Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ETA 21-09-2016
#1
Riflen er indskudt UDEN DÆMPER
Tasken er pakket,og jeg går og fundere over hvilken ubetydelig dims jeg har glemt[Big Grin]

Mojn Weide
Svar
#2
Pas, penge og kardonger. Og Tabasco-sauce.....

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
@Weide
Knæk og bræk

/Rolin

PS: Tillykke med bryllupsdagen[^]

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Skydestok [Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Skydestok [Big Grin]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...


Den gamle teleskopiske er sat frem i entren, ikke verdens bedste, men rejsevenlig, og er fantastisk alternativ til den der blev der hjemme [Big Grin]


Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Pas, penge og kardonger. Og Tabasco-sauce.....

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0

Kardonger og tabasco-saus er unødvendigt tingel tangel [Big Grin]


Svar
#7
Hvor er du landet?
Knæk og bræk
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#8
Så er vi landet på pensionatet, ca et halvt hundrede km inde i Cz vi er heldige at ha' fået en lille lejlighed hvor vi alle 4 kan være. Indretningen er ikke helt samme standard som hjemme , men der er "pineligt" rent , så det skal nok blive godt

Mojn Weide
Svar
#9
Hvor er du i cz og hvad skal du jage . Kommer der en del selv

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#10
Så er vi hjemme igen, det har været en fantastisk tur.

vi var 4 mand taget til det nordvestligste Tjekkiet på jagt efter sika, mine 3 rejsekammerater var selvfølgelig taget afsted efter hjort, som de fleste trofæhungrende Danske jægere gør, jeg selv havde forhørt mig om muligheden for at skyde kalve og hinder, det kunne godt lade sig gøre , men jeg havde fået beskeden , forvent ikke den helt store service, der er ikke megen økonomi i at bruge tid på en der ikke skyder trofæer.

P den ene af mine jagt kammerater har en privat kontakt ( Petr, ja sådan staves det altså ) i Tjekkiet, så kontakten til reviret, er arrangeret af ham og nogle af hans bekendte.

Onsdag aften ved 20 tiden ankommer vi til pensionen i Konstantinovy Lazne, hvor vi skal bo, vi mødes med Petr, og går til den lokale kro hvor der er aftensmad,og lidt lokalt øl, og noget praktisk info. P skal på jagt i et revir, B og R og jeg selv skal jage i et andet revir,

Noget er gået galt ved beregningen af køretiden til reviret, så vi ankommer først da det næsten er lyst, få hundrede meter inde på reviret ser vi de første sikaer, hinder og kalv, en spidshjort, og en fantastisk flot 8ender hjort som den lokale jæger taksere til broncemedalje.
Jeg bliver spurgt om jeg har skudt sika før, hvad jeg ikke har, så spørger de om jeg kan kende et stykke råvildt, det mener jeg, jeg har ret godt styr på. Ok hvis det ikke er råvildt, så er det sika, er der noget du er i tvivl om ? Øøøhh nej. ok følg sporet ca 100 m. Tårnet står på venstre side, glem alt om den der skydestok, du kommer maks til at skyde 20-30 m. Du bliver hentet ca kl 9:30 Jeg skruer forstørrelsen ned på 3 og lister afsted, finder mit tårn og kommerpå plads.

Efter en times tid falder der et skud et par hundrede meter fra mig, det tyder godt. Jeg ser selv hind og kalv i et kort glimt, de stopper mellem træerne, korset op på kalven og afsted med et kobbersøm. Der var noget længere end 30 m. Nok nermer 60 m. Men jeg har en god fornemmelse af skuddet, så den skal "bare" findes. Jeg sidder og venter lidt, og prøver at skrue forstørrelsen op på 12, der er faktisk en del smågrene i skudretningen, som jeg ikke har set på den lave forstørrelse. Tvivlen begynder at nage. Efter noget tid lister jeg ned for at finde og afmærke stedet hvor kalven stod, med et stykke toiletpapir mærker jeg stedet af, og efter et par ture tilbage i tårnet har jeg korrigeret ind, så jeg ved præcis hvor kalven stod , der er ingenting at finde,. Der i mod finder jeg 30 m. før en ca 15 mm tyk gren med et nydeligt rundt hul lige midt i, og jeg må erkende forbieren.

Jeg bliver hentet af B og hans makker, de har purshet hele morgnen uden held , men har set ca 50 stk. sikavildt. B fortæller R har skudt.

Da vi møder R er det hurtigt ret tydeligt , at han er ret godt tilfreds med tingenes tilstand. Bag på bilen ligger en fin 8ender, ikke nogen kæmpe, men symmetrisk og flot er den, og R er en glad mand.
Hjorten er skudt fra et tårn. efter at ha`stødt en rudel, søger de to jægere uden om en bevoksning og sætter sig i et tårn, i håb om at rudlen vil komme forbi her. Det lykkes. Hjorten forender efter en ca 100 m spurt, med en godt placeret kugle (308W norma vulkan 180 grains)

Om aftenen sidder jeg i et andet tårn, med en smal lysning foran mig. efter ca en halv time rejser en sikakalv sig, ca 80 m foran mig, den står spidst, men kommer langsomt nærmer mens den esser, efter 5 minutter vender den siden til og det er en smal sag at sætte det 250 grains TSX kobbersøm fra NKTeren på bladet. Den reagere som et vådt håndklæde der tabes [Big Grin]
Jeg går ned og henter kalven hen til tårnet, og får den brækket. Der er stadig en time til solnedgang, så tilbage på pinden i tårnet. Ved solnedgang kommer en hind ud af noget tæt kratværk, og går lige mod mig mellem de store fyrrertræer, jeg sidder og kikker på den noget tid og sikre mig at der ikke er en kalv med, den er efterhånden inde på 20 m. og det er tæmmeligt mørkt da den omsider vender siden til. BUM. Håndklæde.
Jeg vurdere kalven til at veje ca 25 kg brækket vægt og hinden ca 35 kg. det viser sig at det er en smalhind, det bliver jeg nærmest skamrost for dagen efter, og jeg beslutter at det nok er bedst bare at holde sig til kalve.

Den anden morgen bliver jeg ført ned af et langt skovspor, til et tårn uden dør og vinduer, på vej op i tårnet hører jeg et stort insekt flyve fra tårnet, jeg tænker, den bille gad jeg da egentligt godt ha`set i dagslys. Straks jeg er i tårnet og sætter mig hører jeg en raslen til venstre over mig, jeg gyser og tænker kan det være ......
Jeps, det er det, et bo tilhørende stor gedehams, ca som en halv badebold er det . Hold ad kæft jeg var hurtigt nede igen. Jeg når at indhente stalkeren, og forklare ham, at der er optaget i tårnet, det har han stor forståelse for, og anviser et andet tårn, her er der en del fugle at kikke på så tiden går hurtigt, da det har været lyst et stykke tid dukker en sikahind op i noget langt græs, den ser sig tilbage flere gange, og der kommer også en kalv frem,den går direkte ud og stiller sig i en åben plet, det gør den aldrig igen, også denne kalv synker bare sammen, da TSXeren når den. Da vi mødes til morgen kaffe er vi to der smiler mere end sædvanligt. P har skudt en rigtig flot 8ender (Rent sideskud med 180 grains TSX, serveret fra en 300 Win. Mag. i det man vist kalder en lidt "frisk ladning" hjorten løb ca 60 m for fuld fart, før den "kørte tør") Formiddagen går med studier i lokalt øl, så sover man så godt inden aftenens jagt[Big Grin]
Igen om aftenen for P hjort for, den vil krydse et smalt spor, men når ikke over før den bliver ramt, den løber ca. 100 m ind i en majsmark før den forender, det er en 6ender i samme størelse som hjorten fra om morgnen.

Igen på 3. dagen er det P der løber med opmærksomheden, der kommer (efter danske forhold) en nydelig 6ender råbuk ud ved det tårn han sidder i. Den er halt, radmager, og pukkelrygget, og der indledes en forhandling ang. pris på det stakkels dyr, og der gøres en ende på den lidelser. Det viser sig senere at den har en anslået alder på 8-9 år.

Denne dag er vi på udflugt til en gammel bydel hvor de har nogle kilder med noget "fantastisk" vand det er godt for næsten alt, og endnu bedre i mod stort set resten, smagen variere fra dårlig til aldeles afskyeligt.En rundvisning og,et besøg i kælderen på et lokalt bryggeri, er en rigtigt god afslutning på dagens tur

På aftenjagten får vi lidt fornemmelse af at vi bliver placeret i yderkanten af reviret, kun B som endnu ikke har skudt, kommer ind i nærheden af hvor brunstpladserne er, dog uden held.
Jeg selv sidder ved et spor, hvor nogle luftledninger skære igennem skoven, der er et område hvor der er nogle små birk står meget tæt, her fra kommer en høj sort spidshjort, der ud over ser jeg rå, buk og en rigtig flot ræv "byder sig til" i de sidste minutter, men den får lov at gå

Søndag hvor det ellers var planen at vi skulle tidligt afsted hjem over, beslutter vi at udskyde afrejsen, så B der endnu ikke har været heldig får en sidste chance. Og minsandten om ikke en gammelhjort vælger at gå en tur i en grøft lige der hvor B er sat til rette i en stige. Hjorten træder op på kanten af grøften, og B fornemmer at den straks ser ham i den åbne stige. En 232 grains norma alaska fra NKTeren sættes i bringen på hjorten som glider livløs tilbage i grøften. Hjorten var kendt af de lokale. som ham der aldrig satte ordentlig op, men altid nåede at rede skindet i sidste øjeblik, dens alder anslås til 10 år.

Da vi når til tidspunktet for afregningen på reviret, får vi den der tralse fornemmelse af at de er endog meget omhyggelige, med 5 euro her og 10 euro der, det havde været bedre bare at lægge lidt på de faste priser og så rede den hjem på den måde, men reelt er det kun småpenge vi bliver "snydt" for.

Det har været en rigtig god tur, og vi har specielt de første dage set rigtig meget sikavildt, op i mod 100 stykker pr. dag.
Turen hjem var lang og besværlig, der er strasen bau i tyskland.

Mojn Weide

Billeder kommer også senere, med hjælp fra en anden formand
Svar
#11
På vegne af Weide.

R´s hjort
[Image: IMG_1822_zpsgmkzohko.jpg]

[Image: IMG_1823_zpsxzczmtyw.jpg]

P´s hjort og buk.
[Image: IMG_1824_zpswrxeq8wt.jpg]

[Image: IMG_1825_zpsesh5iaj5.jpg]

[Image: IMG_1826_zpswftbjfdx.jpg]

B´s returbuk.
[Image: IMG_1827_zpstyprfiej.jpg]

[Image: IMG_1828_zpslvghfymi.jpg]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)