Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbenskabe ?
#1
Hej er der nogen her inde der ved hvordan de nye regler er med våbenskabe !!
Må man flytte de gamle uden de bliver ulovligt ?
Hvor mange våben må vi opbevare i de gamle ?
Må man købe brugte våbenskabe efter nytår ?
Og hvad bliver de nye krav.
På forhånd tak.[?]

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#2
Hvis ikke jeg har misforstået situationen, så er der intet galt med de gamle, du får bare ingen check fra forsikringen

Skal selv flytte efter nytår, så håber da at det er korrekt forstået, for mit vedkommende vil et nyt våbenskab ligge tæt på værdien af de genstande jeg ejer der er pr. lov skal opbevares der i, så gider ikke købe nyt med mindre det er ulovligt at opbevare våben i et skafor blå skab.

Mvh. Loft
Svar
#3
Som jeg læste det, så er de eksisterende våbenskabe i skafor blå ok, også fremover, MEN de må ikke flyttes. Så hvis du flytter, så er dit skafor blå skab ikke brugbart mere, og der skal købes nyt...

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#4
Er det kun forsikringsmæssigt?!?! :-O

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
så hvis man køber nyt hus, så var våbenskabet der allerede, så må det da være sådan man siger[Smile]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
rkn: Ja, men så har du jo købt et andet våbenskab... Og så er den stadig ikke gangbar.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Som jeg forstår det, så er der ingen ændringer i våbenlovgivningen og myndighedernes krav om Skabor Blå skab eller tilsvarende.

Det er forsikringsselskaberne som kræver at det skal være EN-godkendte skabe ved nyopsætning efter 1.1.2016 - hvis det IKKE er det, så er våbnene og ammunitionen stadig opbevaret korrekt iflg lovgivningen, men forsikringsselskaberne vil så bare ikke udbetale erstatnig hvis det tabte var opbevaret i Skafor Blå.

Skafor Blå skabe der allerede er installeret ved årsskiftet, vil fortsat være godkendte og der vil blive udbetalt erstatning hvis der sker tab efter 1.1.2016 - ændringen sker kun ved flytning/ny-opsætning af våbenskab.

Det har der været skrevet en smule om andre steder også - og her har flere kontaktet deres forsikringsudbyder og spurgt til dette, og nogle har fået tilsagn om at deres Skafor Blå skabe også vil være dækkede hvis de flytter EFTER 1.1.2016. Men sørg for at få det på skrift.!!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Begge mine skabe er godkendte efer EN-1143-1 "grade 0".. Det er de fleste nyere skabe.

Hvis dit skab har denne godkendelse, kan du flytte med det som du vil..

MAn kan ofte skaffe en EN-1143-1-attest på den model man har, fra fabrikanten, det er jo "modellen" af skabet der er godkendt, ikke det enkelte skab ..

I øvrigt er det ren idioti fra forsikrings-selskabernes side, at forlange EN-1143-1 "grade 0" over "Skafor Blå" ... EN-1143-1 - 0 er reelt en ringere standard.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Hej
På baggrund af vores samtale, har jeg fundet frem til følgende, som har
betydning for dig, ifm ændring af våbenloven.

Vi hos Tryg følger våbenloven, så hvis den ændres så ændrer vi os med den.

Jeg har snakket med vores produktrådgiving, og de har givet mig følgende besked:

''Hvis våbenskabet er lovligt og opfylder kravene på installationstidspunktet,
er det ikke noget problem, så er man også dækket af forsikringen fremover.''

Det betyder jo så, at hvis dit våbenskab er købt og installeret før denne
ændring, så dækker vi stadig fremover, så vores kunder ikke skal ud og investere
i noget nyt.

Jeg håber det kaster lys over det hele, og giver mening.

Rigtig god dag.

Venlig hilsen

Nicklas Hansen
Forsikringsrådgiver

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Rasmussen45

Hej
På baggrund af vores samtale, har jeg fundet frem til følgende, som har
betydning for dig, ifm ændring af våbenloven.

Vi hos Tryg følger våbenloven, så hvis den ændres så ændrer vi os med den.

Jeg har snakket med vores produktrådgiving, og de har givet mig følgende besked:

''Hvis våbenskabet er lovligt og opfylder kravene på installationstidspunktet,
er det ikke noget problem, så er man også dækket af forsikringen fremover.''

Det betyder jo så, at hvis dit våbenskab er købt og installeret før denne
ændring, så dækker vi stadig fremover, så vores kunder ikke skal ud og investere
i noget nyt.

Jeg håber det kaster lys over det hele, og giver mening.

Rigtig god dag.

Venlig hilsen

Nicklas Hansen
Forsikringsrådgiver

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm



"Sjovt" nok så har jeg den 22/9-15 fået denne besked fra tryg:

"Tak for din mail.

Våben er at betragte som alm. indbo men det er et krav for tyveridækning at de er opbevaret i et godkendt våbenskab. Der er ingen ændring i reglerne for våbenskabe, så hvis dit våbenskab er godkendt af politiet er det helt i orden.

Venlig hilsen
xxx"

Nu flytter jeg så tilfældigvis den 15/12 i år, så jeg er egentlig ret ligeglad [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Hej jeg har glemt at sige tak for de gode og savlige indlæg [Smile]

Rasmussen45.
223 - 6,5x55 - 6,5x55 - 6,5.06 - 308 - 7x64 - 338-06 A-Square - 338wm
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Begge mine skabe er godkendte efer EN-1143-1 "grade 0".. Det er de fleste nyere skabe.

Hvis dit skab har denne godkendelse, kan du flytte med det som du vil..

MAn kan ofte skaffe en EN-1143-1-attest på den model man har, fra fabrikanten, det er jo "modellen" af skabet der er godkendt, ikke det enkelte skab ..

I øvrigt er det ren idioti fra forsikrings-selskabernes side, at forlange EN-1143-1 "grade 0" over "Skafor Blå" ... EN-1143-1 - 0 er reelt en ringere standard.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Jeg er bange for det ikke går helt så nemt for de fleste af os. Jeg har ladet mig fortælle at En-1143-1 grade 0 skabe er 2-3 gange dyrere end Skafor blå skabe og kun en lille smule billigere end EN 1143-1 grade 1, så det skulle blive væsentligt dyrere at købe et godkendt skab efter 1. januar 2016.

Der står en hel del om det på Skyttebutikkens hjemmeside, nu vil jeg lige tjekke om mit Skaforblå skab kan få EN 1143 attest, men umiddelbart ser det ikke sådan ud:

http://skyttebutik.dk/group.asp?group=37

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Problemet er at EN standarderne for godkendelse af "værdiskabe" kræver meget mere omfattende dokumentation og test af fabrikanterne, og den fordyrelse bliver naturligvis lagt på skabene .. Det er ren EU "terror-bureaukrati" for skabene er ikke i realiteten bedre end de "Skafor Blå" skabe vi allerede har. [V][Sad!]

Jeg har spurgt mit forsikringsselskab (ganske vist mundtligt via telefonen) og de svarer at så længe skabet er godkendt af politiet til opbevaring af våben, og disse våben ikke er så dyre at de må betragtes som "særligt indbo" så er de dækket ved tyveri eller hærværk/ødelæggelse i forbindelse med forsøg på tyveri ..

De mener ikke at det er noget problem at flytte et skab der allerede ER godkendt af politiet. "Flytning til en anden adresse har kun betydning for vurdering og fastsættelse af præmien"

Igen: Hvis præcis den samme model/type af værdiskab af fabrikanten bliver godkendt efter EN-1143-1 grade -0, så har forsikringsselskabet ikke en ret god sag i at nægte at udbetale erstatning.

Det er jo Modellen/typen af skab der bliver "EN godkendt" ikke det enkelte skab .. Hvis f.eks. Skyttebutikken vil fortsætte med at sælge deres skabe som de er, vil de helt sikkert få dem EN godkendt, og er modellen fysisk set uændret, kan man næppe nægte også at godkende eksisterende skabe. Om de så vil tage sig betalt for en sådan "opgradering" det ved man jo ikke ... [B)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Det er jo Modellen/typen af skab der bliver "EN godkendt" ikke det enkelte skab .. Hvis f.eks. Skyttebutikken vil fortsætte med at sælge deres skabe som de er, vil de helt sikkert få dem EN godkendt, og er modellen fysisk set uændret, kan man næppe nægte også at godkende eksisterende skabe. Om de så vil tage sig betalt for en sådan "opgradering" det ved man jo ikke ... [B)]


Det er normalt også et standard-skab som er godkendt, så indretningen (hylder/ikke hylder/topboks/ikke topboks) er irrelevant.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Nu er der ikke billeder af EN skabene på Skyttebutikkens hjemmeside, men jeg tvivler på at det er samme skabe som Skafor blå skabene.

G-10 skabet vejer 145 kg i skafor blå, men 185 kg i En- grade 0.
G15 skabet vejer 250 kg i Skafor blå men 270 kg i En-grade 0.
Også de udvendige dimensioner er større for EN skabene, hvilket passer med beskrivelsen der siger, at grade 0 skabene har tre lag: metal-gipsplade-metal. Mit G15 i skafor blå har kun et lag metal. Grade 1 skabene skulle være 5 lags: Metal-isolering- stålgitter- træ-metal.

Jeg kan ikke vurdere om det ene er bedre end det andet, men det må være mere kompliceret at fremstille EN skabene.

De forsikringsselskaber jeg har talt med eller hørt om på anden vis siger, at våben er indbo og dækkes som sådant. Opbevaringen er en sag mellem ejeren og politiet. Kun hvis man har særligt værdifulde våben kan der være særlige betingelser. Så jeg tror hele sagen er en storm i et glas vand. Jeg tror, at den eneste forskel er, at det bliver sværere at købe Skafor blå skabe fremover nu hvor godkendelsen udløber, så flere kommer til at bløde den høje pris for et skab i fremtiden.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)