Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Homogene projektiler og deres begrænsning
#21
det kan du da sagtens sige : det er ikke kommet endnu [}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#22
JÆGER, hvad er det???

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
et glimrende blad fra en i store træk glimrende organisation [Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#24
Vi mangler et par "Smileys".
F.eks. en der illustrerer "dum/barnlig posting" og en der hedder "Good posting"

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#25
Tror faktisk jeg har læst et eksemplar en gang[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by GT

Tror faktisk jeg har læst et eksemplar en gang[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]


Hvornår er de begyndt at udgive den som lydbog [B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#27
Tror ikke jeg ville lytte til det alligevel[Wink][Wink]
Har læst og fandt det ikke interessant[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Hej Medjægere:

Jeg har nu skudt 226 bukke og ca det samme i smaldyr og råer.
ca 100 stk. vildsvin og 30 stykker krondyr og Dåvildt, over 50% af det vildt er skudt med Barnes TSX og TTSX. fra kaliber 243W, 6,5x55.,308W., 270W og 3006

Der er kun et kaliber som jeg ikke vil bruge mere og det er 308W med Barnes 150gr TTSX, den kombination vil jeg ikke anvende mere, den lavede nemlig lige nøjagtig alt det dårlig som andre skriver om de oplever, men det betyder ikke at jeg ikke er glad for alle de andre ladninger jeg har for det er en verden til forskel. Jeg skød 3 stk. rålam med den og oplevede det samme hver gang så blev den bare lagt på hylden.

Jeg er overbevist om at Barnes kugler (Kobber kugler skal op i høj fart for at man får den rigtige virkning med dem, jeg mener Barnes kuglen laver et voldsom tryk i vildtet når den rammer dyret, derved lammer den nervebanerne og når så kuglen forlader dyret forbløder den. Jeg har aldrig oplevet et stykke vildt med et hul større end en to krone.

I min 3006 laver mine ladninger i 130gr TSX pænere arbejde end hvis jeg skyder et stykke råvildt med 165gr TSX, der er mindre blodudtræk ved den lille kugle end der er ved den store.

243W er ladet til 929 m/s TSX 85gr. den nye ladning er ladet til 950m/s
6,5x55 ladet til 865 M/S TTSX 120gr
308W ladet til 850m/s TTSX 150gr
270W ladet til med 130gr TTSX
30-06 i 130gr 956m/s TSX 130gr Køre jeg med nu
30-06 i 165gr. 850m/s TSX 165gr Køre jeg med nu
Ud af de dyr jeg har skudt med Barnes kugler har jeg øget mit knald/fald til ca 95%, det skal så også siges at jeg er begyndt at sætte kuglen højt og fremme på dyret.
De sidste 27 bukke er skudt med Barnes TSX 130gr i 3006, der er der en, som er løbet fra skudstedet og det er den sidste buk jeg skød i tirsdags, den løb max 25m med en fin hjerte/lunge kugle. ellers kan jeg ikke mindes jeg har haft en der er gået fra skudstedet.
Jeg kommer på to reviret i Polen og de er super glade pga. mine kugler ikke laver fars.

Jeg er overbevist om at det er kuglens placering der gør om et dyr løber, hvis man laver rene hjerte/lungeskud så falder dyret ikke før trykket til hjernen med blod falder i tryk, før ved dyret ikke det er dødt. Der er selvfølgelig ogse "Bladskud" hvor dyret falder, men jeg er overbevist om at Barnes kuglen laver større tryk i dyret som er med til at lamme dyret og derved får man knald/fald, hvis man lader dem op til høje hastigheder.

Jeg lader til mange venner som går meget på jagt i udlandet og de fleste skyder med Barnes TSX eller Hornady GMX. Der er ikke nogle af dem som har oplevet nogle af de ting som der bliver fortalt om.

Jeg møder desværre mange som ikke vil give det dobbelt for en Kobber kugle, der er flere som siger "Vi skal jo ikke selv spise det" når de tager på jagt til Polen eller andre steder.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#29
Hej Maubla
har du oplevet belægningsproblemer i piben.
Jeg fik nogle vilde tilbagemeldinger på 55grain TSX i 223rem med fuld fart.
Der var nærmest kobber spåner i løbet efter 16 testladninger

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej Medjægere:

......

Der er kun et kaliber som jeg ikke vil bruge mere og det er 308W med Barnes 150gr TTSX, den kombination vil jeg ikke anvende mere, den lavede nemlig lige nøjagtig alt det dårlig som andre skriver om de oplever, men det betyder ikke at jeg ikke er glad for alle de andre ladninger jeg har for det er en verden til forskel. Jeg skød 3 stk. rålam med den og oplevede det samme hver gang så blev den bare lagt på hylden.

.......



Nu er det slå lige nøjagtig kaliber 308W min nye riffel er i. Hvad er din anbefaling dér ? TSX, eller bruger du slet ikke kobber i de kaliber?

/Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#31
Hej
Siden TSX og TTSX kom har jeg aldrig haft kobber problemer.
I kaliber 308W ville jeg bruge 130gr til råvildt og til Dåvildt, kronvildt og gris ville jeg bruge 165gr TSX ladet med max hastighed.
Jeg er 100% sikker at man opnår meget bedre virkning med de høje hastigheder.
Jeg har bygget min erfaring på de godt 400 stykker råvildt, det er helt klart min erfaring at det er den bedste kugle jeg har brugt.

Jeg har ladet Hornady GMX 165gr. i til en god ven og han har skudt en del klovbærende vildt og det har gået super godt, med den kugle.
Han har fundet to kugler i jorden og de ser ud som dem de har i reklamerne, det var også et valg jeg kunne finde på at bruge i 308W
Jeg skal til at afprøve 150gr GMX kuglen til 308W da jeg vil gerne lidt højre op i hastighed.

Min tid med blødnæset kugler er ovre.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#32
Maubla,

Ca. 600 stykker vildt! Jeg tror det er lige meget hvad du har skudt med, erfaring og rutine spiller nok en større rolle end alt andet, jævnfør: Correct first shot placement, the rest is bullshit![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#33
Ole Maubla
Hvis nu hastigheden er så væsentlig på disse kugler. Hvad gør du så hvis dyret står et par hundrede meter væk. Virker de så ikke på grund af den tabte hastighed.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by n a

Ole Maubla
Hvis nu hastigheden er så væsentlig på disse kugler. Hvad gør du så hvis dyret står et par hundrede meter væk. Virker de så ikke på grund af den tabte hastighed.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Det plejer de da at goere. Har da skudt bukke med en 6.5x55 med 130 grs TSX ladet til V0 paa 850 m/s paa afstande ud til 235 m. Der er absolut ingen forskel at se paa skudvirkning eller hulstoerrelse i dyrene. Har ogsaa skudt en hel del afrikanske dyr paa afstande ud til 225m med min .385 Ruger med 235 grs TSX og det har da ogsaa virket helt efter planen. Af en eller anden grund er der dog sjaeldent gennemskud med den - borset fra de mindre arter paa storrelse med daadyr eller lign. (hvilket der altid var da jeg brugte en .308 Win med de gamle Barnes X), men projektilerne har altid vaeret svampet op som i reklamerne.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#35
Mange tak Maubla, men jeg lader ikke selv.

Ved du om der findes patroner der bruger Hornady GMX, ligesom Sako bruger Barnes TTSX?

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#36
Jeg har prøvet Hornady GMX superformance i min 308 win den kører meget fint og stabilt, jeg havde så taget nogle Gmx i fuulboar fra hornady med til SA på drivjagt hvor jeg skød 16 springbukke, de virkede fint, men skal man bruge GMX så skal der fart på.

Super'en kører kører med lidt hørere hastighed og det giver, syntes jeg en mere stabil kugle, det skal lige nævnes at både super'en og boar'en var 165 grains.

Jeg fik skaffet mig nogle Peregine bullet's i cal .30. både 165 grains og 180 grains dem skal der lige laves nogle tests med i våde aviser. Hvis de ser ud til at virke fint så skal de også prøves i .375 H+H.

Mvh

Santo

P.S. Maubla der 150 grains i 308 Win de skal bare op i det røde felt, så virker de fint.
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#37
Til na
Jo Barnes kugler virker nemlig på lange afstande, det er En af grundene til de skal op i fart, så de virker bedre end med lav fart, det jeg mener er at den høje fart gør at kuglen virker bedre hvis den rammer et dyr på 200m end hvis man rammer det samme dyr med en lavere hastighed. Det er ikke fordi jeg elsker at skyde på lange hold men med de ødelagte ben jeg har, skyder jeg mange gange på op til 250m, og de virker fint der ud til.

Jeg har prøvet med 243 og 6,5x55 hvor jeg havde ladet dem med en noget lavere hastighed, men de løb altid fra skudstedet, ikke fordi de ikke var skudt godt nok, men de løb fra 20 til 100m og lå sten døde, så begynde jeg at at lade dem op til max, billede skiftede med det samme, de klappede til jorden fra en side af, selvfølgelig er der få der løber lidt, men det er meget få og jeg skyder ud til ca 250meter og det er ingen problem.

mit første valt til råvildt er Barnes TSX 130gr. Min riffel skyder som en drøm med den kugle i 3006. Der er ingen blodudtræk iforhold til mange andre ladninger, udgangshuller på størrelse med en to krone, min Barnes 165 gr TSX i 3006 giver mere kødskade end 130gr kuglen gør på råvildt.

Mine Polske jægere er vilde med den kugle, efter den jagt jeg lige har været på har min Jæger fået nogle at mine patroner til test i hans riffel, han har nu efterfølgende bestilt 100stk af dem, for dem vil han have nogle af. Nu er det anden gang jeg laver patroner til jægere i Polen med samme type kugle. De siger de kun kan købe billige kugler, men de får ca 50 € for et rådyr til vildthandleren, hvis det er pænt skudt.

Mine Polske venner hader kød spild, de siger de tit har folk med på jagt fra Italien, Spanien og Frankrig som ikke kan skyde, de skyder mange gange op til mange skud til hvert dyr og det er sjældent de får ordentlig ramt på vldtet, de siger os danskere skyder 10 gange bedre end de andre. Han fortalte at de helst vil sælge til danske jægere pga vi skyder godt og vi gennemhuller ikke deres vildt[Big Grin]
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#38
Maubla
Når du nu snakker om max hastighed, og noget lavere hastighed. Hvor ligger farten så, og hvor meget forskel er der lige på de ladninger. Er der 5+ eller 150 meters forskel i udgangshastighed


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#39
Bessie, Stoffer har skudt meget med 223 han har aldrig oplevet det mig bekendt, kan du ikke prøve at spørge ham. Jeg har ingen ide om hvorfor.
Jeg har aldrig haft problemer med mine rifler bliver beskidte af Kobberkugler, men jeg gør også mine rifler rene tit, men det er for at jeg nyder at gøre det.
Jeg tror ikke de skyde over 100 skud inden de får en gang rengøring.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#40
na.
Når jeg skriver max fart, så er det jeg kan få ud af min ladning.
Som udgangspunkt laver jeg mine beregninger i QL og går ud fra dem som udgangspunkt.
Jeg finder max ladningen i QL og går 1gr tilbage og prøver den af, hvis jeg ingen hylsterbundsudvidelse har, så arbejder jeg videre der fra.

Min erfaring er at jeg har fået de bedste resultater der hvor jeg ligger i hastighed med mine ladninger nu.

Min 6,5x55 ladning er over max i QL men der er ingen tryktegn, hylstrebundudvidelse mm. så det tager jeg rolig, men folk må selv findes hvad deres riffel kan holde til.

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)