Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Buk i bast i midten af maj?
#1
Jeg sad i mandags og nød den fine maj-aften på reviret i det midtjyske.
Jeg holder øje med en rå og et par forårskåde smaldyr, da der kommer en fin buk ind på scenen. Stor af korop og opsatsen ligner dobbelt ørehøjde, men fuldstændigt i bast. Ikke så meget som en flænge eller flosset nogen steder. Det undrer mig lidt, hvad mener I? Er det ikke lidt sent at komme igang med at feje?
Nu stod den så hos naboen, så jeg kunne ikke lige tippe den rundt og undersøge den nærmere... Men det planlægger jeg at gøre lidt senere på måneden, når den forhåbentlig er fejet færdig.
Svar
#2
vi har set flere der ikke er fejet, men det er små bukke, der bare er bagud. er de ikke fejet om 14 dage bliver de pillet ud af reproduktionen. Der skulle de gerne være fuldt fejet.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win, 260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Unormalt at så stor en buk ikke er begyndt at feje endnu. Men der findes eksempler på bukke der slet ikke fejer, måske hormonel forstyrrelse.
Eller det bare er en homo [B)]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Enig, de gamle bukke burde være fejet. Der er mange bukke der endnu ikke er fejet i mellemklassen (det siger vi måske hvert år).
Endnu et tegn på en yngre buk er pels skiftet, unge bukke er generelt mere røde. Hvis den er tynd i bunden, så lad den gå til næste år[:o)].

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

en fin buk ind på scenen. Stor af korop og opsatsen ligner dobbelt ørehøjde, men fuldstændigt i bast. Ikke så meget som en flænge eller flosset nogen steder.



Enig med Thorlak, CP og Hesselager.
Tror også det er en yngre buk, men som du beskriver den, ville jeg vente et par år eller 3 med "at tippe den rundt".
Den virker jo - ud over den manglende fejning - som en stærk og sund buk, som efter min mening, absolut burde have nogle flere år på bagen, så den får chancen til at vis, hvad den kan blive til.
Er den stadig i bast medio juli, kan du jo nå at selektere den til den tid[8D][B)]

Mvh
Korthår[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)