Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beregning af rekylbelastning
#1
Jeg læste lige en artikel om rekylpåvirkning af kikkertsigte.
Her kom den gæve historiefortæller med en påstand om at det var hylsterbundsarealet og kammertrykket, der var afgørende for rekylpåvirkningen af kikkerten.
Han så helt bort fra kuglediameter og kuglevægt i sin beretning.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om det kun er mig, som studsede lidt over denne epokegørende nye teori.

Mig bekendt er det vel derimod kugleareal og tryk der er afgørende. Da det kun er trykarealet i selve boringen som kan bruges til at genere masseacceleration.
Det indvendige hylsterbundareal derimod bliver vel brugt til at forsøge at skubbe bundstykket bagud, og piben/kuglen fremad.
Ud fra differencen mellem hylsterbundsareal og kuglebundsareal, så differencen vil være det der laver en intern låsekassebelastning.Man bør vel også tillægge deformationskræfter og friktion, til låsekassebelastningen.
Så det eneste der kan være kilde til rekylbelastning må være Kuglebundsareal X Tryk - deformation og især friktion + en forsinket raketeffekt når gassen tømmes ud


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#2
Jeg har ikke prøvet at udregne rekyl før.

Men jeg har generelt stor tiltro til Quickload, og der finder man en rekylanalyse. Den udregning er baseret på den individuelle ladning dvs kaliber/diameter, krudtladning, forbrænding, projektilvægt, riffelvægt, kikkertvægt og lign.

Her er eksempelvis 2 skærmbilleder for hhv. 165grs i 3006 og 286grs i 9.3x62:

3006 med 165grs projektil
[Image: Rekyl%2030_06.jpg]

9.3x62 med 286grs projektil
[Image: Rekyl%209_3x62.jpg]

Mvh Pete
Svar
#3
Forfatterens beregning gælder for hydraulisk tryk.

Med rekyle er det gode gamle Newton der skal i brug.

Aktion = reaktion.

Og det er accelerationen af krudt og kugle, med tilhørende raketeffekt i den ene retning og våbenet i den modsatte.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Jeg tror sgu at der er en eller anden som smuglæser herinde. For nu forsvandt artiklen pludselig [xx(][B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#5
Er det hemmeligt hvor du fandt den ?

Sid ikke inde når alt håb er ude....

mvh M@X 2.0
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Korrekt, jeg læste den også og studsede over konklusionerne. BL a. At belastningen for kikkerten skulle være ens for .243 og 9.3x62 da de har samme hylster bundareal??

Var det ikke på Mitjagtblad at artiklen var ..?
Svar
#7
Man kan vel dele "belastningen" af en riffelkikkert op i to hovedkomponenter:
1. den der er forårsaget af riflens rekyl -direkte og indirekte

2. den der er forårsaget af dynamisk deformation af låsestol og montagen, på grund af trykpåvirkninger på selve låsen.

Taler man udelukkende om "Rekylbelastning" må man ty til Newton og momentbevarelse + "bremsningen" af rekylbevægelsen, forårsaget af riflens anlæg mod skyttens skulder/overkrop/næseryg [Wink]

Hvis riflens vægt er lille i forhold til kikkerten vil rekylpåvirkningen være større end med en tung riffel og en let kikkert-

Let riffel (Steyr 376 Scout) "tung kaliber" (376Steyr 300 grains) tung kikkert (gl. S&B 8 x 56 i stål) = meget mærkbar belastning af montage-ringene .. [:I]

Belastningen skal håndteres af montagen og kikkertrøret, + naturligvis kikkertens indre dele.

Deformation af låsestolen defineres jo af sammenhængen mellem kaliberets karakteristik og låsens fysiske konstruktion.

Her spiller ting som kammertryk, bunddiameter og konstruktion, i form af materialestyrke, dimensioner og geometrisk konstruktion den væsentligste rolle.

Det er logik for perlehøns (angiveligt verdens dummeste dyr) at en kraftig kaliber med højt kammertryk i en spinkel låsekonstruktion, vil give anledning til en deformation af låsen der kan påvirke kikkerten, via montagen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Så er artiklen oppe igen. Ny konklusion, stadigvæk lige forkert.

Det lyder som om forfatteren tror man hopper højere, hvis man går i større sko.

Der er ingen forståelse for impulsbevaring, newtons anden (f = m*a omskrives til a = f*m) eller at man selv kan tilføje systemet masse ved at holde fast på riflen.
Svar
#9
Mon det er denne artikel der hentydes til ?

http://magasin.mitjagtblad.dk/en_US/1688...idler.html

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#10
Hvis laasen som tilfaelder er for de fleste moderne rifler laaser i piben kan rekylen vel ikke deformere laasestolen? Den virker i saa fald naermest som en holder for laasen og aftraekket. Hvis der er bagved liggende laasknaster er jeg da enig i, at rekylen vil kunne deformere laasestolen i et eller andet omfang som afhaenger af kaliber, projektilvaegt og hastighed samt styrken af laasestolen.

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#11
Jeg gætter paa Høgh!
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)