Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det svenske vidunder
#1
6,5x55

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
"The 6.5x55mm Swedish has domesticated nicely and delivers impressive performance on the range and in the field. With today’s modern rifles stoked with factory loads or carefully tailored handloads, the hunter is well equipped for just about any game.

Read more: http://www.shootingtimes.com/ammo/huntin...z3qb8rvoW3"

Lad os nu bare blive enige om at kalde den 6,5x55-Awesome.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
6,5-awesome
Svar
#4
Dét går ikke,Unknown- for 6,5-awesome er naturligvis -284'eren![Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Hmmm.
Svar
#6
Min Sako L691 6,5 x 55 (Kedelig/Awesome) er min "go-to rifle" -- Skulle jeg smide alle de andre ud og kun have 1 riffel, blev det den, uden at tøve et splitsekund .. [^]

Min er ultra-præcis med den rigtige hjemmebryggede match-ammo ( 7 grams Scenar og VV N550 -- 14 mm spredning på 200 m -- 7 cm på 500 m)

Den skyder rimeligt med stort set alt hvad man lader i den .. og indskudt lidt højt 3-4 cm på 100m sætter den stort set alle ladninger i en 5 - 8 cm høj og 4 cm bred "gruppe" på 100 m .. Så til normal jagt mellem 50 og 150 m er det ret ligemeget hvilken patron jeg har lagt i kammeret .. [^]

Jeg skyder med kuglevægte fra 95 grains til 156 grains .. Fra Vmax til Oryx .. men mest med Barnes TSX 130 og TTSX 120
Min 6,5 x "awesome" skyder også rimeligt (30 mm spredning /100 m) med de gamle næsten rundnæsede Barnes-X 140 grains, som ikke kan fås mere .. de går hurtigt nok i min riffel til at være lovlige til kronvildt ..

En 6,5 x 55 har med de lettere kugler nærmest ingen rekyl, hylstrene kan skaffes billigt, endda gode kvalitets hylstre .
Den bruger ikke meget krudt .. jeg har ikke ladninger med mere end 50 grains MRP .. Den kører perfekt med almindelige gænghætter, behøver ikke magnum ..

Jeg har nedlagt vildt fra 7 meter til 540 meters afstand med den samme riffel ... [^] fra mus til Gemse og Tahr .. en enkelt krage på 420 m ... [:I] men den var også dum nok til at lande foran min test-skive på 500 m ..

Jeg kan lægge SABB mål ned uden problemer ud til 800 m -- 900 m er lidt på chancen, og 1000 m .. tjaa ind i mellem vælter de [Big Grin]

6,5 x 55 -- den reelle "universal-kaliber" [^][Smile][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Dét går ikke,Unknown- for 6,5-awesome er naturligvis -284'eren![Big Grin][Wink]

Hilsen Ulrik



Næ-nej... ULG - en 6,5 - awesome er en .264 WM [8D]

hilsen Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#8
284, 264Win Mag og selv 6,5-06 er barrelburners, weatherby lovebiters, hard-to-come-by brass og i det hele taget nørdekalibre. 6,5-awesome kan kun være den standardiserede 6,5x55 Scan. Sådan er det!

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Tænk sig at blive far i en alder af 45år. Nu må jeg skaffe mig en 6,5-Awesome.
Svar
#10
Generelt så synes jeg 6,5x55 er et meget nemt kaliber at arbejde med. Den er ikke kræsen med forskelligt ammo, modsat mange andre.
Den behøver ikke bevise at den duer; det har den jo gjort i over 100 år.

Min T3 i 6,5x55 er den mest røvsyge og grimmeste riffel man kan forestille, men den levere bare varen med alt hvad jeg har stoppet i. Jeg har tit haft lyst til en riffel med plastikskæfte, fordi det jo burde være mere konsistent, men jeg må bare erkende at trods træskæfte, så er der ikke noget pis. Jeg kan simpelthen ikke finde en undskyldning til at bruge andre rifler.
95 grain v-max, 100 grain norma rekrut og 156 grain lapua mega rammer inden for 1 cm af hinanden i min riffel på 100 meter. Det er en fornøjelse ikke at skulle justerer kikkert for at skyde rekrut på banen eller når der skal en mega afsted fremfor en v-max.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Generelt så synes jeg 6,5x55 er et meget nemt kaliber at arbejde med. Den er ikke kræsen med forskelligt ammo, modsat mange andre.
Den behøver ikke bevise at den duer; det har den jo gjort i over 100 år.

Min T3 i 6,5x55 er den mest røvsyge og grimmeste riffel man kan forestille, men den levere bare varen med alt hvad jeg har stoppet i. Jeg har tit haft lyst til en riffel med plastikskæfte, fordi det jo burde være mere konsistent, men jeg må bare erkende at trods træskæfte, så er der ikke noget pis. Jeg kan simpelthen ikke finde en undskyldning til at bruge andre rifler.
95 grain v-max, 100 grain norma rekrut og 156 grain lapua mega rammer inden for 1 cm af hinanden i min riffel på 100 meter. Det er en fornøjelse ikke at skulle justerer kikkert for at skyde rekrut på banen eller når der skal en mega afsted fremfor en v-max.



Ingen tvivl - det er VERDENS KLASSE det der. [Wink][Big Grin]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Ja, hvor "kedeligt, helt klart ikke et kaliber for riffel autister..[Wink]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Ja, hvor "kedeligt, helt klart ikke et kaliber for riffel autister..[Wink]


Jo, for vise riffelautister [Smile].

En vis man sagde en gang: "Da du var et barn var skoven skov, himlen var himmel og havet var hav. Nu er du blevet klogere, og skoven er ikke bare skov, himlen er ikke bare himmel og havet er ikke bare hav. Men når du bliver vis, vil skoven igen være skov, himlen igen være himmel og havet igen hav."

Personligt startede jeg med en 6,5x55 og har siden skudt med f.eks..22 LR, 22WMR, 22 Hornet, 222R, 223R, 308W, 30-06 og sågar 376-Steyr plus sikkert flere jeg har glemt. Nu har jeg en 308W og en 6,5x55 men jeg vil helst forenkle helt ned til kun at bruge 6,5x55 til det hele. Det er enkelt og fuldkommen tilstrækkeligt til mit behov. Så kan jeg nøjes med at nørde med forskellige projektilkonstruktioner og få dem til at arbejde optimalt, og behøver ikke have så mange forskellige dies, krudttyper mm på lager [:p].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Generelt så synes jeg 6,5x55 er et meget nemt kaliber at arbejde med. Den er ikke kræsen med forskelligt ammo, modsat mange andre.
Den behøver ikke bevise at den duer; det har den jo gjort i over 100 år.

Min T3 i 6,5x55 er den mest røvsyge og grimmeste riffel man kan forestille, men den levere bare varen med alt hvad jeg har stoppet i. Jeg har tit haft lyst til en riffel med plastikskæfte, fordi det jo burde være mere konsistent, men jeg må bare erkende at trods træskæfte, så er der ikke noget pis. Jeg kan simpelthen ikke finde en undskyldning til at bruge andre rifler.
95 grain v-max, 100 grain norma rekrut og 156 grain lapua mega rammer inden for 1 cm af hinanden i min riffel på 100 meter. Det er en fornøjelse ikke at skulle justerer kikkert for at skyde rekrut på banen eller når der skal en mega afsted fremfor en v-max.



Ingen tvivl - det er VERDENS KLASSE det der. [Wink][Big Grin]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Jeps, den skyder 3 mm grupper ud til 100 meter, hul i hul fra 200 til 300 meter og derfra bliver det kun endnu bedre[Big Grin]

Pjat, når jeg skriver de rammer inden for 1 cm af hinanden, så mener jeg middeltræfpunktet for de tre forskellige kugler/ladninger. Grupperne er normalt mellem 1,5 cm og 3 cm, når jeg en sjælden gang skyder på pap.
Svar
#15
Det er muligt den er så dejlig, men jeg kan ikke finde en 6,5 mono kugle på 160 grain.

Hav en god weekend, Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Citat:quote:

Tænk sig at blive far i en alder af 45år. Nu må jeg skaffe mig en 6,5-Awesome.



Hvad er der dog sket? Skal man gratulere?[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
[Big Grin]
Svar
#18
Jamen du har da ret Lasse det er jo egentligt kun til det helt store man har brug for mere end 6,5x55 "super"
Svar
#19
Jeg melder mig også gerne i koret!
Sekskommafemgange55 er et vidunderkaliber.
De 10,1 gram mega som jeg coatede og ladede op og som Dravis egang testede i sin trykkanon de holdt en v-nul på 835 m/s.
Det holder stadig.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)