Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
243 - 6 mm xc
#1
Lige et lille spørgsmål

Kan en Tikka m595 kal 243 w bruges til at lave en ny lille riffel i kaliber 6 mm xc?

Mvh

Jenslp
Svar
#2
Ja med en ny pibe, måske kan den kamres om, men det er der andre mere kompetente formænd der ved mere om en mig.
Hvis du gør det vil du aldrig se dig tilbage[:p]

PS: Du lader vel selv?

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#3
Ja, jeg lader selv.

Og ja, jeg vil have en ny pibe på.. Jeg har vaklet meget mellem 260 rem og 6 mm xc, men tror nok valget bliver 6 mm xc. Jeg er lidt uvant med så lille en kaliber, men har læst den skulle være relativ let at få meget præcis.
Svar
#4
Hej Jens.

Jeg har i nogle år gået med tanken om samme kaliber, men i år tog jeg mig sammen og købte en sako 75 der var pibet om fra en 243 til 6xc. Jeg har skudt 800 skud med den siden april og er blevet så glad for kaliberen, at jeg lige har bestilt en 21 mm SL pibe og GRS skæfte til den.

Mvh. Thomas
Svar
#5
Hej Jens,

i forbindelse med den nyligt overstaaede bukkejagt i det svnske faldt jeg over en test af 6mm xc i det svenske Vaapentidninge. De roser den ogsaa i hoeje toner.

Hvis jeg ikke allerede havde en 6.5x47 Lapua staaende i skabet ville jeg bestemt overveje saadan en.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Det er da utroligt at I minder mig om 6,5x47, den spøger og lever stadig i mit ellers halvtomme hoved - det kommer til at koste mig ca 4,500 DKK, hvis jeg ikke passer på[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Det er da utroligt at I minder mig om 6,5x47, den spøger og lever stadig i mit ellers halvtomme hoved - det kommer til at koste mig ca 4,500 DKK, hvis jeg ikke passer på[Big Grin]

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Det har du ikke tid til, du skal til at afrette hund[Wink]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
Så er første trin påbegyndt. Tikka riffel 243 indkøbt og halve aftaler er lavet med Ejner, min våbenguru. Det bliver en 6 mm xc.

WORM: jeg tror faktisk at det var dig der smittede mig, da vi lå side om side ved feltskydningen i Ulfborg. Fantastisk riffel du har der.
Svar
#9
Tillykke med den, det fortryder du ikke er jeg sikker på[Smile] husk at få piben med den rette stigning, 7-8 stykker vil jeg mene.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Tex

Tillykke med den, det fortryder du ikke er jeg sikker på[Smile] husk at få piben med den rette stigning, 7-8 stykker vil jeg mene.

Mvh Bjarne



Hej Bjarne

Jeg vil gerne bruge projektiler på 100 - 107 grain og det bliver en Lothar pibe, hvilke stigning og tykkelse på piben vil du anbefale?

Riflen skal ikke være alt for tung, men præcisionen er det primære. Den skal bruges til feltskydning hvor jeg er håbløs med min 300 mag. [B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Citat:quote:

Originally posted by Tex

Tillykke med den, det fortryder du ikke er jeg sikker på[Smile] husk at få piben med den rette stigning, 7-8 stykker vil jeg mene.

Mvh Bjarne



Hej Bjarne

Jeg vil gerne bruge projektiler på 107-115 grain og det bliver en Lothar pibe, hvilke stigning og tykkelse på piben vil du anbefale?

Riflen skal ikke være alt for tung, men præcisionen er det primære. Den skal bruges til feltskydning hvor jeg er håbløs med min 300 mag. [B)]


Svar
#12
Husk at Lothar fås i flere kvaliteter

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
Hej igen.

Ved ikke om du har bestemt dig for detaljerne, men til eventuel hjælp, så har den du så der en pibe på 19 mm, hvor der bare er lavet lidt mere plads i skæftet, og dæmperen er en Sonic Ghost 40.
Svar
#14
Hej Worm og CP

Tak til jer begge, det er brugbart info, da jeg faktisk gerne ville have en 19 mm i stedet for 17 og at kvalitetspørgsmålet har kørt lidt i mit hoved.
Hvad længde skal piben have?, jeg har ikke lyst til at afkorte pga. evt. lyddæmper senere, så det jeg tænker er 60 - 62 cm

Mvh
Jens
Svar
#15
Jeg ved ikke hvad det mest optimale er, men mit riffelløb har en længde på 62,5, og jeg synes det virker ok med teleskopdæmper på, men "ghosten" vejer også kun 300 gram.
Svar
#16
Nå det mener du Santo, han sover da en gang i mellem[Smile]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

Citat:quote:

Originally posted by Tex

Tillykke med den, det fortryder du ikke er jeg sikker på[Smile] husk at få piben med den rette stigning, 7-8 stykker vil jeg mene.

Mvh Bjarne



Hej Bjarne

Jeg vil gerne bruge projektiler på 100 - 107 grain og det bliver en Lothar pibe, hvilke stigning og tykkelse på piben vil du anbefale?

Riflen skal ikke være alt for tung, men præcisionen er det primære. Den skal bruges til feltskydning hvor jeg er håbløs med min 300 mag. [B)]



Jeg har en 22 mm flutet der er 55 cm lang på med 1:8 i stigning, den skyder super med 85 gr og 105 gr, men ifølge denne er det lige på kanten med 105 gr.
http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by CP

Husk at Lothar fås i flere kvaliteter

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hej CP

Ved du eller andre hvilken LW pibe jeg skal have, ud fra kriterierne: Den bedste!! (Ca 19 mm og 60-62,5 cm)

Hvilke model/typebetegnelse/nummer.

Mvh

Jens
Svar
#19
Jeg ville uden tøven spørge NP.

Ham har garanteret facit.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg ville uden tøven spørge NP.

Ham har garanteret facit.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...




Det er jeg faktisk ikke helt enig i længere, for 5 år siden var NP godt opdateret - men han "gider" ikke rigtigt mere. Jeg synes der er mange andre som er bedre informeret og grundigere med deres arbejde. Desværre.... For han har en stor vidensbank.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)