Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En lyddæmper til to rifler
#1
Godaften

Som ejer af to jagtrifler, melder spørgsmålet sig, kan riflerne "dele" en lyddæmper. Valget af dæmper næsten fast, det bliver enten en Sonic 35 eller 45.
Riflerne er henholdsvis en gammel Mauser 96 og en Rossler Titan 6, begge i 6,5x55. Den første med en udvendig løbsdiameter på 17,6 mm, den anden med en tyndere pibe på 15,1 mm jf. min billige skydelære.

Er det muligt at "dele" en lyddæmper på to rifler med forskellig løbstykkelse, der er jo en løbsbøsning som vel skal skiftes?
Svar
#2
Dine våben kan fint dele dæmpere. Du er blot nødt til at have ens gevind på dem bege (den der passer på den tynde af piberne).

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Ja, du kan jo nemt få drejet samme gevind på den tykke pibe som på den tynde. Jeg tror godt du kan bruge M14x1 gevind på begge, men det må metalnørderne nok hellere svare eksakt på. Så skal du bare have en Sonic 45 på, og du er kørende. Ingen grund til løse bøsninger nogen steder, undtagen som gevindbeskytter på den riffel der ikke har dæmperen på.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
intet problem: jeg bruger samme dæmper på t3 ligth og t3 varmint uden problemer af nogen art

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Tak for svarene, så skal der en Sonic 45 på.
Jeg havde ellers forstået det sådan at en Sonic dæmper havde en støttebøsning bagerst på dæmperen som skulle tilpasses til løbet og som ville være problematisk til to forskellige løb.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Tak for svarene, så skal der en Sonic 45 på.
Jeg havde ellers forstået det sådan at en Sonic dæmper havde en støttebøsning bagerst på dæmperen som skulle tilpasses til løbet og som ville være problematisk til to forskellige løb.


Nå ja, det er da korrekt. Du vil med fordel kunne bruge to forskellige støttebøsninger. Jeg troede det var noget gevindbøsningsadapterhalløj du ville have og så forskellige gevind i piberne. Men det er ikke noget problem at have to forskellige støttebøsninger til den samme dæmper.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Tak for svarene, så skal der en Sonic 45 på.
Jeg havde ellers forstået det sådan at en Sonic dæmper havde en støttebøsning bagerst på dæmperen som skulle tilpasses til løbet og som ville være problematisk til to forskellige løb.



Støttebøsningen kan i realiteten helt undlades. Jeg drejer altid hullet i støttebøsningerne 0,3 mm større end pibediameteren, så jeg er sikker på at den på ingen måde berører piben.
Den fungerer dermed kun som støtte hvis lyddæmperen får et stød fra siden.

I dit tilfælde ville jeg nøjes med en støttebøsning, som i udboringen måler 0,3 mm mere end den tykkeste af piberne. [Wink]

mvh. Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#8
To af mine Sonic 45 lever på flere piber; en på hhv 243 og 6.5 (hhv jagt- og jagtmatchprofiler) og en anden på hhv 6.5, 308w og 3006 (alle matchprofiler).

Kører uden bøsning på matchpiberne og den tyndeste (største ID) bøsning på dæmperen der går på både jagt- og jagtmatchprofil.

Så det er bare plug and play [Wink]

Mvh Pete
Svar
#9
Jeg har en og samme Sonic 45 på en .243, 6,5x55 og 30-06. .243 og 30-06 er S&L jagtpiber, 6,5x55 er en telefonpæl fra Otterup af. Jeg bruger støttebøsninger på alle løbene. Det skader ikke og det tager under 1 minut at skifte. Hvorfor så lade være?

Jeg købte Sonic'en i en MAX 8 mm udgave, og så skifter jeg bare fronten ud med en der passer bedre til de mindre diametre. Altså ... det sker lige så snart det er lykkedes mig at træffe HG i Hudevad.
Svar
#10
Jeg har faktisk bemærket at man kan få lidt præcisions-problemer med en "refleks-dæmper" som Sonic 45 -- eller Atec .. (Som også har systemet med en udskiftelig "støttebøsning"

I et tilfælde med en relativt tyndpibet jagtriffel, gav det problemer når bøsningen støttede på piben... det blev løst ved at dreje lift ud af støttebøsningen så den lå nogle 1/10-dele fri af piben. .

i et andet tilfælde var der en anelse bedre præcision med en bøsning der støttede relativt stramt på piben (A-tec nylon bøsning)

Der er ingen målbar forskel på bøsning der rører/ ingen bøsning på min ekstremt tyndpibede Steyr .376 "Scout"
(A-tec dæmper)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Krung
Jeg bruger støttebøsninger på alle løbene. Det skader ikke og det tager under 1 minut at skifte. Hvorfor så lade være?


Hvis det er muligt at skifte støttebøsningen med håndværktøj, så bliver det da løsningen med to forskellige støttebøsninger.
Svar
#12
Jeg kan skifte mine med fingrene, hvis ikke de er for fedtede. Jeg har ikke oplevet ændringer i præcision, men det kan være held. Man kan altid tage dem helt af.
Svar
#13
Min SL5 fungerer upåklageligt med 3 af mine forskellelige riffeler/piber.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#14
Jeg har 1 lyddæmper til .30.06 - .300 win mag - .375 H&H
Sonic 50

/Rolin

PS: Husk at stemme NEJ i morgen.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#15
Jeg kan også skifte støttebøsningerne med fingrene. Jeg mener, at hvis man skyder uden støttebøsning svarer det nogenlunde til at køre uden sikkerhedssele. Det betyder intet, så længe det går godt. Men ved et uheld er det bedst den er på plads, og man ved aldrig hvornår uheldet rammer.

Bøsningen skal ganske rigtigt have en lidt større lysning end løbsdiameteren på det sted den sidder, så den ikke har kontakt med piben under normale omstændigheder. Men flere mm større lyder risikabelt i mine ører. Så kan dæmperen/gevindet vel godt slås så skævt at man risikerer en baffle strike efterfølgende?

Skulle jeg bruge en dæmper på både en tynd jagtpibe og en tyk matchpibe ville jeg få lavet to bøsninger. Så har man dem til den dag man bliver træt af at skifte, og bare køber en dæmper til hver riffel [Big Grin].

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Beklager, hvis det stikker af fra mængden, men hvis man som mig ikke har mange rifler, så vil jeg anbefale med en dæmper til hver.
De koster 1.500 Kr stykket - det er da de færreste jagtbudgetter, der går fløjten af det!
Svar
#17
Hej med Jer

Jeg overvejer også en dæmper - nok sonic 45.

Men har vekselpiber i 6,5x55 og 9,3x62.

Hvis den laves til 9,3mm vil den så dæmpe rimeligt på 6,5mm eller er der noget der kan/skal skiftes ? (er tilfred med dæmpning hvis blot jeg kan skyde uden høreværn på jagt).

Mvh. Ole
Svar
#18
Du kan jo bestille et sät ekstra moduler i det mindre kaliberv og skifte ved behov bare huske at hoveddelen skal väre til det större hul[8D]
Svar
#19
Eller du kan bestille en Ghost 50 og så får du et udskifteligt inderrør i 4 forskellige størrelser [Smile]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Eller du kan bestille en Ghost 50 og så får du et udskifteligt inderrør i 4 forskellige størrelser [Smile]

mvh M@X 2.0



Ja, jeg har godt set ghost. Men de skriver jo at det er en letvægtsdæmper til jagt der ikke tåler mere end få skud efter hinanden. Og det var jo rarest at den også kunne bruges på skydebanen.

Mvh. Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)