Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kombinationsvåben/Drilling til Dansk jagt
#1
Hvad er jeres mening om kombinationsvåbens duelighed eller uduelighed til jagt Danmark, samt kalibervalg, selv mener jeg kal 20/7x57R eller noget lignende da den så også kan bruget til større vildt.
Men er der i det hele taget brugbart?
Svar
#2
Det kommer an på, hvor du kommer på jagt. I de vestjyske plantager er det helt almindeligt at kombivåben må anvendes. Især hvis der skydes kronvildt har det været populært med en drilling. Jeg talte også med en jæger der var glad for drillingen når der kom råvildt for. Han syntes tit han oplevede at de standsede op på 60-80 m afstand og sikrede. Det var for langt til haglgeværet, men meget passende til drilling med åbne sigtemidler.

Det er dog min fornemmelse at man mere og mere går over til at holde småvildtjagt og hjortejagt adskilt, og så have haglgevær med til det ene og riffel til det andet.

Jeg har valgt at vente med at anskaffe drilling til behovet opstår, og det er ikke opstået endnu [Smile]. Skulle det ske, er jeg helt enig i, at 20/7x57 er noget nær ideelt.

Jeg kan ikke lade være med at fortælle om dengang en nabojæger på en drivjagt fik en kæmpechance til kronvildt. Der blev sagt på parolen at der var set friske spor af kronvildt, så de der havde kombivåben eller riffel med måtte bruge det. Min nabojæger havde en Valmet 412S, så han skiftede O/U haglløbet ud med bockbüchsflinteløbet, og så var han klar. Så skete det meget heldige at hjorten kom ud til venstre for ham. Han var en glimrende lerdueskytte, så han svingede bøssen igennem og skød et skud en halv meter foran hjorten. Problemet var, at han var så vant til at skyde lerduer med geværet, at han holdt alt for langt foran med riflen. Hans ansigtsudtryk da han stod med tomt gevær og hjorten lige så stille forsvandt var ubetaleligt [Big Grin]

P.S. Jeg gider ikke sige noget om sikkerhedsovervejelserne ved kombivåben, jeg ved du har styr på den ende.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
kommer på en del jagter specielt i det sønderjyske hvor der kan forekomme kronvildt, og der er tilladt at bruge kugle, jeg ville så vælge en 7x65 som minimum, men det jo en smags sag Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#4
bin there, done that, sold it [Smile]

mente på et tidspunkt jeg ville prøve den vestjyske model med én bøsse til det meste jagt.

efter nogle år (hvor stakkels NP prøvede at få aftrækket på en merkel til at gå lige så let og rent som min 1900 ) blev den stillet til side: jeg kunne ikke affinde mig med en anden balance, aftrækket og kun en kugle.
så den blev solgt og zeiss'n 1-4 byttet til en 3-12 som kunne bruges på en repeterriffel [:p]

den var heller ikke så velset på fællesjagter hvor der tit blev spurgt om der var kugle i kammeret - hvad der sjældent var.

mvh
Strom, naturgænger

PS det var 12 / 7x57
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by lunderskov

kommer på en del jagter specielt i det sønderjyske hvor der kan forekomme kronvildt, og der er tilladt at bruge kugle, jeg ville så vælge en 7x65 som minimum, men det jo en smags sag Smile



7x65 eller 7x57 er et fedt. En god kugle, så falder de for begge kalibre, uden problemer

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Har valgt en 20-20 76 7x65R man skal bare huske at skifte til kugle og omvendt, der skal trænes og trænes og og trænes for at blive dus med den, den skyder ikke som en over & under og den falder ikke som en riffel.

m.v.h. Rasmussen45.
Ost og rødvin er godt
Svar
#7
Mit foretrukne er en drilling fra Ferlack i 16/70 7x57R.

Der er 3 grunde til, at det lige blev den.

1. Kaliber 16/70. Jeg bruger ikke andet.
2. Kuglekaliberet er med rand, og 7x57R opfylder rigeligt kravene til anslagsenergi.
3. Løbslængde på 70 cm.

I jagtsæsonen bruger jeg ikke andet, med mindre der er tale om decideret riffeljagt.

Jeg synes det går helt Ok, både med hagl og med kugle.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#8
Lad være med at købe sådan en svensknøgle
Husk en svensknøgle kan i terorien tage alle møtrikker men mange profesionelle Mekanikker og håndværkere har altså et sæt fastnøgler

7x57R er et godt kaliber men låsekonstruktionen er håbløs i kombinationsvåben

Få paronen inden du tager afsted og bestem dig for hvad du vil skyde på jagten og så
Nyd synet af det du ikke kan skyde den dag.

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#9
Altså når jeg skriver 7x57 og vi snakker drilling, så mener jeg selvfølgelig 7x57 R, det troede jeg egentlig også I andre gjorde. Det var kalibervalget forstået som "Stor nok, men ikke for stor" jeg kommenterede på, ikke det præcise hylster.

Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Jeg forstod dig udemærket Lasse, men er den en mening om Bochbuchgevær?
Svar
#11
Jeg har haft en BBF tidligere, og jeg manglede altid 2 haglskud. Jeg har i den forbindelse også solgt den da jeg har fået sendt et riffel skud i en 45gr vinkel ved en fejl efter en due..

En BBF er god til eftersøgnings folket hvor jeg ved mange hundefører har dem til eftersøgning.

Skulle jeg vælge drilling så blev det en 20/20 8x57IRS,7x57R, 7x65R, eller 9.3x74R.
Har prøveskudt et par kombivåben uden Rand og det er bare nemmere og få en rand partron ud af dem.

Fandt jeg pengene så blev der købt en drilling. det er der slet ikke tvivl om. Den er også fin i hytten efter en gris. [:p]

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
260 AI, 30.06
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#12
Jeg har ladet en del 30R Blaser og den vil jeg anbefale hvis du ikke kan lade være med at købe en svensknøgle

222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960 jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#13
Man køber da ikke en Bockbüchse.
Rigtige mænd går på jagt med et kød orgel [Big Grin] [Big Grin]

Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#14
Helt fint hvis du har jagten til det, er også super hvis man feks går efter snepper i hegn og møder kronvildt/dåvildt eller også råvildt på længere hold end haglene rækker

7x57R er super til de ofte kortpibede kombi'er, en 7x65R er også fin men brænder mere unødvendig krudt i forhold til 7x57R

En skam at 8,5x63R ikke er mere populær [Wink]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#15
Bockbüchse: Jeg har en 5,6x52R og 12/70(1,200 kr hos Lauritz) med en Meopta 1-4x24 K-Dot på ryggen. Den er købt til at hænge på ATV'en, når jeg er i skoven i anden ærinde, dvs krager, ræv og "nødstilfælde". Haglløbet samskyder godt og laver et godt samlet haglskud (stål) 40-50 meter ude, så det er kun at vente lidt eller tælle til 2[Big Grin][:o)]

I Sverige er BBF'er i klasse 2 meget billige.

Hvis det er til jagt i Jylland ville jeg nok gå op til min. 6,5x57 til riffelløbet og helst en drilling (det er et relativt tungt våben).

mvh Thorlak

NB: Det hedder ikke svensknøgle, men skiftenøgle.

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Ja Thorlak min tanke er jo til evt jagt i Jylland og måske Sverige, men inden jeg evt. investerer vil jeg jo gerne vide lidt om andres erfaringer, jeg hælder nok mest til drilling i 20, eller 16 hvis prisen er rigtig med et kugle kaliber så der kan skydes alt i Danmark forekommende vildt.
altså ikke en klasse 2.
Jeg tror at årsagen til at klasse 2 er så billige i sverige er grisenes ankomst.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)