Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ETA 30-10-2016 OPDATERET Med meget kort video.
#1
ETA 30-10-2016 12:55

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Jaskuda, glæder mig allerede til beretningen gamle ven.[Big Grin][Big Grin]
Jeg kan forhåbentligt snart selv (Måske allerede i morgen) skrive en ETA på min kommende tur [8D][8D]
Hygge
Klokker

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#3
Hej Flemming.
Glæder mig også til din beretning og bileder.
Hvordan går det med den lille nye? Skal den luftes??

Michael
Svar
#4
@Pingvinen

Nej den lille nye skal desværre ikke med på denne tur.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Sig til hvis du mangler en barnepige[Big Grin]
Svar
#6
God morgen[Big Grin]
I må nu være udhvilet med den ekstra time i har sovet, jeg sidder i lufthavnen og venter på at få lov til at checke ind, skal lige have en mellemlanding inden jeg er fremme senere i aften.
Vender tilbage senere[:o)]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
God tur,,,,,,igen [Big Grin]

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Knæk og bræk version 3
Svar
#9
God aften.
Nå så er det tid til at jeg skal gå i seng, men først lidt info.
Blev afhentet at den ene guide i lufthavnen, ikke nogen skilt, men han var helt sikker på at jeg var den person han skulle hente[:o)] her kan man ikke vide sig sikker.

Efter 300 km på "MEGET" dårlige veje kommer vi frem til hotellet, skal bo på 2 sal, ingen elevator[xx(]måske man lige skulle komme ned på jorden igen[:I]

Vi mødes med den outfitter der har området her, efter at have spist deres lokale suppe, hvilket smagte rigtigt godt "strimlet komave" var det min tur til at byde på lidt godt, så der røg en 1/2 liter "the botanist" med tilbehør lige ned i skuffen. https://www.vildmedvin.dk/botanist-islay-dry-gin.aspx

morgenmad blev flyttet fra 06.00 til 07:00[^][^][^]
/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Knæk og bræk. Dejligt at kunne følge med på "bagsædet" på dine ture.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Sikken en dejlig morgen, har sovet som en sten, [:I]måske for at jeg er slidt godt og grundigt ned af de sidste 2 dages jagt, men også for at der i nat ikke var nogle hunde der holdt en vågen[Sad!]

[IMG] http://i546.photobucket.com/albums/hh434...5nwdk.jpeg [/IMG]

Dagen er ikke omme endnu, så i får lige denne appetitvækker, resten af historien kommer når jeg kommer hjem fredag.

/Roin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#12
Tillykke med den. Den er bare flot.

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
Endnu et dejligt billede. Tillykke med dyret #128512;

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#14
Smukt[:p]

Glæder mig til der kommer detaljer[Smile]
Svar
#15
Det går da helt i ged for dig Rolin
Tillykke
Svar
#16
Denne gang gik turen til Rumænien efter Karpatisk gemse.

Jeg valgte at booke min rejse gennem et større Dansk rejsearrangør, men ikke uden "lidt". Problemer.[?]
Jeg sendte kopi på alle mine dokumenter da jeg bookede rejsen, men ca. 20 dage inden afrejse får jeg en mail om det er panik at jeg sender alle dokumenter, jagtrejse firmaet har åbenbart fået slettet min mail, jeg sender dem igen, der går et par dage så modtager jeg min invitation m.m.

Men det slutter ikke her, jeg har valgt at tage 3 dage i en fårehytte oppe på bjerget pga. Mine ben, men vel fremme får jeg at vide at bjerget er lukket pga. Sne, hvilket jeg acceptere, men guiden fortæller mig at de ALDRIG har booket mig ind til at være på bjerget.[Sad]
Jeg sender en mail til arrangøren, får svar dagen efter, de fortæller mig at jeg er booket ind men pga. Sne kan det ikke lade sig gøre, så hvem skal man stole på, guiden der står for det hele i Rumænien eller arrangøren, i kender vel selv svaret.[|)]

Nå men tilbage til selve rejsen, flyver fra Kbh. over Wien til Bukarest, bliver hentet i lufthavnen af den lokale outfitter, 3 timer senere er vi på hotellet, her kommer så den Outfitter Diana har kontrakt med i Rumænien, det er sønnen til ejeren "Arpad" samt hans kammerat "Piko", efter at have skrevet diverse protokoller under får vi lidt mad, jeg vælger som altid at lade min vært bestemme maden, de kender trods alt til de lokale retter, vi starter med en suppe på strimlet komave, den smager rigtig godt

[Image: 425_zpswwgs77up.jpg]

Herefter får vi røget svine mørbrad med polenta samt en salat af syltede grøntsager.

[Image: 428_zpsidzykrcc.jpg]
[Image: 427_zpsynweub7x.jpg]

Slutter aftenen af med lidt GTér træt går jeg i seng morgenmaden i morgen er kl. 08:00

Mandag morgen.
Alarmen ringer men jeg er vågen, har ikke sovet siden 04:00 der er nogle tossede hunde der har galpet hele natten, tager et hurtigt bad. Morgenmaden er ost, salami, kold bacon, feta ost tomater og agurk, får proppet lidt forskelligt i halsen, inden vi skal af sted.
[Image: 429_zpsu6xm8vpi.jpg]

John den ene af de lokale guide henter os på hotellet, jeg skal have Piko med som min reserve guide, dette er også første gang i dette område for Piko, så vi er lige spændte, turen går op af små hullede skovveje, ja hullerne er sgu ikke små, det er tydelig at alt er i mangel af vedligeholdelse hernede, efter de henrettede Nicolae Ceausescu 25/12 1989 er der ikke sket meget nyt ude på landet, jeg får dette bekræftet af John, der er ingen penge til noget fra regeringen, ej heller det lokale område har penge til dette, nå men vi stopper på en af vejene og jeg får lige testet riflen.

Vel fremme ved en vigeplads stiller vi bilen, John mener ikke at vi skal tage rygsækkene med da vi kun skal være oppe et par timer, hvilket jeg inderligt fortryder, turen op er hård og laaaang, vel oppe på første plateau er jeg blevet tørstig, men der er ingen der har vand med op, kun chokolade, vi finder et godt sted at spotte, vi har en dyb dal med nogle klippetoppe frem for os, vi bliver her en times tid, John er gået ud på et andet plateau, han kommer tilbage og fortæller at der er 3 gemser på toppen af det højeste bjerg men der er 800 meter fra os, det er næsten indtil umuligt at komme dertil og ingen chance for et så langt skud.

John beslutter at vi skal yderligere en tak højere op på dette bjerg, vi fortsætter op og om på bagsiden af de klippe toppe vi kunne se fra første sted, John forsvinder igen, Piko og jeg sidder i godt og vel 45 minutter uden at spotte nogle dyr, det eneste vi kan se er en klippehule hvor der står en seng samt nogle brændeknuder.
[Image: 434_zpsdhlu7hcn.jpg]
John kommer tilbage fortæller han at det er en af de lokale præster der bruger denne hule om sommeren så han kan komme tættere på sin gud.
Vi går ned af bjerget, forflytter os med bilen nogle kilometer hvorpå vi starter en ny opstigning.

[Image: 430_zpsalvguayk.jpg]

Bjergene hernede er nok nogle af de sværeste bjerge jeg har gået/været i, det tærer på kroppen at skulle lave en opstigning mere, det tager knapt en 1/2 time at komme til første udsigtspunkt, vinden er taget til, vi er her 20 min, inden John vil at vi skal tage den sidste tur op til toppen, havde håbet at vi skulle bliver her, men tager mig sammen og kommer endelig op, der går ikke mere en 20 min. Før vi ser 2 gemser på den modsatte bjergside, afstand 345 meter men vinden er 8 m sek. Men med kraftigere vindstød, den ene gemse er en hun der ligger i læ i solen den anden står med hovedet inde i nogle små fyrretræer så vi kan ikke se hvad det er, i den tid vi er her sker der intet med de 2 dyr, ført da hunner rejser sig og går over på den anden side af bjerget, beslutter vi at gå ned, vel nede finder John hurtigt en mindre bæk hvor vi skal afslutte dagen, langsomt kommer vi dybere og dybere ind imellem 3 mindre bjerge, men vi hverken ser eller hører noget.

Vel tilbage på hotellet tager jeg et velfortjent bad inden aftensmaden, som denne aften består af grillet koteletter med salat, desserten er som en varm doughnut med lidt chokolade sauce og piskefløde til, hertil Rumænsk rødvin.
[Image: 435_zpss9guojrj.jpg]

Den vi drikker denne aften ligger i linje med meget gode Franske og Italienske vine, senere under aftenen kommer der en ny jægere til, det er Marcelo som er fra Argentina, så inden aftenen er omme er det allerede midnat, aftalen er at John henter os 06:00

Da hotellet ikke har personale nok i vintertiden er der ikke mulighed for at benytte restauranten til morgenmaden før 08:00 så den får vi udleveret om aftenen, sætter den i køleskabet på værelset, der er ingen kaffe eller te, bare brød, pålæg juice samt vand, jeg får senere på dagen nok lidt højlydt påtalt dette, så dagen efter er der mulighed for en kop te.

John er her ikke da klokker passere 06:30 så Piko ringer til hans chef, der går 20 min. Før han dukker op, han havde ikke hørt alarmen, men det kan jeg da godt forstå, for de gik først til ro 01:30

Der er en spændt stemning i bilen, jeg beder om en forklaring, det viser sig at Piko i går aftes efter jeg var gået i seng, havde sagt fra overfor John, Piko mente at han havde presset mig for hårdt, ikke noget jeg havde ytret mig om, men Piko kunne godt se at jeg ikke havde det let, så derfor skal vi her til morgen ind i en mindre dal og spotte.

Turen går denne gang fra 600 meter til 1250 meter på under 1 time, men hvilken time, da vi allerede er bagud med 45 minutter, så kører John som om han har begået et røveri og stjålet bilen, jeg når knapt nok at se den ene bjergside før den næste dukker op, nogle steder er dele af vejen skyllet væk, så John presser bilen op af bjergsiderne for at komme forbi, men endelig er vi fremme, hjertet sidder helt oppe i halsen, håber turen hjem senere, foregår i et mere behageligt tempo.

Frem for øjnene af os åbner der sig endnu et smukt landskab, floden har skåret sig ind imellem bjergene, den snor sig som en slange gennem dalen, under sin vej oppe fra toppen hvor den har sit udspring i en kilde, det er tydelig at se hvilke kræfter der bliver sluppet løs når sneen begynder at tø om foråret, her og der ligger der træstammer hulter til bulter nogle af dem flere meter i omkreds, der er flere steder hvor vejen er skyllet helt væk, stenskred har flere steder spærret vejen så vi må ned at gå i vandkanten.
[Image: 436_zpsufhuktst.jpg]

Det er begyndt at sne let, vinden tiltager, langsomt får vi arbejdet os op i gennem dalen, vi spotter klippe afsatserne, samt de partier af skoven hvor bladene ar faldet af træerne, i sandet er der spor af bjørn, vildsvin samt gemse, jeg er varm indeni, glæder mig meget til denne strækning.

Det er en utroligt smukt sted at være i, halvvejs oppe ser vi 2 huller ind i bjerget, John forklarer os det var meningen at Nicolae Ceausescu ville have lave et vandkraftværk, men det nåede han jo aldrig.
Vi fortsætter langsomt de sidste kilometer op til en forladt bygning, også en del af dette storstilet projekt.
[Image: 438_zps8ujoim2v.jpg]

John beder os om at blive ved bygningen, han vil lige tage en tur op af et mindre vandløb, han kommer tilbage efter 1/2 time, har intet set, så vi går nu langsomt de 5 km tilbage til bilen, undervejs ser vi af der er friske spor af gemse i de fodspor vi har sat på vejen op, slutter med en let frokost tilbage ved bilen.

Turen går nu i moderat tempo, ned mod dalen, John stopper pludselig bilen, hopper ud og studerer nogle aftryk på vejen, helt frisk spor af gemse, han fortæller at han ved flere tilfælde har set en voksen gemse her i området, tror at det er denne der har passeret vejen, vi kører lidt længere frem, parkere bilen og begynder langsomt at bevæge os op af nærmeste bakke, vi finder hurtigt friske spor, men de forsvinder ind i skoven, vi beslutter at gå tilbage til bilen og fortsætte længere ned i dalen.

Bilen stopper, Jonn fortæller at vi kun lige skal et par hundrede meter op til et godt udsigtspunkt, vi skal ikke tage rygsækken med, men jeg tager en flaske vand samt lidt chokolade med i lommen, efter en moderat opstigning kommer vi frem til mindre slugt, vi begynder straks at spotte, John forsvinder igen ned af en mindre bjergryg til et andet udsigtspunkt, vi er nu på bagsiden af det bjerg hvor vi den første morgen så de 3 gemser.
[Image: 441_zpsbqzjiwqn.jpg]

Efter en god halv time kommer John tilbage, vi skal pakke sammen og følge med ham, han har spottet 3 gemser, vi flytter os nu nogle hundrede meter på en mindre bjergryg, får hurtigt øje på en gemse, der er kun en mindre unge, de andre to er forsvundet lidt længere ned af bjerget, det er en han og en hun, brunsten er i fuld gang, men desværre er de i den tætte skov, vi ser dem med mellemrum, dog uden en chance for at komme til skud, vi bliver her en times tid før vi går ned for at prøve lykken i en mindre slugt, vi går skiftevis i bækken og på de små skråninger for at komme dybt ind i området, men aftenen ender med at vi tager tomhændet hjem til hotellet.

Marcelo og de 2 andre guider møder os ved hotellet, de har set flere gemser men ikke kunnet komme til skud, så jeg går op og bader inden aftenen afsluttes med lidt god mad og vin.

John har i samråd men hans chef besluttet at vi skal bruge den sidste dag i et område de har haft i 6 år, men aldrig været på jagt der, området ligger klemt inde mellem 2 naturreservater og er kun på 1000 Ha det tager knapt 2 timer at komme derud, så det er også en af grundene til at området ikke bliver brugt, John skal hente os kl. 05:00
[Image: 475_zpstucwwhow.jpg]

Onsdag morgen.
Træt og øm i hele kroppen, jeg ligger i sengen og venter på at klokken skal blive 04:30 så jeg kan gå ned i restauranten og få en kop te 05:00 er John på parkeringen, vi smider hurtigt vores grej i bilen, turen foregår i mørket, så jeg sidder og små blunder, det er først da vi begynder opstigningen til toppen af bjerget jeg vågner op.

Bilen hopper og danser på grusvejen, ja grusvej er vel ikke helt rigtigt, der ligger sten på størrelse med halve fodbolde over alt, her og der stikke bjerget op igennem vejen, man har forsøgt at bygge vejen op om dette men det er ikke lykkedes helt, her og der står der små skilderhuse.
[Image: 476_zpsrxs2eptp.jpg]

John forklare at det er bedehuse til den lokale befolkning, næsten oppe er der lavet en tunnel gennem bjerget.
[Image: 468_zpsvujb5ca2.jpg]

De er startet fra hver deres side hvilket udmærket kan ses, for på midten har man forsøgt at råde bod på den fejl der er sket i deres beregning, vi stopper på den anden side og snupper lidt mad inden turen går ned til bunden af dalen.
[Image: 470_zpsbjzsdna2.jpg]

Bilen bliver parkeret i en mindre granskov, jeg propper lige en sandwich, et æble samt en 1/2 liter vand i lommen, vi begynder langsomt vores tur op igennem området vi går på kanten af floden, ja lige nu er den en større bæk, men når smeltevandet kommer, så er den nok 30-40 meter bred, vi krydser bækken flere gange, nogle af de sten vi bruger for at kommer over på den anden siden er frostglatte, så ind imellem ryger foden da også lige i vandet, vi går meget langsomt, bruger meget tid på at undersøge alle skråninger og klippe afsatser, flere steder er skove så tæt at man kun kan se 10 meter ind, overalt er der fod efter gemse flere steder også efter bjørn, efterhånden som vi kommer dybere ind i området er vi forundret over at intet have set de sidste 3 km, men vi fortsætter langsomt, hver en krog bliver afsøgt, hver gang floden slår et sving er vi meget forsigtige med at runde kurven, det føles ind imellem som om vi bliver iagttaget, der er en underlig fornemmelse.

[Image: 464_zpszjr0zyua.jpg]

John stopper pludselig op, sætter sig på hug, kikker på mig, peger forsigtigt op i en mindre tykning, Piko kommer frem og oversætter, John har spottet en gemse, den står 40 meter fra os, jeg kan intet se, vi flytter nogle få meter, men nok til gemsen stikker af, jeg ser bare at det er en større en, den forsvinder hurtigt op og rundt om hjørnet hvor vi kommer fra, John følger efter, gemsen løber nu tværs over flodbunden men ude af mit synsfelt, John signalerer til mig, gemsen er nu på vej tilbage, bare på den modsatte skråning, jeg får hurtigt sat mig til rette, riflen op på en vandrestok, gemsen bevæger sig langsomt nærmere, forsvinder ind bag nogle grantræer, sekunderne tikker, kan se den komme nærmere og nærmere, der er 15 meter til at den kommer ud i det fri hvis den fortsætter på denne kurs, endelig kommer den ud, stopper og ser lige ned på os, finder bladet og lader skuddet gå, gemsen falder sammen på stedet og kurer de blot 60 meter ned og stopper lige foran os.
[Image: image_zpsa48y3xaq.jpeg]

Jeg kan ikke fatte at det lykkedes for os at få en skud chance til denne gemse, John fortæller de i brunsten er de ikke så urolige over fremmede aktivitet, men at den kom tilbage fatter jeg ikke, klokken er bare 09:00 og jagten er forbi, nu skal vi lige ordne gemsen, så skal der festes, hvilket der også bliver, da Marcelo kommer tilbage til hotellet har han også skudt en stor gemse, derude hvor jeg var dagen før, ikke langt fra præstens grotte, Marcelo skød kl. 12:00 men det skulle tage dem 4 timer at få gemsen op nede fra dalen den faldt ned i, vi afslutter aftenen i god tid da jeg skal flyve hjem 11:00 fra Bukarest.

Endnu et jagteventyr er overstået, har stadigvæk svært at hel forstå hvor heldig jeg har været, men måske er der en der sidder "deroppe" og holder øje med mig, min afdøde far er altid med mig, men især når jeg er oppe i de tynde luftlag.

Vi må se hvad fremtiden bringer, lige nu er jeg mæt af jagt og træt af alle de udfordrende ture op og ned af bjergene.
Der ligger nu nye udfordringer forude herhjemme, men i vil bliver de første til at læse hvis der skulle dukke et tilbud op jeg ikke kan takke nej til.

/Rolin

PS: Blaser R93 i Christensen kulfiber skæfte med en Swarovski 5-30x50 BT på ryggen.
Norma hylster med 76 grs. MRP, Berger VLD Hunting 190 grs.



[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#17
hahahahahaha Jeg kan lige sætte mig ind i at den "sure halvsvensker" er kommet op om morgenen uden at kunne få sin kop varme te.[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Det har forhåbentligt skabt en del genlyd i bjergene da de blev gjort opmærksom på den FEJL [}Smile][Big Grin][Big Grin]
Herlig beretning.
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#18
Gode billeder til en god historie[Smile] Tak for det Goatmeister[Big Grin]

Mvh Pete
Svar
#19
Rigtig fin historie [8D]

[Smile] AB

Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#20
Tillykke med endnu et flot trofæ og tak for historien.
Mvh lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)