Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gammel lejers rettigheder
#1
Hej
Jeg har et stykke jagt som jeg har haft i 3 år, men er nu kommet i klemme af dem som havde jagten for 5 år siden.
De siger de har lavet 5 tårne, bonden jeg har lejet jagten af, siger de har lavet 3 tårne.
Men problemet er at de siger de vil hente deres tårne om 14 dage, det er 10 dage før krondyrjagten går ind, jeg har på ingen måde lyst til at der er nogle som kommer ind på min jagt så tæt på første krondyr jagt og tillige med mener jeg ikke man kan komme 5 år efter man har forladt en jagt.
Jeg mener man tager sine sager med sig efter, når ens jagtlejeperiode er udløbet, ikke 5 år efter.
Men hvad gør jeg. Skal jeg kontakte politiet, eller en advokat ?
Håber i kan hjælpe mig [center][/center]

Mvh. Ole
http://www.oleholstjagt.com/
Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Hej Maubla

De skal da ikke komme her 5 år efter og kræve noget som helst, det kan de da ikke tillade sig.

Du må jo bede dem om dokumentation for hvordan de mener at kunne tilkomme de omtalte tårne, dermed også dokumentation for at det virkeligt skulle være deres ejendom.
Hvis de ikke kan frembringe en sådan dokumentation, og tårnene alligevel bliver fjernet er det jo tyveri, som naturligvis anmeldes til politiet.

Sådan ville jeg gribe sagen an, hvis alle forsøg på at tale fornuftigt med dem var forgæves.

Sonny
Svar
#3
Jeg ville da lige starte med at få det afklaret med udlejer først.

Hvis han mener de har ret til 3, så kan de jo hente 3 som du vil mangle. Så er det måske mest i din interesse at få handlet de 3 tårne som næppe kan repræsentere nogen større formue...

Henter de så 5 ja så er der jo en uenighed om 2...

Hvis udlejer mener at de ikke har ret til noget, så er den jo ikke længere....

Jeg ville helt klart prøve at få det løst i mindelighed. Man hurtigt nok blive rigtig uvenner og det løser sjældent problemer....

Mvh.
Jørgen
Svar
#4
Er helt enig med dig. Når man er opsagt på sin jagt, tager man sine ting med inden sidste dag i kontrakten. Alt hvad man efterlader tilfalder så lodsejeren i min optik.

Prøv at kontakte din advokat og hvis han mener at de har krav på tårnene, så lad dem få dem, men ikke før til marts 2016[Big Grin]
Du kan da ikke have dem rendende midt i jagt sæsonen og forstyrre.

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Jeg tror at din tid er bedre brugt på jagt end på advokat og en eventuel retssag. Det vil ende i en diskussion af om de ved passivitet har fortabt retten til jagttårnene, og jeg tvivler på at nogen kan give et klart bud på hvor det vil ende.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
DU kan jo fortælle dem at du har lejet dem af grundejeren. Hvis han ikke har adviseret dig om at tårnene ikke er hans på udlejningstidspunktet, så har du i princippet lejet jagten inclusive tårn. Det har jo også en værdi som er blevet kapitaliseret gennem prisen på din jagtleje. Forsvinder tårnene så skal prisen ned. Jeg ville blive tosset hvis nogen kom på min jagt tre år efter og ville hente gammelt grej.
Svar
#7
Er du medlem af Jægerforbundet, så ring og tal med deres jurist.
Måske han har været ude for en lignende sag.

Lodsejeren kunne jo prøve at forlange 500 kr. pr. tårn om året, for opbevaring af dem[Big Grin] Er sikker på at de aldrig bliver hentet[Wink][^]

Schönauer

Ulv
Nej Tak!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Ja for fanden, det er da måden at klare den på [Big Grin].

Få udlejer til at sige til de gamle lejere, at han troede de havde efterladt tårnene, men hvis de vil hente dem, må de lige betale for leje af jorden de har stået på først. 500 kr. pr år gange 5 år er 2.500 kr. Gange 5 tårne bliver det 12.500,- kr. de skal erlægge før de bevæger sig ind på terrænet efter tårnene.

Vil de ikke betale det, må de skrive under på en overdragelsesaftale, hvor de overdrager tårnene til udlejer og lader dem stå.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hej Alle
Mange tak for Jeres svar, jeg vil lige prøve at ringe til Jægerforbundets Jurist og høre hvad han mener.

Jeg er bange for de er ligeglade med hvad Lodsejeren og jeg siger og mener, de har sat sig i hovedet, at de vil have de tårne, det er kun for at genere mig de vil have dem nu, det er jeg sikker på, ellers ville man hente dem lige efter jagt sæsonen, hvis man bare havde lidt sundt fornuft i hovedet.

Mvh. Ole
http://www.oleholstjagt.com/
Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
Hvis juristen også mener de skal have dem så kan du jo kontakte de tidligere lejere og fortælle at de kan hente tårnene i udkanten af jagten evt. ved en skovvej eller lign. Du kan jo så skille dem ad og fragte dem derhen så er du fri for at have dem rendende over det hele. Mener at både Stihl, Husquarna og Jonsered laver egnet værktøj til sådan en opgave.
Svar
#11
Nu er det jo sådan, at man for det første ikke har fri adgang til færdsel på privat ejendom. Afhentning kan derfor kun ske efter aftale med ejeren af ejendommen, måske med mindre tårnene kan hentes fra offentlig vej uden færdsel udenfor stier osv. For det andet, hvis der er tvivl om ejerskabet må man ikke bare " tage selv"; men skal gå rettens vej for at godtgøre ejerskabet og evt med fogedens hjælp få genstandene udleveret. Men det er spørgsmålet om juristeri hjælper på de pågældende. Du/ejeren skal formentlig så som første skridt skrive til de pågældende at de skal godtgøre deres ejendomsret og derefter at eventuel afhentning af de tårne som bevisligt er deres, kun kan ske efter nærmere aftale. Og altså ikke når det passer dem at genere dig. Alt dette har du måske brug for en advokat til, men det bør ikke tage mange timer.
Men for helvede - slæb lortet ud et sted hvor afhentning ikke generer DIG og så fortæl dem at de kun kan afhente efter nærmere aftale. Lad være med at ødelægge tårnene - hvis det er deres står du med en hærværkssag. Og brug så de penge advokaten skulle have haft til at bygge nye tårne. Husk i Danmark kan man ikke vinde en sag 100% på grund af omkostningerne.

9,3*57
9,3*57
Svar
#12
Jeg ville også blot få dem slæbt ud til kanten af en offentlig vej, og så bede dem lave en aftale med ejeren/jagtudlejeren om afhentning, så kan de slås indbyrdes om hvorvidt de har krav på 3 eller 5 tårne.

Du kan stille et par tårne eller stiger op selv på de gode steder.

Efterfølgende kan du jo tage diskussionen omkring jagtlejen, og om hvorvidt du har lejet jagten MED eller uden de 5 tårne der stod på reviret da du indgik lejekontrakten .. [Sad!]

Det vigtigste er for mig at se at du forsøger at fo dit forhold til jagt-udlejeren i orden, ellers kan det blive træls at hænge på 3 års jagtleje med en sur/træls udlejer ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Enig med dravis. Lad være med at blive uvenner med udlejer, det ville være ærgerligt.

Jeg synes nu heller ikke at de tidligere lejere har ret til tårnene. Der er gået fem år for pokker. Men hvis udlejer mener de har ret til tre, så lad dem få tre, inden det bliver for træls dig eller udlejer.
Svar
#14
@ Ole. Jeg har et par stålstiger, skydeplatforme. Dem må du godt låne hvis det går helt i hårdknude, de sættes op af et træ i løbet af 5 minutter og giver alletiders støtte til riflen under skudafgivelse.
Svar
#15
Hej
Det er gået sådan at de hentede tårnene en søndag ved middagstid, de kom med traktor med frontlæsser og vogn, tilfældigvis havde vi en på gåsejagt som forsøgte at stoppe dem, men de var ligeglade, de ville have deres tårne. Men han fik dem overbevist om, at det var 3 tårne de havde lavet i sin tid og ikke fem, dem kørte de med.
Jeg melde dem til Politiet, men de kunne ikke nå der op da de havde over en times kørsel og Politiet sagde at vi ikke skulle forsøge på at bremse dem, da der nemt kunne komme til håndgement og det skulle vi helst undgå, hvis jeg ville oprette sigtelsen mod dem.
Vi lavede en aftale om at de skred med "DERES tårne" og så skulle de ikke vise sig mere og det har de lovet, hvis det ikke overholdes fra deres side optages sagen igen.
Vi gider ikke have problemer med dem og vi har lavet nye tårne, og de er blevet bedre end dem vi havde, selvom de ikke er så høje mere.
De tårne de kørte med, var lavet på gamle telefonspæle i max højde, men ved at de ikke er så høje mere kan vi placere dem mere rigtigt i forhold til synsvinkler, da det er sket meget med træerne siden de blev sat op og de var jo gravet en meter ned i jorden.

Vi mistede noget som tilhørte os, og det gav politiet os ret i, men man skal hente glemte effekter fra et lejemål inden for kort tid, der skal ikke gå 5 år alt efter godtbefindene, og man har ikke ret til at sige at vi henter vores tårne når vi får noget nyt jagt, som de sagde de havde sagt til mig, men det passede nu heller ikke.

Vi har ikke tænkt os at gøre mere ved sagen, hvis de overholder deres del af aftale.

Takker for alle jeres gode råd, men de var hurtige ude så man skulle tro der var en som læste med her på siden [Big Grin][Big Grin]
Knæk og bræk til alle

Mvh. Ole
http://www.oleholstjagt.com/
Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#16
Indtrængen på privat grund.
Indbrud, for at komme ind på privat grund ( de havde brudt en kæde op, for at komme ind på marken.
Fjernelse af " fast inventar" ( det var særdeles faststående tårne)

Jeg tror INGEN af de tre havde jagttegn ret meget længere, hvis ikke anmeldelsen var blevet trukket tilbage

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)