Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stålhagl giver skjulte problemer
#1
Stålhagl giver skjulte problemer

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#2
Min svenske jagtkammerart og jeg var i Danmark i sidste weekend på fasan og andejagt i meget hyggelige menneskers selskab. På vejen hjem sad vi og snakkede om weekendens oplevelser. Det er ikke første gang vi jager i Danmark og weekendens 16 fugle udgør bestemt ikke en særligt stort grundlag for at bedømme forskelle på stål og bly. Men ikke desto mindre havde vi begge oplevet at fugle der blev ramt med mange hagl fløj et godt stykke og så faldt ned. Fugle som 'burde' være pakket sammen. Anders skød med nogle patroner der hedder hyper steel 12/70 #4, og jeg skød med hjemmerullede 12/76 34g #4. Vi var begge overraskede og Anders overvejer at bruge bismut næste gang de danske jagtmarker skal besøges.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg bruger selv bismuth til Dansk jagt, men måske mest fordi jeg vil beskytte mit gevær.
Svar
#4
Væk med det bismuth, artiklen siger at i skal bruge stål: "Den lovbefalede indførelse af stålhagl som erstatning for bly er et faktum" [Wink]
Svar
#5
Vi har samme erfaring med de rigtig hurtige patroner,feks hypersteel. Fugle der burde pakke sammen i knaldet,har været i Live når de er blevet afleveret af hunden. Det virker som om problemet vokser med hastigheden...[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
På havjagt har jeg haft rigtig gode erfaring med de hurtige +500 m/s stålhagl, syntes de slår fint ihjel på ederfugle...
Jeg kan ikke se den store forskel på stålhagl og bismut på fasaner. Man kommer langt med at finde patroner/trangboring som giver gode skudbilleder. Har tidligere testet en del på papskiver og der kan virkelig opleves stor forskel i skudbillederne...
Mvh.
Jørgen
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by jsc

På havjagt har jeg haft rigtig gode erfaring med de hurtige +500 m/s stålhagl, syntes de slår fint ihjel på ederfugle...
Jeg kan ikke se den store forskel på stålhagl og bismut på fasaner. Man kommer langt med at finde patroner/trangboring som giver gode skudbilleder. Har tidligere testet en del på papskiver og der kan virkelig opleves stor forskel i skudbillederne...
Mvh.
Jørgen



Ender du så ikke med at overtræde grænseværdierne artiklen handler om?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Hmm, jeg synes ikke jeg har problemer med at fugle flyver videre.

Bruger blue pigeon #4 i første og hyper Steel i #3 til andet skud.

3/4 og fuld trangboring.

I tyveren hyper Steel #5 i første og faststeel 5 i nr 2

1/2 og 3/4 trangboring.

Lidt tankevækkende at det er skrevet af en afdød, så det er ikke helt nyt stof.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
ulempen ved at bruge hurtige patroner som hypersteel er at den har så meget fart på at den flyver lige igennem en stor fed gråand uden og aflede noget af energien i dyret det svare lidt til at bruge en spidskarp i riflen efter rådyr Smile

det er det samme på fx. rådyr der har min far nu skudt to dyr med remington hyper sonic 4'er de fløj lige igennem dyret træf på lever, lunger og hjerte samt begge forben var skudt i smadder dyret vælter og begynder så og rejse sig igen det er sket to gange. Smile

men selv med en ganske alm stålhagl 5'er kan et gennemskud på en krikand hvor lever og hjerte er skudt i stykker overleve længe, sidst jeg var afsted fandt min hund en krikand der havde lagt 10min. efter der var skudt var den stadig i live! Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by lunderskov

ulempen ved at bruge hurtige patroner som hypersteel er at den har så meget fart på at den flyver lige igennem en stor fed gråand uden og aflede noget af energien i dyret det svare lidt til at bruge en spidskarp i riflen efter rådyr Smile



Det tror jeg simpelthen ikke på! Det kræver mere energi at gennemskyde en gråand end at skyde halvt igennem, ergo må der blive brugt mere af haglets energi (til at trænge gennem væv) ved en hurtigere patron end en langsom.

Noget helt andet er at på 30 meter vil forskellen i anslagshastighed (og dermed energi) være meget mindre end ved munding, når man sammenligner patroner der går f.eks. 400 og 480 m/s ved munding. Det skyldes den meget dårlige BC for stålhagl. Sagt med andre ord så får man en del mere rekyl, men ikke særligt meget mere i den anden ende. Jeg foretrækker altid 36 gram hagl med v0=400 m/s over 32 gram med v0=500 m/s. Primært for bedre dækning (og dermed mulighed for at bruge større hagl) og sekunddært for større anslagsenergi.

Men ingen tvivl, bly er langt det bedste haglmateriale. Det har en god massefylde og passende hårdhed (derformere lidt, både ved anslag og mellem tænderne[Big Grin]).
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hmm, jeg synes ikke jeg har problemer med at fugle flyver videre.

Bruger blue pigeon #4 i første og hyper Steel i #3 til andet skud.

3/4 og fuld trangboring.

I tyveren hyper Steel #5 i første og faststeel 5 i nr 2

1/2 og 3/4 trangboring.

Lidt tankevækkende at det er skrevet af en afdød, så det er ikke helt nyt stof.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Igen - så overskrider du vel grænseværdierne.

Man må spørge sig selv om det er grænseværdierne der er for konservative eller os jægere der sætter våben og helbred på spil?

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hmm, jeg synes ikke jeg har problemer med at fugle flyver videre.

Bruger blue pigeon #4 i første og hyper Steel i #3 til andet skud.

3/4 og fuld trangboring.

I tyveren hyper Steel #5 i første og faststeel 5 i nr 2

1/2 og 3/4 trangboring.

Lidt tankevækkende at det er skrevet af en afdød, så det er ikke helt nyt stof.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...




Igen - så overskrider du vel grænseværdierne.

Man må spørge sig selv om det er grænseværdierne der er for konservative eller os jægere der sætter våben og helbred på spil?

Mvh.

Yeti



Det afhænger jo meget af hvilket gevær man bruger. En tyndløbet bøsse med meget kort overgangskonus i trangboringen tåler selvfølgelig ikke så meget "skrald", som en bøsse med tykkere løb og længere konus.
Svar
#13
Hej

Modsat mange andre har jeg aldrig tillagt udgangshastigheden på hagl særlig stor værdig, jeg foretrækker ladninger mellem 35 og 40 gram, i størrelse 4 eller 5, med udgangshastighed på lidt over 400m/s.
Jeg har ikke oplevet flere anskydninger med stål end med bly.

Jeg er dog meget irriteret over stålhaglene ofte trækker fjer eller pels med ind kødet på vildtet, det problem var mindre med bly.

Omkring problemet med at indsnævringen ved trangboringen skulle give problemer kan man jo bare vælge at følge leverandørens anvisninger om ikke at bruge mere end 1/2 trangboring til stålhagl.

Stoffer
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside
Det afhænger jo meget af hvilket gevær man bruger. En tyndløbet bøsse med meget kort overgangskonus i trangboringen tåler selvfølgelig ikke så meget "skrald", som en bøsse med tykkere løb og længere konus.


Helt enig, længden af konus i trangboring spiller en stor rolle for hvad den holder til

Men også ståltype/kvalitet er ikke uvæsentlig, jeg har lavet en 1/1 trangboring om til noget der ligner cyl. i en Bailkal m faste boringer med 2’er hagl 500 m/s

Har også haft en Remington med 1/1 fast trangboring som ikke kan ødelægges uanset hvad jeg sender igennem

Der er heller ikke problemer med moderne geværer med chokes så længe pibens ydre diameter er forøget ved mundingen hvor de er installeret som feks på Browning/Miroku, Blaser F3, SKB mfl.

Men eksempelvis Beretta med Optima plus eller en Baikal vil jeg være betænkelig ved at skyden med stramme chokes og store hagl i den hurtige ende

Appopros Baikal, så har jeg med PressureTrace observeret flade kurver ikke ret meget over 800 bar, den er nu monteret på en Akkar pump og skal op over 1000 bar inden kurverne bliver flade
Til flade kurver skriver Pressure Trace ” If your traces looks like this stop what you are doing immediately” https://www.shootingsoftware.com/ptsupport.htm

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Nu er det jo ikke energien (den er en ren "papirværdi") der er afgørende for om dyret falder på pletten eller ej! Man kan afsætte masser af energi i et dyr, men sidder skuddet ikke det rigtige sted, er det ligegyldigt, hvor meget energi der er! Dyret forender pga. de skader der opstår på hjerte/lunger og centralnervesystem. Når ilttilførslen til hjernen ophører, indtræder døden.

Men al problematikken kan vel rummes i en sætning: Giv os blyhaglet tilbage! Om ikke andet så ad hensyn til miljøet og dyrene! Om ikke andet så i det mindste til landjagten!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/70
Beretta 471 Silver Hawk 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)