Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bæverkugle
#1
Ærede formænd, jeg har brug for lidt erfarne input og tanker....
Jeg er i den sidste fase af planlægningen af en bæverjagt, og af arrangøren er jeg blevet anbefalet at bruge den letteste og mest/hurtigst ekspanderende kugle som min 308'er kan stabilisere...
Jeg kan ikke slippe den tanke, at en hurtigt ekspanderende kugle er lig med en høj risiko for totalt haveri af bl.a. den pels jeg helst ser brugbar bagefter.

Al erfaring og begrundet jagtfrokostteori modtages gerne [Smile]

Mvh Zeb
Svar
#2
@Zeb
Du skal skyde med det du skyder alt andet vildt med, alt andet er bare p.. & papir.
Bæveren skal skydes i hovedet.
Skyd bæveren når den "går" på land, bare husk på at den nemt kan gliden tilbage i vandet, så en "stor" 3 krog med lidt bly på, kan redde dagen.

/Rolin

PS: Bævergejl smager "måske" godt i brændevin, men lugter ikke godt på tøjet.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Som Rolin skriver. Brug hvad du plejer. Jeg har brugt Barnes TTSX 165gr sidste år og 7.62mm ind og 20mm ud...
Og så havde jeg også et skud med min 243Win som gav et 6mm ind og 120mm ud..
Men har skudt dem med accubond, barnes, mega og BST og man kan ikle gradbøje død. Det har de været allesammen.
Skyd med den kugle du føler sig tryg ved. Hold midt på kroppen. Jeg mener personligt at kraniet er en del af trofæet med de imponerende tænder de render rundt med.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Min første bæver fik en 50 grs. Spsx ligeda den kravlede på land.
Kuglen ekspanderede i pelsen og lavede et 10 cm langt hul på indgangssiden.

Næste bæver fik en 60 grs Hornady SP på bladet. Udgangshullet blev på 2 cm
Begge skudt med 223 Rem

Jeg skyder ikke bæver i hovedet, da jeg gerne afkoger hovedet for at beholde tænderne.

På næste bæverjagt har jeg tænkt mig at bruge samme 62 grs Barnes TTSX som jeg har brugt til råvildt og ræv med succes.

Til 308 ville jeg enten bare bruge den kugle jeg plejer, eller hvis det skal smage eksotisk, så lade en 110grs. Varmint kugle.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Modtaget med stor tak - jeg bruger en alm. jagtkugle. Sammenholdt med Jeres udsagn og min mavefornemmelse, tror jeg bare jeg dropper tanken om noget mystisk som jeg ikke er tryg ved eller vant til at bruge.

Mvh Zeb
Svar
#6
Jeg har da nogle ladninger på 110grain og projektiler til test hvis du vil den
Den har jeg brugt til mange rifler. Meget behagelig og stor dræbeevne.
Jeg han sende nogle foto af søndeskudt råvildt hvis du sender en SMS :-)
Den tager godt nok ved

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Beaver hunt.....!! Husk gummi!![}Smile][Big Grin]
Jeg skød min på bladet da den gik på land, med en 140 grs partition fra en 6,5'er. Som de fleste andre dyr, er det ikke noget den bryder sig om. Jeg har, som m@x, kogt kraniet af som et trofæ, og skindet er også blevet fint, uden andet end to små huller i.[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Læste det som bæverkugler.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@Zeb
Du skal skyde med det du skyder alt andet vildt med, alt andet er bare p.. & papir.
Bæveren skal skydes i hovedet.
Skyd bæveren når den "går" på land, bare husk på at den nemt kan gliden tilbage i vandet, så en "stor" 3 krog med lidt bly på, kan redde dagen.

/Rolin

PS: Bævergejl smager "måske" godt i brændevin, men lugter ikke godt på tøjet.

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"



Ellers kan det gå sådan her......

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=11914

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#10
mht bæver/pels
har bnrugt moderat fart corelokt i 6,5x55 = helt fint både dødeffekt og ingen unødig hulleri

så L Möller KJG i topfart 1035 m/s .. virker også fint og ingen vilde huller despåagtet hastighed (ville nok passe på med andrte typer kugler og fart .. ingen Varmit grenade)

løbet tør for KJG -> så AB 130grain = virker også fint og uden vilde huller MEN.. (det kommer om lidt)

Har tidliger prøvet at vente på bæver går i land - men det har de ikke altid villet - eller det har været så mørket at i bevoksning kan du intet se = ude på isflage/sne går selv om natten .. eller i 'laguner' hvor man kan kommer til i soppe dybde (ofte sidder de i lavvandet og spiser)
DOG i laguner/brink skal dyret fikseres med det samme (ellers kan elven være som mariaergraven) og laver man ikke hovedskud skal man kunne tage den igennem ryggensøjlen lige bagfra - er side skud kun muligt foretrækker jeg lidt skrå for at lamme noget af bevægeapparatet med det samme - dog havde jeg en hvor lidt halespasmer så ud til at kunne få den til at drive 'til søs' i rivende elv (jeg sidder typisk på anden brink og skyder tværs over for at minimere faren for at de får fært af mig)- opfølgeskud = lidt lavt i vandet OG SÅ ÅBNES DER OP = det kan ses i pelsen (det var AB.. med L Möller KJG ville det ikke have været helt så slemt)

så lav eller høj hastighed .. er ikke det der betyder noget .. det kommer an på kugle konstruktion (dog ikke nogen 'rambo' her med spidsskarp som nogen troede de kunne lege pelsjægere med (og ikke lovligt) = bæver har 'sprel' nok/ hurtig mave glid ned ad bakken til komme ud i vandet og væk) .. men en fordel at have en 'hysterisk' præcis lading (ala topfugle niveau) hvis man vil tage et marginalskud igennem ryggrad el lign hvor bæver balancerer mellem at den kan hentes eller du skal 'dykke' efter den

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#11
De bævere jeg har skudt har jeg skudt med min 22-250 med 55 grs vaminter. Jeg har skudt dem i baghovedet og kuglen er blevet inde i hovedet. Fordel - ingen flugtafstand Ulempe - kraniet er et pudslespil jeg end ikke har forsøgt at samle. Skindene er dog meget fine.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Ikke det store statistiske grundlag, men jeg har skudt en bæver, midt mellem øjnene med en 243w og en Hornady V-max 87 grains.
6 mm indgangshul og intet udgangshul.
Flugtstrækning 0 meter.
Puslespils-kranie.... Ja.
Fint skind.... Ja.
Svar
#13
Mht træfområde og kugler er jeg nok lidt konservativt opdraget - hovedskud er som udgangspunkt udelukket med mindre der er tale om meget kort afstand. Jeg vil gerne beholde (bæverens) tænder intakte og Mja, hovedskud på små mål er ikke lige min kop the. Brug af fuldkappede kugler er no-go.... Jeg har ikke behov for at skulle forklare mig i en sag om jagtbrot [xx(]

Den røde tråd i de forskellige tilbagemeldinger lader til at være: Er det præcist og fornuftigt ekspanderende, så virker det formentlig udemærket...

Mvh Zeb
Svar
#14
@Zeb

Husk lige at man ikke bare lige sådan flår en bæver.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Syntes du skal se lidt om emnet på youtube.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#15
Jeg bruger denne metode og samme type kniv.

Fra tuben, How to clean skin a beaver

https://youtu.be/HxGujeqol-c

Bemærk knivens skrabende bevægelse og hvordan han kommer rundt om benene. Som han begynder med at hugge af med en økse.

Jeg er nede på lidt over en time til at flå en bæver. I starten tog det 2,5 time [V]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Selv valgte jeg at beholde ben, hale og hovede på, men det tog mig 5 timer, men syntes selv det færdige resultat er langt kønnere med alle lemmerne på.[^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#17
4timer skinning .. I ro og mag .. det er omkring ryg/hoved det sidder tæt og små snit til at løsne tager tid (og noget kaffe eller påskebryg)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#18
Holy crap [:0][:0] Jeg var godt klar på at flåningen kunne være lidt en udfordring - men det der ser sgu lidt omfattende ud [B)] Nå den tid den sorg - går det helt galt må jeg holde ind i Markaryd og få en expert på [Wink][8D]
Svar
#19
lige en forskel fra video og det jeg har gjort. Vidoen ser ud til at være i varm tid på året i USA el lign -> arbejde med en relativ varm B med varmt 'spæk'. Jeg har typisk skudt aften/nat, oftest i frost grader.. og nogen gange begravet B i en snebunke til næste morgen.. så hænger alt lidt bedre fast. Er der godt med sol morgen/formiddag, så kan den jo varme 'spækket' op mens man arbejder - ellers... tough.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#20
Husk at bæver skal testes for trikiner.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)