Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rævejagt 2016 - 17
#1
Kan man sætte en Ræv til at vogte Gæs ? [Big Grin]

[Image: IMG_0774_zpsysa1niki.jpg]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#2
Halloj Swift

Der der rigtigt interessante billede kan du ikke bare lige smide op uden en uddybende historie.[:p]

Sonny
Svar
#3
Aabenbart ikke!
H
Hogmeister
Svar
#4
Ræven og Gåsen har nu egentlig kun det eneste tilfælles, at de begge i øjeblikket hænger på min vildtkrog.[Smile]

Nu er det jo en tråd om ræve jagt, så her er historien om ræven:

Jeg havde et par timer til rådighed inden jeg skulle møde på jobbet, og da vejret var perfekt til rævejagt, besluttede jeg mig for at prøve om der skulle være en ræv ude i ”Røvhullet”[Big Grin].

For at der ikke skal opstå misforståelser, er Røvhullet i dette tilfælde et braklagt engareal på ca. 20 td.l. Fra skydetårnet har jeg fuldt overblik over engen, og kan samtidigt overvåge en tilgrænsende stubmark på ca. 50 td.l.

Sidste sæson skød jeg fire ræve fra tårnet, men i år har jeg – efter otte besøg – endnu ikke set en eneste ræv.

Denne morgen var næsten vindstille, og der havde været et par graders frost natten igennem, så jeg havde store forventninger til at rævene var fremme.
Da jeg var kommet op i tårnet, afsøgte jeg området med håndkikkerten. Der var en del råvildt fremme, men endnu ingen ræve.
Efter at jeg havde siddet ca. en halv time, skete der pludseligt noget. Jeg så ham i det høje græs ude i brakmarken. Han var på vej hjem fra ”arbejde”, og havde retning lige ind imod mig. Der var jo ingen grund til hastværk, så jeg gjorde riflen klar til at tage imod ham når, han kom lidt tættere på.

Hvis han fortsatte ville han sikkert følge den veksel der gik ind i skoven ca. fem meter til venstre for tårnet hvor jeg sad. Jeg fulgte ham i sigtekikkerten, imens jeg ventede på at han evt. ville stoppe op og vende siden til.

Han var efterhånden kommet ind på under 100 meter, så jeg besluttede mig for at snuppe ham i et spidsskud, inden han kom alt for tæt på. Han gjorde et ophold på ca. 60 meters afstand fra mig, og han nåede aldrig at opdage hvad der ramte ham.

Det var en stor hanræv jeg denne morgen skød i ”Røvhullet” [Big Grin]

Historien om Gåsen er en helt anden![8D]

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#5
Tak for historien Swift[Smile], rigtig god fortælling.

ved godt det her er en rævetråd, men nu er nysgerrigheden jo vakt om gåsen[?][?].
Svar
#6
God fortælling og glad for at det ikke var gåsen du skød i røvhullet for så havde den stået på sprængt gås...
Svar
#7
[Image: hc_1481448328188_edit_1481474345357.jpg]

Havde siddet og fulgt 4 stk råvildt på naboens mark i godt en times tid da der pludselig kom en fin stor han ræv ud på den grønne mark.Det overlevede den ikke.
Der er ikke skudt/set ræv på området de sidste par år, så min makker var noget overrasket. Så skidt med vi ikke fik hverken rå eller krondyr.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Hesselager

[Image: hc_1481448328188_edit_1481474345357.jpg]

[Image: asgaard.gif]



Tillykke med ræven - det kunne godt se ud til at den døde af "tarmslyng"?[Big Grin]

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#9
kombineret med blyforgiftning ---

--
FKF

ANNA
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by FKF

kombineret med blyforgiftning ---

--
FKF

ANNA


Det var godt nok kobber forgiftning.. [:I]
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#11
Igen en morgen som var perfekt til rævejagt med riffel. [Smile]

Jeg skød denne hanræv fra samme sted - "Rø......"- hvorfra jeg skød den sidste. Også det samme "mønster"!

[Image: 5.%20raeligv%202017_zpsi7goirja.jpg]

Swift

[Image: logo1mini.jpg]
Svar
#12
Det er rævekoldt[Wink] men lokkede da lige en fin han ræv frem her til morgen det er jo godt nok regulering nu og ikke jagt men det er vist ok at forsætte tråden fik ham frem 0802 og han forsvandt hurtig over en bakke men et hare skrig fik ham tilbage og en tsx fra 6,5x55 fik ham til jorden han løftede dog hovedet så skød lige en ekstra gang afstand 83 meter, så en anden ræv på et andet sted iaftes men det var ret mørkt og der var grene i vejen så undlod at skyde men det skal da prøves igen måske iaften [:p]
Svar
#13
Onsdag d. 8/2 stod i rævens tegn.
-2 grader og 8m/s - behøver jeg sige det var lidt råt?
Vinden var jeg ikke imponeret af, men det skulle forsøges alligevel.
Efter 15min i stigen, der hvor vores lille skov rammer sø-remisen, kom en rå og et lam hastigt ned imod mig. I bagklogskabens lys ved jeg nok godt hvad de flygtede fra.
Pudsig opførsel, tænkte jeg.
Skulle der være så skulle det være nu - NordicPredator kaldet blev ført til munden. 1 minuts pause og så kalde i 10 sekunder. Den stod på hareskrig og den fik ikke for lidt - den skulle jo have noget gas i den hårde vind (som førte væk fra skoven hvor rævene "burde" være i dette tilfælde).
Ud af skoven kom ræven pilende direkte imod mig, under tårnet og 80m længere "bagud". I farten var hverken butlercreek skubbet til side og ejheller var jeg klarpå en SÅ prompte reaktion fra ræven.
Kaldede hurtigt igen, klar, parat og hun satte sig ned på 37m afstand af mig. Hun dejsede om hvor hun sad.
Skudt med 300wm PPU 180grains spidsskarp.
En pæn lille tæve, som jeg ikke vurderer er ret gammel. Måske én af de 5 hvalpe fra sidste forår fra graven i skoven.
Bælgen blev sendt til garvning i går, og jeg drømmer mig allerede tilbage til tårnet og kulden!
[Image: 2BAADA91-E6A1-4252-8408-5BBA5129FAEE_zpsh2ksktll.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#14
.300 Win Mag 180 gr................ A bit overkill
H
Hogmeister
Svar
#15
Det har du sagt før "Meister". Endnu en gang er jeg tildels uenig med dig.
Jeg oplever en fantastisk effekt med 300wm og spidsskarp. Hullerne på både indgang og udgang er ikke større end selve projektilet - ergo perfekt til en pels som skal bruges.
Jeg KUNNE bruge en mindre kaliber, men med ovenstående in mente, en eminent samling af spidsskarp samt at jeg med min 300wm skyder oveni min jagtammunition på 100m. Ja, så er der sgu ikke behov for at bruge andet, selvom det er en god grund til at handle mere til våbenskabet.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)