Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naturstyrelsen
#1
Hej derude.
Onsdag var jeg så heldig at være på riffeljagt hos Naturstyrelsen, nærmere på Kalø.
Naturstyrelsen inviterer bl.a. jagtforeninger til at deltage og det var netop sådan en plads jeg havde vundet i lodtrækning.
Mødested ved Jagtslottet der emmer af jagthistorie of traditioner.
Efter en kort velkomst af Vildtkonsulenten bød Skovridderen også velkommen og gav en redegørelse for Naturstyrelsens arbejde efter opdelingen i ministeriet.
Herefter en udførlig parole af Vildtkonsulenten, præcis og med humor.
Der måtte skydes efter jagtloven undtagen råbuk og kronvildt. Vi blev bedt om at skyde fra den svage ende, altså dårlige dyr fremfor gode osv.
Jagten ville foregå som 2 stortryk. 1 om formiddagen og 1 om eftermiddagen.
I 1. såt blev jeg placeret i skellet mellem gammel bøgeskov og en yngre egekultur med masser af skrub i bunden.
Efter lidt tid raslede det i visne blade og et stk. råvildt sneg sig ud i egeskrubbet uden skudchance.
Lidt efter kom en rå med 2 lam listende bag mig og jeg fik mig uset vendt om med skydestokken og var klar, men der var rigtig dårlig kuglefang og da de endelig kom ned under bakken, dækkede de for hinanden så jeg fik ikke chance for skud.
Kl. 11.30 var det slut på første tryk og vi blev kørt ned til Thyrahytten ved Slotsruinen hvor Vildtkonsulenten systematisk gennemgik hver enkelt deltagers oplevelser.
Herefter blev der serveret varm suppe.
I 2. såt blev jeg igen placeret i gammel bøgeskov men 150 m. foran mig var en hegnet kultur og en lille mose og nogle vindfæller.
Efter et kvarters tid opdagede jeg en rå der søgende med snuden i jorden gik rundt i de åbne bøge og jeg fik mig drejet i skudposition, men ak heller ikke her var der kuglefang, jeg kunne se slotsruinen bag råen. Hun var ellers et oplagt afskudsdyr, nærmest bare et skellet med pjusket skind, helt åbenlyst syg. Hun forsvandt ned mod stranden og jeg så hende aldrig igen.
Lidt efter en trykker med en springerspaniel var gået forbi kom en rå med 2 lam snigende langs den hegnede kultur og hun drejede ned mod mosen ca 80 m. foran mig. Der var et rigtig dårligt lam med og jeg gjorde mig klar. Råen og det gode lam valgte en rute hvor der var frit skud, men da det dårlige lam skulle med gik det en anden vej så da det endelig kom frem fra vindfællerne var der brændenæller foran hele vejen frem til den tætte mose. Igen en lang næse til mig.
Kl 15.00 var det slut og vi blev samlet op og kørt tilbage til Jagtslottet hvor der blev holdt parade.
2 snepper, 5 stk. råvildt, 1 hare, 2 fasaner og 1 and.
Råvildtet blev leveret i 5 skud af riffelskytterne mens resten blev leveret af trykkerne der havde haglgeværer med.
De 3 stk. råvildt var rigtig dårlige dyr bla. den dårlige rå og det dårlige lam jeg havde set var blevet leveret, så man må sige at jagten levede op til parolen.
Igen gennemgik Vildtkonsulenten alle deltageres oplevelser krydret af muntre kommentaren.
Herefter takkede først Vildtkonsulenten og siden Skovridderen for en god dag, hvorpå der blev blæst jagt forbi.
Jeg vil også sige tak for et fantastisk og professionelt arrangement på Kalø, jeg bor ikke langt derfra så jeg har tit drømt om at få lov at gå på jagt deroppe og denne drøm gik så i opfyldelse Onsdag d. 23-11-2016
Svar
#2
Tak for historien!
Ja, NS er dygtige til at arrangere store jagter - ikke mindst forplejningen;-)! Kunne bare ønske at der var større konsekvens ved afvigelse fra parolen i form af klækkelige bøder:
Ved sidste jagt i NSregi, jeg deltog i, blev der nedlagt 4 ulovlige hjorte, heraf den ene med et velrettet...nakkeskud. Selvfølgelig uddeler Politiet bøder til de formastelige, men for mig reduceres jagtoplevelsen ved slig adfærd.
Svar
#3
På de jagter jeg har deltaget i tidligere blev man frataget trofe om det var "fejl" skudt
Svar
#4
Det sker selvfølgelig også, ligesom de ulovlige dyr ikke kommer på paraden; men det er sg. ikke nok. Det er åbenbart meget svært at tælle til fx 5 sprosser på én stang....
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

På de jagter jeg har deltaget i tidligere blev man frataget trofe om det var "fejl" skudt



På parolen blev det fremhævet at hvis der lå en stor flot seksender på paraden ville opsatsen blive foræret til skovbørnehaven som kunne save den op i knapper !
Svar
#6
Fed fortælling.

Hvad koster sådan en dag? Hvis du vil fortælle det. Så nemlig på netnatur at jagtdage var sat til salg for 5000kr i vestjylland.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by unknown

Fed fortælling.

Hvad koster sådan en dag? Hvis du vil fortælle det. Så nemlig på netnatur at jagtdage var sat til salg for 5000kr i vestjylland.



Det kostede gratis [Big Grin]
Svar
#8
[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)