Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forsvarligt kuglefang ?
#1
Hej med Jer

Nogen der kender til undersøgelser for "Hvor meget" mere sikkert det bliver med kuglefang af riffelskud at komme i skydetårn kontra at stå på jorden ? Og er der nogle klare retningslinjer for hvordan "Forsvarligt kuglefang" kan defineres ?

På lange afstande vil begge vinkler være små. Men trods alt vil vinklen jo være 3 gange så stor hvis du sidder i et tårn med riflen 4,5 meter over jorden, kontra at stå på jorden med riflen 1,5 meter over jorden.

Mvh. Ole

Flyttet af Kima
Svar
#2
Med fare for at komme i unåde, plejer jeg at sige:

Hvis du kan se jord/mark over ryggen på dyret, så skyd.

Hvis man står på jorden skal man passe på, især i vinteren og frosen jord, der er stor risi for opspringere

K&B
Svar
#3
Tja jord over ryggen har lige en lidt højere barre hos mig. Er der et hus, bil, bus eller lignende i baggrunden men over ryggen så skyder jeg ikke. Det er svært med en generel tommelfingerregel.
Svar
#4
Jeg har en god tommelfingerregel: Er du i tvivl om det er forsvarligt, så er det nok ikke forsvarligt. Og man kan ikke fortryde når først kuglen er på vej, så hellere vente på en bedre mulighed og lade bukken gå over til naboen, end at tage et risikabel skud som flyver af h...... til og rammer lille Lise der cykler i skole.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
en 4.5meter hochsits giver et sikkert skud ud til ca 45 meter

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#6
@Ole,

det er et vanvittigt interessant spørgsmål.

Hvis éen jæger antager at en sikkerhedsvinkel er forsvarlig bag riflen så burde pågældende jæger vel heller ikke have noget imod at blive skudt i retning af med den samme sikkerhedsvinkel som han finder forsvarlig siddende i sin egen hochsitz???

med et tårn der giver en højdeforskel fra munding til mål på 5m og skudafstand på 100m er der en vinkel i forhold til det vandrette plan på knap 3 grader.
Kortes afstanden til 50m er der en sikkerhedsvinkel på knap 6 grader.

Anser man at projektilet rammer jorden og man vil være nogenlunde sikker på at jorden absorberer kuglen, så skal man jfr diverse tests ligge på minimum 20 grader.

Det giver en maksimal skudafstand på omkring 14m fra tidligere nævnte hochsitz.

Om man har 3 eller 6 grader er flintrende ligegyldigt så længe man ikke selv ville stå og "tage imod".

Det er vel ikke anderledes at man er ansvarlig for den kugle man slipper, uanset omstændighederne.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
I må hellere blive hjemme 16/5 så er I sikre!
H
Hogmeister
Svar
#8
[:o)]
Svar
#9
Det er min fornemmelse, at projektiler der har haft kontakt med jorden oftest får en ganske anden form end de havde da de forlod fabrikken. Derved øges luftmodstanden voldsomt. Samtidig bremses hastigheden noget og projektilet flyver samlet set ikke nær så langt som det ville gøre uden kontakt med jorden.

Dette er selvfølgelig ikke noget man kan påregne, men er måske en del af forklaringen på, at det overraskende tit går godt selvom der skydes i vinkler langt under de 20 grader.

Jeg anser ikke en hochsitz eller en stige for at øge sikkerheden overhovedet, den giver bare et godt overblik. Men terrænet i sig selv er næsten aldrig fladt. Det sænker og hæver sig altid lidt, og ved at bruge terrænet smart, kan man meget tit afgive forsvarlige skud alligevel. Står bukken på højen, øger det bare intensiteten i jagten at man må vente med at skyde til den går ned i lavningen.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
På trykjagt/ drivjagt gør tårne kæmpe forskel i mine øjne. Self pga overblik primært, men hvis vi antager at der på 100 meter kun er en vinkel på 1,5 grad ved to jægere på jorden, vil den i 3 meter tårne være 4 gange større. Det giver trods alt en hvis margin.

Så selv om det måske ikke giver meget i en situation med en enkelt jæger ville jeg meget nødigt undvære tårnene på fællesjagt.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Teorierne må justeres efter hvor frokosten holdes.

Sjælland, Fyn og vise dele af Østjylland mv. er velsignet med bakker og dale, her kan man nyde fordelene ved en bedre udsigt, men burde i forvejen kunne finde kuglefang [Smile]

mvh
mvh
Svar
#12
Kuglefang findes overalt! -nogle gange får det bare konsekvenser....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#13
Jeg var til et seminar i Naturforstyrrelsen.

Her sagde man at ved skud fra et 3 meters tårn med piben i 4 meters højde, så var den forsvarlige skudafstand mod vandret blød jord - 19 meter - på længere afstande havde forsøg vist en vis risiko for aufpreller ( kan ik stave til rikosjætter [:I] )

--
FKF

ANNA
Svar
#14
@FKF,

præcis!!!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Det er der da vist ingen der overholder!
H
Hogmeister
Svar
#16
Næ - det kommer jo an på hvad der er bagved!
Svar
#17
Bare der er skov eller en svag stigning så der er "jord bag bukken" så er den 100% sikker[^]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)