Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klar til kold jagt
#1
Så er der pakket spritbrænder, og alle batterier til varmeundertøjet er ladet fuld op.
Skal på bevægelsesjagt v. Oksbøl i morgen sammen med Dowteren.
Forhåbentlig blodig beretning følger i morgen.
Kæft jeg tror det bliver koldt, minus 5-10 grader og 10-15 meter vind.
Har planer om at skyde 3 stk. Kronvildt lige fra starten, slæbe dem sammen og lægge mig imellem dem

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Det lyder spænende og som om det kan blive lidt frisk[Big Grin]
Knæk og Bræk[Smile]

Ps: glæder mig til beretningen.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#3
Knæk og bræk herfra, vi har minus 19 her til morgen...
Svar
#4
Oksbøl viser da pt. 4-6m/s [:o)][:o)]

Knæk & bræk!

Mvh

Niels.
Mvh

Niels.
Svar
#5
Bliver det helt slemt må du lave en Revenant - af med tøjet og ind i dunken på et af dyrene Smile

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Perfekt vejr let frost og let vind, det kan da godt få de kære krondyr ud og løbe.
Jeg må have misforstået noget trods det var en indbygget varmedunk du har midt på kroppen.
Knæk og bræk til jer
Svar
#7
Hjemme igen efter en " frisk" dag.
" Teknikkn " virkede - jeg havde købt alverdens nyeste tøj med indbygget el- varme og det virkede, måtte faktisk skrue ned på et tidspunkt.
Selve jagten var også perfekt, god parole - god organisation - transport, der var virkelig styr på tingene.
Som Max375 skriver, var vejret åbenbart perfekt til at få krondyrene til at rende og de var da også rendt af H til, næsten alle sammen. Ved paraden sagde jagtlederen at dagen ville gå over i historien - rent udbyttemæssigt som den dårligste nogensinde i Skovdistrekt Vestjylland og der var aldrig set så lidt kronvildt.
Der blev skudt 10 krondyr og 2 rådyr og kun set ganske få mere.
På " den samme" jagt sidste år, blev der skudt 53 krondyr.
Jeg så spejlet af et dyr og Lars ML så en 6-8 stykker mellem træerne.
Dog stjal hans sidepost en klar skudchance fra Lars, en hind kom ud på sporet 50 meter fra Lars og 150 meter fra hans nabopost, mens Lars var ved at liste riflen over til den anden side, skød naboposten hinden[Sad!]

Ovenstående giver selvfølgelig grund til reflektion.
Skal man sige " det var det og aldrig igen" ?
Det ved jeg ikke lige nu.
Det er jo en dyr jagt.
4700,- for at være ude og få lidt frisk luft er sgu mange penge, det kunne jeg have fået en brugt riffel for eller 1/3 ny kikkert og jeg trænger så forfærdeligt[Wink]

Dog må man have i tankerne, at rigtig mange af deltagerne var med for 2.3.4.5. gang og efter hvad man hørte plejede det at være rigtig gode jagter.
Så nu skal dagen lige bundfælde sig, så ser vi til næste år.
Tak til Lars for samværet - det var jo en hyggelig dag.

PS. Løb på Thomas Christensen ( Skovfogedeleven - Ketchup - kært barn har mange navne - nu ville han bare kaldes Skat[Big Grin][Big Grin])
Skulle hilse og han lovede at stille op til en feltskydning ( tror jeg nok - jeg bruger høreapparater og de suser sådan i vinden ) [Big Grin]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
Tak for beretningen.[Smile]
Ærgerligt krondyrene ikke var hjemme, nå man nu er kommet af sted på sådan en jagt, håber man jo også på at få et par muligheder. Men frisk luft det fik i da[Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#9
I betragtning af at disse jagter kun har ét formål - nemlig at få REDUCERET bestanden( slå ihjel!), må udbyttet siges at være pauvert i forhold til indsatsen. Det er jo ikke kun 4700(beskattede!)kr, men også 1-2 arbejdsdage til skydeprøve/jagt(løntab), der bruges på forehavendet.
Hvis du fremover vil have større udbytte, må du få aflæst afvigte bevægelsesjagtssæson vildtudbytte hos de enkelte de distrikter i NS's regi, og planlægge derefter.

Tog en bevægelsesjagt for min hustru( hun gad ikke, da hun så vejrudsigtenWink i Kærgaard Plantage, og det var et flop, selvom jeg skød en smalhind. Få dyr og for store HÅRDHALSEDE hunde( er det ruhårsklubben, der er entreret med?), hvilket resulterede i "så du røgen" situationer, når der endelig kom et stk vildt blæsende forbi. Hvorfor der ikke bruges stødende hunde med hals, forstår jeg ikke....

Har også prøvet premieretrykjagt i Midtjylland( blev anbragt i rimeligt frisk renafdrift, markeret med flagrende bånd, og så INTET!)
Større vildtudbytte, men jagten blev, for mig, skæmmet af, at de 4 hjorte, der blev nedlagt, alle var ulovlige i forhold til særfredningsbestemmelserne, en af dem sågar skudt med et nakkeskud......
Svar
#10
Jeg sad i BV30 og jeg så en rå og 14 stykkerkronvildt, det meste i hurtig bevægelse eller flugt.
Der var så en Kronkalv, som ikke kunne beslutte sig til hvilken af de tre grupper rudlen delte sig i den skulle løbe med. Den måtte absorbere >2700J og blev der.
Et glimrende arrangement og der var mange som intet så, bla min nabo og helegruppen min hustru var med.

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Kleth

Jeg sad i BV30 og jeg så en rå og 14 stykkerkronvildt, det meste i hurtig bevægelse eller flugt.
Der var så en Kronkalv, som ikke kunne beslutte sig til hvilken af de tre grupper rudlen delte sig i den skulle løbe med. Den måtte absorbere >2700J og blev der.
Et glimrende arrangement og der var mange som intet så, bla min nabo og helegruppen min hustru var med.

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"




Tillykke med kalven!
Mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Tak! Og jeg havde været gladere hvis der var flere som havde haft skudchancer eller i det mindste set noget.
Jeg undlod en chance på en hind, da jeg vurderede den som rent chanceskud og jeg havde skudt, så jeg håbede den ville løbe til naboen, en flink fyr fra Fyn - Men ak nej!

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Citat:quote:

When I cannot sleep, then I lie on my pillow telling myself happy stories of all the good I will do tomorrow. Of course I have a fancy pillow filled with hand-polished beads made from the bones of my enemies"

Svar
#13
Jeg var med NST i Nørlund for første gang og var meget tilfreds med arrangementet. Det var godt tilrettelagt og velgennemført. Personligt så jeg over 100 krondyr og skød to hinder. Havde flere lige ved og næsten chancer, hvor kun marginaler gjorde at jeg ikke kunne løsne skud. Jeg havde også fået en heldig post, da min makker ikke så noget som helst og hans bror kun et par dyr (hvor det lykkedes at skyde den ene). Der blev i alt skudt 48 krondyr. Tror ikke det er sidste gang jeg deltager i et af naturstyrelsens arrangementer! Et sted hvor der kunne optimeres var efter jagten og frokost, hvor alle 65 deltagere skulle fortælle hvad de havde oplevet og skudt til. Det blev simpelthen for langtrukken, da flere havde svært ved at slippe ordet igen og det derfor tog (for) laaaang tid [Smile]
Svar
#14
Vi måtte i øvrigt ikke skyde rådyr i henhold til parolen, men alligevel var der en rå på paraden da den gæve jæger havde troet det var et krondyr [xx(]
Svar
#15
Om jeg skød noget eller ej, var jeg næsten ligeglad med.
Men jeg havde håbet at se mange krondyr, har hørt fortællinger om " heden dampede af krondyr" det ville jeg gerne have oplevet.
Jeg så spejlet af en hind hele dagen.
Havde jeg købt en hundyrs jagt i Polen, som jeg kunne have fået for 2-3.000,- mere, havde jeg enten fået varen eller en del af pengene retur.
Det er selvfølgelig ikke et issue for NST så længe butikken er fuld af kunder og det er den tilsyneladende

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#16
Jeg har i den sidste tid følt, at mit jagtheld svigtede. Jeg har været afsted flere gange, men uden resultat. Flinke og medfølende mennesker har anbefalet en ny riffel, nyt jagttøj eller sågar, at jeg skulle begynde at sidde stille på min post. Heldigvis kan jeg tænke selv, så jeg valgte den kraftigste "kur" inden jagten på Naturstyrelsens arealer - nemlig en grundig vask med sæbe direkte fra den øverste chef/kronvildtets minister.

[Image: IMG_3586.jpg]

Desværre uden effekt, så det er på nuværende tidspunkt lidt uklart om distriktets ledelse får lov at beholde jobbet. Jeg ved, at ministeren ser meget alvorligt på sagen.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
Skal man virkelig betale 4,700 kr for en dag jagt hos NST og aflægge skydeprøve for at deltage??
Ufatteligt!
H
Hogmeister
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Skal man virkelig betale 4,700 kr for en dag jagt hos NST og aflægge skydeprøve for at deltage??
Ufatteligt!
H



Det er jo noget med udbud og efterspørgsel - og det er ikke en skydeprøve, men skydeTRÆNING.

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#19
Det er fuldstændig det samme om AC/DC afholder koncert eller om NST udbyder dagjagter.
1/2 time efter udbud er alt udsolgt - så det er med at være klar ved tasterne.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 7x57R - .308 -.300 WM - 8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Det er lidt forskelligt om man skal deltage i skydetræning inden. Den jagt jeg deltog på var det ikke påkrævet/muligt. Jeg tænker da blot at det ville være super hvis der var mulighed for træning på bane til løbende vildt inden, som man gør på naturstyrelsens jagter i Ulfborg.
Prisen på 4700 inkluderede 3.5 timers jagt, frokost med mere og parade. Jeg kunne sagtens finde på at deltage igen og som andre også har skrevet er jagterne revet væk 30 min efter de bliver sat til salg. Det var en stor oplevelse at se så meget kronvildt under jagten og på paraden og personligt har jeg ikke bedre muligheder for at komme på lignende jagter. Kan sagtens forstå man er skuffet hvis man intet ser, men sådan er jagt jo nu engang. Man kan jo også tage på jagtrejse og være uheldig ikke at skyde noget.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)