Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det dårligste fabriksammo
#1
Se nu er det vist tid til et af de lidt mere naive emner. Jeg er temmelig ny udi at hjemmelade.
I forbindelse med en smule filosoferen over emnet kom jeg til at tænke på hvor meget bras jeg i tidens løb har sendt igennem mine rifler. Jeg tænker nok at det værste indtil videre har været prvi partizan.
Tanken går nu på hvad det er der gør dem så dårlige og er de i virkeligheden så dårlige endda. Jeg blev sku lidt sveden da min gamle fader kom hjem fra den lokale grejpusher med en pakke af de nævnte i en jagtudgave. Han var blevet vejledt til at købe dem fordi de var så billige at så kunne han både bruge dem til jagt samt til at træne med. Min far er helt ny udi det at skyde med riffel (han har været jæger i over fyrre år og drømmer lidt om at udfordre sig selv lidt udi riffeljagtens glæder nu hvor han snart skal pensioneres) Men gør jeg egentlig grejpusheren uret når jeg bander over ham og mener, at han nærmest har snydt min gamle fader?
Ud af alle de mange skud jeg har sendt afsted i skydebiografen har jeg faktisk "kun" haft en eneste klikker med prvi partizan.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Jeg har set en 308 lave store flammer ned partisan.
Tænker at deres valg af krudt kendetegner den lave kvalitet.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Har en bekendt som brugte Partizan og det skød suveræn i hans 30.06. Jeg kunne ikke lave noget bedre og jeg gad ikke prøve til den pris.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#4
Jeg brugte noget barnaul på et tidspunkt til min 243win, og der kom en ildkugle ud af den og bragede så meget så folk kom hen til mig på en jagtfeltskydning og spurgte hvad det var for noget...
Præcisionen fejlede ikke noget.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Jeg har brugt Prvi i kaliber 9,3x62.
I min Sako spreder de omkring 3-5 cm på 100m.
Og med den rette ammo skyder riflen omkring 1,5-2,5 cm grupper.
Så i min riffel er det absolut dårligere.
MEN på hjortebanen eller skydebiografen er det mere end rigelig præcist.
Og i 9,3x62 skulle kuglen være 95% være identisk med Lapua Mega, så det er jo også meget rart at fuglen altid er skudt ind med en kugle man kan bruge til jagt, og ikke spidsskarp.
Så lige så godt som Norma/Lapua: Nej
Ubrugeligt ragelse: Nej
Sådan lidt på det jævne: Ja
[Smile]
Svar
#6
Hej Klokker . Jeg kan bare sige at S&B gule pakker med træningsamu er noget bras , spreder meget er meget uens og kan fungere meget dårlig med klemmere o.s.v , det køber jeg aldrig mere !.

Så er der Topshot som Skyttebutikken sælger , den fungerer fremragende i 223Rem og 308Win for mig og den kommer fra samme producent !.

Det gælder om at finde nogle patroner der er ens og gode i den specifikke riffel og ikke om hvad de koster .

Hilsen A-bolt
Svar
#7
Netop sellier & Bellot Har jeg faktisk haft held med i mine 30-06ére. Jeg ved der er mange, der syntes det er noget forfærdeligt bras, men hverken i forhold til klikkere, præcision eller klemmere har jeg oplevet noget negativt. Præsicionen måske, men jeg er bange for at årsagen hertil skyldes en funkfejl, der er placeret bag ved aftrækkeren.
Jeg er klar over det er et diffust spørgsmål, der naturligvis er mange meninger. Jeg er også klar over der ikke findes et endegyldigt svar, fordi alle rifler er forskellige i forhold til hvordan de reagerer på hvad de bliver fodret med.
Syntes alligevel det er lidt spændende, at høre hvor dårlige erfaringer folk har med de forskellige ammotyper

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#8
Jeg har i særklasse dårligst erfaring med militærammunition til 308 og 223, mens Topshot har fungeret ok.
I en periode havde jeg forskellige patroner og flere forskellige ladninger til mine rifler. Fx en almindelig råvildtpatron, en dyr klasse 1-patron, en billig træningspatron og en præcis jagtfeltskydningspatron til de forskellige våben. I teorien var det perfekt med skræddersyede patroner til de forskellige formål. I praksis betød det, at mine rifler aldrig var indskudt med den relevante patron.
Som hjemmelader har jeg valgt følgende ladninger:

223 rem: Nosler BT 55 gr til træning og ræve-/råvildtjagt
6,5x55: har netop laddet de sidste Norma GT 130 gr. Skal begynde med et parti Lapua Scenar til træning, jagtfeltskydning og hjortebane. Jeg har nogle TTSX 120 gr liggende til råvildt i Polen
308 win: Lapua Naturalis 170 gr til klasse 1. Lapua Scenar 155 gr til træning.

Som det fremgår behøver man ikke tænke på S&B, Privi med flere, når man selv kan genlade kvalitetsammunition til max 3,- plus projektil.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Har oplevet at S&B laver meget stor mundingsflamme og er ret varierende i træfpunkt i 8x57. I min 243 win dur de tungere projektiler ikke i de billige fabrikater men lader jeg selv og bruger V Max tror det er 105 grain så køre det ok. Som genladning er de helt ok man skal dog lige have et øje på forskelligheden i vægt af hylstre osv men de holder fint.
Svar
#10
jeg havde en pudsig oplevelse med S&B for nogle år siden. Jeg plejede at bruge Norma ammunition i min Steyr Scout, og det fungerede uden problemer. Så blev jeg nødt til at købe S&B på et tidspunkt, fordi det var det eneste de havde i byen, skidtet er jo billigt. Da jeg afprøvede det, klikkede ca. hver anden patron. Men da scoutén har justerbar fjederspænding på slagfjederen, kunne jeg spænde fjederen et par trin, og så fungerede også S&B uden problemer.

Jeg konkluderede, at de simpelthen kører med større tolerancer end andre, og hvis din riffel fungerer med dem, kan du godt bruge dem. Men jeg kommer aldrig til at holde af dem.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)