Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hundefører påklædning
#1
som hundefører kommer man igennem en masse forskellige forhold bla brombær som er en tøj dræber! så nu vil jeg høre hvad i har af erfaringer med tøj som driver [Smile]
jeg vil helst have noget så let tøj som muligt der stadig holder til brombær, vind, vand og mm.
som hundefører ønsker jeg ikke en masse vægt hvis det kan undgås da det er en masse ekstra kilo og slæbe på Smile
og så behøver det ikke være det dyreste sæt der findes
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#2
Jeg har købt Härkila dog keeper. Muldvarpen piver voldsomt over den beslutning, men det er det absolut bedste jagttøj jeg nogensinde har haft. Det har klaret første sæson uden der er rykket én eneste tråd ud. Jeg har kunnet holde varmen i Storm, regn, slud og sne. Det er relativt tyndt og dermed let. Synes også der er god bevægelighed i det.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Læderbukser, oilskinjakke (i god kraftig kvalitet og godt vokset) og gummistøvler. [Smile]
Det vejer godt nok lidt, men efter over 40 års hundearbejde har jeg ikke fundet bedre alternativer.

Mvh
Korthår [Smile]
Svar
#4
Helt enig med Korthår.
Det er gammeldags, men de nye alternativer holder altså ikke til brombær krat og lign.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
I Tyskland går mange af hundeførerne i Motorsavsbukser fra Stihl med kevlar ned på fronten af benene. Der er også indbyggede seler i nogle af modellerne.

Sådan et par kunne jeg godt komme i tanke om at købe hvis jeg var Schweisshundefører eller lign.

http://www.midtdjurstraktorlager.dk/stih...sse-1.html

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
Hvis man skal undgå flere kilo, er skærebukser måske ikke det bedste. Jeg har arbejdet professionelt i skoven og lange dage i skærebukser er ikke specielt bekvemt. Det er også min oplevelse, at brombærtorne kan gå igennem skæreindlægget uden problemer. Måske tyskerne går med dem, på grund af faren for at møde et såret svin??
Svar
#7
Tyskerne gik med dem pga. netop brombær. Og angående vægten så overkommer vi vel nok at gå med dem på jagt en enkelt dag i ny og næ, skovarbejderne går jo i dem dagligt. Men de findes i mange kvaliteter og designs, nogle bedre end andre.
Jeg tror ikke det er skæreindlægget der holder brombærtorne ude, men nærmere kevlaren ned på fronten.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Der er jeg altså med Tagergaard. Sidst jeg var på jagt i tyskland talte jeg netop med en af driverne angående deres Stihl-bukser. Mest fordi jeg komplimenterede dem for deres gode smag. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
De fortalte mig at de netop gik i dem af hensyn til sårede grise, der kunne gå til angreb. sav-indlægget stoppede selv de mest aggressive grise-bisser
Med hensyn til dansk jagt går jeg meget i mine Härkila læderbukser. de er ikke verdens letteste bukser, men de stopper selv de mest ondskabsfulde brombærstikkere
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#9
Jeg tager muligvis fejl, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan savindlægget kan stoppe tænderne? Det er bare nogle meget tynde fibre der sætter sig i kæden (sådan lidt forenklet) og dermed forhindrer den i at køre rundt. Indlægget har ikke nogen speciel effekt mod gennemtrængning (af f.eks en spids svinetand) i mon optik. Så umiddelbart tror jeg at det er kevlaren på fronten af bukserne som måske kan hjælpe mod tænderne og ikke savindlægget?[:I]

Eller?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Er der en test under opsejling?
Svar
#11
Har brugt denne model Härkila Pro Hunter, på en tur.
Og der er revet et hul i læderet på fronten,
på størrelse med en 2 kr. Jeg aner ikke hvad jeg har hængt fast i.

[Image: 110112515_f01.png?itok=JaF7AVp8]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#12
det er ikke kun en enkelt da i ny og næ det er er både lørdag og søndag fra 1 oktoer til 31 januar og engang i mellem også fredag så det skal helst være så lidt som muligt. Smile
men kunne være man skulle kigge på dog keeper sættet eller et par læder bukser Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#13
okay dog keeper bliver det ikke sættet koster jo 7000kr :O
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#14
Kr. O. Skov kører tilbud på forskellige læderbukser så jeg på deres hjemmeside igår.

Og nu skal i altså holde op med at beklage jer over vægten på et par bukser og så i næste sætning snakke om læderbukser. Jeg ville ALDRIG vælge bukser udfra deres vægt hvis jeg også skulle vægte holdbarhed.

Omvendt så er en tung jakke træls, men bukserne bærer man jo netop på hofterne og ikke skulderne - og hvis du alligevel er afsted tre dage eller mere hver uge som hundefører så skulle du nok være i så god form at nogle hundrede gram eller et kilo ikke betyder noget ;-)

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Www://engelssons.se har også både læderbukser og Swedteams Pro-sæt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
"Skære-indlægget" i "skærebukser" til motorsavsbrug består i alle nyere modeller af flere lag, yderst er der et lag af blandingsfibre der er løse, så kæden river dem ud af bukserne og de stopper dermed kæden, under de "løse" lag har alle moderne bukser et eller flere lag Kevlar eller "dyneema" tætvævet klæde. som standser eller i det mindste bremser intrængende spidse genstande.
Det samme gælder "Keprotec" kevlar stoffet udvendigt nederst på bukserne.

Det mest udsatte sted (det farligste sted man kan blive skadet)på benene er indvendigt øverst på låret, hvor benets hovedpulsåre ligger tættest på husen og mindst beskyttet af muskulatur.

En overrevet eller punkteret hovedpulsåre her, er ofte dødeligt.

Derfor er moderne skærebukser naturligvis bedst beskyttet præcis der hvor faren også er størst fra et såret og aggressivt vildsvin.

Om de så er så behagelige at gå med en hel dag, som læder eller tyk oilskin det er en anden sag .. Hvis læder rent faktisk var rigtigt vandtæt og ikke vejede et ton (i en ordentlig beskyttende tykkelse) så ville jeg også foretrække det, ligesom jeg gør på Motorcykel --

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
boryx det er jo ikke kun bukser men netop også en jakke jeg skal bruge Smile og selv om man er på jagt 3 dage i træk så kan man godt have "dårlig form" jeg døjer med et dårligt knæ der er meget ømt efter sådanne dage og jeg er gået fra min 0/u 12'er til en s/s 16 der vejer 1.1kg mindre og det har gjort meget så tænker et sæt tøj der vejer 2kg frem for 3 er bedre Smile jeg er udemærket klar over læder bukser de vejer men de holder tilgengæld Wink og jeg vil´hellere holde tornene ude som at de vejer mindre men jeg har overvejet bare og nøjes men min windbreaker og en god vest så har jeg beklædningen til overkroppen og læderbukser fås også i forskellige vægte Smile
jeg ved ribe jagt og fiskeri har et par til 1500kr. hvis de stadig har dem og har kigget på dem længe så tror det bliver dem Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#18
Jeg sværger til härkila Pro. Jeg bruger et par oliskin-chaps over, så har man også tørre bukser i frokostpausen, hvis det er en regnvejrsdag...

Når jeg skal lede efter et vildsvin, så bruger jeg et par Pfanner eftersøgsbukser købt hos:
Www://skogma.se
De er konstrueret markant anderledes end savebukser.

Mvh.
Jørgen
Svar
#19
Jeg har de sidste 25 gået i et par Lederweiss spidsbukser, gummistøvler og oilskinds jakke. Der har for mig ikke været andre alternativer. Desværre er bukserne nu ved at være så slidte at der må nye til, jeg har været heldig at finde et par magen til, desværre er de holdt op med at producere dem.
Jeg har set at Deerhunter laver læder spidsbukser, kender ikke kvaliteten.
Brodsgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)