Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilket dæmper skal jeg vælge?
#1
Hej
Jeg står og skal vælge imellem to lyddæmpere, nemlig mellem en Sonic 45 eller en Shultz & Larsen Superdome. Jeg ved der er forskell på prisen og vægten men er der nogen der har erfaring med dem?. Rifflen er en Browning X-Bolt i kaliber 308. Win.

Hilsen Emil
Svar
#2
Jeg har kun erfaring med Sonic 45(og 35 & .22 modellen), så en sammenligning er jo svær. Jeg er MEGET glad for mine dæmpere :-)

Jeg har kortet min pibe af på min 308 win i forbindelse med at jeg fik rynker på - det kompenserer jo hvert fald for en del af vægten på en dæmper.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Tænker at jeg med den dæmper vil være i stand til at skyde på jagt med den uden høreværn? Smile Lyder ellers godt.

Emil
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg har kun erfaring med Sonic 45(og 35 & .22 modellen), så en sammenligning er jo svær. Jeg er MEGET glad for mine dæmpere :-)

Jeg har kortet min pibe af på min 308 win i forbindelse med at jeg fik rynker på - det kompenserer jo hvert fald for en del af vægten på en dæmper.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den


Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by emilmpedersen

Tænker at jeg med den dæmper vil være i stand til at skyde på jagt med den uden høreværn? Smile Lyder ellers godt.

Emil
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg har kun erfaring med Sonic 45(og 35 & .22 modellen), så en sammenligning er jo svær. Jeg er MEGET glad for mine dæmpere :-)

Jeg har kortet min pibe af på min 308 win i forbindelse med at jeg fik rynker på - det kompenserer jo hvert fald for en del af vægten på en dæmper.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den





Med min (begrænsede) viden er det kun subsonisk ammo hvor du helt kan undlade at bruge høreværn. Men det er da klart bedre at have dæmper på hvis man aldrig bruger høreværn.

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
1-2 skud på jagt, kan man sagtens uden høreværn, når man har dæmper på. Hvis jeg skyder uden dæmper og høreværn, synger det i ørerne i lang tid, mens jeg med dæmper på ikke har nogen gener. Hvis jeg alligevel skulle bruge høreværn på jagt på trods af dæmper, gad jeg slet ikke bruge dem.

Idag har jeg dæmper på alle mine rifler og kan ikke forestille mig at skyde uden.

Hvis du ikke har gevind i piben i forvejen, er der en kæmpe fordel i at vælge en Sonic dæmper, da gevind er med i prisen på de 1.500.- Det kommer oveni prisen på en S&L og så bliver den jo markant dyrere uden at være bedre.

De eneste dæmpere jeg ville vælge over en Sonic er Hausken og A-tec. De er så også noget dyrere.

Mht. at skyde uden høreværn med dæmper, så skal man tænke på at gode ørepropper dæmper 20-25db og kop-værn måske lidt mere. Det er samme leje som en Sonic 45.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Det var også en af de ting som jeg syntes er godt ved en dæmper frem for mundingsbremsen. Jeg tror jeg hopper på en sonic 45, nogen der har en idé om hvor meget jeg burde korte af piben? Jeg ønsker at den skal kortes en smule ned så den ikke bliver så lang når dæmperen. Det er som sagt en 308 win.

Emil

Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

1-2 skud på jagt, kan man sagtens uden høreværn, når man har dæmper på. Hvis jeg skyder uden dæmper og høreværn, synger det i ørerne i lang tid, mens jeg med dæmper på ikke har nogen gener. Hvis jeg alligevel skulle bruge høreværn på jagt på trods af dæmper, gad jeg slet ikke bruge dem.

Idag har jeg dæmper på alle mine rifler og kan ikke forestille mig at skyde uden.

Hvis du ikke har gevind i piben i forvejen, er der en kæmpe fordel i at vælge en Sonic dæmper, da gevind er med i prisen på de 1.500.- Det kommer oveni prisen på en S&L og så bliver den jo markant dyrere uden at være bedre.

De eneste dæmpere jeg ville vælge over en Sonic er Hausken og A-tec. De er så også noget dyrere.

Mht. at skyde uden høreværn med dæmper, så skal man tænke på at gode ørepropper dæmper 20-25db og kop-værn måske lidt mere. Det er samme leje som en Sonic 45.

Stort knald = stort smil :-D


Svar
#7
Jeg fik min 45 monteret af ham i går. Da det er en ret tynd jagtpibe, røg der ca. 7-8 cm for at komme ned til en tilpas godstykkelse. God balance og uden dæmper ser det ikke komplet tåbeligt ud [Big Grin]
Jeg afprøver den i morgen.
Svar
#8
Jeg hev 10 cm af min pibe. Fra 56 til 46cm

Husk lige én ting: Pas på at du ikke får kortet så meget af piben at der ikke er plads til den for forskæftet. Jeg har 5cm mellem forskæfte og dæmper, og det er jo rigeligt, men jeg havde glemt overhovedet at overveje det [:o)]. Det blev lige en smule for spændende at sætte dæmperen på første gang, på min sprit nye riffel der ikke havde skudt et eneste skud [:o)][:o)][:o)]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Min 308 er også blevet kortet til 45cm. Overvejede at gå ned i 40cm, men da Sverige har et minimum på 45cm, stoppede vi der Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Jeg er bare mere i tvivl omkring nedkortning af piben MHT til hastigheder på kuglen, påvirker det den voldsomt? Smile
Den er nu 55 cm og vil gerne have noget af den, men 46 cm er jo alligvel en del?
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg hev 10 cm af min pibe. Fra 56 til 46cm

Husk lige én ting: Pas på at du ikke får kortet så meget af piben at der ikke er plads til den for forskæftet. Jeg har 5cm mellem forskæfte og dæmper, og det er jo rigeligt, men jeg havde glemt overhovedet at overveje det [:o)]. Det blev lige en smule for spændende at sætte dæmperen på første gang, på min sprit nye riffel der ikke havde skudt et eneste skud [:o)][:o)][:o)]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den


Svar
#11
Netop .308Win kan tåle at blive kortet rigtigt meget ned uden det går nævneværdigt ud over hastigheden. Det står anderledes til med 30.06 f.eks.
Svar
#12
Bruger Sonic 45 over hele linjen. Op til 10 moduler. De løb der er kortet mest ned efterlader ca. 4cm mellem forskæfte og bagerste del af dæmperen, hvis der skulle blive brug for om-kroning.

På jagt bruger jeg ikke høreværn med 45'n.

Mht afkortning af piben er det vel en personlig afvejning ift hvilke distancer du jagter på, hvilke projektiler du bruger og hvor handy en riffel du har brug for eller lystr til.

Men med en kort 308W og 150grs projektil (fx TSX) kan du vel jagte det meste på normale distancer ?

Mvh Pete
Svar
#13
Storartet, jeg satser på at få taget noget af den, men tænker at det er bedst at se hvordan det kommer til at se ud når jeg engang modtager tilladelsen. Wink Det skal under alle omstændigheder ikke under de 46 cm da det primært er jagt i sverige Smile.
Tak for de kloge ord.

Emil

Citat:quote:

Originally posted by Kras

Netop .308Win kan tåle at blive kortet rigtigt meget ned uden det går nævneværdigt ud over hastigheden. Det står anderledes til med 30.06 f.eks.


Svar
#14
Læs her om en 308Win de afkorter med 1" af gangen:

http://rifleshooter.com/2014/12/308-winchester-7-62x51mm-nato-barrel-length-versus-velocity-28-to-16-5/

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
Fedt med data. Man smider kun 30 meter i point blank range ved at skære hele 30 cm af en 308. Fra 70cm til 40. Og hastigheden falder kun 10-15 %

Noget mindre end jeg troede.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Fedt med data. Man smider kun 30 meter i point blank range ved at skære hele 30 cm af en 308. Fra 70cm til 40. Og hastigheden falder kun 10-15 %

Noget mindre end jeg troede.

Stort knald = stort smil :-D



Ja, og så laver de lige en ½ moa gruppe på 500 yards med 16,5" piben bagefter [Big Grin]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#17
Hvor meget anslags energi har kuglen tabt når man tænker på at kuglen går 10-15% langsommere. Jeg bruger S&L superdome på mine piber ved ikke hvad der er bedst men oplver go dæmpning.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Beast

Hvor meget anslags energi har kuglen tabt når man tænker på at kuglen går 10-15% langsommere. Jeg bruger S&L superdome på mine piber ved ikke hvad der er bedst men oplver go dæmpning.



Jeg har for sjov lavet en udregning på min 308 med 10% mindre V0:

Kode:
Distance, m        Bullet speed, m/s        Energy, joules
100.0            790.3                3029.6
200.0            721.8                2527.2
300.0            657.1                2094.5
400.0            596.2                1724.2
500.0            539.0                1409.2
600.0            485.4                1142.9
700.0            435.2                 918.7
800.0            388.5                 732.1
900.0            345.0                 577.4

Kode:
Distance, m        Bullet speed, m/s        Energy, joules
100.0            708.8                2437.0
200.0            644.8                2016.8
300.0            584.7                1658.3
400.0            528.2                1353.3
500.0            475.2                1095.4
600.0            425.8                 879.5
700.0            379.7                 699.3
800.0            336.9                 550.6
900.0            297.3                 428.7

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#19
Ved 10% lavere hastighed vil energien falde mere end 10%

Det er fordi energien stiger med kvadratet på hastigheden, men kuglevægt tæller 1:1

--
FKF

ANNA
Svar
#20
E = 1/2 m x V^2

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)