Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En håndsrækning til vildtet
#1
Jeg har jagten hos en flink, men travl landmand. For ca seks år siden beplantede han to mindre områder omkring mosen. Desværre var harer og råvildt noget hårde ved de nye planter, så der blev sat vildthegn op året efter.
De sidste tre år har jeg spurgt om vildthegnet kunne fjernes. Hver gang har svaret været: "Lad os give planterne eet år mere, så rådyrene ikke kan nå topskudene"
Nu er alle buske blevet mindst 1,5 meter høje og træerne endnu højere og endelig har jeg fået lov at fjerne vildthegnet.

I dag har jeg åbnet indhegningerne, så der er ca 100 meter åbning i det ene hegn og ca 20 meter i det andet. Så må jeg fjerne resten en anden dag. Mit håb er, at ca 1 hektar med prima føde i form af knopper og små kviste vil hjælpe vildtet igennem resten af vinteren.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
lækkert for dyrene hvis du mangler en maskine til at tage hegnet ned med så sig til vi har selv lavet en der kan sidde bag på en alm lille traktor og gør det sure arbejde til en leg
Svar
#3
Hej Pøhl
Det lyder ikke så tosset. Hvor i landet står den maskine?
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Årstiden er perfekt.Men ja mindst 1,5 meter høje buske førend du fjerner hegnet.

Jeg har set en ca 2,5 meter høj busk blive spist op af råvildtet. Af en eller anden grund smagte bladene på lige nøjagtigt den busk lidt bedre end alle andre. De gik simpelthen ind i busken og lagde den ned, lidt samme teknik køer, elefanter bruger.
Svar
#5
Har en "skæv" fridag, så formiddagen blev brugt ved mosen og yderligere 150-200 meter vildthegn er nu fjernet. Det var tydeligt at se, at vildtet har fundet åbningerne i hegnet, som jeg lavede for to uger siden.
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Dejligt når landmænd gider gøre noget for vildtet[Smile] Jeg ser flere steder at man forsøger at dyrke noget jord, som reelt set ikke giver andet end bøvl (og støtten naturligvis). Der skulle man jo lave en beplantning eller fodermark i stedet. Jeg arbejder selv på at få overtalt min ene jagtudlejer om at opgive en smal strimmel mark, som ligger perfekt i forhold til at lave en fodermark. Jeg tror vildtet ville sætte pris på en 15 meter bred stribe fodermark langs min skov.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)