Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata 9,3x62 Accubond
#1
Jeg har lige sorteret og målt lidt afskudte hylstre. Kan se Norma er meget mere ens end RWS, vejer mindre og har lidt større volumen.

Skal snart til at lade en portion m Norma hylstre, men vil høre om der er en venlig krudtugle der vil lave en QL ladetrappe og print for mig med disse data:
COL 82mm
Norma 202
Hylster capacitet 4,91
Kugle Accubond 250gr
Pibe 62cm

Så vil jeg være meget takmenlig
Jesper
Svar
#2
Prøv også lige at beregne med RS52, for sjov :-). Der er fart i den krudt

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
Jeg kan se RS52 brænder noget langsommere end 202 som jeg har stående og gerne vil bruge. Jeg kan se i deres ladedata de har start ladning (med en 247gr kugle) på 54gr og max ladning på 59,6gr som giver hhv 700 og 767m/s. Deres max er ved 3435bar.

Norma har ikke nogen ladedata til 250gr kugler. Nosler har heller ikke norma krudt i deres tabeller. Har set nogle ladedata fra Robsoft med 202/AB og deres ladninger (58-60,6gr) giver hastigheder fra 751-807m/s. Jeg gætter på de fleste er ret hotte. Jeg skyderet selv par skud m cronograf så jeg får en god pejling hvor jeg ligger. Her ville det være luksus at sammenligne med nogle QL data
Svar
#4
Hej!

Start med 57gr og arbejde dig op med 0.5gr spring. Jeg brugte 58gr uden tryktegn,da jeg skød med 9.3x62...

J
Svar
#5
hej
norma 202 max 54,4 grain tryk 3883 bar 777m/s med 62 cm løb
i følge qload
det er data med din opgivet hylstre volumen 4,91 og col på 82mm

har ikke selv ladet til 9,3x62 måske andre har erfaringer med den combo [Big Grin]

Det havde Jamo så [Big Grin][Big Grin]

de data fra robsoft er et godt stykke over Qload max
og kender heller ikke deres løbslængde
mvh Paul

out hunting
6,5x47 L
300 wsm
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#6
Det var ik meget da norma har har max for 286gr partision på 56gr, så det undrer mig lidt da de også har col 82 og kugler minder meget om hinanden. Jeg syntes jo AB burde gi lidt mere volumen bag i fh til NP så havde forventet noget i stil med hvad jamo skriver. Mon det var samme hylster og col Jamo ?

Hvordan ser ladetrappen mon ud. Hvis jeg måler omtrent den V0 som beregnet tør jeg stole på den og specielt max tryk
Svar
#7
hej
med en col på 83,59 og hylster volumen på 5,064
som qload sætter ind som standart
ligger max lige under de 57 grain 202

er det et afskudt hylster du har brugt til at måle hylster volumen

out hunting
6,5x47 L
300 wsm
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#8
Ja, det er afskudte Norma hylstre. Har lige været ude og kontrolveje.
Jeg målte dem før afskydning til 4,80 og nu 4,91g efter. De er meget ens. Mine RWS hylstre ligger på 4,77g afskudte. Min hylster længde er 61,82mm. Jeg er helt sikker på vægten er korrekt.

I teori ku hylster L vel være 61,98mm og man kunne vel beregne differens ned til 61,82 og lægge til da det ikke ændrer på slut volumen når COL er givet. Så stiger den til 4,92g men det er stadig noget i den lave ende.

Min pibe er Sauer 202, men måske kammer er lidt snævert. Har aldrig fået chekket eller haft behov.
Kan se det er -3% volumen til hvad QL sætter som std !.
Den øgede COL på 83,59 giver også lidt men spids banker på magasin v 82,5mm så skal helst ikke derover.
Svar
#9
hej igen
helt fint
ja det syntes lavt når der nu er så mange der kan lade langt over
måske er Qload lidt forsigtig med trykket i denne cal
har dog ikke oplevet det tidligere andet end ved 6,5x55 pga de gamle låse

out hunting
6,5x47 L
300 wsm
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#10
Jeg har kun skudt med egne afskudte hylstre og ikke haft nogen problemer af nogen art.
Er der nogen af jer der har bemærket forskel i hylster volumen efter en kammer rival har været i, og er det noget jeg bør gå efter?

Jeg tænker det koster lidt levetid på hylstre da deformation blir større, men på den anden side kan jeg få plads til lidt extra krudt...
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Joppe

Jeg har kun skudt med egne afskudte hylstre og ikke haft nogen problemer af nogen art.
Er der nogen af jer der har bemærket forskel i hylster volumen efter en kammer rival har været i, og er det noget jeg bør gå efter?

Jeg tænker det koster lidt levetid på hylstre da deformation blir større, men på den anden side kan jeg få plads til lidt extra krudt...



Har du brug for at komme extra krudt i din 9,3.er, så har du valgt et forkert kaliber. Det lyder som om du burde have købt dig en 375'er...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Mener 62 grains RS 52 giver højest fart med 250 grain uden tryktegn men det kan jeg følge op på ved interesse
Indtil da : Dont Use :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#13
Tak, bessie, men jeg har noget Norma 202 jeg skal bruge først. Ku overveje en anden gang.

Dr. SL, Nej søger egentlig ikke mere power, men studsede over mine data var noget fra andres og max fra QL ligger nogle grains under det jeg kan se andre kører med. Men hvis nu gik og overvejede at få lavet rynker på spidsen ku den også få en tur m rival i kammer så hylster kom på nominel mål istedet.

Men måske fjollet at pille for den skyder godt, og bare godt jeg nu ved max starer lidt tidligere...
Svar
#14
QL er god hvis man står på bar bund. Til den sidste trimning, som du er ude i, er den (I min verden) total værdiløs...

Lav du et par testladninger og arbejd dig op til det du mener er Maximum for din riffel. Har du adgang til en chronograf, får du de tørre tal fra virkelighedens verden på bordet og ikke gættehastigheder...

N202 er et rigtigt godt krudtvalg. Hold du dig blot til det, så har du altid mulighed for at skaffe mere den dag du løber tør. Det kan være mere tvivlsomt med andre krudttyper, omend du kan spare nogle få ører på andre mærker.

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#15
Jeg oplever at de steder jeg spørger på AB 9,3 både i dk og sverige ikke kan levere eller kan sige noget om levering.

Er det nosler der samler ordrer til bunke eller måske bare importør der ikke gider tage små sjatter hjem da det er dyrt i fragt.

Hvis jeg selv bestiller fra us kommer der en del fragt og told og bøvl på så det er lidt nødløsningen.

Sku der være en med en æske til overs så er jeg glad aftager.

Mvh Jesper
Svar
#16
Big Grin 
Nu fik jeg endelig lidt tid til at lade og måle lidt og nu er brikkerne faldet på plads efter at ha leget lidt med QL og har omtrent fået hastighed fra QL til at passe.
Det irriterede mig jeg lå så lavt i hastighed også fordi min pibe er krympet til 52cm + dæmper.


Først fandt jeg ud af Accubond projektil længden kun var 35,0 mm mod spec ca 35,4
Desuden at jeg havde ret meget friflugt dvs COL=90 når projektil ramte bommene.

Når jeg sætter disse ind afviger QL nu kun minimalt fra hvad jeg måler. Desuden bliver tryk så markant lavere hvorfor jeg bedre kan forstå hvorfor mange kan lade med Norma 202 med 58-60grain og stadig under P max Smile
Svar
#17
(12-08-2016, 11:13 AM)prm Skrev: hej igen
helt fint
ja det syntes lavt når der nu er så mange der kan lade langt over
måske er Qload lidt forsigtig med trykket i denne cal
har dog ikke oplevet det tidligere andet end ved 6,5x55 pga de gamle låse

out hunting
6,5x47 L
300 wsm

jeg ved ikke om den er forsigtig, det kender jeg slet ikke QLoad nok til, men i 9.3x62, er den for mig ubrugelig med gmx kugle, den er i det røde felt længe inden jeg måler tryktegn Smile
Svar
#18
Jeg har brugt meget af mit arbejdsliv på at forudsige friction og herned hastighed med rimelige kendte værdier og det har ikke været let og jeg ville meget...meget gerne se det software som med usvigelig sikkerhed kunne forudsige hastigheden i enden af røret Big Grin .

Angående QL, det er jo KUN et estimat og ikke Gud's sandhed. QL er en hastigheds beregning baseret på tryk og friction + en hel del forudsætninger (accumption are the mother of all fuck-up's). Krudt lot og pibe dimentioner og pibe ruhed og hvad har vi - usikkerhed, måske 5% ????? Så.... Dodgy 

Min 9,3x62 ladning til Vildbjerg Mauseren: Accubond 250 grain og Norma203B 59,0 grain, norma træner hylstre, 84mm total og i en 65cm pibe, det giver 799 m/s i QL og den er målt til 810 m/s gennemsnitlig (eller QL 1,4% ude). Har været oppe på 59,5 grain, men det gav kun tryk, ingen hastighed.

Mine 5 cent.

Hav en god dag.
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Jeg har måske bare været heldig at det passede med tidligere ladninger med MRP i min 6,5er. Men jeg har det nu bedst med at tingene passer specielt når hverken norma/nosler oplyser ladedata. Jeg ved godt at man kun kan bruge QL som rettesnor da der er mange variable, men når man kommer omkring parametre og får sat dem rigtige bliver forudsigelsen bedre. Jeg er nok en anelse forsigtig eller mangler ladeerfaring til at jeg bare går op til tryktegn ses selvom jeg ved mange gør det.
Når du nu siger friktion og pibe ruhed er der noget at hente og hvilke metoder/midler bruges der? :-)
Svar
#20
(11-10-2018, 11:12 PM)Joppe Skrev: Jeg har måske bare været heldig at det passede med tidligere ladninger med MRP i min 6,5er. Men jeg har det nu bedst med at tingene passer specielt når hverken norma/nosler oplyser ladedata. Jeg ved godt at man kun kan bruge QL som rettesnor da der er mange variable, men når man kommer omkring parametre og får sat dem rigtige bliver forudsigelsen bedre. Jeg er nok en anelse forsigtig eller mangler ladeerfaring til at jeg bare går op til tryktegn ses selvom jeg ved mange gør det.
Når du nu siger friktion og pibe ruhed er der noget at hente og hvilke metoder/midler bruges der? :-)

Når jeg taler arbejde og om friktion/pibe så er det 20,000 fod af 4-1/2 tommer produktion streng og mediet gennem strengen er gas, olie og vand den ene vej og 15% saltsyre, gel/sand og søvand den anden vej med 40 bbl/m eller 6,360 liter/m Big Grin

Det jeg prøvede at sige: selv om man har QL, fritager det ikke en fra at gå frem med små spring i ladning, det kunne jo være at den mest præcise ladning lå et stykke væk fra max tryk (højst sandsynligvis), max tryk/hastighed er ikke alt. Og så er 800 m/s med en 250 grains kugle jo ikke helt ueffen Smile
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)