Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lyddæmpere til sverige - hvis de blir licensfri!
#1
Det er altid godt at tage bekymringer på forskud:

DJ har som et programpunkt at få fjernet kravet om tilladelse til lyddæmpere. Det lyder jo umiddelbart godt. MEN for os der jager i Sverige giver det så vidt jeg kan se et kæmpe problem. Er der en formand, der har kendskab nok til de svenske regler til at af-eller bekræfte følgende:

Grunden til at vi kan tage lyddæmpere med til Sverige uden en indførselstilladelse er, at vi har en dansk våbentilladelse til dæmperen (så langt er jeg med - det står på tullverkets hjemmeside og i den svenske våbenlovgivning: En dansk tilladelse sidestilles nemlig efter svensk lovgivning med en svensk). Det eneste der skal til er altså en tolddeklaration ved ind og udførsel. HVis Danmark afskaffer våbentilladelser til dæmpere (og Sverige ikke gør det samme), så skal danske jægere efter min forståelse HVER GANG de tager til Sverige med en lyddæmper søge en svensk importtilladelse hos det svenske politi,lige som nordmænd skal i dag (lyddæmpere kræver ikke tilladelse i Norge). Der er som bekendt både gebyr og VENTETID på svenske tilladelser.

Jeg har korresponderet med DJ, der påstår at det ikke er et problem fordi en importtilladelse og en tolddeklaration er det samme og at man altså vil kunne klare sig med en tolddeklaration selv om man ikke har en dansk tilladelse! Er det rigtigt? Jeg mener tolddeklaration og importtilladelse er to helt forskellige ting og vil gerne have noget der kan dokumentere det så jeg kan gøre DJ klart hvilket problem de forsøger at skabe. Eller endnu bedre - få dokumenteret, at DJ har ret, så jeg ikke behøver hidse mig op over det [Big Grin]

9,3*57
9,3*57
Svar
#2
DJ vrøvler.
Hvis der ikke længere er tilladelse til lyddæmper i DK, så MÅ DU IKKE TAGE DEN MED TIL SVERIGE.
Normændene har et rent helvede.
Hvis der ikke er nummer på din dæmper, må du HELLER IKKE tage den med til Sverige, da de kræver serienummer på alle licenspligtige dele.

Samme problem opstår med resten af Europa, og især Tyskland.

Så det vil være et selvmål, at afskaffe tilladelserne på lyddæmper.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#3
@n a: Det er for en gangs skyld ærgerligt at have ret[}Smile]. Har du noget på tryk/link fra nettet som jeg kan henvise til når jeg får blodtrykket langt nok ned til at skrive et høfligt svar til DJ. Link til tullverket og det svenske politi har jeg selv mulighed for at hekse frem.

9,3*57
9,3*57
Svar
#4
Der skal jo heller ikke tilladelse til et haglgrevær og dem kan man jo godt finde ud af at ta' med til Sverige og skrive i våbenpas
Svar
#5
Ja men der anser man det som et våben, og derfor kan det skrives i våbenpasset for 1 år af gangen (når du har betalt dit Danske jagttegn)
Og som de fleste burde vide, så er en lyddæmper IKKE hverken et våben eller en våbendel, hvorfor den ikke kan skrives ind i våbenpasset.
Dæmperen er derimod et våbenTILBEHØR på linje med en rem, kikkert eller rembøjle. Dette tilbehør er dog omfattet af våbenloven


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#6
Vi skal blot have et våben og våbentilbehørspas.

Så kan Potter og natkikkerter komme med over grænsen, uden toldbøvl hver gang.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Det er sådan noget der får mig til at afsky EU. Man har valgt at detailregulere med våbenpasset helt ned i, om et våben f.eks. ligner et militærvåben. Samtidig gør man det ikke ordentligt, fordi man ikke giver plads til de forskellige ordninger der er i medlemslandene vedr. f.eks. lyddæmpere.

Men lige præcist her tror jeg ikke vi behøver at bekymre os. Vi har lige fået lov til at have de farlige farlige lyddæmpere, og med endnu en rocker/bandepakke på vej, er der intet der tyder på at livet bliver nemmere for jægere og skytter. Så jeg tror ikke på, at DJ kommer igennem med at fjerne kravet om tilladelse på lyddæmpere.

For resten kunne jeg ikke drømme om at tolddeklarere min dæmper når jeg tager til og fra Sverige. jeg har den 100% lovligt når jeg er i Sverige og jeg har den 100% lovligt når jeg er i Danmark. Linjen mellem de to lande er så tynd, så en svær mand som jeg ikke kan være på den, jeg er altid enten i Danmark eller i Sverige [}Smile]

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Det DJ burde kæmpe for omkring lyddæmpere er først og fremmest idiotiet omkring løbetid på de tilladelser..

Af totalt uforklarlige grunde har man valgt at lyddæmper-tilladelser kun skal gælde i 5 år.

D.v.s man har reelt givet tilladelseskontorerne dobbelt så meget arbejde på dem, som på riflerne, men man får ikke noget ud af det, for tilladelsen er jo gratis.. D.v.s eneste udbytte af "5-års-løbetiden" er ekstra bureaukrati --- [xx(][:0][B)][:o)]

Man kan sige meget omkring lyddæmpere, men uden et skydevåben er de stort set kun brugbare som brevvægte, så derfor ses den af myndighederne som en våbendel. Dæmperne har kun en funktion sammen med et skydevåben, på samme måde som et aftrækkerhus, eller et bundstykke..
Et aftrækkerhus kan alle blive enige om er en våbendel, på trods af det faktum at denne del er totalt uskadelig uden resten af våbnet.
Det samme gælder en lyddæmper ..

Forskellen ligger i funktionen .. Et våben kan ikke fungere uden aftrækker, men kan fint fungere uden lyddæmper.

Ligesom magasiner, er lyddæmpere, sigtekikkerter, bipods o.s.v. Våben-tilbehør og burde som sådan ikke kræve tilladelse at eje --

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Løbetiden på 5 år er bestemt i våbenloven, så den kunne man ikke ændre administrativt, ligesom man kunne med adgangen til overhovedet at få tilladelserne.

Men man kunne måske bare indføre i våbentilladelsen til riflen, at den samtidig giver tilladelse til at erhverve og bruge lyddæmper, ligesom våbentilladelsen også er en tilladelse til at købe ammunition til våbnet. Det er egentlig mægtig smart, for pling-plingeling er lyddæmperen på tilladelse, så den kan indføres i Sverige, og vel egentlig også sneget med ind i våbenpasset. På én eller anden måde.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
@lasse.
Ja, dæmperen er lovlig i begge lande.

Men man har ikke lov til at udføre den uden tilladelse.

Det samme med natkikkerten. Derfor gør jeg det hver gang, jeg tør simpelthen ikke andet.

Vil ikke stemples som våben(dels)smugler og miste retten til at have mine våben og dermed min livsstil

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with Viper-Flex® ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
@Lasse

.. gneeek ... havde ikke lige fanget finurligheden omkring tilladelsers gyldighed afhængig af våbenlovens paragraffer .. [:I]

(Det er stadigvæk idiotisk.....[}Smile] )

M.h.t. at indføre lyddæmper i våbentilladelsen, så er det faktisk en god løsning, så længe man ikke kræver at lyddæmperens nummer skal være med på tilladelsen, så ville man være tvunget til at købe en lyddæmper til hver riffel, og uden et indskrevet nummer på dæmperen, ville det så være lovligt at tage den med til Sverige?

--- [:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Nahhh, det kan sku godt være det ikke var helt gennemtænkt.

Det kræver jo i hvert fald en lovændring eftersom tilladelser til rifler gælder 10 år, og til lyddæmpere kun 5. Og selvfølgelig skulle der ikke stå nummer i tilladelsen, det skulle bare være en generel tilladelse til at købe en lyddæmper hvis man har lyst, ligesom tilladelsen til at købe ammunition er generel men uden tvang.

Jeg vil da tro, at når man på den måde har tilladelse til lyddæmperen, kan man tage den med til Sverige ligesom man kan tage ammunition med, men jeg kan ikke lige greje om dæmperens nummer skal stå på tilladelsen, så godt er jeg ikke inde i de svenske regler.

Ville det være farbart at købe en lyddæmper der fra fabrikken er uden nummer, og så få hugget samme nummer i dæmperen som i den pibe dæmperen skal sidde på?

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Der kræves en specifik Dansk tilladelse med serienummer, for at dæmperen lovligt kan inddeklareres og medtages i Sverige.
Kravet er at der er en gyldig tilladelse til den specifikke lyddæmper i hjemlandet.
De3rfor har Nordmænd et rent helvede, hvis de skal medtage dæmper til Sverige.
Og forvent endeligt ikke at det bliver lettere når det gælder Tyskland.
Tag nu bare at nyde de gratis glæder som vi her kan få fra politimyndighederne [Smile]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Man skulle jo bare kunne vælge frit ..

Har du en våbentilladelse kan du købe en dæmper, med eller uden nummer, køber du en dæmper med nummer, kan du registrere den, præcis som med et haglvåben, og dermed tage den med til udlandet.

Bliver du kontrolleret på jagt, med en dæmper monteret på din riffel, kan du bare vise din riffel-tilladelse ..
= Politiet er tilfredsstillet ... Du HAR faktisk lov til at have dæmperen

Dæmpere kan købes af alle med en riffel-tilladelse .. Forhandleren tager en kopi af tilladelsen, og hæfter sammen med fakturaen ..
= Bureaukratiet er tilfredsstillet (Næppe .[xx(][:I][Big Grin]) .. Salget af en dæmper er registreret til en specifik person, som faktisk har lov til at købe og besidde dæmperen.

Hvor svært kan det være ???[^]:

Ændring til våbenlovens §6d .. stk. 2 tilføjes:

"Tilladelse til riffel giver samtidig tilladelse til at erhverve, besidde og anvende lyddæmper, beregnet til montering på riflen"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Dravis
Det ændre vel ikke på problemer i udlandet, hvor der kræves en specifik tilladelse på en nummereret dæmperø


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#16
Det er jo i grunden et meget dybt dilemma. Det mest praktiske ville være, hvis EU lavede fælles regler for alle medlemslandene. Så skulle dæmperne enten på tilladelse og indskrives i passene, eller også skulle de ikke, og så kunne man bare tage dem med ligesom sin sigtekikkert.

Men når man ser hvor grundigt EU kan kludre med detaillovgivning, så ønsker vi jo i virkeligheden ikke denne løsning. Så ender det jo med, at ingen må have andet end et S/S haglgevær og en fuldskæftet Mauser.

Så jeg tror i grunden bare vi skal være tilfredse med, at vi kan få en gratis tilladelse til dæmperen, og så lade det være ved det. Jeg synes i hvert fald at fordelene ved at have tilladelsen overstiger ulemperne ved ikke at have dem på tilladelse.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Når det forhåbentligt snart bliver slut med papirtilladelser, så er problemet til at overse.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#18
@n/a

Derfor netop denne linje øverst i mit sidste indlæg:

Citat:quote:

Har du en våbentilladelse kan du købe en dæmper, med eller uden nummer, køber du en dæmper med nummer, kan du registrere den, præcis som med et haglvåben, og dermed tage den med til udlandet.



[^]

Men, som Lasse skriver skal vi nok bare være glade for at vi faktisk må bruge og eje dæmperne, og så håbe på at der bliver bygget nogle gode brugbare digitale systemer til at håndtere "bureaukratiet" via internettet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)