Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stålhagl i statsskovene
#1
Rygte:

Naturstyrelsen har åbnet for anvendelse af stålhagl i statsskovene.

Mvh Sune
Svar
#2
Der er, efter hvad jeg kan finde, ikke noget officielt.

Ude af trit

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#3
Om Naturstyrelsen har ændret noget ved jeg ikke, men du kan jo læse nedenstående link.

http://www.skovforeningen.dk/site/nyheder/2548/

http://www.skovforeningen.dk/site/nyheder/2522/

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar
#4
Jagtkonsulents melding til jagtforeningsformand. Har ikke fundet andet end jeres links heller.
Svar
#5
Har hørt det fra en skovfoged I Rold skov at der I nogle parceller gives tilladelse til anvendelse af stålhagl.
Det er således den locale skovfoged I statsskoven der bestemmer hvilke parceller der må anvendes stål.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Og hvorfor vil man så gerne bruge stål når man i så mange år har skældt stål hagl ud for at være med mindre virkning??, Jeg ved selvfølgelig ikke hvor mange pakker hagl patroner der forbruges pr. hagljagt i statsskovene men kan tænke mig at det er begrænset?
Svar
#7
Efter hvad jeg kan forstå på de mange test og artikler der er begået om emnet, så tror jeg, at den bedste haglpatron du kan få nu om dage er en moderne højhastighedspatron med jernhagl. Det er også den billigste. Langt den billigste. Når man så samtidig ved, at de maskiner der bruges til dansk skovdrift ikke tager skade af at gnave i et jernhagl, så er der da overhovedet ingen argumenter for at bruge andet.

Der vil altid være nogle gabehoveder med en religiøs tilgang til problematikken, ligesom der er forældre der ikke får deres børn vaccineret, og hønseejere der ikke vil holde deres høns under tag. Men det må man bare tage med, man kan jo ikke argumentere mod religion.

Så vidt jeg ved, er det eneste sted hvor jernhagl kan give problemer, i produktionen af krydsfinér, hvor en meget lang og dyr klinge skal slibes helt om hvis den rammes af et jernhagl. Og den produktion skulle ikke foregå med dansk træ, så man burde kunne bruge jernhagl alle steder i DK uden problemer.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Der blev nævnt nogle kulturer i Rold Skov hvori der ikke matte skydes med stålhagl, ellers var der stort set frit slag.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Du har ret. Danske jægere har været holdt for nar,i alle de år.. siden bly tiden.

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Efter hvad jeg kan forstå på de mange test og artikler der er begået om emnet, så tror jeg, at den bedste haglpatron du kan få nu om dage er en moderne højhastighedspatron med jernhagl. Det er også den billigste. Langt den billigste. Når man så samtidig ved, at de maskiner der bruges til dansk skovdrift ikke tager skade af at gnave i et jernhagl, så er der da overhovedet ingen argumenter for at bruge andet.

Der vil altid være nogle gabehoveder med en religiøs tilgang til problematikken, ligesom der er forældre der ikke får deres børn vaccineret, og hønseejere der ikke vil holde deres høns under tag. Men det må man bare tage med, man kan jo ikke argumentere mod religion.

Så vidt jeg ved, er det eneste sted hvor jernhagl kan give problemer, i produktionen af krydsfinér, hvor en meget lang og dyr klinge skal slibes helt om hvis den rammes af et jernhagl. Og den produktion skulle ikke foregå med dansk træ, så man burde kunne bruge jernhagl alle steder i DK uden problemer.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Efter hvad jeg kan forstå på de mange test og artikler der er begået om emnet, så tror jeg, at den bedste haglpatron du kan få nu om dage er en moderne højhastighedspatron med jernhagl. Det er også den billigste. Langt den billigste. Når man så samtidig ved, at de maskiner der bruges til dansk skovdrift ikke tager skade af at gnave i et jernhagl, så er der da overhovedet ingen argumenter for at bruge andet.

Der vil altid være nogle gabehoveder med en religiøs tilgang til problematikken, ligesom der er forældre der ikke får deres børn vaccineret, og hønseejere der ikke vil holde deres høns under tag. Men det må man bare tage med, man kan jo ikke argumentere mod religion.

Så vidt jeg ved, er det eneste sted hvor jernhagl kan give problemer, i produktionen af krydsfinér, hvor en meget lang og dyr klinge skal slibes helt om hvis den rammes af et jernhagl. Og den produktion skulle ikke foregå med dansk træ, så man burde kunne bruge jernhagl alle steder i DK uden problemer.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Du har ikke helt ret Lasse. En stor del af det bøg der eksporteres ud af danmark bliver brugt til skrællefiner. Her kan skæret også tage skade og skal skiftes, efter et møde med et stålhagl.
Om der på alm. savværk er problemer ved jeg faktisk ikke, men stål mod stål er vel aldrig en god kombi. Når det så er sagt oplever jeg ikke at hagl er et problem, ihvertfald ikke sammenlignet med andre fremmedelegemer man indimellem ser i kævlerne.
For det meste er det meget synligt hvor haglsværmen sidder og dette stykke af kævlen måles fra når træet handles, et simpelt dekort mål - på den måde kan man oftest også "save" sig ud af det på savværket.

Knæk og bræk
Mvh
Anton
Knæk og bræk
Mvh
Anton
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)