Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt med lys i Sverige
#1
Foranlediget af en anden tråd, skal jeg lige tjekke, om der er noget jeg har misforstået.
Har jeg ret i, at det stadig er forbudt at gå på jagt (ikke eftersøg) efter vildsvin med lys og heller ikke med IR kamera i Sverige?

Det er ikke interessant, hvad der er mere eller mindre almindelig praksis - det er lovgivningen, jeg spørger til.
Svar
#2
Du må gerne bruge et ir kamera, bare det ikke sidder på riflen. I Kalmar len er der specielle regler for vildsvinejagt. De skulle have rigtigt mange af dem, og derfor nogle lempelser så man må bruge natkikkert på riflen. Kan ikke henvise til lovtekst. Det er generelt forbudt at have lygten monteret på riflen under jagt.
Svar
#3
Det er totalt forbudt at bruge lys der ikke er fastmonteret, så lys på våbnet er forbudt, med mindre man har søgt om tilladelse hos respektive Länsstyrelse, det skal dog lige nævnes at selv om man skulle få tilladelse så må man ikke bruge det på åtel/foderpladser.

Mht. Mørkesigte/natkikkert er det de samme regler der gælder, tilladelse fra Länsstyrelsen og ikke til brug på åtel/foderpladser.

Det er kun tilladt at bruge/anvende ovennævnte hvis man har tilladelse, samt kun til regulering af skadevoldende Vildsvin enten på græsmarker eller i voksende afgrøder.

Har haft en længere samtale med politiet i Sverige, de er godt klar over at både lys og natkikkert på våben bliver brugt flittigt, men der bliver slået hårdt ned hvis det opdages, kan sidestilles med krybskytteri.

Så til jer derude der ikke helt er med på hvad man må og ikke må, kontakt det Svenske jägerforbund, respektive Länsstyrelse hvor i går på jagt eller politiet i Sverige, det er altid muligt at sende en mail til de forskellige myndigheder.

/Rolin

Kalmar län:
http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/dj...lampa.aspx

Kronoberg län:
http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg/Sv...dsvin.aspx

Skåne län: http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCo...4rkare.pdf

Jönköping län:
http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/Sv...sjakt.aspx

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Vi kan vel godt blive enige om at det er lovligt at bruge lys fra en lommelygte, eller en natkikkert som hverken har trådkors eller er monteret på riflen.
Svar
#5
NEJ det kan vi ikke, en lommelygte er ikke fastmonteret så derfor ikke tilladt, en natkikkert der ikke kan monteres på våbnet er ok.

MEN husk nu selv om man har en tilladelse fra länsstyrelsen der hvor man skal regulere skadevoldende vildsvin, må man IKKE bruge disse hjælpemidler på åtel/foderplads.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Så det vil sige at du ikke må bruge en lommelygte til at finde vej frem og tilbage til hochsitz og lignende om natten? Jeg snakker ikke om lys monteret på riffel.
Svar
#7
Så trækker vi lige vejret,[|)] begynder på en frisk.[:I]
Når du forlader huset for at køre ud til tårnet, må du gerne have lyset tændt på din bil, hvis du har en sådan, når du har parkeret må du gerne bruge en lygte, fakkel eller lign. lyskilde, men når du er på plads ved din åtel/fordeplads er det så slut med disse julelege, kun FASTMONTERET lys på pladsen er lovligt, ja jeg ved godt flere af jer mener at lommelygten er fastmonteret på jeres våben, men det gælder IKKE.

Men til eftersøgning må alle midler tages i brug.[^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Super @Rolin, og skal vi spinde enden færdigt, så må man kun skyde vildsvin på åtelpladsen, hvis den er belyst, da undtagelsen om brug af fast lys kun gælder for vildsvin.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Ej du må da godt skyde vildsvin selv om du ikke har lys på åtelpladsen.
@rolin. Læs mit første indlæg.
Svar
#10
Ja, det ville komme voldsomt bag på mig, hvis yeti har ret i det han siger. Mon ikke bar han fik det vendt lidt forkert?
Svar
#11
Nu har jeg læst tråden 3 gange, og jeg har læst alle 4 links som Rolin har postet.

Hvad er det at I ikke forstår?

Tilladelse til lys på riflen gælder kun vildsvin. Står helt klart i alle 4 links.

Alle svinkeærinder med lommelygter og andet er kun useriøs snak.

Rolin og Yeti ved hvad de snakker om. De lever i forbuds Sverige og har sat sig ind i gældende lovgivning. At "alle andre" bryder loven, hjælper ikke den dag/nat du bliver mødt af polisen.

Altså, lys på riflen, kun efter forudgående tilladelse og til brug under regulering af vildsvin.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
PS:
Sidder lige og ser "Jãgerne". Svensk krimi om brådne jægere. [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
M@X, hvis 4 gange ikke er nok, så må du jo læse den 5 gange[Big Grin]

Yeti siger, at man kun må skyde grise på åtelpladsen, hvis den er belyst!
Det er det, vi mener er forkert - man må formentligt godt skyde gris på åtelpladsen uden brug af lys???
Svar
#14
Leo - det er ikke det han skriver.

Yeti skriver at hvis åtelpladsen er belyst, må man kun skyde svin (altså ikke ræv, grævling etc.) læg mærke til hvor kommaerne er sat ;-)

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
@Leo
Hvor står der, at der SKAL være lys på åtlen/foderpladsen, det har jeg aldrig skrevet eller antydet, derimod forsøger jeg bare, at fortælle om de reger der gælder i Sverige.

Jeg syntes at jeg forsøger at skrive så klart som muligt, men måske læser i det jeg skrive, som i selv vil.[xx(]

/Rolin

PS: Det virker lidt som det vilde vesten, man gør som man vil, skylder skylden på de andre.[}Smile][}Smile][}Smile]

PPS: Boryx, vil mene at det lys der er på en åtel/foderplads, også tillader jagt på ræv og grævling, MEN skal lige tjekke det i næste uge , så vender jeg tilbage med et klart svar, hvis det kan lade sig gøre.[^] Kan huske at da jeg begyndte med at gå på jagt i Sverige, var mange ræve åtler lagt i nærheden at den faste gårdsbelysning, men jeg skal lige ringe og snakke med en jurist, inden jeg kan komme med et klart svar.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#16
Rolin - læs hvad jeg skriver!
Jeg skriver, at Yeti siger....
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Super @Rolin, og skal vi spinde enden færdigt, så må man kun skyde vildsvin på åtelpladsen, hvis den er belyst, da undtagelsen om brug af fast lys kun gælder for vildsvin.

Mvh.

Yeti



HER[Smile]
Svar
#18
Leo for pokker, det er jo ikke det Yeti skriver.. Lige for prins Knud; så skriver Yeti at hvis der er lys på pladsen, må der kun skydes vildsvin. Du misforstår Yeti's ordstilling.

PS @Rolin så ved jeg ikke noget om reglerne i Sverige, jeg forsøgte bare at udpensle hvad Yeti skrev.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#19
men må der skydes gris om natten hvis der ikke er fast belysning?

lys på riffel. nogo
natsige på riffel. nogo
lysforstærket sigte på riffel. nogo
alm håndkikkert. go
alm natkikkert håndbetjent. go
lysforstærket håndbetjent. go
fast lys på åtelplads. go. dog kun vildsvin.
intet lys på åtelplads. go. vildt ifølge jagtloven.
lommelygte. go

alle andre tilfælde skal der søges om tilladelse til natsigte, lysforstærket sigte og lign for hvert enkel len man vil jage i.
Svar
#20
Lommelygte = NOGO

Og ja, der må skydes gris om natten uden lys.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)