Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hausken dæmper sprængt
#1
En Hausken 151 er sprængt efter 2 skud med en .308 win. Har et billede liggende hvis der er en, der vil lægge det op.
Det er ikke en jeg kender, der har haft fornøjelsen, men nyheder spredes jo hurtigt.

Hvad kan der mon være gået galt?

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#2
På vegne af @Prezzy

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...laxdj.jpeg[/IMG]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
En takker.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#4
Den blev vist skrallet af skraldet..[xx(]
Svar
#5
Det er garanteret fordi den er monteret på en Blaser... [Smile]

Mvh. Jakob

Vildt skal skydes hvor de spiser, ikke hvor de fiser.
Mvh. Jakob

Svar
#6
Det er vel bare konsekvensen af aluminium

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[quote]Originally posted by Lani

Det er vel bare konsekvensen af aluminium

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Sikke noget vrøvl M@X [Wink]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det er vel bare konsekvensen af aluminium

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Eller titanium.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det er vel bare konsekvensen af aluminium

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!


Undskyld mig, men du snakker [xx(]
Hvis du har 2 dæmpere med samme vægt vil den af aluminium være ca dobbelt så stærk.

Jeg har desværre set flere ståldæmpere, som også er skrællet.

En Hausken er en supergod dæmper, som i forhold til størrelse og vægt, er næsten uovertruffen. Man skal faktisk stå tidelig op, for at matche den. At de så har pint konstruktionen, for at opnå den ekstreme lave vægt, kan dog være en risiko.

Umiddelbart kunne det ligne en materialefejl i yderrøret. Måske lagdannelse i ekstruderingsprocessen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
Blaserejere har tydeligvis en anden opfattelse af sikker våbenhåndtering end normale mennesker[}Smile][Big Grin]

Men ellers passer dæmper og riffel da meget godt sammen.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det er vel bare konsekvensen af aluminium

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!


Undskyld mig, men du snakker [xx(]
Hvis du har 2 dæmpere med samme vægt vil den af aluminium være ca dobbelt så stærk.

Jeg har desværre set flere ståldæmpere, som også er skrællet.

En Hausken er en supergod dæmper, som i forhold til størrelse og vægt, er næsten uovertruffen. Man skal faktisk stå tidelig op, for at matche den. At de så har pint konstruktionen, for at opnå den ekstreme lave vægt, kan dog være en risiko.

Umiddelbart kunne det ligne en materialefejl i yderrøret. Måske lagdannelse i ekstruderingsprocessen.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Nu er vægt jo ikke det eneste parameter. Ellers lavede man jo nok piber af alu [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#12
Nu er det vel ikke nogen særlig stor hemmelighed, at over 90% af de dæmpere der sælges nu om dage, primært er lavet af aluminium.
Bortset fra lidt forskellige producenters begyndervanskeligheder, er det vel dem der fungere mest upåklageligt, til langt det meste brug.

Selv "cirkus milis" rustfrie ståldæmpere volder efter rygterne markante problemer, da de bliver både vinde og skæve hvis de trykker lidt hårdt på kontakten.

Der går i øvrigt vedholdende rygter om at politiet i et stort europæisk land er ved at købe alu dæmpere til deres finskydningsrifler. Men de har nok ikke helt forstået hvor dårligt det er.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#13
Bla. bla. bla.

Hvis man vil være sikker på at det holder, så skal man købe en ståldæmper, helst en Ase Utra
Mvh.LANI



Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Bla. bla. bla.

Hvis man vil være sikker på at det holder, så skal man købe en ståldæmper, helst en Ase Utra



Du snakker og rø**n går [Wink]
Hvis man laver en dæmper i alu lige så kompakt og tung som en A U så holder den til mere end den du nævner.

Men hvis man ønsker gratis bodybuilding er en ståldæmper ganske udmærket. Det må være noget for "Kling og Klang"[Wink][B)][8D] hvis man tænker på lyden.

Men spøg til side en Ase Utra er en meget god og robust dæmper.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#15
Vi har i forsvaret på ingen måde problemer med vores Ase Utra dæmpere, tværtimod.

Jeg har lige kasseret 3 af mine SL7 dæmpere de har skudt 2000 .338 LM om året siden 2007 vi byttede dem ikke pga nedslidning men fordi de var blevet tunge (fyldt med slam) og Det kunne ikke svare sig at rense dem.

De kommende AX 50 der lige har vundet udbuddet til ny .50 BMG riffel til forsvarets finskytter bliver leveret med Ase Utra. (2.5 kg dæmper ;0)

Glem ALT om alu dæmpere til professionelt brug !!
Svar
#16
Nu spørger jeg som uvidende
Hvad er problemet med alu dæmpere hvis de dimensioneres korrekt?
Alu giver da mere styrke end stål pr. kg
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by simon-ms

Nu spørger jeg som uvidende
Hvad er problemet med alt dæmpere hvis de dimensioneres korrekt?
Alu giver da mere styrke end stål pr. kg



Intet. Jeg skyder op til 100 skud i timen i skydebiografen uden problemer. En smule mirage, men da det er til bevægeligt mål, så går det.
Skudkadancen er serier af 5 skud med en pause til at fylde magasinet. Mens det foregår skyder min jagtkammerat og vice versa.
Hogmeister vil nok slå kors foran sig nu, men piber kan skiftes relativt billigt.

--
mvh M@X 2.0
Lykkelig pessimist
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by BT24

Vi har i forsvaret på ingen måde problemer med vores Ase Utra dæmpere, tværtimod.

Jeg har lige kasseret 3 af mine SL7 dæmpere de har skudt 2000 .338 LM om året siden 2007 vi byttede dem ikke pga nedslidning men fordi de var blevet tunge (fyldt med slam) og Det kunne ikke svare sig at rense dem.

De kommende AX 50 der lige har vundet udbuddet til ny .50 BMG riffel til forsvarets finskytter bliver leveret med Ase Utra. (2.5 kg dæmper ;0)

Glem ALT om alu dæmpere til professionelt brug !!



Det var da alternativ økonomi, hvis man udskifter dele som bare skal have en tur i ultralydsrenser, for at kunne fungere igen. Det siger måske lidt om den tekniske skarphed, eller den økonomiske ligegyldighed.

Jeg kender ikke så meget til historiken på A U, men vedholdende beretninger om Surefire som bliver skæve ved varmskydning.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#19
@ NA hovedværkstederne er begyndt at rense dem, men der er jo en hårfin grænse for om det kan svare sig i arbejdstid:

De 3 stk SL7 jeg fik har lagt på lager siden indkøb i 2006, og der ligger selvfølgelig flere for man skal ikke stå i Mali og mangle en dæmper!, om to år bliver vores TRG-42 udskiftet (efter 10 års tjeneste) med X riffel sandsynligvis med en ny og forbedret suppressor og så bliver SL7'erne på lager overflødige og smidt ud, tror ikke man sælger våbendele.

Hvad giver forsvaret for en suppressor 1000 kr...? det er småpenge.

Jeg har ingen erfaring med surfere dæmpere.

@Rollin der er ingen grund til at blive frustreret, det er et arbejdsredskab, vi vedligeholder selvfølgelig vores våben men vi er slet ikke fanatiske vi kan fint ramme torso 50x75 ud til 1200 m uden at rense dem ned med solvent. .338 LMPiberne kasseres rutinemæssigt Per 5000 skud, derfor kan vi også sagtens skyde dem meget varme uden det er et problem i længden.

Jeg syntes 9 år's tjeneste og 18000 skud for en dæmper er flot, for ikke at nævne de fysiske tæsk den har fået ind og ud af helikoptere og mandskabsvogne for blot at nævne noget. Det er da en værdig pension

jeg mener ikke alu dæmpere er hårdføre nok til militært brug, de kan ikke klare nok tæsk, og de vil få tæsk uanset hvor godt man prøver at passe på sit våben, det er min erfaring.

@ rolin vi blev da ikke uvenner der gjorde vi ? ;0)
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by BT24

@ NA hovedværkstederne er begyndt at rense dem, men der er jo en hårfin grænse for om det kan svare sig i arbejdstid:

De 3 stk SL7 jeg fik har lagt på lager siden indkøb i 2006, og der ligger selvfølgelig flere for man skal ikke stå i Mali og mangle en dæmper!, om to år bliver vores TRG-42 udskiftet (efter 10 års tjeneste) med X riffel sandsynligvis med en ny og forbedret suppressor og så bliver SL7'erne på lager overflødige og smidt ud, tror ikke man sælger våbendele.

Hvad giver forsvaret for en suppressor 1000 kr...? det er småpenge.

Min umiddelbare vurdering er at forsvaret betaler mellem 2500 - 4000 for en A U dæmper, og omkring 8000-10000 for en Surefire.
Hvis ikke det kan betale sig at smide en dæmper i en ultralydsrenser i 1 time for at spare disse beløb. Så forstår jeg måske bedre hvorfor vores militær er relativt dyrt, i forhold til effekten

Jeg har ingen erfaring med surfere dæmpere.

@Rollin der er ingen grund til at blive frustreret, det er et arbejdsredskab, vi vedligeholder selvfølgelig vores våben men vi er slet ikke fanatiske vi kan fint ramme torso 50x75 ud til 1200 m uden at rense dem ned med solvent. .338 LMPiberne kasseres rutinemæssigt Per 5000 skud, derfor kan vi også sagtens skyde dem meget varme uden det er et problem i længden.

Jeg syntes 9 år's tjeneste og 18000 skud for en dæmper er flot, for ikke at nævne de fysiske tæsk den har fået ind og ud af helikoptere og mandskabsvogne for blot at nævne noget. Det er da en værdig pension

jeg mener ikke alu dæmpere er hårdføre nok til militært brug, de kan ikke klare nok tæsk, og de vil få tæsk uanset hvor godt man prøver at passe på sit våben, det er min erfaring.

@ rolin vi blev da ikke uvenner der gjorde vi ? ;0)




Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)