Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hundyrsjagt i Polen
#1
Hej alle

I august fik jeg ideen om at tage på en jagtrejse. Efter nogle overvejelser frem og tilbage forhørte jeg mig hos familie og venner om interesse for en tur efter hundyr til Polen. Svigerfar var straks med på ideen og det var Viggo også. Viggo er min yngste søn på 8 år. Han har før været med på andejagt og lidt trampejagt, men jeg har endnu ikke haft held til at nedlægge noget med riffel, når han har været med.

Men nu skal det være. Vi har bestilt tre dags jagt med Gamekeeper. De har udvist god forståelse for de behov, som tre generationer, som skal følges på jagt har.
Vi kører lørdag morgen meget tidligt, så vi er klar til aftenjagten og muligvis noget af natten med, hvis månen skinner...

Jeg ved ikke, om det er Viggo, bedstefar eller mig, der glæder sig mest.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Hej Lars

Håber at I får en fantastisk tur.
Selv glæder jeg mig til at junior på snart 6, skal med for første gang. Det bliver sgu hyggeligt.

Knæk og bræk

Michael
Svar
#3
Lyder fantastisk! !! Rigtig god tur!![Smile][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Knæk og bræk, dernede.

Husk at tage en masse billeder. [:p]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Hej Lars,

Glæder mig til at høre hvordan det gik med sønnen på jagtrejsen. Har selv en kandidat/klon i den alder, men er lidt usikker på om det fænger flere dage i træk...

Det ville jo være et fantastisk argument for en jagtrejse.

Håber det går over al forventning ! [Big Grin]

Knæk og bræk [Smile]

PS. Fik du sat krudttårnet op tilfredsstillende ?

Mvh Pete
Svar
#6
God tur Lars

kunne du ikke starte med at skrive tekniske data på våben, kikkert, AMU osv ?
Så er det på plads inden beretningerne kommer ?

Mvh Preben

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#7
Håber at I får en fantastisk tur.

Knæk!

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Hej Lars,

Glæder mig til at høre hvordan det gik med sønnen på jagtrejsen. Har selv en kandidat/klon i den alder, men er lidt usikker på om det fænger flere dage i træk...

Det ville jo være et fantastisk argument for en jagtrejse.

Håber det går over al forventning ! [Big Grin]

Knæk og bræk [Smile]

PS. Fik du sat krudttårnet op tilfredsstillende ?

Mvh Pete



Tak!
Krudttårnet er sat op og fungerer perfekt.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Bessie4ever

God tur Lars

kunne du ikke starte med at skrive tekniske data på våben, kikkert, AMU osv ?
Så er det på plads inden beretningerne kommer ?

Mvh Preben

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster



Jo, lad os få det på det rene straks [Smile]

Jeg medbringer en Tikka T3 Varmint 6,5x55 med en Z6i 2-12x50 BT på ryggen og fodret med TTSX 120 gr. Som affutage medbringes en Viperflex-skydestok.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Håber at I får en fantastisk tur.

Knæk!

/Buba

Dubravko



Tak [Smile]
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
knæk og bræk ser frem til en god jagt historie/erfaringer fra turen har i flere år overvejet en hundyrsjagt og efter en skuffende drivjagt i polen i denne uge er den vist rykket op på listen til næste år
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by tikka93

knæk og bræk ser frem til en god jagt historie/erfaringer fra turen har i flere år overvejet en hundyrsjagt og efter en skuffende drivjagt i polen i denne uge er den vist rykket op på listen til næste år



Tak. Jeg er selv meget inspireret af jagtberetningerne fra polske hundyrsjagter skrevet af Claxel og Bobo.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Hej Lars

Det er en super ide du er igang med. Viggo får sig en oplevelse for livet på sådan en tur uden mor og storebror.
Jeg var selv med i Polen for første gang for 25 år siden, dengang var jeg 11 år. Vi kørte selv derned i en gammel Renault 4 (gul postbil med ratgear). Selvom det er 25 år siden og jeg ikke selv skød, så husker jeg det som var det i går.
Jeg er sikker på at Viggo også får en god oplevelse med de forberedelser jeg ved du har gjort dig.
Vi glæder os til I kommer hjem og fortæller om turen.

Faktisk vil jeg heller have Viggos beretning end din..... Kunne du ikke lokke ham til at skrive om turen og så poste det her på forum. Spændende om han oplever turen på samme måde som dig?

Nå men rigtig god tur til jer alle tre.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#14
Ja gid man hed Viggo, var 8 år og skulle til Polen [8D] knæk & bræk [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Faaar faaaer jeg vil med
Svar
#16
God tur til jer alle, godt jeg ikke sprang på vognen.....

Totalt off-topic, men alle de a'er i langebo's posting fik mig til at tænke på et skilt, der står midt i mit norske revir:

[Image: DSC_0185_zpswvjgow2x.jpg]

-egentlig bare navnet på en å, som hedder flå.....

Knæk og bræk,
Torben
Svar
#17
Alt muligt held og lykke med turen.

En jagtform som er virkelig velegnet til at blive tilpasset individuelle ønsker/behov.
Håber vi må få en beretning efter endt tur.

Har selv fået en søn her i august, så kommer ikke af sted i år.
Håber min knægt får samme smag for jagt som Viggo[Wink]
Svar
#18
[Image: 6_DDBF051_2769_48_D1_83_DD_E1751_AF14_E39.jpg] [Image: 6345_C277_DE89_460_F_8_FA3_F295908_DAF15.jpg] [Image: A976_C9_D9_6_FB2_4100_84_E3_E63_FE285061_F.jpg] [Image: 2_B2_F4_C73_9_F7_E_4_F2_E_B537_A2_D894692853.jpg] [Image: 358_D8998_EBCB_4_D41_9683_62_D016243_DDB.jpg] [Image: 87_ED5_FE4_BC94_4_CE3_9159_36_C67_C3_A474_B.jpg] [Image: 484023_BE_8_D42_4_DF1_BFBE_54_BD7_DB0_AE2_E.jpg] [Image: 4_BCD3_E65_1_B0_E_400_A_8610_F8186_C7_EF29_E.jpg] [Image: 8_BD0_D79_A_B039_4_F13_8870_61_FA3_E41163_F.jpg]

Her kommer beretningen fra tre generationer i Polen:

Vi havde sat vækkeuret tidligt lørdag morgen. Kl 03:39 sad vi ved morgenbordet og spiste. Alle var trætte, men også spændte. Viggo var kun halv færdig med sin portion müsli, da han sagde: "Jeg kan ikke spise så meget. Det fylder meget i maven, at vi skal til Polen".
Bortset fra lidt frost og rimtåge forløb køreturen ned til reviret uden problemer.

Vi vidste, at der var bestilt frokost til os og vi ankom planmæssigt kl 12:00. Indkvarteringen var dog ikke, som lovet et hotel, men et lille pensionat, hvor der desværre var lukket og slukket. En opringning til Kenneth fra Gamekeeper løste dog snart problemet og klokken 14, havde vi fået et fint værelse til alle 3 og der blev serveret frokost.  
Det passede fint for guiderne og den engelsktalende tolk skulle mødes med os kl 14 - troede vi...
Ca kl 14 ankom en ældre herre iført jagtjakke og jagthat og præsenterede sig på tysk, som tolk. Han sagde, at guiden og jagtforeningens præsident ville ankomme lidt senere. Da solen gik ned to timer senere, ankom to guider og formanden. Efter de sædvanlige velkomsthilsner fik svigerfar (Bruno) og jeg tildelt hver en guide og kørte afsted på jagt. Viggo og jeg så både ræv og råvildt fra bilen, men guiden havde andre planer, for turen gik ud til et lille jagttårn, hvor vi kunne sætte os på plads en time efter solnedgang. Vejret var klart, koldt og helt stille. Det var svært at sidde lydløst i tårnet, fordi vi sad så tæt og hver bevægelse gav friktionsstøj. Viggo havde haft en lang tur i bilen og efter to begivenhedsløse timer i tårnet, gad hverken Viggo eller jeg mere.  

Svigerfar havde haft en lignende oplevelse i et tårn. Ved aftensmaden talte vi med guiderne og tolken. Ved hjælp af tegninger, fakter og en mini-parlør lykkedes det at aftale, at Bruno skulle på natjagt efter vildsvin. Viggo og jeg ville gå i seng, så vi var friske til den næste morgens råvildtjagt. Midt nat skød Bruno til en gris, som gik fra skudpladsen, så han startede søndag morgen med at eftersøge grisen sammen med guiden og hans hund.
Viggo og jeg havde en fantastisk formiddag, hvor vi jagede efter "spot and stalk"-princippet. Vi kørte rundt og ledte efter råvildt fra bilen. Terrænet bestod primært af enorme marker med vintersæd eller efterafgrøder. Vi så råvildt flere steder, parkerede bilen og indledte en pürsch. Første og anden gang gik vi forgæves, men tredje gang kom vi ind på ca 200 meter af 2 råer med hver 2 lam, som sad i noget knæhøjt raps. Dyrene rejste sig og var noget urolige. Afstandsmåleren sagde 207 meter. Kikkerten blev justeret og riflen lagt til rette i skydestokken. Da skuddet gik forsvandt dyret ud af sigtet pga rekylen, men jeg så 4 dyr forsvinde hen over en bakkekam. Da vi kom frem, lå dyret på pletten. Jeg undrede mig over, at der kun var forsvundet 4 dyr, så jeg lavede en lille skudpladsundersøgelse. Ca 5 meter bag rådyret fandt jeg en smule hår - altså måtte et andet dyr være ramt. Mens guiden hentede bilen gik jeg lidt i den retning, som dyrene var forsvundet. Pludseligt råbte Viggo: "Far, se et rådyr". Ca 40 meter væk rejste et lam, som langsomt fjernede sig fra os. Umiddelbart var der ikke noget at se på dyret, men dens adfærd var ikke normal. Dyret stoppede i en lille lavning i marken, hvor jeg på ca 60 meters afstand skød den. Det viste sig, at den havde fået et strejfskud under bugen, så min beslutning om at skyde den var korrekt.
Da dyrene blev brækket, sørgede Viggo for indsamle hjerterne, som han ville have stegt på panden med bacon og jævnet med lidt fløde.

Vi afsluttede formiddagen med endnu en spændende pürsch, hvor jeg skød endnu et dyr. Det var herligt at mærke Viggos glæde og entusiasme under jagten. Hele tiden gjorde han sig nogle observationer og når der var skudt, talte han som et vandfald om jagten, rådyrene og om hvilken fantastisk jæger far var. Det var en dejlig fornemmelse at være sin søns idol.

Brunos eftersøgning var endt uden resultat, men han havde skudt et rådyr sidst på formiddagen. 

Tilbage på pensionatet var det tid til middagsmad og kl 15 var vi igen på jagt. Guiden havde fundet melodien i forhold til jagten med Viggo, så vi pürschede langs et skovbryn og kom til sidst til et tårn, hvor vi skulle sidde i 10 minutter. 

Da der var gået ni-et-halvt minut og Viggo gjorde klar til, at vi skulle videre, udpegede guiden et rådyr i skumringen. Afstandsmåleren sagde 190 meter og med anlæg fra tårnet skød jeg. Efter skuddet kunne vi ikke se noget, så vi gik ned fra tårnet. Igen fik vi øje på et rådyr i samme retning, men lidt nærmere, så jeg skød igen. Da vi kom frem lå der, som forventet, to døde rådyr. Mens guiden hentede bilen, hjalp Viggo mig med at brække dyrene.  

Bruno havde ikke skudt noget på aftenjagten og trængte til at blive hjemme om natten, så jeg tog alene på måneskinsjagt. Efter et par timer ved en foderplads skiftede vi område og begav os ud på måneskinspürsch i stedet. Det var utroligt spændende at høre svinene i skoven. Hele tiden forventede jeg, at en gris ville komme til syne. Vi kom om på den anden side af skoven, hvor der var en mark med majsstubbe. Endelig fik vi øje på en rotte, som kom ud af skoven ca 250-300 meter fra os. Det var en so med 5-6 frischinge og guiden satte straks skydestokken op. Jeg rystede på hovedet og signalerede, at vi skulle pürsche tætte på. Til sidst var vi inde på ca 60 meter og jeg fandt en frischling, som stod alene og med bredsiden til. Den faldt i skuddet.

Det var efter midnat og jeg var egentligt indstillet på, at guiden nok ville hjem nu. Efter en polsk cigaret var han imidlertid klar til nye eventyr. Frem til kl 3 listede vi rundt efter flere grise, herunder en keiler på størrelse med en kummefryser, men det lykkedes os ikke at komme til skud.

Jeg var lidt mør, da vækkeuret ringede efter 3 timers søvn. Bedstefar og Viggo havde sovet hele natten og var friske til en ny jagtdag. En portion morgenmad og en kop te hjalp dog på kræfterne og kl 8 kørte vi igen på jagt. Igen var vi heldigt at "spotte" 3 rådyr på en mark 700-800 meter fra vejen ved en lille slugt, der lå brak. Da vi var cirka halvvejs henne ved dyrene, meddelte Viggo, at han skulle tisse. Jeg bad ham holde sig nogle minutter endnu, indtil jeg - måske - havde skudt. Dyrene forsvandt ind i brakken og da vi var ca 150 meter fra stedet, hvor dyrene var forsvundet, kunne Viggo ikke holde sig længere. Jagten blev sat på pause og det nødvendige blev klaret. Snart var vi på vej videre. Vi kom ind på 70-80 meter, inden vi igen fik kontakt med dyrene. Desværre var brakken så høj, at bladet på dyrene var dækket. Da afstanden var kort, var jeg dog tryg ved at skyde på halsen. 

Efter skuddet gik vi tilbage og hentede bilen. Viggo fandt sin jagtkniv frem og hjalp mig med at åbne rådyrets bug. Bagefter blev der skyllet hænder og drukket varm kakao.    


Bruno kom tilbage fra jagten med et stort smil på læben. Bagagerummet var fyldt med råvildt. Han havde skudt 5 i løbet af formiddagen.

Under eftermiddagens jagt havde vi flere gange råvildt på skudhold, men manglede kuglefang. Viggo mente godt, at han kunne sidde stille i en time, så vi sluttede af i et tårn i håbet om en chance til kronvildt eller svin. Fem kvarter efter solnedgang så jeg en ræv, som jeg skød til, men ikke leverede. Derefter kørte vi hjem og fik aftensmad.

Bedstefar var klar til endnu en nat efter vildsvin og henad kl 3 lykkedes det endeligt. Han skød en stor gris på næsten 90 kg.

Den sidste morgen var vejret slået om til regn og blæst. Råvildtet holdt sig skjult og ingen af os skød noget.

Alt i alt skød vi hver 6 rådyr og 1 gris på denne tur. Vi havde det utroligt sjovt og det var fantastisk for mig at have Viggo med på jagterne. Hvis jeg havde været afsted uden ham, ville jeg sandsynligvis havde jaget mere intensivt og muligvis med større udbytte på paraden - men helt sikkert en masse andre oplevelser fattigere.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#19
Tak for en super beretning[Big Grin] glæder mig til evt. billeder[Wink]
Svar
#20
Dejligt at I havde en god tur [Smile]

Inspirerende beretning [8D]

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)