Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"subsonic" råvildtpatron?
#1
Findes den, for jeg har noteret mig at S&L. legacy fåes i 7,62 whisper/.300 whisper. Men den kan jo ikke holde 800 J. på 100 m. Er der lavet en der kan.? Det ville give fint mening at man slap for høreværn på jagt, alternativt høreskader. Og så kunne det bare være et interessant projekt.. Bonus ville så være en minimal pibelængde, hvilket ville harmonere fint med lyddæmper og håndterlighed på jagt.
Svar
#2
Man kunne feks. forestille sig at anvende et 6mm. br hylster med et .366/9,3mm. projektil, de går helt op til 325 grain og kan holde godt 1000J ved mundingen og over 800J på 100 m. Når det går 320 m/s. ved mundingen. Har nogen ikke tænkt på det tidligere? Patronen ville jo passe i en hvilkensomhelst standart lås/magasin. Men hvordan får man sat den i produktion..
Svar
#3
Saze har længe forsøgt at overtale mig til at starte på et .510 Whisper projekt.
Ellers ser .510 Beck spændende ud, har set lidt videoer fra Shot Show om den.
Ellers er .458 Socom vel et godt bud.
Vil lige sige jeg absolut ingen erfaring har med emnet, kun læst om det. [Smile]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by højen

Når det går 320 m/s. ved mundingen. Har nogen ikke tænkt på det tidligere?



Har nogen tænkt på om kuglen ekspanderer ved disse lave hastigheder...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Ja man skal jo anvende en blød kugle, men dem er der nok af i 9,3 mm. Derudover kan man sige at ekspansion normalt regnes for at være nogenlunde fordobling af kaliberet. Råvildt kan skydes med 5,56 mm. så der er 9,3 mm. alligevel rigtig godt på vej til og have den dobbelte diameter.. Så en begrænset ekspansion gik nok an.
Svar
#6
Ville .458 og .510 ikke blive lidt voldsomt når nu .366 /9,3 Er rigeligt.. Der er jo også noget med priserne på projektilerne og adgangen til dem. Måske kunne man endda forestille sig at anvende et afkortet die-set til 9,3x62 efterfulgt af en fireforming. Så kunne en 9,3x62 pibe vel principelt også kortes af i kammerenden til en patronlængde i stil med 6mm. br. / 39 mm. ca. ?
Svar
#7
Jeg tror det er en overdreven simplificering af tingene... skal man følge den analogi, så skal du jo sammenligne de to projektiler /kalibre ved samme hastighed.

Et 5.56mm projektil med 320m/s møder langt større modstand end et 325gr projektil ved mødet med et rådyr...

Let ekspanderende/fragmenterende projektiler har ofte en nedre grænse for deformation på 1600fps=487m/s...

Ja et 9.3mm projektil vil lave større sårkanal qua diameteren, men Vil ikke afsætte meget energi. Der vil kun være tale om en primær sårkanal absolut ingen temporær eller sekundære sårkanaler som er det der gør riflen langt mere dræbende i forhold til håndvåben. Dette skyldes netop den højere hastighed... Skal der skydes med de store tunge kugler, bør de også matches med tilsvarende større vildt.

J.
Svar
#8
Til Ræv kan man jo se bort fra det med ekspansion, men ellers kan det godt være du har fat i noget. Dog er der jo lavet en del Whisper patroner der også skyder med lav hastighed, så måske har nogen en løsning på det også..
Svar
#9
Man kan sagtens slå vildtet ihjel med en tung subsonic kugle - kugleplacering er bare altafgørende. Glem alt om at skyde bag forbenet, da det næsten med garanti vil give en laaaang flugtstrækning... Hold istedet på forsiden af forbenet, bræk nogle knogler og ram nervecentret "autonmus plexus"... Med andre ord, så er subsonic ladninger bestemt ikke for nybegyndere, og egne begrænsinger bør være i fokus,. Derudover skal dyret stå korrelt, afstanden skal være relativ kort, og man skal have 100% styr på ballistikken. Kuglen dropper ekstremt hurtigt og mister hurtigt fart og dermed ydeevne som kun forværrer situationen hvis kugleplaceringen ikke er optimal.

J.
Svar
#10
Et Hornady 95 grains 6.5 mm V-Max projektil ekspanderer ikke i hverken våde telefonbøger eller sand affyret subsonic med målet på 30 meters afstand. Så jeg ville heller ikke forvente den store ekspansion.
Svar
#11
Skal det endelig være, så vælg et fladnæset projektil med så stort et frontareal som muligt...Det skulle give den bedste effekt ved lave hastigheder...

J.
Svar
#12
En Marlin guidegun med subs Smile ja tak. Men subs skyder meget krumt, så man begrænser skudafstanden betragteligt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#13
http://www.lauritz.com/da/auktion/jagtriffel-ruger-all-weather-model-77-44-i-kal-44-rem/i4170614/

Måske en mulighed?

Mvh. Loft
Svar
#14
For at få 800 Joule på 100 meter, så skal du op i noget 260+ grains med en god BC og starthastighed på 320 m/s

Hvis du starter en Sierra Matchking 240 grains ved 335 m/s, så rammer du 802 joule, på 100 meter.
Men så er du rigeligt tæt på lydens hastighed, og Match King kugler er ikke jagtegnede.

i .338 er der kun Match kugler, over 250 Grains, men ved ikke om den nye .338 286 Grains ELD Match fra Hornady kan bruges til Jagt.

En 9.3 Cal .366 286 gr InterLock® SP-RP der startes ved 320 m/s vil løse opgaven.

Så en 9.3x57 med Subsonic håndladninger kunne være en rimeligt billig løsning.

Alternativt en 300 grains 375'er.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
9,3x57 med 286gr Norma Alaska, ladet ned til 320 M/S, klare 832Joule på 100meter

Hornady 286gr interlock, klare 841 Joule.

Norma 232gr Vulcan klare 803 Joule.

En 9,3x57 der lades ned, kan med andre ord problemløst klare kravet, hvis man kan finde den rigtige ladning der kan stabilisere kuglen og kører godt i riflen.

Vil man være speciel kan man eventuelt putte en 9,3 kugle i et 30-30 eller 308er eller lign. hylster og derved få en patron med mindre krudtrum end 9,3x57.

Sonny
Svar
#16
Jeg har regnet og eksperimenteret med "Rådyr-lovlig Sub" Det er faktisk lykkedes ret godt med min .376Steyr .

Jeg bruger modificerede Woodleigh 350 grains kugler (lavet om til dybe hollowpoints).. de starter ud med 300 m/s ( for at være ordentligt stille "subsonisk" skal de gå et stykke UNDER den "transsoniske zone" ) Ellers larmer de næsten lige så meget som "de almindelige" [B)]

Kuglen vejer efter "mod" ca 310 grains .. Men som skrevet .. kuglebanen er ret krum og man skal kunne placere sit skud præcist, så man skal kunne kompensere for kuglebanen.. Det kræver en kikkert med "dots" efter min mening .. og en del testskydning .

De "modificerede" Woodleigh kugler expanderer pålideligt til ca 20 mm i våde telefonbøger/aviser på 75 m og er effektive da de også er på kanten af at være ustabile på grund af stigningen i piben! Det medfører at de "tumbler" ca. 5 -10 cm inde og laver gennemskud i 50- 60 cm "våde bøger" da projektilet vender sig med bagenden først på vejen ud .. Jeg har ikke prøvet endnu, men jeg er ret sikker på at de vil være yderst effektive på et stykke råvildt ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Interessante tilbagemeldinger. Jeg nævnte netop 9,3mm. fordi Norma oryx laves i 325 gr. dertil. Det kan .338 ikke skaffes i og knap nok også .375.
9,3x 57 er vel ikke en standard patron, som man kan kamre til umiddelbart? eller hvordan, for du har jo en, så nogen må lave det? Mht. til rumindhold i hylstret, skulle 6 eller 7 mm. BR. have et passende rumindhold, men der er måske ikke nogen der har prøvet den kombination?
Svar
#18
Interessant med .44 rem. mag. Den kendte jeg ikke lige til...
Svar
#19
Kiggede lige på Buffalo Bores 44 Mag.

De har en, med en 340 Grains og BC 0.248
Den skal bare startes med over 290 m/s for at holde 800 Joule, på 100 Meter.

Så en hjemmestøbt .44 Mag med 300+ Grains kan være løsningen.
En .45 Colt bør også løse samme opgave.

Bemærk at en så tung kugle skal sættes dybt, for at fungere, i mange Lever Action Rifler.
Men med behov for reduceret krudtladning bør det ikke være et problem.

Jeg ville nu godt prøve Full Power 340 grains ladningen, til min Rossi '92 Wink
Hvis den kan gå i den...
Et gæt må være 1800fps(548m/s) og ca. 2300 Joule på 100 meter, fra en 20" pibe.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)