Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Necktension
#1
Halløj formænd
Som ny hjemmelader har jeg nu trådt mine barnesko og er ved at finde hold i rutinerne. Jeg er stadig så ny at jeg finder det hyggeligt at klargøre hylstre. Det er jeg blevet informeret om, at jeg NOK skal lære at finde kedeligt og trist.[8D]

Jeg har også lavet et par småfejl, hvilket formentligt er naturligt nok, og i denne forbindelsee skulle jeg have skilt patronerne ad igen. Det gik som en leg, nærmest ALT for let.
Jeg satte patronen i min rcbs kugleudtrækker-hammer og et enkelt middel dask ned i gulvet var nok til at kuglen røg ud. (165grains Hornady interlock samt 150 grains coreloc)
Jeg rådførte mig hos en af formændene herinde og selv med hans kyndige vejledning syntes jeg ikke jeg kan få mit diesæt til at krympe hylsterhalsen nok.

Hvilke standartmål skal sådan en caliber 30 have indvendigt?

Umiddelbart kan jeg måle mig frem til ca. 1/10 mm større hul i mine hjemmesicede Lapuahylstre i forhold til helt nye Normahylstre.
Jeg adskilte mit RCBS diesæt (300WinMag) og sammenlignede med mit Lee diesæt (30-06) og dornen har nøjagtigt samme mål.

Er det en simpel rookiefejl der kan udbedres ved en justering, eller er det mit hardware, der er bøvl med eller er det noget helt tredie som f.eks. hold op med at tude og kom ud og skyd i stedet??

What to do???

Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#2
Hej Klokker

Krympe nok? Vil halsen ikke holde projektilet efter hylsteret har været gennem sizer dien, eller?

Mvh.
Anders
Svar
#3
Jojo, men jeg syntes bare det sidder relativt løst. Jeg er klar over jeg er for diffus i min beskrivelse, men jeg ville gerne vide hvor hårdt sådan et projektil skal sidde fast i hylsteret. Det er klart jeg ikke kan hive det ud med fingrene og jeg har ikke lavet en træk-test så jeg kan give en angivelse i newton.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#4
Jeg har ikke oplevet at jeg med et gok med en inertihammer kunne skille noget af mit kappede hjemmerul.
Er du sikker på at din die er indstillet korrekt?
- og expander-Ball er det sidste som skal røre hylsteret efter sizing.

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#5
du har vel ikke fået nogle hylstre som er halsdrejet ?

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#6
@Bessie: Som jeg forstår det er det en standard die som klokker bruger, der burde det vel næppe betyde noget at hylstret har været halsdrejet, med mindre halsen er drejet så meget ned at expanderen slet ikke får kontakt på vejen op gennem hylstret?

@Klokker: Er det fordi du kan skille det ad med en inertihammer du synes det sidder løst? Eller kan du rokke projektilet eller? Generelt er lav necktension vist godt for en ensartet hastighed (og dermed præcisionen). Jeg bruger reddings bushing dies og tilstræber 0.001"-0.002" necktension - når jeg en sjælden gang skal have nogle propper af så bruger jeg RCBS udtrækker die og der skal ikke meget til at trække projektilet ud.

Mvh.
Anders
Svar
#7
min tanke var at der kunne været fjernet for meget af vægtykkelsen så ekspanderen ikke har nok at arbejde med

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#8
Har du målt projektilet?
Svar
#9
Hej igen
Jeps det er et fuldstændigt standart RCBS diesæt jeg bruger.
Problemet er formentligt, at jeg ikke har noget at sammenligne med. Eller rettere jeg har adskilt flere forskellige og ingen er så lette at skille ad som dem jeg selv lader. Det er mit sørgelige sammenligningsgrundlag. Jeg vurderer ud fra hvor lette de er at adskille i min enertihammer.
Jeg har prøvet to forskellige hylstre, hvor resultatet er det samme.
projektilernes diameter er fuldstændigt ensartede, har målt på tre forskellige typer.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#10
Jeg åbnede en AMA 7.62 i weekenden. Et slag med hammeren var nok.
Svar
#11
Hvis du ikke kan hive projektilerne ud med fingrene, saa sidder de fast nok.
H
Hogmeister
Svar
#12
Hehe Hogmeister
Med mine små tykke skolelærerfingre er det sgu ikke en ordentlig videnskabelig tilgang til problematikken.[:o)][:o)]
Nu har jeg endnu ikke skudt nok med 300éren til at vide om projektilerne flytter sig pga. rekylet og måske er der heller ikke noget reelt problem som du egentlig påpeger med dit indlæg.

Måske lyder det lidt dumt i jer erfarnes ører, men er der noget i opsætningen, der kan ændre på hvor meget man presser hylsterhalsen.
Jeg arbejder som jeg blev instrueret på kurset. Når jeg isætter mit sizerdie skruer jeg det ned til stemplet, der er helt i top med hylsterholderen isat. Så trækker jeg stemplet tilbage og skruer dien yderligere 1/4 omgang ned mod stemplet.
derefter blive kontramøtrikken spændt til.

Hvorledes vil I så montere jeres kugleisætter.
Der er jeg instrueret til at isætte dien som sizerdien, men her skal dien skrues en kvart omgang tilbage.
På flere youtube videoer ser jeg en metode hvor man monterer dien ned til man netop møder modstand på et tomt sized hylster, der er monteret i hylsterholderen med stemplet helt i top. Derefter skrues dien en HEL omgang tilbage.

Jeg er klar over Youtube ikke er lødig at anvende sådan i rent kildekritisk forstand, men der er flere videoer hvor denne metode anvendes.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#13
Hej Klokker . RCBS dies har rolcrimp ,hvis du vil bruge det skal dine hylstre have identisk længde for at blive ens !

Få nu bare lavet og afskudt nogle patroner , så ser du at det nok er helt normalt . Som Hogmeister skriver , hvis du ikke kan få dem ud med fingrene er det ok , men fyld magasinet og tjek dem efter et par skud ,så er du sikker .

Fortsat god arbejdslyst . Hilsen A-bolt
Svar
#14
Hej Klokker.
Jeg har haft samme problem med .300 win mag. For lidt neck tension gjorde at 180 grains Nosler partition i magasinet flyttede sig ved rekyl.
Løsningen er en Lee crimp die. Så kan du få projektilerne til at sidde fast. Jeg har købt mine dies ved Reimer Johannsen.
[Image: WP_20161120_001_zps3pgubsld.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)