Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Homogene projektiler og deres begrænsning
#41
Ole Maubla
Så prøver jeg igen
Hvor meget forskel er der i fart på de ladninger du kalder MAX og de ladninger du kalder "noget lavere"
Hvor meget forskel angiver Quickload for de forskellige ladninger.
Er der en forskel på 50 eller 150 m/sek


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#42
De ladninger jeg startede med var ladninger jeg fandt på nettet, de kalibre jeg har øget hastigheden på er:
243w øget med ca 80m/s
6,5x55 øget med ca 70m/s
30-06 øget med ca 70m/s 130gr og 165gr kuglen er øget med 60 m/s
Det er fra de ladninger jeg startede med at lave og så til nu

Det er ca det en kugle falder i hastighed fra 100 til 200m CA.

Men den langsomme kugle mister også hastighed fra 100 til 200 meter

na, du laver selv Kobber kugler, du burde være eksperten i brug af Kobber kugler, du bør vide hvad betydning hastigheden har.

Jeg ved kun ud fra det jeg selv har oplevet med de mange dyr jeg har skudt, i starten løb vildtet fra skudstedet og det gør de ikke mere siden jeg har øget hastigheden i mine ladninger.

Det med at man bruger en hårdere kugle så løber vildtet længere, det kan jeg ikke få til at passe med Kobber kugler.

Men hvis man sammenligner en Hornady SP kugle og en Nosler A-frame kugle i samme vægt og med samme hastighed så laver Nosler A-frame kuglen mindre fars, ( det jeg har prøvet af ) de løber også længere med A-frame kuglen men de er døde, med Kobber kuglen løber de næsten aldrig og har minium kød skade, derfor har Kobber kuglen en stor fordel.

Der var en gang hvor stålhagl patroner ikke virkede, nu klare folk sig fint med stålhaglpatroner[Big Grin][Big Grin]

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#43
Jeg har ikke det fjerneste erfaring med kobberkugler. Men simpel fysik burde sige, at du blot har flyttet dit omtalte problem 60 til 90 meter længere væk. da de omtalte hastighedsøgninger vil være annulleret på de første 60-80 meter.
Mit umiddelbare bud på dine oplevelser vil være, at hvis de dyr du skyder længere væk end 150 meter stadig falder hurtigere end dem du før skød på 80 meter, ja så er du blevet bedre til at placere kuglerne.
Der er dog også en mulighed i at du har skiftet fra den gamle X til de nye TSX og derfor har en tidligere ekspansion, som levere større sårkanal tidligere i dyret.
De gamle X var afhængigt af vævsvæske for at starte ekspansionen. De nye har en plastspids der virker som "hydraulik" og derfor starter ekspansion så snart spidsen rammer dyret, og ikke først når den er kommet ind i motorrummet.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#44
N/a...sæt dig nu ind i sagerne.
Den gamle X havde hulspids og ingen riller. Først var den i ren kobber, men aflejringsproblemer fik dem til at belægge den med en blålig lubalox.

Derefter kom TSX (Tripple Shock Expanding) med riller. Den fungerer stadig godt og jeg har ikke oplevet øget belægninger i piben sammen lignet med blyholdige projektiler.

Så kom der en blå plastspids i hullet, deraf navnet TTSX (Tipped Tripple Shock Expanding ) Denne model skulle expandere tidligere i dyrekroppen. Personligt kan jeg ike se forskel på de to typer når jeg skyder råvildt med(.223) 62 grs udgaven. Har skudt ca. 50 dyr med den. Gennemskud på alle. Flugtstrækning fra 0 meter til 20 meter

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#45
Tjaa.. Jeg har ikke skudt de "mængder" af dyr som Ole, men jeg har da skudt nogle stykker råvildt med 6,5x55 og Barnes kugler..

Jeg startede i sin tid med Barnes-X 100 grains ..dem ladede jeg op så de gik ca 900 m/s i min Sako ..
De virkede perfekt .. Kun en enkelt sommerbuk der tog sig en længere løbetur, på trods af en skråt placeret bladkugle, som lavede begge lunger til mos. Ellers var det oftest 0 - 20 m flugtstrækning .. og meget moderat ødelæggelse af kødet-

Senere skiftede jeg til TSX 120 .. De gik mest præcist omkring 870 m/s og var ikke helt så pålidelige som 100 grainerne. Jeg havde et enkelt bukkelam der på trods af en god bladkugle, alligevel løb over 100 m og efterlod stort set ingen schweiss på skudstedet.
(Hunden fandt den dog uden besvær)

Da jeg skulle afsted til NZ skiftede jeg til 120 TTSX og "krudtede dem op" så meget som jeg kunne uden at få mere tryk end standard for en mere moderne kaliber end 6,5x55 (Den kan sagtens tåle tryk som i f.eks. en 308W
Det gav mig ca. 910 m/s og den kombination kan jeg konstatere fungerer fra 50 m ud til over 500 m!!
Jeg har dog kun under 10 stykker vildt at konkludere på, så helt sikker kan man vel ikke være.

De "gamle" 100 grains X krævede rensning ret tit, de satte en del kobber i piben. TSX og TTSX sviner langt mindre, men kræver efter min mening alligevel mere rensning end messing og tombak ..

Med en Scenar 7 grams kan jeg skyde 200+ skud uden rensning, og alligevel holde en fornuftig præcision, men "kobber" skal jeg rense for hver 50 måske ..
Indtil for nylig har jeg ført journal over hvad der går gennem den 6,5x55 Sako, og reelt kun trukket en boresnake gennem efter skydning/jagt og renset grundigt efter "logbogen"
De seneste par år har jeg ikke været så omhyggelig med rensningen, så jeg har ikke helt så meget styr på hvor meget rensning de kobberkugler egentlig kræver, reelt skyder jeg vel max 20 - 30 stk af om året, lidt indskydning og ganske få på jagt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

N/a...sæt dig nu ind i sagerne.
Den gamle X havde hulspids og ingen riller. Først var den i ren kobber, men aflejringsproblemer fik dem til at belægge den med en blålig lubalox.

Derefter kom TSX (Tripple Shock Expanding) med riller. Den fungerer stadig godt og jeg har ikke oplevet øget belægninger i piben sammen lignet med blyholdige projektiler.

Så kom der en blå plastspids i hullet, deraf navnet TTSX (Tipped Tripple Shock Expanding ) Denne model skulle expandere tidligere i dyrekroppen. Personligt kan jeg ike se forskel på de to typer når jeg skyder råvildt med(.223) 62 grs udgaven. Har skudt ca. 50 dyr med den. Gennemskud på alle. Flugtstrækning fra 0 meter til 20 meter

mvh M@X 2.0


hermed det manglende T


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#47
Du ender en dag med at blive ferm i termer [Wink]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#48
Hej M@X Mht flugtafstand 0-20meter benytter du så din afstandsmåler eller skridter du afstanden af ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#49
Åhh ja, mellem 0 og 80 dværgskridt [Wink]

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#50
Tak ellers var kobber jo noget bedre end bly :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#51
na: jeg Flytter ingen problemer ved at øge hastigheden for de virker super godt inden for de hastigheder jeg skyder inden for og det bliver mange gange langt pga. Jeg går dårligt.

Jeg har skudt meget med forskellige kugler, men der er ikke nogle af dem jeg har prøvet der kommer i nærheden af det jeg har oplevet med Barnes kugler, dem jeg lader til er også meget tilfredse, så vi fortsætter med Barnes TSX/TTSX og Hornady GMX

na, Hvis du ser jeg har et problem så har jeg ikke selv set det, så det kan jeg nok leve med [Big Grin][Big Grin][^]

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#52
Når nu en TSX alligevel laver godt arbejde på lange hold, kan det så ikke skyldes rotationshastigheden, qua høj starthastighed?

Rotationen er jo ikke bremset nævneværdigt i forhold til nedbremsningen af hastigheden?

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

na: jeg Flytter ingen problemer ved at øge hastigheden for de virker super godt inden for de hastigheder jeg skyder inden for og det bliver mange gange langt pga. Jeg går dårligt.

Jeg har skudt meget med forskellige kugler, men der er ikke nogle af dem jeg har prøvet der kommer i nærheden af det jeg har oplevet med Barnes kugler, dem jeg lader til er også meget tilfredse, så vi fortsætter med Barnes TSX/TTSX og Hornady GMX

na, Hvis du ser jeg har et problem så har jeg ikke selv set det, så det kan jeg nok leve med [Big Grin][Big Grin][^]

Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Sako 75 6,5x55 2 Stk.
HEYM/SR 20 N. 270W
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
22 LR. 17 HMR mm.
Schmidt&Bender 1,5-6x42
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50 2 stk.
MEOPTA 3-12x56
Citat:quote:


Swarovski PVI 6-24x50

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it


Citat:quote:

Jeg har prøvet med 243 og 6,5x55 hvor jeg havde ladet dem med en noget lavere hastighed, men de løb altid fra skudstedet, ikke fordi de ikke var skudt godt nok, men de løb fra 20 til 100m og lå sten døde, så begynde jeg at at lade dem op til max, billede skiftede med det samme, de klappede til jorden fra en side af, selvfølgelig er der få der løber lidt, men det er meget få og jeg skyder ud til ca 250meter og det er ingen problem.



Muligt at jeg ikke fatter en hujende fis af hvad du skriver i dine forskellige indlæg. Det var ovenstående citerede der fik mig til at spørge.
Hvis ikke du har et problem med ovenstående, og du har løst det med en øget hastighed, ja så forstår jeg ikke din tankegang.
Men hvis du havde den citerede oplevelse ved lavere hastighed. Så burde du vel alt andet lige opleve det samme hvis skudafstanden blev øget med 60-80 meter.
Men som sagt så har jeg ingen begreb om subjektive bedømmelser. Jeg er så primitiv at jeg forsøger at forholde mig til fysikkens love .


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#54
Det kunne være super fedt, hvis hovedebatørene i denne tråd ville tage sig tid til at læse lidt på http://www.ballisticstudies.com - også selvom der ikke er tale om videnskabelige forsøg (som Dravis påpegede). Ikke desto mindre er det 100 gange mere systematiseret og underbygget end de vævende teser der bliver fremlagt lige p.t.

Maubla - du skal holde styr på hvad du skriver...det er nok det NA fisker efter. Du skriver at du havde lange flugtstrækninger, hvilket du tilskriver den "lave" hastighed dine ladninger producerede. Så gassede du dem op (højere hastighed) og problemet forsvandt - også på lange hold. Men et sted skriver du også, at du ændrede dit træfpunkt til langt fremme og højt...

Hvis du læser lidt på nævnte hjemmeside, vil du vide at det nok ikke er din hastighed der alene gør arbejdet - for som NA skriver så er du jo lige vidt, når blot du øger skudafstanden med 80 meter. Dit træfpunkt rammer faktisk centralnervesystemet - også selvom det ikke er direkte træf i nakke/ryg/hoved. Lige foran forbenet midt på dyret, sidder der et nervecenter, som forfatteren kalder "autonomus plexus". træf her er lige så effektivt som skud mod hals/hoved. Der blev skudt tæt på 1500 dyr for at underbygge denne påstand. kalibren var en 30/30, der blev nedladet for med sikkerhed at undgå hydrostatisk/hydraulisk chok...

Terminal ballistik er ren fysik. Projektilets ekspansion (eller mangel på samme) er udelukkende afgjort af den modstand det møder. Her kan du som hjemmelader skrue på følgende knapper:

- Kuglekonstruktion/hårdhed
- Hastighed
- Kuglevægt
- kuglens SD (dets lavere SD dets mere modstand møder den)
- Hvad træffer kuglen (knogle eller bløddele)

Mht træfpunkt, så kan man købe sig lidt "ekspansionsvindue" ved at sætte kuglen på forbensknoglen og dermed give kuglen maximal modstand i forhold til den vildtart man skyder...

"hjemmeladeren" der skriver, at hans .375 Ruger med 235gr TTSX sjældent giver gennemskud... lad os lægge tingene sammen: Hård kugle, høj hastighed, lav kuglevægt, lav SD = kuglen møder meget stor modstand = lille chance for gennemskud[Smile]

Maubla havde dårlig erfaring med 150gr TTSX: 3 stk rålam løb langt efter træf med denne kugle, sendt afsted fra en 308W. Lad os prøve sammen regnestykke: Hård kugle, relativ lav hastighed, medium SD, medium kuglevægt, lille spinkelt/blødt dyr = kuglen møder ikke nok modstand til at lave tilstrækkelig ballade, der forankrer dyret (medmindre dyret rammes i CNS).

Personligt synes jeg, at ovenstående er det mest spændende ved hjemmeladning - nemlig at det er muligt at designe patron/kugle til det specifikke formål. [Smile]

K&B

J.
Svar
#55
Thumbs up JAMO!!!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#56
Fik lige denne besked i min indbakke i sidste uge:

"Kære riffeljæger!

Du var så venlig at hjælpe med at besvare et elektronisk spørgeskema om bly i riffelammunition, som Aarhus Universitet sendte ud via Miljøstyrelsen og e-boks for ca. et halv år siden. Ydermere oplyste du os om din emailadresse, hvilket giver os mulighed for at kontakte dig direkte.

Vi har nu afsluttet undersøgelsen med en videnskabelig rapport fra DCE, Aarhus Universitet. Den ligger på dette link: https://dce2.au.dk/pub/SR381.pdf.

Vi regner med at gennemføre mindre opfølgende undersøgelser og udsende information via vores emailliste over respondenter, der har oplyst adresse. Du er velkommen til at melde tilbage, hvis du gerne vil slettes af listen.

Som du måske husker, var der tilknyttet en lodtrækning om tre gavekort blandt dem, der besvarede spørgeskemaet. Denne er afviklet, og de tre glade vindere fordelte sig med to i Jylland og en på Sjælland.

Mange tak for hjælpen!!

Mvh.
Niels Kanstrup, biolog, adjungeret lektor, projektleder
Aarhus Universitet, Institut for Bioscience - Kalø
Grenåvej 14
DK-8410 Rønde"

vh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)