Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatur i Våbenskab / Våbenrum
#1
Hvad temperatur skal man gå efter? Hvad med luftfugtighed?

/ Egelund
Svar
#2
Har i mit tidligere liv arbejdet med temperaturstyring i elskabe. Her valgte man en temperatur på 5°C over omgivelses-temperaturen for at undgå kondens, men mange af skabene stod i industrimiljøer hvor man nok ikke frivilligt ville anbringe sit våbenskab.
En kammerat har en 40W pære anbragt i bunden af sit skab, mit eget står i et kontor uden ekstra opvarmning dog ved en konstant og stabil temperatur. Jeg er meget opmærksom på, at alle våbnene til stadighed har et tyndt lag olie, "just in case" [8D]
Svar
#3
mine står i soveværelset med 15° og når jeg er hjemme er vinduet åbent så der er vel 5-8° der jeg har ikke nogen våben der ruster eller lignende alle mine våben er dog også ude engang i måneden og blive skilt af og smurt, har de været på jagt eller skydebane bliver de skilt af i atomer og rengjort og smurt Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#4
Skiftende temperaturer er medvirkende til at luften i skabet skiftes, og der evt trækkes fugt ind som kondenserer på våbnene.

Brug evt en god våbenfedt, og sørg for at våbnene er påført et tyndt lag - bare så du kan se de småglinser af fedt. Så er de beskyttet.

40Watt-pæren kunne være en løsning, men mindre kan sikkert også gøre det.
Pas på med at vælge hallogen-pærer, da det skarpe lys kan afblege det der belyses.

Amerikanerne har også noget der kaldes en "Golden Rod", som egentlig bare er en form for akvarie/terrarie-varmer.
Så kig evt på noget lignende - de findes også som gummi-måtter til terrarier, hvor det er måtten som er varmelegemet. De kan også indstilles på en nærmere specifik temperatur.

Men jo mere stabil temperatur der er, jo bedre - mit skab står også i soveværelset, men har dog 19-21 grader dér.
Og så har jeg Silica-gel pakker fra Brownells placeret i skabet.

Jeg har heller ingen problemer.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

...
Amerikanerne har også noget der kaldes en "Golden Rod", ....
...



Sådan én har jeg også, men har ikke lyst til at lukke døren til våbenskabet mens den er derinde [:o)]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Jeg har valgt at placere våbenskabet op mod en indvendig skillevæg, nærmest midt i huset. Kan du undgå at placere det op ad en ydervæg, tror jeg du har den bedste sikring mod temperaturudsving. Ydermere står skabet ovenpå gulvvarme. (Det betyder at jeg ikke tør bore bolte ned i gulvet, men man kan godt bolte det forsvarligt fast i væggen, især når det står i en niche).

Jeg har haft våbnene stående sådan i over 5 år nu, og de ruster ikke. Jeg er ikke voldsomt hysterisk med olie, og har et par gamle haglgeværer stående jeg aldrig bruger. De ville være rustet hvis miljøet var til det.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
det jo enlig næsten lige gyldigt hvordan de er opbevaret bare de er smurt i olie Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#8
lig en strømpe med kattegrus ind i skabet og skift den engang imellem så er der ingen rust[8D]

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#9
ok så da .. skal skifte våbenskab i nye bolig (landejendom)..så de 2x blå (1stor + 1 lille 5er) kommer ikke med

så tænker på ét stort skab pt (så senere evt også et 'pistolskab' til små ting, krudt /lås etc)..end 150-220kg / 10-15 stk størrelse

Men moderne gulvarme er kun færdiggjort i badeværelse (og der vil jeg ikke have våbenskab) + i et tilstødende rum (der også danner indgang til badeværelse .. så ved ikke mht fugt i det rum)..
da jeg ikke vil flytte skab rundt fra andet rum når jeg skal til lave gulvevarme i resten af huset = kun 2 muligheder:

1) rummet med gulvvarme = ingen boring i gulv -> solide vægge er kun mod andet værelse (ydervægge er med blød isolering etc) der en gang skal have slået gulvet op til at grave ud til gulvvarme = kan det holde til udgravning med end 200kg skab placeret på anden side lige på kanten?

2) teknikrum i udbygning (sammenbygget med bolig..men uopvarmet stald/lade/teknik). Da der er moderne jordvarme er der ikke så meget spildvarme i teknikrum. Nuværende ejer siger "I teknikrummet er der ca. 14 grader, efterår og vinter, vi har brugt det til at opbevare bla. toiletpapir og køkkenruller da der umiddelbart er tørt derinde"

teknikrum er med betongulv..lecablok ydervæg/skillevæg til værksted/blødvæg til resten af staldbygning.. regner med at det bliver mere varme om sommeren , men ikke så meget da lofet er isoleret i teknikrummet.

Men 14 grader ?? vinter, så måske 20 sommer = er det overlevelse truende klima for mit grej?..  læste et sted at silica etc kunne frigive mineraler der udtørrede kolbetræ? -> så er der aktive løsninger mht opvarmning

Forsikringen skal jeg også have helt på plads mht aflåsbarhed af udbygning..

de 150kg fåes fx ved Norlyx i alm garde 0 med slags haklås
https://www.iversen-import.dk/nor-lyx-va...12067.html
haklås er det noget der duer?.

Prosafe har et i samme klasse der ser lidt større ud, men alm låsepal (og godt med hylder i lågen)
https://www.iversen-import.dk/profsafe-g...16036.html

tænkte at 150kg+ så er det jo ikke så meget at de løber med skabet som at prøver at bryde det op = måske et grade 1 på 220kg
https://www.iversen-import.dk/profsafe-g...16036.html
ved så ikke hvor meget mindre plads der er inde.
Nogen der kender denne type skab? (ved heller ikke om der fåes kodelås til den)

/wolf_skate

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Da jeg byggdes til, valgte jeg at lade et hjørne være uden gulvvarme, så våbenskabet kunne stå der, der er extra forstærkning i gulv og væg for at kunne sikre skabet, men det var ikke nødvendigt, da skabet vejen ca. 200 kg.
Jeg har ikke oplevet fugt/rust i skabet eller på våben, der er ca +18 i hele rummet.

/Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#11
Den simple måde er nok at kigge på akvarie/terrarie-udstyr, og nok nærmere terrarie-udstyr til krybdyr, da det ikke behøver være nedsænket i vand.


Termostat til terrarie :
http://www.krybdyrsiden.dk/7-termostater-timere
Eks : http://www.krybdyrsiden.dk/termostater-t...-500w.html

30Watt vandtæt varmemåtte 30x50cm :
http://www.krybdyrsiden.dk/varmemaatter/...0watt.html

Måske en dyr måde end så meget andet, men omvendt en nem måde at skabe jævn varme.


Har selv købt nogle canistre med silicagel - som nemt kan placeres.
Men jo mindre luftudskiftning og temperaturudsving der kan opnås ved simpel placering i huset, jo bedre.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
@Rolin.. jo de andre rum/gulve kan jeg designe mht om der skal stå noget på gulvet der, men det skal jo først laves. Imellem tiden skal jeg have skab et sted. Og er det først plantet så tror jeg ikke jeg lyster flytte det igen.

@Happy
jo aktiv varme kunne måske være mulighed .. men så har du 230V ind i skabet? = hvordan, bore hul og et stik?
(.. eller batteri..men batteri/230V ind er nok heller ikke så smart mht evt have krudt/fænghætter der inde).. eller varme dyret udefra med et 'varmetæppe'..det trækker nok noget strøm

/wolf_skate

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#13
Der har jeg fortsat den mening at det vil høre ind under el-installation i møbel og egentlig skal laves af el-installatør - men flere har skudt dét i sænk (sikkert for at spare penge). Der har bare været et særligt kapitel om dét engang og mener det stadig findes, og som jeg mener det hører under, med rygdækning i en kollega hos el-myndigheden.
Sjovt nok har det også været skudt i sænk af én der mente man ikke måtte bore nye huller i et skab, men man godt kunne udelade én af boltene for at føre ledningen igennem i stedet. (hvor man så ikke opfyldet godkendelseskriteriet for skabets montering, men lige hakker en hæl og skærer en tå for at spare penge og omgå reglerne.).

Men gennemføringen skal være lavet som "Dobbelt-isoleret" (Dobbeltisoleret kabel, og korrekt lednings-gennemføring) og udstyret skal være godkendt til brug i Danmark (CE-godkendt), så såmænd det såmænd sagtens kunne laves med omtanke - hvis man er frisk på at bore et hul i skabet for ledningsgennemføringen. Og så bør man bruge et stik som har jordforbindelse, så evt fejl vil være beskyttet for igennem apparatets konstruktion imod at gøre omkringliggende dele berøringsfarlige og skabet ikke ville kunne sættes under spænding.

Mht krudtopbevaring,

Personligt ville jeg finde det mest stabilt tempererede sted i huset, hvor skabet kan stå (i forhandling med konen, hvis jeg havde sådan en.) - og soveværelset er et godt bud.
Så montere dørpakning (de der skum-dørpakninger/tætningslister) for at minimere luftskiftet i skabet - og lægge et par silicagel-kanistre ind til at tage den fugt der kommer ind med den friske luft, når jeg åbner/lukker skabet.
Det har jeg gjort heroppe, og det har aldrig givet mig problemer med fugt.
Men jeg er så også lidt "religiøs" med også lige at trække våbnene over med en olieret klud (eller god let fedt) inden de sættes ind.

Det er de små 40grams silicagelkanistre jeg benytter, og de kan genaktiveres ved at lægge dem i ovn for udtørring.
https://www.brownells.com/gunsmith-tools...d6944.aspx


Hvis der skulle strøm ind i skabet alligevel, ville jeg bore et 10mm hul i hjørnet, lave en ordentlig ledningsgennemføring/trækaflastning for kabel, og sætte en fordelerdåse et sted i skabet. Ledningen skal sikres mod træk, men også mod skarpe kanter.
Så kan termostat sættes op i skabet uden videre og varmekabel/varmemåtte bare lægges i skabet hvor man ønsker det.
Og der er plads til også at lave LED-belysning for ekstra lys, og samtidig kun have én ledning ind i skabet.

I princippet kunne man godt stille våbenskabet på en sokkel, og lægge varmelegemet under våbenskabet, så varmen transmitteres ind i skabet igennem bunden.
Men man skal så bare finde en måde at få sensoren ind i skabet på, men den vil så næppe have andet end 4-20mA eller 0-10V signal, eller i hvert fald være lavvolt (12-24V).
Men det vil give en meget svingende temperatur, da varmetransmissionen og den resulterende temperatur vil være langsom til at indfinde sig.

Men varmekabel/varmemåtte vil ikke have en særlig høj overfladetemperatur, idet det er hele arealet som afgiver varme, hvor en glødepære er meget lokal varmeeffekt.

Krudt/fænghætter begynder vel at nærme sig explosiver? og under ladeprocessen skal der være en vis afstand til lys/strøm, som kan være svært at overholde uanset hvilken løsning man vælger med strøm i skabet. Uden at tingene er EX-godkendt.?!?
Er ikke hjemmelader, så det vil jeg nødig kloge i - men vil ikke være bekymret for at opbevare ammunition i et skab med GoldenRod eller varmemåtte (og strøm i skabet).

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
En ret vigtig detalje, det rum du placerer dit våbenskab i skal være registreret som en del af beboelsen.

Er lidt i tvivl om hvordan det lige er med opbevaring af krudtet i forhold til elinstallationer og især varmekilder i nærheden, men helt sikkert et punkt der bør undersøges nærmere.
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#15
@McQuolle
teknikrum står i det der er registrert som udhus (sammenbygget/sammenhængende med bolig), forsikringsfolk har ikke umiddlebar problem med det (men de skal se på det først), hvis det bare er aflåstbart det udhus

mht regler/politi etc , har ikke kunnet finde paragraf hvor det er nævnt at det skal være bolig (beboelse)?

Inde kan jeg havne i at er der bløde vægge på 'ideal spot'= så kun gulvvarme gulv at bolte i = ikke så hooked på.
Hårde vægge inde= ud mod andre rum der senere skal grave gulv op i = bange for sammenstyrning med 200kg+ skab på anden side når jeg graver

Mest trælse option inde, er placering i rum der ikke er færdige mht gulvvarme = flytte skabet etappe for etappe når der laves nyt gulv..puh!!

/wolf_skate

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#16
(01-12-2017, 11:17 AM)McQuolle Skrev: Er lidt i tvivl om hvordan det lige er med opbevaring af krudtet i forhold til elinstallationer og især varmekilder i nærheden, men helt sikkert et punkt der bør undersøges nærmere.

Og eftersom krudt netop påvirkes af varme (udtørres eller optager fugt efter anbrud af beholderen), så er det nok vigtigt for ihærdige hjemmeladere at være opmærksom på at identiske ladninger med samme bøtte krudt - ikke nødvendigvis er éns fra gang til gang, i de samme hylstre, når krudtet har været opbevaret imellem ladeprocesserne.

Det er dels også derfor at benchrestskytter finjusterer deres ladninger til selve skydningen på dagen. Men det er nok hyper-nørderi.

Derudover kommer det at krudt, som så meget andet kemi, nedgraderes i levetid ved højere temperaturer.
Mener tommelfingerregelen er at krudt/ammunition mister 10 år i levetid(eller er det halveres i levetid?), ved 10 grader højere temperatur - bedømt ud fra normal kølig rumtemperatur. Selvfølgelig vil extremerne påvirke det endnu mere.


Så fænghætter og bøtter med krudt, ville jeg nok overveje at opbevare i et ej-opvarmet, men stadig temperaturstabilt skab v. stuetemperatur i stedet.

Men er det bare 2-3-4 grader man ønsker at hæve våbenskabets temperatur i forhold til rumtemperaturen, så betyder det nok intet.
(eller meget marginalt i hvert fald, bare ammunitionen/krudtet ikke opbevares direkte på varmekilden)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#17
@Wolfskate: jeg kender ham der “ afprøver” våbenskabe for myndighederne ( en stor klam fyr fra Århus egnen Big Grin - de fleste af jer herinde kender ham også Big Grin)
Han har 15 minutter( tror jeg nok det er) til at komme ind i et skab, med det værktøj der er i en sportstaske, han får udleveret af politiet. 
Skabe med pallåse er åbne på ganske få minutter - skabe med haklåse har han måttet opgive at få åbnet.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
interessant CP.. så haklåse hvis jeg går grade 0 vejen .. men de 2 grade 1 jeg kigger er en 'tysker' fra Brasholt og en 'dansker' fra fra Gunbox.. begge med pal .. dem order kraftkarlen lige så gesvindt som grade 0erne?

/wolf_skate

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#19
(01-12-2017, 10:29 PM)wolf_skate Skrev: interessant CP.. så haklåse hvis jeg går grade 0 vejen .. men de 2 grade 1 jeg kigger er en 'tysker' fra Brasholt og en 'dansker' fra fra Gunbox.. begge med pal .. dem order kraftkarlen lige så gesvindt som grade 0erne?

/wolf_skate

Du kan sende en SMS til 25662040, så skal jeg fortælle hvem han er - tænker du kender ham/ så kan du selv snakke med ham. 
Han læser nok også med her
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)