Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sydafrika nedtælling
#1
hej Alle

ja nedtællingen er i gang , der er 13 dag til vi skal afsted på vores første jagt i SA. vi har ikke købt en færdig trofæ pakke hjemme fra,så vi må se hvad der kommer for.

jeg har en ide om hvad jeg gerne vil have med hjem : impala, vortesvin, blesbuk og gnu.

har i nogen erfaring i kan del ud af?

jeg GLÆDER mig.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Sigt højt og de går ned... er et dårligt råd på flere afrikanske vildtarter, da de vitale organer i visse tilfælde sidder forholdsvis lavt[Wink]

Søg evt. på "The perfect shot" (Robertson)
Svar
#3
Ja, du kommer tilbage igen og igen....

Sigt lige på forbenet og ca 1/3 del oppe og du rammer for det meste lige over hjertet eller hjertet.

Er du ikke med på at skyde fra afstanden eller vinklen, så meld fra, rammer du evt dyret og det ikke bliver fundet så betaler du.

Ellers nyd turen og er der noget du ikke forstår, så meld ud til din PH, han tager den gerne en gang til for prins Knud.

Men med hvem og til hvor skal du hen, har du styr på Taxadermi og transport???

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#4
Første gang stod der duer, Impale og vortesvin på listen.

Det blev så duer, Impala og kudu [Wink]

Impalaen er i min verden noget af det smukkeste man har lov til at skyde. En Gnu i fart udstråler vilje og fart - absolut et godt trofæ.
Når Du har set vortesvin, vil du nok også mene de er i en klasse for sig selv.

Blisbukken er jeg aldrig blevert tændt på - de gange jeg har mødt disse eksemplarer, har de nærmest stået med et udtryk - skyd mig så det er overstået.

Jeg kender ikke dit budget - men der er bla.a. fin udfordring i en Bushbuch -

Glæd dig - jeg har ønsket en returbillet sydfra, siden jeg var der første ganfg

mvh
mvh
Svar
#5
tak for info.

i mener altså det er vanedannende?

vi skal til limpopo med matswarni , der er tænkt på taxadermi og transport, det klares gennem dem.

med hensyn til den lave skud placering på dyrene , har jeg forberet mig lidt ved, at se på en del billeder af anatomien på de nævnde dyr, men det er altid godt med nogle input fra andre der har prøvet det.
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#6
@koelj

Så skal du jo lære sangen (Karl) Herman og jeg..

Jeg ønsker dig god tur og håber I får en god oplevelse.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#7
@Koelj

Jeg vil lige høre, om det er rigtigt, at al jagt i SA er i hegn, jeg aner intet om SA så lidt info ville hjælpe.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by rolin

@Koelj

Jeg lige høre, om det er rigtigt, at al jagt i SA er i hegn, jeg aner intet om SA så lidt info ville hjælpe.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"


Det er rigtigt. Jagt udenfor hegn er forbudt i SA

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
@CP
Lidt som i Texas, der er næsten al jagt under hegn.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Rettelse Rolin, kun importerede arter er under hegn i Texas, alt lokalt forekommende Vilt er i fri viltbane.
Svar
#11
Ja, og hegnene dækker mere end du kan overse paa en dag.
H
Hogmeister
Svar
#12
Takker for disse oplysninger.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#13
Nu er det ikke al jagt der foregår under hegn i SA, men skal man jage de mere sjældne arter så er det i hegn, der findes områder i Karoo langs grænsen til Namibia og Botswana, hvor vildtet kan krydse grænsen uhindret.

I disse områder skydes der af og til også løver, men pga jagt på de såkaldte dåseløver, bliver alle løver desværre betegnet som dette når de er skudt i SA.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#14
Vrøvl, Claus.
Jagt på den frie vildtbane i RSA er ikke forbudt.
Jeg har jaget Mountain Reedbuck på den frie vildt bane. Det samme har Bwana Olifant, Steyr Lars og Artapple Goyer, nå ja og Mugge plus et par stykker mere.
Olifanten skød også en Black Wildebeast samme sted.

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Jeg ønsker dig en rigtig god tur :-)

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#16
Jagt i forbindelse med Matswani Jagtrejser foregår også i mindre hegn - hvor MJ handler med forskellige landowners, afhængig af vildtart.

Jeg har også rejst med Buhls Jagtrejser. De havde dengang en aftale med Dedekin på Mahlalela. (aftale nu overtaget af Diana)

Her var er der ca. 10.000 ha. Når man kørte igennem lågen med vagt, tog det mellem 16 og 25 minutter at komme ind til lodgen. Man holdt respektfuldt tilbage for næsehorn og giraffer Der var 34 næsehorn, 72 giraffer, 7 elefanter og 6 bøfler på farmen - elefanterne og bøflerne blev der ikke drevet jagt på. (bestande under opbygning)

På selve farmen skød jeg bla.a Nyala, Bushbuck, Duiker og Blue Wildebeast - vortesvinet kunnde vi ikke ind finde, da man plejede området med afbrændinger og iøvrigt kunne nyde at man var ''blessed with water. Med det resultat t græsset gav for god dækning; så svinet blev skudt på en nabofarm, der var knap så velplejet.

6 dages jagt på Mahlalela uden vi stødte på hegnet, der blev oplyst at være godt 80 km.langt. Iøvrigt fordelte terænet sig over ca. 800 højdemeter - med arter som Buschbuck og Nyala i de lave områder og Blesbuck og Gnu højt.

Sidst jeg var med Matswani, var der bla.a Waterbuck på menuen. En halv timer efter vi var landet på farmen hvor man havde bestilt en Waterbuck, fik jeg sådan en bandit præsenteret på 100 meters afstand. PH Herman Lubbe og jeg blev hurtigt enige om at den manglede en tomme i at være moden nok - og han oplyste at der også var større i området.

Dagen blev meget varm, og sammen med en vind der kørte rundt fra forskellige retninger viste opgaven sig ikke at kunne løses. Næste dag ny farm - spottede stor waterbuck - men samme resultat !

Højdepunktet på denne tur var 2 nedlagte sjakaler og en Gnu. Vi så også 2 bateared jackals på ca. 10 meters afstand (temmeligt sjældne)
De blev betragtet som værende fredede, og iøvrigt vat vi steget på bil.

Det blev ikke til Waterbuck, men jeg oplevede lugten af dyret. Lugten minder om terpentin.

Dette er absolut ikke ment som en salgstale i favør for nogen af stederne, men kun for at beskrive at begge steder køber hos naboerne for at kunne levere den bestilte menu [Smile]

mvh
mvh
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by koelj

hej Alle

ja nedtællingen er i gang , der er 13 dag til vi skal afsted på vores første jagt i SA. vi har ikke købt en færdig trofæ pakke hjemme fra,så vi må se hvad der kommer for.

jeg har en ide om hvad jeg gerne vil have med hjem : impala, vortesvin, blesbuk og gnu.

har i nogen erfaring i kan del ud af?

jeg GLÆDER mig.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned



@koelj

Hvordan gik jagten, har du nogle billeder.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#18
hej
så er jeg tilbage i DK.
turen gik fint jeg fik skudt en gnu, impala vortesvin og blessbuk, som jeg ønskede, men jeg kommer formentlig aldrig til sydafrika igen dertil er det lige lovligt meget put and take efte min smag. nu er det prøvet og det er altså ikke lige mig.

min PHér var fantastisk som person og jæger gav gode råd og øste af sin erfaring, jeg lånte hans Howa riffel i kal. 3006 og alle fire dyr gik faktisk ned i knaldet med rene hjert/lunge kugler på skud afstande fra 70 m. til 218 m.

jeg har billdere , men kan ikke finde ud af at lægge dem ind.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#19
@koelj

Send de billeder du vil have med til min e-mail, så lægger jeg dem ind.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by koelj

hej
så er jeg tilbage i DK.
turen gik fint jeg fik skudt en gnu, impala vortesvin og blessbuk, som jeg ønskede, men jeg kommer formentlig aldrig til sydafrika igen dertil er det lige lovligt meget put and take efte min smag. nu er det prøvet og det er altså ikke lige mig.

Hehe, ja sådan er det desværre at rejse første gang, men man lærer at finde de gode steder efterhånden. Hvis du vil arbejde efter dyrene så skal du tage til Namibia på de frie jagtområder, så skal du nok få rendt livet af dig, men du kan også få særdeles fine trofæer.[Wink]

min PHér var fantastisk som person og jæger gav gode råd og øste af sin erfaring, jeg lånte hans Howa riffel i kal. 3006 og alle fire dyr gik faktisk ned i knaldet med rene hjert/lunge kugler på skud afstande fra 70 m. til 218 m.

Lige efter bogen, nu er det bare at vente på trofæerne kommer hjem.

jeg har billdere , men kan ikke finde ud af at lægge dem ind.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned



Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)