Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tykker/knuser
#1
Hej jeg håber at kunne få hjælp til et problem jeg har fået med min lap. F1, han er 10 måneder gammel og er meget glad for at gå på jagt, dressur er han også glad/nem at have med at gøre.
Problem han vil æde små fugle krikænder begasiner de bliver knust også ædt, hvad kan jeg gøre, på forhånd tak.

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#2
Det lyder som et tegn på stress. Gå to skridt tilbage i træningen og lad ham kun apportere på jagt, når der er helt ro i situationen - hvis der ikke er ro, må du sende en anden hund eller selv hente fuglen. Et andet godt råd er at lade geværet blive hjemme denne sæson, så du kan koncentrere dig 100% om hunden - hvis du mangler en til at skyde, må du sige til...
Mvh Lars
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
@Lars M.L.
Tak jeg må desværre ikke medbringe skytte, jeg vil prøve med træning og få ro på apportering igen
igen tak for svaret

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#4
Hej
En hund skal ikke have et stykke vildt i munden inden den kan apporterer sin dummy uden at bide i den.
Så må man starte med at den apporterer på 1m afstand og derefter på 2m
Så man kan gribe ind, inden den kommer i gang med at bide.

Man kan nemt gå fejl af leg og apportering, ved leg skal tingen mange gange kastet så langt væk at hunden også kan få noget motion ud af det og den henter en bold langt væk.

Start med at gå med din hund i snor, gå ud over en mark eller sti og lad hunden se du smider dens dummy, vend om og gå tilbage, få hunden til at falde til ro/sidde og gå så med hunden ud for at hente Dummyen, før hunden i lang snor og lad hunden gå de sidste par meter frem for at hente dummyen, og lad hunden bringe den til dig stille og roligt, ved at du har hunden i snor kan du gribe ind, hvis den begynder at bide i dummyen.
Når det er på plads følger man med hunden ud og lægger 2 dummyer, gå tilbage, lad hunden sidde og anviser hunden den dummy som du ønsker at få hentet, lad hunden bære dummyen til at i er tilbage ved udgangspunktet, det gøres også i lang snor og den skal ikke gøre det med fuld skrald på, stille og rolig.
Der er mange hunde der apportere, men for hunden er det leg, for den har hentet en bold siden den var 8 uger og smidt den foran føren, og hoppet og danset for at bolden bliver kastet igen, det er så nr 20 bold der er købt fordi de andre har den bidt i stykker under legen. Man skal bare ikke tro det er jagttræning.
Jeg har selv haft en Grosser Münsterländer, den hylede og skreg som om den var sindssyg, hvis ikke jeg kastede den dummy når det passede den.
Når vi kom på andejagt hylede og skreg den også når ænderne kom ind over os og den var løbet inden fuglen var skudt ned og var landet på jorden. til sidst måtte jeg opgive at bruge ham til andejagt for andre kunne ikke holde ud og høre på ham og han hentede også alle andres ænder, men de var ikke til andet end at smide væk, for de lignede noget der var kørt igennem en kødhakker. Det var jo synd for hunden, for havde jeg gjort det rigtigt, havde jeg haft en super apportør.
Siden den hund har jeg ikke brugt det med at min hund skal hente en bold som den kan gennem tygge uden man opdager noget. Jeg har også valgt at bruge dummyen så længe som muligt, gået over til en med skind og gåsefjer på et tidspunkt, men jeg er ved hunden så det ikke bliver spist, når den kan det så kan man starte med døde duer og kaniner.
Henter en hund en due og den ikke løber direkte hjem med byttet, så er man gået for hurtig frem.

De fleste Labrador kan det med at hente/apportere fugl. to skridt tilbage og kobbel hunden i lang snor inden den skal apportere næste stykke vildt, hvis hunden skal med på jagt inden den kan apportere, for det kan den ikke når vildtet bliver spist.

Det blev en lang smøre, men jeg ved det virker.

Håber det bedste for dig og din hund, du skal bare have sat den et gear ned og to tilbage og så hjælp hunden på vej, for den kan fra naturens side, vi ødelægger det bare mange gange selv
Vi har alt for travlt med at hunden skal det hele på den halve tid, og vi skal nok alle blive bedre til at gøre en ting færdig før man går til den næste, det er det jeg selv gør fejl, går det ikke så godt med SIT så kan man også prøve med DÆK og så går det galt og man ender med en køter.

PS. Det er ikke fordi mine hunde er super hunde, bestemt ikke.
Jeg har bare lavet de fleste fejl, som jeg prøver på ikke at gentage.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej
En hund skal ikke have et stykke vildt i munden inden den kan apporterer sin dummy uden at bide i den.
Så må man starte med at den apporterer på 1m afstand og derefter på 2m
Så man kan gribe ind, inden den kommer i gang med at bide.

Man kan nemt gå fejl af leg og apportering, ved leg skal tingen mange gange kastet så langt væk at hunden også kan få noget motion ud af det og den henter en bold langt væk.

Start med at gå med din hund i snor, gå ud over en mark eller sti og lad hunden se du smider dens dummy, vend om og gå tilbage, få hunden til at falde til ro/sidde og gå så med hunden ud for at hente Dummyen, før hunden i lang snor og lad hunden gå de sidste par meter frem for at hente dummyen, og lad hunden bringe den til dig stille og roligt, ved at du har hunden i snor kan du gribe ind, hvis den begynder at bide i dummyen.
Når det er på plads følger man med hunden ud og lægger 2 dummyer, gå tilbage, lad hunden sidde og anviser hunden den dummy som du ønsker at få hentet, lad hunden bære dummyen til at i er tilbage ved udgangspunktet, det gøres også i lang snor og den skal ikke gøre det med fuld skrald på, stille og rolig.
Der er mange hunde der apportere, men for hunden er det leg, for den har hentet en bold siden den var 8 uger og smidt den foran føren, og hoppet og danset for at bolden bliver kastet igen, det er så nr 20 bold der er købt fordi de andre har den bidt i stykker under legen. Man skal bare ikke tro det er jagttræning.
Jeg har selv haft en Grosser Münsterländer, den hylede og skreg som om den var sindssyg, hvis ikke jeg kastede den dummy når det passede den.
Når vi kom på andejagt hylede og skreg den også når ænderne kom ind over os og den var løbet inden fuglen var skudt ned og var landet på jorden. til sidst måtte jeg opgive at bruge ham til andejagt for andre kunne ikke holde ud og høre på ham og han hentede også alle andres ænder, men de var ikke til andet end at smide væk, for de lignede noget der var kørt igennem en kødhakker. Det var jo synd for hunden, for havde jeg gjort det rigtigt, havde jeg haft en super apportør.
Siden den hund har jeg ikke brugt det med at min hund skal hente en bold som den kan gennem tygge uden man opdager noget. Jeg har også valgt at bruge dummyen så længe som muligt, gået over til en med skind og gåsefjer på et tidspunkt, men jeg er ved hunden så det ikke bliver spist, når den kan det så kan man starte med døde duer og kaniner.
Henter en hund en due og den ikke løber direkte hjem med byttet, så er man gået for hurtig frem.

De fleste Labrador kan det med at hente/apportere fugl. to skridt tilbage og kobbel hunden i lang snor inden den skal apportere næste stykke vildt, hvis hunden skal med på jagt inden den kan apportere, for det kan den ikke når vildtet bliver spist.

Det blev en lang smøre, men jeg ved det virker.

Håber det bedste for dig og din hund, du skal bare have sat den et gear ned og to tilbage og så hjælp hunden på vej, for den kan fra naturens side, vi ødelægger det bare mange gange selv
Vi har alt for travlt med at hunden skal det hele på den halve tid, og vi skal nok alle blive bedre til at gøre en ting færdig før man går til den næste, det er det jeg selv gør fejl, går det ikke så godt med SIT så kan man også prøve med DÆK og så går det galt og man ender med en køter.

PS. Det er ikke fordi mine hunde er super hunde, bestemt ikke.
Jeg har bare lavet de fleste fejl, som jeg prøver på ikke at gentage.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it


Hej Ole
Tak. Jeg syndes at det var et godt indlæg du kom med og det vil jeg bruge frem ad.
Jeg har fået meget mere ro på under jagten hvor han er begyndt at komme med levende fugle efter anskydning, jeg har også fokus på ham hele tiden prøver at han skal være så rolig som mugligt.[Smile]

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)