Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test af Swarovski X5i 5-25x56 – Den ”næsten” perfe
#1
Test af Swarovski X5i 5-25x56 – Den ”næsten” perfekte kikkert

I denne omgang tester jeg Swarovski’s nyeste satsning på lang distance segmentet indenfor sigtekikkerter. Det drejer sig om X5i 5-25x56. Relateret til Danmark vil den gavne mest til jagtfeltskydninger og til os få nørder som dyrker lang distance skydning.

[Image: 2016-07-03%2019.31.47%202_zpsuuz2lu3c.jpg]

Inden mine tanker for alvor kommer ud, vil jeg give en reference på hvorfor jeg er i stand til overhovedet skrive noget om kikkerter. Gennem de 5 år jeg for alvor har interesseret mig for langdistance skydning, inden for de sidste 2 år som hvor jeg også har opnået nogle gode resultater med det, samt de 7 år hvor jeg har dyrket jagtfeltskydning fra totalt begynder, til gennemsnitlig skytte, har jeg brugt over 15 forskellige kikkerter. Disse har været fra billige Bushnell klasse kikkerter, til den mere gennemsnitlige Vortex klasse kikkerter, til kvalitets kikkerter både indenfor jagt og distance segmentet. Især i kvalitets segmentet har jeg ihærdigt forsøgt at finde den perfekte kikkert, hvor jeg har brugt 3 forskellige S&B PM2, 2 forskellige Kahles K624i, 2 forskellige Swarovski Z6i, Zeiss V8, IOR Recon 4-28, Vortex Razor Gen2, Hensholdt, Nightforce, Minox ZE TAC og nu denne Swarovski X5i. Trygt at sige, er der fyret en masse penge af på kikkerter, dog var nogen af dem lånte. Det at prøve så mange forskellige giver naturligvis en masse læring og viden om kikkerter.

Testen af X5i baserer sig på 2 måneders intensiv brug, både på bane, konkurrencer, udlandet og jagt.

Førstehånds indtrykkene var overraskende gode. Med det samme opdager man et helt nyt kliktårn system fra Swarovski (denne vender vi tilbage til), gode klare indikatorer for zoom niveau, et lyssystem som minder om Z6i serien (dog lidt bedre), overraskende let ift. sin størrelse, dejlig parallakse justering uden tal (som er det bedste for skytten) og så den klare optik, hvor man får oplevelsen af at kigge igennem noget som gør det bedre end ens egne øjne.

Med denne X5i har Swarovski samtidigt introduceret et helt nyt klik system. Altså helt fra bunden, med et nyt mekanisk system som er finere end alt andet på markedet i dag. At denne nyhed ikke har slået mere igennem overrasker mig særdeles meget! Nyheden kan direkte sammenlignes med innovation i bilbranchen hvor man gik fra bladfjedre spiralfjedre. Systemet gør at klikkene bliver mere nøjagtige, men også holder nøjagtigheden bedre over længere tid. Dette sker netop ved at anvende spiralfjedre til klikkene, hvorimod alle andre kikkerter på markedet anvender bladfjedre til dette.

[Image: K14_zpsxnk85pxf.jpg]

En ting er at skrive om systemet, men det skulle jo også testes i virkeligheden. Måden at teste kliknøjagtighed er ved hjælp af en ”Tall target test”. Den test kan også afsløre om kikkertern er monteret lige/skævt. Testen foregår ved at skyde minimum 3 grupper på en 2 meter høj skive. For alle 3 grupper sigter man på den samme plet i bunden af skiven. Efter første gruppe klikker man f.eks. 100 klik og skyder en gruppe igen. Derefter klikker man igen 100 klik (totalt 200) og skyder en gruppe igen. Afstanden mellem de tre grupper skal tilsvare nøjagtigt det man har klikket, og grupperne skal være lige. Af alle de kikkerter jeg har haft i hænderne, er denne Swarovski X5i kun den anden som har klaret denne test perfekt. Klikkene passede 100% og grupperne var lige! Endnu et tegn på Swarovski har gang i noget godt med denne model. Kære læser, hvis du vil noget alvorligt med din kikkert, så gå ud og test din egen kikkert!!!

[Image: X5i_Querschnitt_00002_zpsqtzt02g1.jpg]

Klikkene i kikkerten føles desuden rigtig godt, ikke for lette men heller ikke for hårde. Det er nemt at ramme de tal man gerne vil have. Tallene er desuden nemme at se. Retningen af klikkene føles også intuitivt, både højde men også for vind. Selve indskydningen af kikkerten skal man lige vænne sig til. Med det nye klik tårn medfølger et lille værktøj som skal bruges til indskydningen. Jeg har aldrig set noget lignende, men allerede ved anden gang lykkedes det uden at skulle læse manualen.

Og nu til de største fordele ved denne kikkert. Optikken er bedre end alt andet i det samme segment! Ingen andre kikkerter kommer i nærheden. Detaljerne, klarheden, farvegengivelsen, skarpheden, Field of view (FOV), øjeafstanden. At kigge igennem den er som at få et sæt nye øjne.
Udover optikken, er det særligt Field of view som skiller sig ud og imponerer ift. andre kikkerter i dette segment. Man kan simpelt hen se meget mere. Særligt denne egenskab ved kikkerten var med til at sikre mig en 2. plads i en PRS konkurrence. På et mål på 540m, havde jeg klikket en omgang for lidt. Sendte skuddet, men kunne i bunden af kikkerten se opslaget fra projektilet i sandet, i stedet for på skiven. I enhver anden kikkert havde jeg ikke været i stand til at se dette. På den anden side var det alle dens fordele til sammen som sikrede mig en 1. plads til Tactical Long Range Cup i Italien, med kun et forbi skud i hele konkurrencen. Det var en god dag.

Jeg havde også kikkerten med på en masse bukkejagt. Det klarede den også med bravur. Selv om den mindste forstørrelse jo er 5, kunne man sagtens bruge den i en tæt skov hvor den længste afstand var 50m. Selv i skumringen gjorde den det godt, ikke den bedste kikkert til formålet, men det kunne den bruges til. Jeg ville ikke tøve et sekund med kun at eje den som ene kikkert både til jagt og til distance skydning.

Andre nævneværdige fordele er klik spændet, 5-25 modellen kan klikke 24 Mil (82 MOA) hvor 3-18 modellen kan tage hele 34 Mil (116 MOA). Trådkors valget er meget individuelt hvorfor jeg ikke vil komme ind på dette i denne test. Dog er kikkerten kun tilgængelig i anden billedplan.

En anden god feature ved den er Zero lock, samt muligheden for at gå under indskydning (sub zero). Zero lock er super nem at arbejde med, så man nemt kan komme tilbage til udgangspunktet, hvor muligheden for at gå sub zero ikke er noget jeg rigtig bruger, men dejligt at muligheden er der. Parallakse justeringen er nem at bruge, klar og kontant og heldigvis uden tal.

Desværre er det jo ”næsten” den perfekte kikkert. Den største ulempe (for manges vedkommende) er at den kun er tilgængelig i MOA udgaver. Det betyder at man kan vælge at den enten klikker 3,5mm eller 7mm pr. klik på 100m. Det besværliggør bare alt fornuft med afstande, klik og konvertering ift. meter. Der findes et kompromis hvor man kan få mil klik man ved at vælge et personlig ballistisk tårn. Desværre vil dette aldrig ramme det præcise antal klik på alle afstande. Måske kan nogen nøjes, man hvis vil have det perfekte er det bare ikke godt nok.
Det er jo forståeligt at Swarovski vil imødekomme det Amerikanske marked, for der er jo flest penge at hente derovre, men at se bort fra ens hjemmemarked (Europa) er bare ikke i orden Swarovski.

Opsummering: Den dag den bliver tilgængelig i Mil udgaver, den dag bliver X5i den perfekte kikkert. Og den dag køber jeg med sikkerhed en, måske endda to stykker.

Fordele:
Mange - Bare køb den nu!
Optisk overlegen alle andre kikkerter i dette segment (klarhed, farver, skarphed, dybde)
Klik-nøjagtighed
Field of view
Klik-følelsen
Klik-spænd
Øje afstand

Ulemper:
MOA
Besværlig at indskyde
Pris (20.000+)

---
Living to enjoy life!

Flyttet af Kima
---
Living to enjoy life!
Svar
#2
At de ikke laver den i FFP og Mil/Mil sigte/klik er helt uforståeligt for mig. Selv amerikanerne er ved at få øjnene op for alle fordelene ved den opsætning. Jeg synes det er et selvmål af rang!

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Genial test, tak [Smile][8D]

Hvad er bedste pris, som du har fundet ?

Mvh Pete
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

At de ikke laver den i FFP og Mil/Mil sigte/klik er helt uforståeligt for mig. Selv amerikanerne er ved at få øjnene op for alle fordelene ved den opsætning. Jeg synes det er et selvmål af rang!

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.



Jeg er sikker på det blot er spørgsmål om tid før den kommer i Mil, men når man tænker økonomisk er det amerikanske marked så meget større end os alle sammen i europa at jeg godt kan forstå det et sted, men dog stadig uenig Smile

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Genial test, tak [Smile][8D]

Hvad er bedste pris, som du har fundet ?

Mvh Pete



Godt at høre Pete, du har også gang i noget spændende med lysmåling kunne jeg se Smile

Sea-trout i Herning kunne lave den til den skarpeste pris, men har også været fast kunde der i nogle år Smile

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)