 5,5mm luftvåben der blev billig til salg...

Men som nævnt tidligere, blot en strøtanke som jeg husker det [Smile]

Bjarne
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Fedder

Blot en strøtanke...

Luftgevær med 4,5mm hagl kræver mig bekendt ikke en våbentilladelse, så den kan junior stadigvæk skyde med i baghaven efter en skive.

Luftgevær med 5,5mm hagl og derover kræver en våbentilladelse.
Det blev bekendtgjort da det blev kendt at man kunne købe 12,7'er med luft som drivmiddel men som er kraftig/stærk nok til at vælte en mindre elefant uden jagttegn og våbentilladelse.
Da dette blev bekendtgjort var der en del 5,5mm luftvåben der blev billig til salg...

Men som nævnt tidligere, blot en strøtanke som jeg husker det [Smile]

Bjarne



Angående at overlade det drabelige 4,5mm luftvåben til junior Må man håbe at junior bare er flyttet sent hjemmefra.
Det er ifølge våbenloven forbudt at overlade luftvåben af enhver størrelse og farlighed til personer under 18 år.
Alvorligt SYGE men desværre sandt [xx(]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#8
[Smile] Ja okay.., junior skal være blevet senior...

Men er det ikke korrekt at en 4,5mm luftgevær må du besidde og anvende uden at være i besiddelse af en våbentilladelse ??
Hvorimod en 5,5mm luftgevær kræver våbentilladelse og så selvfølgelig også et jagttegn ??

Bjarne
Svar
#9
Korrekt

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Fedder

[Smile] Ja okay.., junior skal være blevet senior...

Men er det ikke korrekt at en 4,5mm luftgevær må du besidde og anvende uden at være i besiddelse af en våbentilladelse ?? Jo hvis du er over 18

Hvorimod en 5,5mm luftgevær kræver våbentilladelse og så selvfølgelig også et jagttegn ??
Jeg er ikke helt sikker, men mener at hvis Ikke du har jagttegn, så kræver det en tilladelse
Hvis du har jagttegn, kræver det at den Anmeldes på linje med nyt køb af haglgevær

Bjarne




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#11
Tak for svarerne [Smile]

Bjarne
Svar
#12
Til Ran.
Synes ikke jeg kan finde ret mange cal 22 luftgevær, som munder meget hurtigere end denne Weihrauch.
230 m/s for cal. 22 er ret godt.
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#13
Så skal man i pcp

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#14
Tråden er lidt gammel, men nu har jeg fået købt en Weihrauch HW97K i cal. 22.
Har i dag testet V0 på de medfølgende hagl, som vejer 1,03 gram/15,9 grains.
V0 184 til 189 ms. Geværet er brugt, men ser ud som ny, så det er bestemt ikke slidt op.
Weihrauch oplyser 230 m/s.

Har her til aften haft geværet adskilt, og alt indeni ser ud som nyt.
Og når jeg ser instruktionsvideoen på youtube angående adskillelse og rens, så ser min fjeder ud til at være væsentligt strammere/længere end den i videoen.

Mon Weihrauch har målt V0 med lettest mulige hagl ?

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#15
De har nok bare fået ansat en medarbejder i den tekniske afdeling der er uddannet til at måle hvor langt bilerne kører på literen. Så sidder forholdet mellem salgsgas og virkelighed lige i skabet [xx(].

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Det er en kendt sag blandt lufttosser at fabrikkerne måler hastighed med lette hagl.

--
FKF

ANNA
Svar
#17
KGSAKO: 185 m/s og 15,9 grains giver 18 Joule.

Den fjeder der bruges i videoen er sikkert en tyskerfjeder, på 7,5 Joule

Hvis du vil op på de 200 m/s(Lovlig til jagt), så skal du enten opgradere fjeder/tune, eller ned i vægt, på haglene.

hvis du prøver JSB Exact Jumbo RS (0,870 gram) så bør du lige kunne runde de 200 m/s.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Hej JRexA
Det mener jeg også er vejen, hvis jeg skal regulere duer med den lovligt.
Og jeg kan se Korsholm sælger en RWS Hobby på kun 0,77 gram. Det burde da kunne få mig op over 200 ms.
Pisse-ærgerligt, da jeg har købt et super velholdt/som nyt HW97K gevær. Aftrækket er som de fineste matchgeværer, og præcisionen lader til at være rigtig fin.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#19
Det er noget med, der sidder en nylon bøsning inde i ventilen - den kan have udvidet sig så ventilen ikke åbner fuldt op.
Meld dig ind i Lufttossernes forum : NVF - Nordisk Våben Forum.
De kan helt sikkert hjælpe dig

CP
[Image: ajbutton.gif]
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)