Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sauer STR - fra bane til LR riffel.
#1
Jeg har længe gået og drømt om en riffel som skal bruges til langdistance og feltskydning. Har overvejet og prøvet mange forskellige kombinationer og hver gang ændrer og tilføjer jeg ting til min liste som min næste riffel skal have.

Denne gang vil jeg gerne at den ender op med at ligne denne.

[Image: STR_zpszrlbu1ds.png]

Jeg er som overskriften siger endt op med en Sauer STR fordi;
- Relativ billig i indkøb
- Skal ikke ompibes
- Spuhr montage til direkte montering på org. "svalehalerail".
- God præcision
- Billig at optimere (nye piber osv.)

I min søgen på skæfter til den (synes det originale er for "foreningsagtigt" løb jeg panden mod muren nogle gange enten er de for dyre (Mcmillan) ellers er de ikke som jeg vil have dem (GRS).
Derfor vil jeg lave et selv!

Herunder lidt billeder, jeg tilføjer billedtekst senere i aften.

[Image: STR5_zpsc45kebbq.jpg]

[Image: STR4_zpswwcowaik.jpg]

[Image: STR3_zps6kvzm5qc.jpg]

[Image: STR2_zpsdxwhrtcz.jpg]

Materialet blev birketræsfiner. Jeg havde noget 15mm Plyfaplade (trailerplade/støbefiner) stående. Jeg kørte den gennem bredbåndspudseren og sleb den glatte olieoverflade af på begge sider. derefter blev de limet sammen med PU-lim med et par afrettede planker som presseplader.

[Image: STR9_zps480xn3f2.jpg]

[Image: STR6_zps9spfyosl.jpg]

[Image: STR8_zpsmm47f1wv.jpg]

[Image: STR7_zpsglsaelwb.jpg]

Har tegnet et omrids af skæftet op i CAD, plottet det i 1:1, spraylimet det fast på laminatklodsen og skåret klodsen op i to (så har jeg en ekstra hvis jeg fejler med den ene).

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
Ser godt ud - du kan jo også sælge nr 2 til mig, hvis det bliver godt.[Wink]
Skal der Alu-blok i, tænker: er forskæftet stift nok til at bære hele riflen ved brug af støtteben ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
Vedr. forskæftet, så er det ikke 100% endeligt at det kommer til at se ud som på skitsen, det bliver helt sikkert ikke med en udfræsning til løbskanalen. Det er en vandsamler uden lige og også lidt bøvlet at lave[Wink]. Men jeg lader måske lidt mere materiale stå hen mod magasinbrønden.

Alu blok..... hmm ved ikke helt hvad du tænker på, men jeg monterer låsen i sådan en blok her;
http://www.glomdalen.no/naringsliv/kaffe...57-7294689

Jeg tror og håber det fungerer godt. Jeg bestilte den i Norge i går, håber den når frem i denne uge for efter i morgen så er det næste step at fræse ud til den og bedde den i skæftet.
I mellemtiden skal jeg også have fat i bagkappe, søjler til kindpude mm.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Det ser godt og spændende ud. +1 for alubeddingblok. Den kan GT fræse for en flaske rom ;-)

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#5
hej
spændt på om birkefineren blir godt ??

den er jo krydslimet
hvor alle det laver lamineret skæfter er langslimet
så du ikke får endetræ undtaget snuden og ved bagkappen

det ser ellers rigtig godt ud [Smile
blir spændende at se resultatet

http://www.glomdalen.no/naringsliv/kaffe...57-7294689 en
det er da vist alu bedding block[Smile]

glæder mig til opdateringer[Smile]

out hunting
6,5x47 L
300 wsm
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#6
Superprojekt du har gang i her.

Bliver den mon søjle-bedded eller kan du leve med finér imellem bolthoveder og lås ?

Glæder mig til at høre hvor og hvad du køber til mekanikken til justerbare kindpude & bagkappe.

Nogen eksotiske kalibre på ønskelisten (6.5x47L) ?

Mange hilsner,
Ham-Den-Foreningsagtige [Big Grin]
Svar
#7
Ang. alu beddingblokken, så er jeg med på det er sådan en, jeg var bare i tvivl om det var den CP spurgte til, eller om det nærmere var en klods til afstivning af hele skæftet.

Og ja, fineren er krydslimet modsat "rigtig skæfte finer" - mit skæfte skal malet afslutningsvist og derfor tror og håber jeg at det bliver okay. Som et plus mener jeg at stivheden er større i den krydslimede version, men når det kommer til stykket så var det nu mest økonomien der gjorde valget, samt ideen om at lave mest muligt selv... hvem ved, måske fortryder jeg det inderligt[Smile].

@Lani - Ja GT kunne sikker fræse en ordentlig bunke af disse Alu-beddingblokke, men vi skal jo have en og måle efter[Wink].. men enig, den er ret simpel i sin konstruktion, men det gør udfræsningen i skæftet nemmere for mig (kun et firkantet hul nærmest), men fremfor alt så tror jeg på en mere ensartet anlægsflade uanset vejr osv.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Superprojekt du har gang i her.

Bliver den mon søjle-bedded eller kan du leve med finér imellem bolthoveder og lås ?

Jeg ved ikke om man kan kalde det en søjlebedding, fordi søjlerne skal ikke (må ikke, så vidt jeg kan se og læse) understøtte låsen. Men jeg påtænker at "indstøbe" nogle tykke alu-rør ved boltene så jeg ikke er udsat for at momentet ændres hvis fineren optager fugt eller tørrer ud. Længden på alu-røret skal gerne forblive den samme more or less...

Glæder mig til at høre hvor og hvad du køber til mekanikken til justerbare kindpude & bagkappe.

Der bliver ikke nogen mekanik - det bliver lidt alá Walnuts "gray wolf" for dem der husker den?, eller faktisk ligesom hos Kolvkam.se altså to lodrette stålstænger som bliver fastholdt af fingerskruer på højre side af skæftet - keep it simple.

Nogen eksotiske kalibre på ønskelisten (6.5x47L) ?

Ikke noget eksotisk, den forbliver i 6.5x55 (endnu[Big Grin])

Mange hilsner,
Ham-Den-Foreningsagtige [Big Grin]



//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Så er der hul igennem..

Nu kan jeg ikke lave mere inden jeg har beddeblokken og kan måle lidt på den...

[Image: STR10_zpsqx8c1zuu.jpg]

[Image: STR11_zpskd6lagou.jpg]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Det ser squ godt ud

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#11
Det er en af de ypperste MÅHA rifler du har fundet som inspiration. Jeg har forgæves forsøgt at få fat i et skæfte med de nøjagtige specifikationer. Nå men mit råd til dig når du nu snart skal til at file i planken. Husk hylden til tomlen. Det er en genial detalje hvis du skal foretage hurtige serier af skudafgivelser.
Svar
#12
@Unknown - jeg har været tæt på at bestille skæftet i US, men synes simpelthen det blev for dyr i denne omgang.
Terry (KMW) er ellers meget behjælpelig med det hele.

Nå i aftes fik jeg bestilt et par stumper mere til riflen, bagkappe og ladearmskugle;

[Image: 900043e3-8511-45b8-9e7f-504c0ac003fc_zpsohyuuii9.png]

[Image: d1657669-c7dc-47f9-b452-57736aba2e28_zpsx7ro2ozo.png]

Sorry for de dårlige billeder, men de er zoomet for på mobilen[xx(], når jeg får tingene hjem lægger jeg bedre billeder op.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Jeg skal til at afskære skæftet i længden, men er nu kommet lidt i tvivl om hvilken vinkel jeg skal afskære den i? Jeg ville egentlig skære den vinkelret på pibekernen, men er det rigtigt?

Nogen der kan hjælpe?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#14
Hvis du ser på forlægget i det første billede ser det ud til at være vinkelret. Det giver også bedst mening i min bog, fordi ekstra afstandsklodser mellem skæfte og bagkappe kun vil forlænge skæftet, ikke øge eller mindske bagkappens afstand fra vandret.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Hej Lasse

Tak for det - meget enig, jeg ville bare se om nogle var "uenige".

Nu kunne jeg godt bruge hvis der var en VTF'er som kunne være behjælpelig med at få eloxeret et par Alu stumper for mig... Er der nogen som arbejder med den slags?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#16
Så er alu beddeblokken landet fra Norge og jeg har modificeret og tilrettet tegningen af skæftet.

Nu er der fræset ud til beddeblokken, den bliver limet i skæftet i aften. Når den er tør tager jeg mål til beslaget på undersiden og fræser ud til det.

[Image: IMG_1705_zpsyuig1uup.jpg]

[Image: IMG_1706_zpsue2g63dm.jpg]

[Image: IMG_1707_zpssebzzad7.jpg]

[Image: IMG_1709_zpserexibld.jpg]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Fedt fedt fedt

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#18
[Image: IMG_1712_zpswycfrzjc.jpg]

[Image: IMG_1714_zpsismc07jt.jpg]

[Image: IMG_1721_zps81hvzxdc.jpg]

[Image: IMG_1723_zpsytjrkh5k.jpg]

[Image: IMG_1724_zpstldxogfd.jpg]

[Image: IMG_1725_zpsliijmbq5.jpg]

[Image: IMG_1726_zps9wz06v7i.jpg]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
Imponerende service fra Spuhr og FedEx. Jeg bestilte en montage i går (mandag) kl. 12.15 på Spuhr webshop, montagen blev leveret i dag (tirsdag) på min arbejdsplads kl. 14

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#20
I dag var der nogle timer tilovers hvor jeg kunne komme på værkstedet. Man har vel et standpunkt til man tager et nyt - jeg har besluttet at lave en løbskanal alligevel (synes det var pænere), så dagen startede med at fræse med overfræseren. Den sidste justering foregik med en rundstok omviklet med sandpapir.

Derefter gik jeg i gang med at formgive selve pistolgrebet og tumbhole. Jeg har nu opnået en facon som falder rigtig naturligt i min størrelse hånd, så næste step er at formgive forskæfte og derefter få lavet noget finish på overfladen så den bliver klar til maling.

[Image: IMG_1739_zpsgnndinxx.jpg]

[Image: IMG_1741_zpscgzumyhc.jpg]

[Image: IMG_1740_zpskvp3mi70.jpg]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)