Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvalp eller unghund
#1
Hej
Hvilke erfaringer har folk med at købe en unghund på 6-12 måneder frem for en hvalp.
Bekymringerne går på:
- Er det et problem at hunden ikke har modtaget jagttræning fra starten?
- Vil hunden have svært til at knytte sig til sine nye ejere
- Vil det være svært at lære hunden hvor skellet til naboen er(ikke strejfe) når den ikke har fået det ind fra hvalp af.

Jeg er klar over at det ikke er ja/nej spørgsmål, men der må være andre, der har gjort sig nogle erfaringer.
Svar
#2
jeg vil ikke gøre mig klog med hensyn til træning og mm, kun på egne erfaringer,
jeg fik min hund en blanding mellem formel 1 og kleiner münsterländer, den var 13 uger da jeg fik den, det skal siges jeg har været utrolig heldig med ham han var renlig da jeg fik ham han har været nem at få til at lære ting, og udføre dem, generelt en meget nem hund!
men jeg gik til alm. hvalpe træning med den et års tid, der lærte den sit, dæk, gå på plads, rondere, blive liggende eller sittende og komme når der blev kaldt, frem ad sendelse, jeg lærte den så samtid at komme når jeg fløjtede, og blive, liggende, selv når jeg var ude af syne, og så at finde en en bamse eller ligndene inde i noget tæt bevoksning, ( jeg fik lov at bruge vinger fra ænder )

det var det eneste træning den fik det første år, derefter begyndte jeg at gemme hare, kaniner, ænder, duer mm. rundt omkring i bevoksing i træer og ligende og fik ham så lært kommandoen søg, og i samme omgang lærte jeg ham og aflevere, den givende ting, det tog noget tid og få ham lært at aflevere, han gik bare rundt om mig med den.
men i dag, har jeg en hund der er fantastisk på jagt, den finder meget vildt og jager det op, den kommer med vildt der er skudt, selv det der er levende i nu, dog ikke rådyr, ræv og gæs´, den har engang ville tage gæs men den fik tæsk af en der var anskudt, (slag med vingen) og han er meget blød, og tåler ikke at man bliver sur, så bliver han bare bange i stedet Sad rådyr kommer den ikke med og den har aldrig forsøgt, han tager den i halsen i stedet (har aldrig trænet den til det) jeg bruger ham vær weekend igennem hele sæsonen og bruger ham flittigt på klapjagter og andejagt, og han er fantastisk Smile men det tror jeg vi alle synes om vores egne hunde Smile
han har aldrig rigtigt lært kommandoen apport, da jeg bare siger søg og så finder han det, samme kommando som når han skal jage vildet frem/op
men i mine øjne behøves den ikke jagt træning det første år , har også altid hørt man skal have den grundlæggende dressur på plads først, og jeg vil alligevel ikke tage en hund med på jagt før den er 2 år måske en ande jagt med en kammerat hvor det kun er kammeraten der skyder og du styre hunden når den er 1 ½ år Smile

kun men mening og erfaring, mange har nok andre meninger og erfaringer Big Grin
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#3
Tak for svaret.
Vi havde selv tænkt på en krydsning mellem labrador og ruhår, det er bare svært at finde en hund med den kombination.
Den tidligere hund, vi desværre måtte sige farvel til i januar, var en krydsning mellem labrador og engelsk setter. En utrolig intelligent hund med sin helt egen vilje og et fantastisk instinkt for hønsefugle.

Angående hvor tidligt en hund skal med på jagt, så kan jeg høre at vi ikke er helt enige om det spørgsmål.
Vores to tidligere hunde har været med på jagt langt tidligere, men det har også kun været enmandsjagt på egen jord, så det kan jo ikke sammenlignes med en fællesjagt.
Svar
#4
må bakke Lunderskov op: dressuren skal være helt i skabet inden hunden slippes på jagt.
måske får du mere jagtlyst ved at starte tidligt, men en hund der ikke er i hånd er en pestilens på jagt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Det har ikke været et problem for os med de to tidligere hunde.
En hund, man ikke har styr på og som man ikke kan kalde til sig, hører ikke til på jagt.
Svar
#6
Men det omkring alder på hund og første jagt er helt anden diskussion.

Mit spørgsmål gik mest af alt på hvor let/svært en lidt ældre hund på ½-1 år havde ved at falde til et nyt sted, hvor den helst skulle kunne gå løst.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Men det omkring alder på hund og første jagt er helt anden diskussion.

Mit spørgsmål gik mest af alt på hvor let/svært en lidt ældre hund på ½-1 år havde ved at falde til et nyt sted, hvor den helst skulle kunne gå løst.



Jeg har kendt til flere Rulab, de har alle været rigtig gode jagthunde.
Ved også at kombinationen flere gange har været avlet bevidst.

Selv har jeg Tysk Langhår.
Min til dato bedste hund, var en jeg fik da den var 1,5 år.
Tidligere ejer havde taget hunden med på andejagt - hundens første jagt - sammen med 4 -5 kammerater. Der kom mange ænder, de skød mange skud, hunden løb væk, ejeren ud og lede efter hunden, ejeren faldt død om under eftersøgningen[:0]
Er der noget at sige til den hund var "lettere" skudræd, da jeg fik den.
Han blev en fantastisk hund. ENORM jagtlyst,rigtig dygtig vildtfinder, fantastisk til at spore/eftersøge og gå schweiss.
Ikke bange for noget som helst og gik løs hjemme.
Han blev aflivet sidste år pga alder.
Jeg har netop fået min anden voksne hund, 3 år gammel - det tyder godt - men selvfølgelig er der lidt arbejde.
Det er jo lidt som at få en hvalp, bare meget større - hurtigere - stærkere - mere stædig, og med tillærte unoder[Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Det var da også en hård start på jagtlivet for den jagthund.

Af ren nysgerrighed, hvor krævende er det at opdrage/træne en langhåret hønsehund sammenlignet med en labrador?
Svar
#9
Hej
Jeg har flere gange overtaget hunde som ejerne ikke ville/kunne have længere. Træningen er anderledes end med en hvalp eller unghund, men resultatet kan blive rigtig godt.
Den mest loyale hund jeg har ejet var en terrier-blanding jeg fandt som gadehund i Polen.
Lige nu har jeg en TJT som var to år da jeg overtog hende, hun er en fantastisk driver og er meget kontakt søgende under jagten. Da jeg fik hende var hun meget svær at håndtere men nu, efter to år er hun blevet en rigtig god jagthund.

Stoffer
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Det var da også en hård start på jagtlivet for den jagthund.

Af ren nysgerrighed, hvor krævende er det at opdrage/træne en langhåret hønsehund sammenlignet med en labrador?


Hej Simon
HM, svært at forklare, det er en race helt for sig selv.
Det er den fjerde Tyske Langhår jeg har nu, tidligere har jeg haft Tysk ruhår.
Jeg har i mange år beskæftiget mig MEGET med hunde, været træner i foreninger og for private.
Det skete der var en Langhår og selv om jeg var fanatisk iinkarneret ruhårsmand, var der hvergang lidt der trak i mig.
Jeg synes stadig ruhåret kan være en fantastisk og alsidig jagthund.
Vil prøve at forklare, hvad jeg mener der især adskiller langhåret fra andre.
Det er en utrolig klog hund, meget lærevillig.
To forskellige hunde i en, hjemme: ekstrem kærlig, legesyg, social, evig glad.
Ude: Jagt, løbe, jagt løbe løbe. Ekstrem jagtlyst, meget meget store evner til spor, kan "løbe solen sort"
Apportør, kan blive ved og ved og ved også fra vand.
Og så synes jeg, det er en ekstrem flot hund - især de helt brune.
Uanset hvor i landet du bor, kan jeg finde en Langhår du kan se, hvis du er interesseret.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by CP
Uanset hvor i landet du bor, kan jeg finde en Langhår du kan se, hvis du er interesseret.



Hej
Tak for tilbudet. Hunden er dog ikke til mig, men til min far selvom jeg nok kommer til at bruge mange timer med den på jagt[Big Grin]

Selv havde jeg for længe siden lagt mig fast på en tysk langhår, når jeg forhåbentlig er færdig med at leve på SU og kan udskifte kollegiet med et nedlagt landbrug.(Derfor spørgsmålene om tysk langhår[Wink])
Svar
#12
En lille opdatering herfra.

Det endte med at blive en ren racet formel 1 labrador tæve hvalp. Navnet er Zenta og hun flyttede ind i dag Smile
[Image: 52ad533a-8578-406a-b8bc-99d2da92c91b.jpg]
Svar
#13
Hej
Jeg har ingen problemer med at skulle overtage en ældre hund, jeg mener man kan mærke om der er kemi mellem hund og føre, min gamle Tyske jagtterrier som desværre er død nu, var en hund som dem der havde haft ham bare lukkede døren op og så kunne han komme hjem når han var træt og når han havde lavet det han skulle, hjemme hos os fik vi hurtig styr på at han skulle blive hjemme, på jagt havde han lidt svære ved at forstå at man skulle blive hos mig, men det blev meget bedre dag for dag, han blev var helt klart min bedste hund.
Jeg har nu overtaget en ny Tysk jagtterrier, færdig trænet, hun er super dygtig, søger hurtig tilbage, er faldet super godt til hjemme hos os.
Vi vil aldrig starte med en hvalp igen, jeg vil gå efter den rigtige hund, heller give lidt mere for hunden og så få den rigtige.

Når man snakker Labrador, så skulle den være nem at overtage som voksen, giv den lærebogen med i seng så kan den det næste morgen. [Big Grin][Big Grin]

Stort tillykke med din nye bedste ven, så rykkede konen en tak ned at rangstigen.[Wink]

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by CP

Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Det var da også en hård start på jagtlivet for den jagthund.

Af ren nysgerrighed, hvor krævende er det at opdrage/træne en langhåret hønsehund sammenlignet med en labrador?


Hej Simon
HM, svært at forklare, det er en race helt for sig selv.
Det er den fjerde Tyske Langhår jeg har nu, tidligere har jeg haft Tysk ruhår.
Jeg har i mange år beskæftiget mig MEGET med hunde, været træner i foreninger og for private.
Det skete der var en Langhår og selv om jeg var fanatisk iinkarneret ruhårsmand, var der hvergang lidt der trak i mig.
Jeg synes stadig ruhåret kan være en fantastisk og alsidig jagthund.
Vil prøve at forklare, hvad jeg mener der især adskiller langhåret fra andre.
Det er en utrolig klog hund, meget lærevillig.
To forskellige hunde i en, hjemme: ekstrem kærlig, legesyg, social, evig glad.
Ude: Jagt, løbe, jagt løbe løbe. Ekstrem jagtlyst, meget meget store evner til spor, kan "løbe solen sort"
Apportør, kan blive ved og ved og ved også fra vand.
Og så synes jeg, det er en ekstrem flot hund - især de helt brune.
Uanset hvor i landet du bor, kan jeg finde en Langhår du kan se, hvis du er interesseret.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Naturens og miljøets værste fjende: Eva Kjer Hansen



Hej CP,

Naar jeg engang flytter tilbage til Danmark maa du gerne finde en ny langhaaret hun til mig. Har haft en tidligere som maate aflives pga alder og for mange skavanker. Det var, som du siger en fantastisk rar og alsidig hund som vi ogsaa har haft meget fornoejlse af i mange aar i det svenske til sporarbejde naar bukkene syntes den lige ville tage en sidste spurt ind i noget ufremkommeligt morrads eller bare ikke lige kunne findes paa grund af hoej vegetation.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Hej Hjemmelader
Det skal jeg gerne hjælpe med - jeg har god kontakt til de forskellige afstamninger vi har i DK

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
(31-08-2016, 03:53 PM)CP Skrev: Hej Hjemmelader
Det skal jeg gerne hjælpe med - jeg har god kontakt til de forskellige afstamninger vi har i DK

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"

Hej CP,

Saa er jeg tilbage og vil hoere om du har oplysninger om langhaars-hvalpe som er ved at vaere klar?

mvh
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)