Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tanker efter to mdr. Jagt med nyt kikkertsigte
#1
Er nu efter et par mdr. Jagt med en nyanskaffet swarovski z6i 2,5+56 kommet i tvivl om jeg har handlet rigtigt ?
Grunden til min tvivl ligger i at have leveret nogle halvdårlige kugler , når autopiloten skulle slå til . Senest igår aftes til en tæveræv som stod med siden til på 100m afstand ,og helt tydeligt havde opdaget at det dyr som lød til at være i nød og et let måltid , var lidt større end normalt . V- maxen sad 30 cm for langt tilbage ,og ræven gik i mosen med tarmene hængende bagud. Jeg fandt den dog hurtigt , og fik den aflivet med alligevel . Forrige weekend hændte lidt af det samme med en stor hanræv , denne gang bare for lavt og lidt for langt fremme med det resultat , at kuglen tog begge forløb og underkanten af brystkassen . Ræven blev der , med et opfølgningsskud var dog nødvendigt . Ved begge tilfælde var det svindende lys måske en faktor , men ikke noget jeg ikke har gjort med bedre succes efterhånden mange gange .
Et par knap så gode kugler til råvildt i januar er også medvirkende til min tvivl .
Jeg står så tilbage med et spørgsmål om jeg var bedre tjent med min gamle s&b 3-12 + 50 med et medforstørende sigte 4 .
Ingen tvivl om at så længe tiden og forholdene er til det er min nye kikkert fantastisk . Men er det gamle velkendte tyske medforstørende sigte 4 bedre i dårlige lysforhold ? Og er det bedre når det skal gå lidt stærkt ?
Måske er det bare et spørgsmål om tilvending ?
Har dog også afgivet gode kugler med det nye sigte , men der har tiden og forholdene været til det .
Svar
#2
Hmm, jeg bruger selv en Z6i 5-30 og jeg har aldrig haft bedre kikkert. Hvis jeg havde pengene, sad der kikkerter fra samme serie på alle mine rifler.
Jeg har osse Zeiss og en række Leupold, men Swaroen er min favorit.

Køb dig en Welter og jeg overtager din Z6 til en fair pris [Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
x6 zoom vil alt andet lige ikke have samme potentiale mht lystransmission og klarhed/kontrast mv (flere lag glas lyset skal igennem) = skumrings formåen. Men netop med Z6 blev der sat extra resourcer ind på fabrikations nøjagtigheder mht det mekaniske og god coating gør den ikke helt tosset mht lys - og synsfeltet er stort i Z6. Men op på siden af x4 med samme kvali glas/coating kommer den ikke (jeg sparer op til Polar 96 til min 8mm ..så bliver det min skumrings kanon, gamle zeiss 6-24 der sidder på min 6,5 har nu ikke være helt tosset på aften/nat jagt på bæver)

lyssigte synes jeg altid er bedre en de gamle ubelyste sigter når det er mørkt, men kræver de kan blændes ned til en svag glød når det er aften/nat jagt - ellers jo så kan blændings effekten af lyset forstyrre mere end gavne

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Fin kikkert skyd noget jagtfelt med den så du får bygget noget selvtillid op.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#5
Ja det må jeg have gjort hen over sommeren . Overvejer nu stadig jeg anskaffer mig en kikkert af den gamle skuffe til rævebaskeren når lyset bliver lidt halvdårlige . Men beholder nu nok swarovskien til lidt pænere brug .
Svar
#6
Har du været på skydebanen og kontrollere at alt er som det skal være med riffel/montage/kikkert?
Det lyder voldsomt at skyde 30 cm ved siden af på 100 m, fordi man foretrækker det ene eller det andet sigtemiddel [Smile]
Hvor meget har de andre "knap så gode kugler" været ved siden af?
Svar
#7
En welter.........[Sad][xx(][xx(][xx(]
Svar
#8
Den skyder 3cm for høj på 100m med en egenspredning på 10 mm[^]
Svar
#9
Hej Støver
Jeg har været udsat for at når man får et stykke værktøj til at skyde med, (optik riffel mv.) så kan man ikke lave fejl, men man laver det værste lort[:o)][:o)], træerne gror ikke ind i himlen det er manden der laver fejl ikke værktøjet.[B)]
på skydebanen og øve sig [8D].

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#10
Er ikke et sekund i tvivl om at det er jordforbindelse den er gal med . Funderer bare over hvorfor ?? Ikke medforstørende kryds ???? Måske brug lys ??
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)