Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan råvildt skydes forsvarligt med Hagl?
#1
Denne artikel findes i sidste nummer af Mit jagtblad.

I artiklen, skrevet af Kim Lindgren, skriver han: "Forenklet sagt sker der noget alvorligt i råvildtkroppen, når tilstrækkeligt mange små hagl i et og samme split sekund rammer dyret udvendigt på bladet (de vitale dele). Haglene behøver ikke at trænge ind i de vitale dele for at dyret dør, men de mange hagls anslag i råvildtkroppen udløser en øjeblikkelig chockvirkning."

Mon ikke det er lidt for forenklet. Det stemmer ikke helt overens med de erfaringer jeg har med at skyde råvildt med hagl.
Jeg også ofte oplevet det Kim berskriver, men har altid fundet hagl på udgangssiden. Typisk har de siddet lige under skindet. Jeg har dog også andre oplevelser som ikke stemmer overens med dette.

Det jeg hører på paroler rundt omkring er, brug ikke for små hagl til ræv og råvildt. Hvis ikke haglene behøver at trænge ind i de vitale dele, bør vi så ikke foretrække små hagl for, at få så mange anslagspunkter på kroppen som muligt.

Nej, vi behøver så store hagl, at de trænger ind i de vitale dele. Selv bruger jeg kun tungsten i hagl nr. 5. Det svarer til blyhagl nr. 4, hvilket igen svarer til stålhagl nr. 2. På trods af det, har jeg flere gange oplevet, at råvildt skudt på under 20 meters afstand, fortsætter, selv med et perfekt skud på bladet. Dette sker i sær hvis en drivende hund er tæt på, for så råvildtet er stresset, og kan sagtens løbe 40-50 meter inden det falder.

Hvad har i andre af erfaringer med hagl til råvildt.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#2
det år jeg havde bedst kanld/fald effekt med råvildt skød jeg 6 stk med Dan arms Super Dove str 6 28 grams blyhagl men den længste var kun max 18 meter væk

helt fantastisk sæson, året efter skød jeg øret af et stillestående dyr på 8 meters afstand, siden harjeg ikke skudt efter råvildt, så jeg har aldrig prøvet stål

jeg syntes altid 6ér hagl gik gennem dyret og sad på indersiden af skindet, jeg brugte også en Fiocci 28 grams samme resultat

36 grams Viri nr 5 gik helt igennem men dræbte slet ikke så overbevisende som super dove nr 6

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#3
hvis jeg bifaldt hagl til råvildt skulle de ikke være mindre end stål i nr 2-3.
men håber da at hagl snart forbydes til råvildt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

hvis jeg bifaldt hagl til råvildt skulle de ikke være mindre end stål i nr 2-3.
men håber da at hagl snart forbydes til råvildt

mvh
Strom, naturgænger



Af de jagtformer jeg har oplevet i forbindelse med Råvildt, er hagl klart det mest effektive.
Gennem mange år har jeg oplevet forskel i succesrate. og fra bunden kan jeg nævne trykjagt med riffel. Succesrate <30%
pursh med riffel, 50-70% succesrate
fællesjagt med små hunde hagl succesrate > 80%
Så hvis former skulle forbydes ville det efter mine erfaringer være Drv og trykjagt med riffel, herefter pürsh med riffel, og allersidst hagl.

Vedrørende chock med haglskud. Så har jeg oplevet at der er størst tendens til chock hvis man skyder på en afstand mellem 8-20m
Min opfattelse er at på meget kort hold virker hagl som et langsomt riffelskud (1 hul i et begrænset område.)potentiel lang flugt
På 8-20m synes der en tendens til stor "smertespredning på stort område" Knald og fald i over 90%
På de længste hold kan der være en tendens til at dyret "vågner" igen. muligvis fordi der ikke er tilstrækkelige mekaniske skader.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#5
hagl er godt til råvildt hvis det drives med omtanke og fornuft og forudgående træning med det gevær som benyttes til jagt

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#6
@na - jeg er ofte enig i hvad du skriver og imponeret over din viden. Men dit seneste indlæg er noget vrøvl i mine ører.
Spørg enhver schweisshundefører - og han vil kunne fortælle dig at succesraten ved haglskud er MEGET lavere end ved riffelskud over en hel sæson.

Men hvis et haglskud træffer hvor det skal så er jeg enig - så er det meget effektivt.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
@Boryx
Er det succesraten for fundet vildt du henviser til. Det er klart at et riffelskud giver væsentligt mere sweiss at gå på end ved et haglskud.

@na
Jeg er med på at der på drivjagt efter råvildt,med riffel, ofte er en særdeles ringe skudstatistiK.
Tallene for purshjagterne med riffel vil jeg derimod tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved. Overordnet set er det den jagtform på råvildt, der giver færrest anskydninger og de anskydninger der er, giver klart den største successrate hos sweisshundeføreren for at blive fundet.

De nævnte skudafstande Der bliver nævnt er jeg derimod HELT enig med Jørgen i.

Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#8
Hej

Hagl kan fint bruges til råvildt. Jeg har skudt en del råvildt på hagl, men aldrig på afstande på over 15 meter. Det er dog flere år siden jeg har skudt råvildt med hagl. Jeg skyder dem hellere med riffel. Konsortiet jeg er med i driver næsten kun trykjagt med riffel, og det har gjort at succesraten er tæt på 100%, altså 1 skud per nedlagt vildt. Tidligere hvor vi drev hagljagt i skoven og vi skød 6-10 dyr var der desværre ofte skudt "forbi" til 2-4 stykker råvildt også. Dengang var eftersøg ikke så brugt og jeg er ikke i tvivl at en del har lagt dødt relativt kort fra anskudsstedet. I dag bliver alt eftersøgt med mindre man kan se kugleslaget i jorden.

Men hagl til råvildt kræver disiplin og respekt for skudafstand som jeg ikke synes bør overstige 15 meter, men jeg foretrækker selv kugle.
Svar
#9
Med de nye premium og kobber projektiler
skal man nok overveje at eftersøge selv ved tydeligt kuglenedslag jorden

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#10
hagl til råvildt er effektiv hvis afstanden og haglene er det rette med hensyn til anskydninger med hagl er der jo nogen menesker der ikke formår at skyde godt med hagl til løbene vildt eller generalt til vildt fordelen med en riffel er at den enten skyder helt forbi eller rammer og dyret dør hurtig hvor der med hagl sjældent er at man skyder rent forbi uden at dyret får et hagl eller 2 dette kan de dog ofte godt overleve. og hvis ikke vi måtte bruge hagl en del af de steder jeg kommer bliver der ikke skudt nok rådyr
Svar
#11
@Klokker - nej det jeg hentyder til er at skudstatestikken med hagl er dårligere end med riffel.
Men vi skal passe på ikke at blande begreberne sammen, det er ikke fordi at haglskuddet er mindre effektivt til at slå ihjel at Skudstatestikken er dårligere.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Ud fra et odontologisk/økonomisk synspunkt kan det være særdeles ubehageligt at sætte tænderne i et stålhagl, når råvildtet skal fortæres. Så klart hellere kugler til råvildt.
Svar
#13
Et lille men provokerende spørgsmål.
Hvis hagl blev forbudt til råvildt. Ville der så ikke være en hulans masse steder hvor man ikke forsvarligt kunne jage råvildt (kuglefang, risiko for rester af kugler som driller naboen ???????)
Hvis alt det råvildt der skydes hvert år pludselig skulle skydes med riffel, kunne jeg godt frygte at der ville opstå et antal sager


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by kka

Ud fra et odontologisk/økonomisk synspunkt kan det være særdeles ubehageligt at sætte tænderne i et stålhagl, når råvildtet skal fortæres. Så klart hellere kugler til råvildt.



OGSÅ derfor bruger jeg tungsten.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#15
altså skyde råvildt med tungsten. Smile og økonomi i samme sætning.
Nå men jeg støder tit på stålhagl i fuglevildt og har ikke smadret nogen tænder endnu, men man kan også tænke over hvad man tygger i før man laver rutinen.

Jeg har ingen problemer med at skyde råvildt med haglgevær, men jeg har problemer med jægere som har en dårlig afstandsbedømmelse og dårlig selvjustits. Det sker både med riffel og hagl.

Hvis man overholder maks afstand med hagl så er det en uhyrlig effektiv dræber, men utrolig hurtigt så bliver effektiviteten meget lav. Der er mere sikkerhed for drab med kugle hvis skytten ikke er helt optimalt forberedt.

Det her med at al råvildt kan skydes med kugle er utopi. Der er ikke tid og plads nok til at foretage den fornødne regulering.

Jagt med haglgevær efter råvildt kan være utroligt spændende og meget givtigt for både bestand og jæger.

Hvordan er bestanden egentlig reguleret på Bornholm?
Svar
#16
Citat:quote:

quote:Originally posted by kka

Ud fra et odontologisk/økonomisk synspunkt kan det være særdeles ubehageligt at sætte tænderne i et stålhagl, når råvildtet skal fortæres. Så klart hellere kugler til råvildt.

OGSÅ derfor bruger jeg tungsten.

Venlig hilsen

JCK


Øhhh ... Tungsten = metallisk Wolfram = et af de hårdeste metaller man kender ..

De fleste tungstens-hagl jeg har set er fremstillet med wolfram-spåner i en ret blød "matrix" af "polymerer" ( = epoxy) ofte er der flere ret grove ( < 0,5 mm ) skarptkantede wolfram-"korn" i haglene.

F. eks. "Hevi-shot" som er meget populære, promoveres faktisk som "better patterning because of their extreme hardness" Altså markedsføres de som værende hårdere end selv stålhagl ..

Dem vil jeg meget nødigt bide ret hårdt i .. [xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by n a

Et lille men provokerende spørgsmål.
Hvis hagl blev forbudt til råvildt. Ville der så ikke være en hulans masse steder hvor man ikke forsvarligt kunne jage råvildt (kuglefang, risiko for rester af kugler som driller naboen ???????)
Hvis alt det råvildt der skydes hvert år pludselig skulle skydes med riffel, kunne jeg godt frygte at der ville opstå et antal sager


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Provokation [}Smile]
Kan du ikke bygge nogle blyfri brenneke, som virker [:o)]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Klokker - nej det jeg hentyder til er at skudstatestikken med hagl er dårligere end med riffel.
Men vi skal passe på ikke at blande begreberne sammen, det er ikke fordi at haglskuddet er mindre effektivt til at slå ihjel at Skudstatestikken er dårligere.

//Boryx

Jamen så er vi ganske enige. [Smile][Smile]
Det rejser så en helt anden problematik. jeg har fra flere schweisshundeførere hørt, at med stålhaglene opleves en del gennemskud hvorfor råvildtet opfører sig anderledes, eller måske nærmere som ved en riffelkugle, altså at de løber ufortrødent videre for efterfølgende at forende. Jeg efterlyser en lidt anden indstilling fra hagljægerne når der er skudt til råvildt, der ikke er umiddelbart leveret.Ofte hører man: "Der var slet ingen træf på det stykke vildt der"
Umiddelbart burde alle skud hvor der "overhovedet ikke er træf" eftersøges med dertil egnet hund, eftersom dyret i mange tilfælde alligevel er truffet af hagl og i temmeligt mange tilfælde kan opsamles efter en kort flugt Sidstnævnte har jeg fra en registreret schweisshundefører.
Jeg sidder selv med en lidt bitter fornemmelse i munden efter jeg den 2. oktober i år leverede et haglskud forbi til et stykke råvildt. Jeg stolede på en medjæger, der fra sin vinkel, "med sikkerhed" kunne se jeg havde ramt helt ved siden af, Der burde jeg sku have sat en hund på. Om ikke andet for at få ro i sjælen.

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"



Alt kød under 400 gram betegnes som pålæg
Svar
#19
Min erfaringer omkring haglskud til råvildt på under 15 meters afstand er, at et velplaceret skud jernhagl str. 4-5 dræber dyret særdeles effektivt.
Det er absolut mit indtryk, at den væsentligste årsag til anskydninger af råvildt med både hagl og kugle er skyttefejl.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)